Trailer Stability Control

andrehj

Forumguru
Als je mij verteld hoe ik dat kan vinden dan ga ik meteen opzoek.
Twee mogelijkheden:
1. De bekleding van de linker zijkant van je kofferbak loshalen. Daarachter zit de module.
2. Je auto uitlezen met VCDS (of VAS) en dan kijken wat je ziet bij module nr. 69.

Hadden jullie er ook last van dat de sensoren blijven piepen als je achteruit rijd met een trailer? Bij mij bleven ze zelfs piepen na het afkoppelen van de trailer, daarna netjes gefixt door de dealer.
Dat is helaas zo ongeveer standaard. Om de een of andere reden kunnen hebben dealers (die hiervoor toch ruim worden betaald) er elke keer weer moeite mee om zoiets simpels gewoon in één keer goed te doen. Ik vraag me dan altijd af wat de kwaliteit van hun overige werk is...
 

chefkok

Actief lid
Twee weken geleden afneembare trekhaak (Thule, bijna 900 euro) aten installeren door dealer: gisteren eerste test gedaan met fietsdrager. Géén lampjes die langer blijven branden en hoop gepiep als ik de achter-uit inschakel. Zou het nu zo moeten zijn dat er een "caravan" verschijnt in het display bij inschakelen achter-uit?

Mvg,

Koert
 

RoelF

Forumguru
Als je de verlichting aansluit op de auto, dan zou inderdaad het piepen in de achteruit niet mogen gebeuren.
Werkt de verlichting van de fietsendrager op dat moment wel? (met andere woorden, weet je 100% zeker dat de stekker goed zat?) Anders even laten controleren bij de dealer. Komt goed!
 

erikkie

Senior Member
hoi chefkok, ik heb ook thule trekhaak.
Volgens PON en Skoda is dat verhaal van die langer brandende lampjes alleen mogelijk bij origineel af fabriek gemonteerde / geleverde kabels. TSA zou wel gewoon geactiveerd zijn.
Bij mij verschijnt er ook caravan als ik fietsenrek eraan hang. Tevens bij knipperlichten een soort 1tje wat mee knippert.
 

Fucky

Senior Member
Twee weken geleden afneembare trekhaak (Thule, bijna 900 euro) aten installeren door dealer: gisteren eerste test gedaan met fietsdrager. Géén lampjes die langer blijven branden en hoop gepiep als ik de achter-uit inschakel. Zou het nu zo moeten zijn dat er een "caravan" verschijnt in het display bij inschakelen achter-uit?
Mvg, Koert

Trekhaak niet aangemeld!! TSA niet geactiveerd!
Terug naar de dealer want er is een paar dagen geleden een update beschikbaar gesteld en dat werkt!
 
Laatst bewerkt:

mvneerbos

Senior Member
Mijne gaat morgen even terug naar de dealer om alles netjes aan te melden.
Herkenbaar; gek worden van de parkeersensoren, en verlichting wordt niet herkend op de display. Alleen knippert het tweede knipperlichtje wel mee en werkt de lampencheck ook (had een defect remlicht op de kar).
 

chefkok

Actief lid
Dan vandaag of morgen Rijnwoud maar bellen..... Bedankt voor de info!
Bij ons trouwens géén "caravan" in "R"; wordt dat ook gelijk verbeterd bij het aanmelden?

Mvg,

Koert
 

MaRco2

Forumguru
Dan vandaag of morgen Rijnwoud maar bellen..... Bedankt voor de info!
Bij ons trouwens géén "caravan" in "R"; wordt dat ook gelijk verbeterd bij het aanmelden?

Mvg,

Koert

Daar weten ze sinds de mijne wat er wel/niet goed is qua kabel/aanmelden.:)
 

Jstruijk

Senior Member
Vandaag bij ons eens de fietsendrager gemonteerd op onze vaste trekhaak. Bij car setup krijg ik netjes de caravan te zien en de sensoren worden uitgeschakeld, echter hier blijven er ook geen lampjes langer branden.
Edit: lapjes correctie ;)
 
Laatst bewerkt:

Jstruijk

Senior Member
@Antera Zou het niet iets vergelijkbaars zijn zoals het aanzetten van de TSA middels VCDS zoals beschreven op http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Trailer_Hitch_Retrofitting_(1K)

  • Update the Brake Electronics (J104 / #03) Configuration.
    • Check which ABS or ABS/ESP System is installed. If a MK60EC1 is installed an Activation is not necessary (proceed to the next Step), this Step is only valid for MK60 (from June 6th 2005 / MY 2006+) and MK60-AT. MK70 and MK70M as well as MK60 (before June 6th 2005 / through MY 2005) do not support the Trailer Stabilization Function.
      • Enable the Adaptation Function by performing a Security Access. Additional Information will be shown by VCDS once you access the Security Access Function.
      • Via Adaptation select Channel 056 and activate the Trailer Stabilization. Additional Information will be shown by VCDS once you access the Adaptation Channel.
      • The Activation of the Trailer Stabilization can be tested using a Trailer Test Tool (e.g. VAG 1537/A) by performing an Output Test.
 
Bovenaan Onderaan