Toch weer een Fabia

brepus13

Forumguru
Ja er zit inderdaad wel verschil in gewicht en daadwerkelijk verbruik... hoe dan ook succes met de afwegingen en ik hoop
Dat je iets geschikts kan vinden.
 

laagvlieger

Forumguru
Mijn vader heeft een Fabia 1.4 TDI (80 pk) en ik eentje met 1.2 TDI, dus vergelijken heb ik in de praktijk al vaak kunnen doen. We hebben ook al een keertje een sprintje getrokken en het zal misschien verbazen maar we gingen gewoon gelijk op. Mijn 1.2 tdi heeft trouwens standaard al 84 pk en 200 Nm (gemeten op rollenbank). Met tuning win je dus wel wat, maar ook niet schokkend veel. Zeker niet onder de 2000 toeren.
Alleen is er een groot verschil in beleving tussen die twee motoren. Die met pompverstuiver (1.4TDI) voelt vlotter aan door de 'krachtsexplosie' vanaf 1400 toeren. Daaronder is er niets, daarboven heb je opeens alles. De common-rail diesel (1.2 TDI) komt veel geleidelijker op stoom en is wat beschaafder, maar doet eigenlijk niet onder voor z'n oudere broer. Hij is vooral stiller: iedereen die denkt dat een 1.2 TDI de oppertractor is, die heeft die 1.4 TDI nog niet meegemaakt.
Daarnaast heb je nog de versnellingsbak, die bij de 1.4 TDI wat kortere slagen heeft wat wel voordelig is als je een caravan wilt trekken. Met een 1.2 TDI ben je genoodzaakt in 4de te blijven en zelfs in z'n 3 als het begint te stijgen.
 

Niels83

Forumguru
bedankt dit is een mooie vergelijking.
dat in zijn 4 was bij de 1.4tdi niet anders. ik had wel de greenline, er was toen ook een niet greenline. zelfde vermogen maar andere versnellingsbak. de mijne wilde zonder caravan eigenlijk pas lekker vanaf 90 in zijn 5. dus met was het of te hard rijden, of in zijn 4.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

laagvlieger

Forumguru
bedankt dit is een mooie vergelijking.
dat in zijn 4 was bij de 1.4tdi niet anders. ik had wel de greenline, er was toen ook een niet greenline. zelfde vermogen maar andere versnellingsbak.

De 1.4 TDI Greenline en de 1.2 TDI heeft een vergelijkbare versnellingsbak, allebei met een lange 4 en 5de versnelling. (100 km/u bij 1900 toeren)
Die van mijn vader is geen Greenline en heeft duidelijk een kortere 4 en 5 en dat maakt hem gewoonweg de betere trekauto. 100 km/u = 2200 toeren in z'n 5 en dat is ideaal met een kar erachter, ook als het landschap glooiend is. Aan de andere kant, zonder aanhanger/caravan en bij hogere snelheden maakt de motor teveel toeren en dus herrie. En wellicht rij je maar een paar keer per jaar caravan. Die keren schakel je dan beter wat meer met langere overbrengingen, waar je de rest van het jaar toch kan genieten van wat meer rust in de wagen.

de mijne wilde zonder caravan eigenlijk pas lekker vanaf 90 in zijn 5. dus met was het of te hard rijden, of in zijn 4.

De 1.4 TDI is zeer brommerig bij lage toeren, Of je nu accelereert of een constante snelheid vasthoudt. Daar heeft de 1.2 TDI minder last van. 70km/u kan best in z'n 5 en dan hoor je de motor niet. Prima zolang je niet wilt versnellen.
 

Niels83

Forumguru
de 1.4 was wel een echte tracktor idd. 2x heeft een anwb man gezegd dat mijn uitlaat lek was, vanwege het geluid. waarna ik uitlegde datvdit de 1.4tdi is

ik rij nu een 'luxe' mondeo benzine uit 2001 die maakt pas veel herrie niet de motor maar uit de wielkasten. veel irritanter.
 

laagvlieger

Forumguru
de 1.4 was wel een echte tracktor idd.

Ik hou op zich wel van eigenzinnige motoren. Vooral de grote ouderwetse atmosferische blokken en de dappere kleine driepitters ...

ik rij nu een 'luxe' mondeo benzine uit 2001 die maakt pas veel herrie niet de motor maar uit de wielkasten. veel irritanter.

Isolatie is met de tijd gelukkig sterk verbeterd! Of jouw mondeo heeft gecupte banden, zou ook kunnen.
 

Octavia1.6i

Forumguru
Ik kan niets zeggen over het rijden met een caravan, simpelweg omdat ik die niet heb.

Wel heb ik een 2010 1.2 Fabia Combi Greenline, die gechipt is door VVT. Ik ben van 75pk naar 105pk met 240nm. Daarbij is ook de EGR klep weggeschreven.
Het rijdt soepeler, trekt sneller op en ik merk dat het verbruik licht gedaald is.
 

Niels83

Forumguru
Ik kan niets zeggen over het rijden met een caravan, simpelweg omdat ik die niet heb.

Wel heb ik een 2010 1.2 Fabia Combi Greenline, die gechipt is door VVT. Ik ben van 75pk naar 105pk met 240nm. Daarbij is ook de EGR klep weggeschreven.
Het rijdt soepeler, trekt sneller op en ik merk dat het verbruik licht gedaald is.


Dank je. Merk je ook bij lagere toeren wat meer koppel? Dat is denk ik wat het meest nodig heb. Boven in de toeren zal hij wel kracht hebben maar de hele weg naar zuid frankrijk in zijn 4 bij 2500 toeren zal de auto uiteindelijk niet leuk vinden.
 

Canon-Eye

Forumguru
ONgechipt levert de 1.2TDI reeds rond de 1800 toeren 80% van het maximumkoppel. Voor de gechipte versie moet je even op de site van VVT Marum kijken. Daar staat ergens een koppelkromme van de gechipte 1.2TDI, kun je zo aflezen waar het koppel erin komt.
 

Octavia1.6i

Forumguru
Dank je. Merk je ook bij lagere toeren wat meer koppel? Dat is denk ik wat het meest nodig heb. Boven in de toeren zal hij wel kracht hebben maar de hele weg naar zuid frankrijk in zijn 4 bij 2500 toeren zal de auto uiteindelijk niet leuk vinden.

Hij grijpt eerder aan, het piekvermogen is ook eerder beschikbaar. Dat is in alle versnellingen.
 

laagvlieger

Forumguru
Hij grijpt eerder aan, het piekvermogen is ook eerder beschikbaar. Dat is in alle versnellingen.

Dank je. Merk je ook bij lagere toeren wat meer koppel? Dat is denk ik wat het meest nodig heb.

Allicht, al zal het onder 1900 toeren minimaal zijn zoals je kunt zien op zowat alle curves van gechipte modellen. Je behaalt in dat gebied trouwens evenveel winst dan bij de 'beruchte' software update en die is gratis. Afgezien van de kosten achteraf (maar dat kan na chiptuning ook).

… maar de hele weg naar zuid frankrijk in zijn 4 bij 2500 toeren zal de auto uiteindelijk niet leuk vinden.

Buiten wat meer motorgeluid zie ik het probleem daarvan niet, 135 km/u op de teller in z'n 5 is ook 2500 toeren. Is een veilig toerental, ook voor langere perioden.
 

Kogamyata

Senior Member
Ik zie dit pas nu en vind dit 'n mooi bericht en prestatie voor de Fabia 1,2 tdi GL. Destijds reed ik met 'n Peugeot 405 diesel met Kip 440 en Chateau 400 door Frankrijk w.o Massief Central. Ook daar bevinden zich aardige hellingen van Cl. Ferrand naar Millau nog via de oude weg telkens van 600m nar 1000 en zelfs 1100 m. Ook in de Ardennen moet je veel omhoog en omlaag (Baraque Fraiture 641m). Ook ik reed soms 95 maar meestal tussen de vrachtwagens met 85- 90 km/u. Het verbruik dat ik haalde schommelde heen tussen 1: 14 a 14,5 en terug altijd onzuiniger 1;13. Overigens indien je sneller dan 100 km/u rijdt neemt het verbruik grote vormen aan tot wel 1;8 a 9 volgens familie met 'n zelfde auto. Dit betekent dat je op ca 3000 km 2 of 3 keer vaker moet tanken. Dat kost zoveel tijd extra, dat dit flinke afbreuk doet aan de zgn. tijdwinst nog afgezien van de extra kosten.
 

Kogamyata

Senior Member
Dank je. Merk je ook bij lagere toeren wat meer koppel? Dat is denk ik wat het meest nodig heb. Boven in de toeren zal hij wel kracht hebben maar de hele weg naar zuid frankrijk in zijn 4 bij 2500 toeren zal de auto uiteindelijk niet leuk vinden.

De mijne is ook gechipt maar niet tot 105 maar ik meen 100 pk ook het koppel ging omhoog, maar alles is pas merkbaar vanaf ca 2200 toeren. Uitgevoerd door VAG Nuenen. Zelfs 2 mannen met Audi waren toen ik er was helemaal vanuit Groningen naar Nuenen gekomen en hadden aan 175 pk nog niet voldoende.
Hij accelereert bij inhalen ed 'n stuk beter. Het verbruik ligt tussen de originele fabrieksinstelling en de latere correctie van de sjoemel software. Ook de egr is buiten dienst. De fabrieksinstelling uit 2010 was de zuinigste in mijn geval.
 

laagvlieger

Forumguru
het is een blauwe 1.2tdi bussinesline uit 2012 geworden met 180K op de teller. Hij rijdt erg fijn. zitten wel een paar lelijke lakschades op. Nog even uitzoeken of ik een spuiter in mijn netwerk heb.

Proficiat! Ben benieuwd naar jouw ervaringen over het contrast 'oud en nieuw'
 

Niels83

Forumguru
Hoe bedoel je? Ik had al een mk2, maar dan 1 van de eerste Greenline uitvoering.

verschillen zijn er zeker, het sturen in de nieuwe is heel soepel. te soepel om nog lekker te voelen wat je doet.
De 1.2 rijdt verassend een stuk makkelijker mee met het verkeerd. Juist bij minder toeren lijkt er wat meer kracht te zijn. in de 1.4 was ik in de stad heel de tijd aan het schakelen, dat gaat nu een stuk rustig. 30 in zijn 3 en rustig versnellen is geen probleem. climate controle is ook erg fijn, parkeersensoren vond ik voor doetjes, maar het helpt echt.
 

turboturbo

Forumguru
De mate van stuurbekrachtiging is vast wel in te stellen met vcds. Dat kon iig op mijn Fabia Mk1 al. Op ‘sport’ stuurde die een stuk beter want je voelde veel meer feedback vanuit de voorwielen doordat de ondersteuning niet zo overheersend meer was.

En zo spaar je waarschijnlijk de levensduur van de stuurbekrachtiging ook nog eens!
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan