Toch weer een Fabia

Niels83

Forumguru
Hallo,

in september liep de motor vast van mijn fabia 1.4tdi GL uit 2009. toen wilde ik graag voor groter gaan, en keek naar een Octavia of Leon van 4 jaar oud en weinig km's ed. maar financieel lijkt dat niet haalbaar op dit moment. de balans tussen wat ik wil doen in een jaar en het beschikbare geld is dan niet in evenwicht.

dat maakte dat ik me ging afvragen wat ik precies te kort kwam in de fabia. dat is ruimte met de kinderwagen er in, beenruimte als de jongste straks groter wordt in het huidige stoeltje, rijbeleving en een klein beetje vermogen.

De ruimte wordt met de tijd vanzelf opgelost, de kinderwagen wordt bijna te klein, en de autostoel kan achter de bijrijder staan. Voor het vermogen denk ik aan ritje naar Nuenen. dat helpt ook met de rijbeleving, en die lol komt over een x aantal jaar wel weer.

maar goed nu mijn vragen, ik heb een caravannetje van max 960 kilo, met de 1.4tdi kon ik redelijk mee komen in frankrijk. heeft er iemand ervaring met de 1.2tdi voor de caravan?

Ik wil dus een stage 1 laten doen. wat ga ik daar nu echt van merken. in de 1.4 vond ik het vaak vervelend dat ik wel vaak terug moest naar zijn 2 om een beetje mee te komen. hoeveel sneller trekt het dan op bijvoorbeeld.

Ik las dat de EGR klep bij de geupgrade sjoemeldiesels vaak naar de maan gaat. tot wanneer kwamen die sjoemel bakken nu op de markt? en zou je een kapotte klep niet gewoon weg kunnen schrijven, of misschien zelfs beter preventief al doen? doen ze in nuenen gratis bij de stage1.

In nuenen komen ze betrouwbaar over zijn er nog andere echt goede aanbieders hier van?

Is er ergens een lijst van software die nog aan of juist uit te zetten is bij de Fabia 1.2tdi GL?
 

turboturbo

Forumguru
Ik vermoed dat de verschillen tussen de 1.4TDI en 1.2TDI tav je vragen over de caravan zouden kunnen zijn:
- verhoudingen versnellingsbak (de 1.2TDI zou wel eens langere versnellingen kunnen hebben)
- vermogen (PK en koppel; over welke cijfers hebben we het precies?

Ik kan je ervaring bevestigen dat je juist in de eerste 2 levensjaren van je kind onnoemelijk veel zooi mee moet slepen, maar dat dat langzaam steeds minder wordt. En dat je pas weer een grotere auto nodig hebt als de lengte van de kinderen boven een bepaalde lengte komt (want beenruimte op de achterbank) dus zo vanaf een jaar of 8, 9.
 

brepus13

Forumguru
Ik ken de 1.2 TDI alleen in combinatie met een polo en vind dat echt verschrikkelijk rijden. De versnellingen zijn te lang waardoor je te laag terugvalt. Je moet dus aardig doortrappen om het een beetje soepel te houden. Mede om deze reden worden de 1.2 tdi’s behoorlijk mishandeld wat weer gevolgen heeft voor de techniek. Persoonlijk zou ik niet aan een 1.2 TDI beginnen omdat ik het dus niet fijn rijden vind en er veel mishandelde exemplaren zijn.

Edit: ik realiseer me dat ik dit blok ook nog ken vanuit de Ibiza station. Ook hier lange versnellingen en kapotte turbo...
 
Laatst bewerkt:

Niels83

Forumguru
Ik vermoed dat de verschillen tussen de 1.4TDI en 1.2TDI tav je vragen over de caravan zouden kunnen zijn:
- verhoudingen versnellingsbak (de 1.2TDI zou wel eens langere versnellingen kunnen hebben)
- vermogen (PK en koppel; over welke cijfers hebben we het precies?

Ik kan je ervaring bevestigen dat je juist in de eerste 2 levensjaren van je kind onnoemelijk veel zooi mee moet slepen, maar dat dat langzaam steeds minder wordt. En dat je pas weer een grotere auto nodig hebt als de lengte van de kinderen boven een bepaalde lengte komt (want beenruimte op de achterbank) dus zo vanaf een jaar of 8, 9.

de 1.4tdi was 80pk bij 4000 tpm en 195nm bij 2200tpm

de 1.2tdi 75pk bij 4200tpm en 180nm bij 2000tpm

een stage1 chip zou er 100pk en 220nm van maken. waarbij ik me afvraag of dat bij dezelfde toeren is?

van de 1.4 ken ik de versnellingsbakken al, die was ook erg lang, maar daar was ik uiteindelijk aan gewend.

de 1.4tdi mocht ondanks meer vernogen wel maar 800kg trekken ipv 1000 van de 1.2tdi. de 1.4 heeft nooit moeite gehad met de 950 kilo die moest trekken, maar kan de 1.2 het wel ook?
 

brepus13

Forumguru
Je bevestigt mijn schrijven eigenlijk al door aan te geven dat de 1.2 nog iets minder sterk is dan de 1.4. Hoewel chippen hem meer vermogen zal geven ben ik bang dat dit nog negatiever zal zijn voor de duurzaamheid. Persoonlijk sla ik de 1.2 over, zeker als hij het uit de lease zou komen.
 

Niels83

Forumguru
ik heb geen haast maar wil niet in de ardennen achteruit limburg weer in rijden of constant ingehaald worden. met de vorige kon ik op de echte bergen na netvoets sneller dan de vrachtwagen. op het vlakke was het tot 110 relaxt om te rijden.

Ik wil daar niet teveel op inleveren of zelfs verbeteren.
 

Huibert

Forumguru
Als ik dit zo lees denk ik dat je meer plezier hebt van een Fabia met een TSI motor of een met de in Nederland zeldzame 1.6Tdi motor. Laatste heb ik zelf een kleine 70.000km mee mogen rijden en dit is echt fijn rijden met voldoende vermogen.
 

turboturbo

Forumguru
Met @Huibert eens, maar volgens mij had TS zijn zinnen al op diesel gezet ivm jaar kilometrage (hoewel dat omslag punt steeds hoger komt te liggen onder meer als je een dure reparatie als egr, roetfilter of verstuiver te pakken hebt)
 

Niels83

Forumguru
Met @Huibert eens, maar volgens mij had TS zijn zinnen al op diesel gezet ivm jaar kilometrage (hoewel dat omslag punt steeds hoger komt te liggen onder meer als je een dure reparatie als egr, roetfilter of verstuiver te pakken hebt)

aan de andere kant kan er bij een TSI ook genoeg kapot. heb bijna 2 ton gereden met mijn vorige diesel zonder noemenswaardige problemen. 2de hands weet je nooit wat je koopt. daarbij is een diesel in aanschaf al rustig 1000 euro goedkoper, waarbij ik mij afvraag of de 1 2tsi 300+k km haalt.

de 1.6tdi kan ik wel naar kijken.

de vraag is eigenlijk ook of mensen zelf ervaring hebben met de gevraagde auto en motor, met of zonder chip tuning en met caravan.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Ik denk dat je beter af bent met een wat oudere Octavia, een Octavia van de tweede FL generatie of eentje van de derde generatie bedoel ik dan, ik weet uiteraard niet wat uw budget is maar als je aanvankelijk naar Octavia's van 4 jaar oud aan het kijken was, kan je net daaronder misschien wel wat leuks vinden? Bij de Octavia's zitten genoeg 1.6 tdi's die makkelijk die caravan van je kunnen sleuren, die zuinig zijn, veel km's kunnen maken, veel ruimte bieden, die vlotter meekomen in het hedendaagse verkeer, en niet overdreven duur zijn.
 

JeSko

Forumguru
@Niels83

Ja oké dat is wel een groot verschil uiteraard... Ik ben slecht op de hoogte van de prijzen van Fabia's, wel jammer, zo'n Octavia voldoet aan al uw wensen.
 

Fabia 123

Forumguru
Is er geen leuke Fabia 2 van voor facelift te koop eventueel uit Duitsland of België.?De oudere TDI motoren hebben niet de kuren van de eerste generatie 1.2 TDI.
 

Niels83

Forumguru
Is er geen leuke Fabia 2 van voor facelift te koop eventueel uit Duitsland of België.?De oudere TDI motoren hebben niet de kuren van de eerste generatie 1.2 TDI.

dan kom je dus bij de 1.4tdi greenline. maar daarmee kan ik wel maar mag ik niet mijn varavan trekken. max 800 kilo. terwijl caravan 900 mag wegen.

maar zal een auto die 150.000 tot 200.000 gelopen heeft nog kuren krijgen? of juist dan?
 

Canon-Eye

Forumguru
Met de toenmalige Fabia 1.2 TDI Greenline (nog zonder tuning) zijn we naar Frankrijk geweest met de Eriba erachter, beladen tot een totaal van ongeveer 1050 kilo. Daarvan lag ca. 60 kg op de trekhaak, zodat er daadwerkelijk niet meer dan de toegestane 1000kg getrokken werd. Er lag niets op het dak, mijn zeekajak is niet geschikt voor Franse riviertjes.

We zijn via Normandië en Bretagne afgezakt tot een eindje boven Tours, vervolgens via het Centraal Massief in N-O richting nog een stuk Ardennen meegepikt, langs Maastricht weer terug richting Zuid-Oost Friesland. We zijn dus niet echt het hooggebergte in geweest, maar het was zo hier en daar toch behoorlijk steil. Omhoog gaat dat best goed, omlaag moet je wel goed opletten want zo'n klein dieseltje geeft maar heel weinig motorremmend vermogen. (Dat hadden we eerder trouwens ook al zonder caravan ervaren in Noorwegen: de oude vuistregel dat je in zelfde versnelling moet afdalen als waarin je de betreffende helling beklimt gaat al lang niet meer op.)

Een paar vuistregels:
  • zonder tuning heb je met de 1.2TDI Greenline bij ca. 1800 toeren 80% van het maximum koppel ter beschikking, dat is iets om rekening mee te houden.
  • Ik had op de MFDisplay meestal het actuele verbruik voor m'n neus, omdat daaraan heel snel is te zien dat de weg wat omhoog begint te lopen. Al voordat je iets merkt aan het geluid of het toerental van de motor zie je de het verbruik oplopen. Naar mijn ervaring hield de auto z'n snelheid goed vast bij verbruikswaarden tot zo'n 10 à 11 L/100km; komt hij daar bovenuit dan wordt het tijd om een versnelling terug te schakelen.
  • Ook belangrijk: in afwisseling met het actueel verbruik keek ik ook frequent naar de olietemperatuur. Als die mij te ver opliep (dwz voorbij de 115 graden Celsius of zo), dan was ook dat reden om even wat rustiger aan te doen.
Het is uiteraard geen strepentrekker of snelheidsduivel. Voor wie met een caravan toch beslist aldoor 110 of sneller wil blazen is het de verkeerde auto. Maar bv. onder Nederlandse omstandigheden is 90-95 continu goed te doen en even doortrappen tot net boven de 100 (echte km/u) om een inhaalmanoeuvre te bekorten lukt ook prima. Dat rijdt al met al best relaxt, het is nu eenmaal toch een diesel(tje) met relatief aardig wat koppel onderin de toeren.
 
Laatst bewerkt:

Niels83

Forumguru
toch even de 1.2tsi berekend tegenover de 1.2tdi

Het aankoop verschil is zo'n 1500 euro waarbij ik 180.000km voor een benzine eigenlijk te hoog vindt. ik wil er ca 5 jaar mee rijden en zo'n 27.000. dan zal ik rond de 315K uit komen. dat vraagt bij beide auto's een dosis geluk.

jaarlijks is de 1.2tdi 550 euro goedkoper als het aankoop verschil niet mee neem.

daar ligt het voordeel bij de diesel
 

Cordoba

Forumguru
Wat je onafhankelijk van welk (VAG) model het wordt, een aankoopkeuring laat doen in Nuenen, weet je al veel beter wat je koopt. Ik heb bij mijn F3 ook een keuring (voor afloop fabrieksgarantie) laten doen in Nuenen, en daardoor net binnen de garantie een aantal punten kunnen laten fixen door de dealer. Als er tekortkomingen uit de keuring komen, kun je die eventueel ook nog laten meespelen in de onderhandelingen (als je de keuring dus vóór aankoop laat doen).
 

brepus13

Forumguru
toch even de 1.2tsi berekend tegenover de 1.2tdi

Het aankoop verschil is zo'n 1500 euro waarbij ik 180.000km voor een benzine eigenlijk te hoog vindt. ik wil er ca 5 jaar mee rijden en zo'n 27.000. dan zal ik rond de 315K uit komen. dat vraagt bij beide auto's een dosis geluk.

jaarlijks is de 1.2tdi 550 euro goedkoper als het aankoop verschil niet mee neem.

daar ligt het voordeel bij de diesel

Met welke waarden heb je gerekend? Ik heb toevallig laatst een O3 1.2tsi nog berekend tov mijn S2 1.6tdi en mijn kantelpunt zat toen rond de 35k. Ik ga dan uit van mrb, verzekering en de brandstof kosten obv reeel verbruik en niet opgegeven verbruik.
 

Niels83

Forumguru
het verschil is het gewicht natuurlijk. een diesel wordt in verhouding duurder naar mate hij zwaarder wordt. en dan heb jij ook nog een lichtere benzine met een zwaardere diesel vergeleken.
daarnaast zal het verbruik van een zwaardere auto hoger zijn en het verschil mogelijk wordt daarmee kleiner.

de verzekering zal niet veel uitmaken. op auto week 3x keer daadwerkelijk gebruik op gezocht daar gemiddelde van genomen. en dan is het kantel punt al bij 14000km los van het verschil in aanschaf dan lag dat op 12000 dacht ik. daarbij is ook afschrijving mee genomen over de 5 dat ik er in hoop te rijden.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan