Toch maar geen Skoda

Noord26

Forumguru
Niet iedereen hoeft te weten dat ik een 1.4 TSI RS heb met een Greenline sticker achterop..

:grin:

eddiea

Forumguru
Status??????? Volgens mij kom je uit een Seat Alhambra toch? Wat zei je vrouw bij aanschaf van die auto dan wel niet........

Maar ik ben benieuwd of dat je deze nu uiteindelijk wel besteld ipv de 1.4tsi superb en de 1.8tsi demo die je ook al eerder zou kopen.

Zonnekap

Nieuw lid
Ik heb naar een Passat variant, A4 avant, en de Superb combi gekeken.
A4 te weinig ruimte, vooral achterin, en bizar duur.
Passat goede concurrent, genoeg ruimte achterin, maar minder dan Superb. Zelfde uitvoering kwam ik op duizenden euro meer uit.
Beslissing snel genomen: Superb combi dus !

Status interesseert me weinig, kwaliteit/prijs verhouding des te meer. En die is Superb !
En trouwens, wat is er eigenlijk mis met het imago van een Superb ?

sitechris

Donateur
Imago Skoda is prima op orde. Maar als je in de kroeg staat maak je toch net wat meer indruk met je BMW of Audi sleutelhangertje ;)

Noord26

Forumguru
Hmm.. Maak je meer indruk of denk je dat je meer indruk maakt? Want meestal is het het laatste..

:super:

CharlesTucker

Forumguru
Maar in het sleutelhangertje van die BMW of Audi zit vast geen muntje voor het winkelwagentje, aan die van m'n Skoda wel en dat gebruik toch best vaak :). Overigens denk ik wel dat je in de kroeg daadwerkelijk meer indruk maakt met je BMW/Audi logootje, maar dan wel op types waarvan de mening mij niet kan boeien.

Dit alles neemt niet weg dat als ik heel eerlijk ben, ik ook best wel een BMW zou willen hebben, wel met voldoende bagageruimte, en alleen als ik dusdanig veel te besteden zou hebben dat het niet ten koste zou gaan van andere dingen. Dus zolang ik niet de hoofdprijs in de loterij win, ben ik meer dan dik tevreden met m'n O2C.

Rosinfield

† In Memoriam
Als je al indruk wilt maken in de kroeg, op zich al een bedenkelijke zaak, is het wel extra sneu om dat met een sleutelhangertje te willen doen

sitechris

Donateur
Het voorbeeld van de kroeg en de sleutelhanger was natuurlijk 'bij wijze van spreken' . Feit is dat BMW en Audi nog steeds een ijzersterk imago hebben.

Fabia

† In Memoriam
Vaak gedragen de bestuurder zich navenant en denken dat ze de hele wereld bezitten.

SweetRevenge

Actief lid
Verder heb ik natuurlijk ook liever een BMW dan een Skoda, maar geef toe, iedereen heeft dat wel liever.

Dit begrijp ik niet goed. Ik heb zelf met verschillende "premium" merken gereden, waaronder ook een BMW5. Toen mijn vorige auto aan vervanging toe was, ging ik dan ook meteen weer naar die "premium" merken kijken. Iemand maakte mij attent op Skoda, dus ik maar eens naar de dealer. Ik moet toegeven, toen ik naar de Skoda dealer ging, dacht ik niet dat het iets zou worden. Groot was echter mijn verbasing toen ik met de Superb een proefrit ging maken.

Op mijn short list stond toen een Mercedes E, een Audi A6 en nu dus ook een Skoda Superb. De Mercedes viel nogal snel af aangezien ik die wel echt lelijk vind. In het begin twijfelde ik nog, maar ik vind hem echt heel lelijk. Ik kwam net uit een A6 dus wist wat ik daarvan kon verwachten. Alles op een rijtje gezet en dan bleef er snel maar één over, en dat was niet de A6.

Toegegeven, de "premium" merken rijden net iets beter en zijn iets beter afgewerkt, maar daar hangt dan ook een prijskaartje aan vast. Een verglijkbare A6 met dezelfde uitrusting als de Superb was al snel 1,5 keer de prijs van de Superb. Ik heb dan ook aan de Audi verkoper gevraagd waarom ik voor een A6 moest kiezen in plaatst van voor een Superb. Een lang verkoopspraatje later bleef er eigenlijk als antwoord niets anders over dan "status". De betere kwaliteit waar de verkoper mee aankwam was snel weggestreept tegen de grotere ruimte van de Superb (met drie kinderen niet onbelangrijk). Nu vind ik 1,5 keer de prijs van een auto betalen, enkel en alleen maar voor "status" gewoon een belediging van mijn intelect. Het is dus de Skoda geworden. Nu, 8 maanden later ben ik nog steeds tevreden met mijn beslissing.

Wat ik wil zeggen: niet iedereen heeft liever een BMW dan een Skoda,ook al denken BMW bezitters dat graag. Er zijn nu eenmaal mensen die eerder een doordachte keuze maken bij het aanschaffen van een auto dan een emotionele. Persoonlijk zal ik, zolang ik niet de "echte premium" merken kan rijden, dus eerder een doordachte keuze maken.

Ik begin de slogan "Simply Clever" nu wel te begrijpen.

Rosinfield

† In Memoriam
Een verademing, zo'n goed onderbouwd en geformuleerd no nonsense statement. Des te krachtiger omdat het uit "onverdachte bron" is.

Robbie

Lid
Ik begrijp ook totaal niet waar de overstap van een suberb naar een x3 vandaan komt.... totaal verschillende auto's
Je (ik tenminste) koopt toch een auto op zijn diversen eigenschappen aan de hand van jouw specifieke eisen welke jij aan de auto stelt? Eerst ben je op zoek naar een gezinsauto met heel veel ruimte, en vervolgens stap je over naar (in mijn ogen het lelijke eendje van de BMW) de x3 met veel minder ruimte.
Waar komt deze overstap vandaan dan? Waarom niet een vergelijkbare auto. Zijn jouw specifieke eisen zomaar aan de kant geschoven door het woord 'status'? Dit lijkt mij namelijk een verkeerde reden om een bepaalde auto te kopen.

Het zijn misschien zaken waar ik me helemaal niet mee moet bemoeien, maar ik vraag het me gewoon af.
Ook al rij je dan bmw :grin: . Ik hoop oprecht dat je veel plezier en rijgenot zult hebben in de x3!

Mijn zoon kent iemand op school 19jaar die heeft een Ferrari Italia en voor in het weekend een Audi A6 de papa heeft een BMW 7 reeks full option een Mercedes tereinwagen zou nu graag een mercedes deze met die vleugeldeuren kan op het type niet komen en mama heeft een Porche cayenne. En toch zijn ze gaan kijken naar een skodaB ( als boodschappen wagen)het is dan wel de porche geworden wegens de hoge zit.
Zelfs de (geld) gelukkigen denken aan Skoda.
Kan niet wachten tot ik de mijne heb,dan kan ik misschien boodschappen doen voor hen :laugh:

The bone collector

Senior Member
Ik heb zelf met verschillende "premium" merken gereden, waaronder ook een BMW5. Toen mijn vorige auto aan vervanging toe was, ging ik dan ook meteen weer naar die "premium" merken kijken. Iemand maakte mij attent op Skoda, dus ik maar eens naar de dealer. Ik moet toegeven, toen ik naar de Skoda dealer ging, dacht ik niet dat het iets zou worden. Groot was echter mijn verbasing toen ik met de Superb een proefrit ging maken.

Hét duidelijkste voorbeeld van ons gevoel van status. Een Skoda-rijder moet echt uitleggen dat hij ook wel een premium merk kan kopen, maar dat doelbewust niet doet. Een BMW-rijder hoeft dat niet te doen, iedereen ziet dat hij genoeg inkomen of vermogen heeft om het wel te doen.

Canon-Eye

Forumguru
Wat ik wil zeggen: niet iedereen heeft liever een BMW dan een Skoda

Zéér mee eens.
Midden jaren '80 was mijn toenmalige werkgever heel erg BMW-fan en de daarvoor in aanmerking komende medewerkers "moesten" daarom eigenlijk voor een BMW 3-serie kiezen. Ik heb me daar toen al tegen verzet (o.a. vanwege het "opzij opzij!" image dat in vroeger jaren nogal sterk bevorderd werd door de gemiddelde bwm-bestuurder) en mocht - na enig doorzeuren, dat wel - tenslotte een Audi80 uitzoeken. Daar heb ik er 3 van versleten, totdat de eerste A4 was verschenen (1995 of zo). Die vond ik om te beginnen echt spuuglelijk (met een kont die nota bene op een BMW wilde lijken!) en bovendien kostte het instapmodelletje opeens bijna 60.000 guldens. Duidelijk het geval van een meer up-market positionering, want mijn laatste redelijk luxe Audi 80 van 1992 koste toen iets meer dan ƒ51k.

Die 60k werd me te gek qua bijtelling (met inmiddels twee uitwonende studenten aan mijn beurs hangend), dus toen een (behoorlijk luxe) Polo 1.6 van ƒ33k gekozen. Bijna 200.000km heel prettig mee gereden.
Vervolgens heb ik in 2002 weer flink moeten lobbyen om een Fabia I combi (Elegance, met alles drop en dran) te mogen kiezen. De vooroordelen tegen zo'n oostblokker waren toen nog erg sterk... Maar met zo'n no-nonsense auto met alle comfortvoorzieningen voor een betaalbare prijs kan ik bij elke klant voor de deur komen in de zekerheid (a) dat hij niet zal denken dat onze tarieven blijkbaar te hoog zijn en (b) dat ik toch kan genieten van alle goodies waar je bij de premiummerken (maar ook bij VW) nog eens de hoofdprijs voor betaalt.

Uiteindelijk heb ik dus toch mijn zin gekregen - en nog altijd geen spijt van! En ook geen heimwee naar de Audi: heden ten dage prachtige auto's, daar niet van, maar m.i. veel te duur én een erg hoog "kijk mij eens geslaagd zitten te wezen" gehalte. Voel ik me niet in thuis. In mijn vierde en in dit geval zelf (geheel af-) betaalde Skoda wel...

Zonnekap

Nieuw lid
Ik kijk domweg naar de prijs/kwaliteit verhouding. En dan is er ineens niemand meer die mij rationeel kan uitleggen waarom ik een zogenaamd premiummerk moet kiezen. Doordat Skoda van zich doet spreken zal de toekomstige inruilwaarde niet tegen gaan vallen t.o.v. de premiummerken.

Want dat is vaak het argument dat je hoort: tegen de tijd dat je 'm wilt inruilen kom je er wel achter dat je beter een 'echt' premiummerk had kunnen kopen. Je zult er niets voor terugkrijgen.
Skoda is volgens mij hard op weg zelf als premiummerk gezien te worden, net zoals VW en Audi dat al lang zijn !
Ik ben tenminste niet bang voor de toekomstige inruilwaarde in verhouding tot die van de zgn. premiumbakken.

Als ik eind volgend jaar onze 2e auto, een Opel Astra, ga inruilen overweeg ik een Yeti. Dezelfde basis als de Tiguan en Q3. Zelfde verhaal, meer luxe voor minder geld !

sitechris

Donateur
Deze week in Autoreview (kopie van Autozeitung) test van Audi A6 3.0 TFSI, Mercedes E350 en Superb 3.6 V6. De punten op een rij:

In-/exterieur
Audi: 759
Merc: 786
Skoda: 760 (afwerking minder, beenruimte achter levert wel extra puntjes op)

Comfort
Audi: 798
Mercedes: 809
Skoda: 759 (bij interieurgeluid en veercomfort scoort Sup duidelijk minder)

Motor/transmissie
Audi: 628
Merc: 628
Skoda: 590 (verbruik en actieradius wat minder)

Rijeigenschappen
Audi: 751
Merc: 716
Skoda: 640 (met name bij remweg scoort de Sup slechter)

Milieu/kosten
Audi: 417
Merc: 438
Skoda: 538 (hier loont de lagere aanschafprijs)

Totaal:
Audi: 3353
Merc: 3373
Skoda: 3287

Als we kosten weglaten en puur kijken naar rij-eigenschappen zijn de scores:
Audi: 2936
Merc: 2935
Skoda: 2748

Met andere woorden, het is niet altijd alleen prijs en imago zoals sommige Skoda fanboys hier beweren. Dat vind ik ook wat te kort door de bocht. Als je echt top of de bill wilt en je wilt topkwaliteit, dan komt Skoda net wat verfijning tekort. Geldt bv ook voor de Octavia, Fabia etcetera. Ik denk dat de Yeti wel redelijk dicht tegen de top aanschurkt, die auto is echt heel erg sterk imo.

Overigens heb je ook mindere BMW's en Audi's. Een X1 vind ik echt niet beter dan een Yeti. Een Audi A3 niet beter dan een VW Golf. En de mercedes A- en B-klasse vind ik ook niet bijster goed. Maar over het algemeen bouwen onze premiumvrienden puike auto's. Dat bewijzen ook dit soort testresultaten waar op veel punten getest/gescoord wordt. Is er dan wat mis met Skoda? Nee natuurlijk niet, dat zijn goede auto's. Ik rijd er zelf ook eentje met veel genoegen. Maar als je top of the bill wilt en daar voor wilt betalen, komt Skoda gewoon niet op je shortlist voor. Daarvoor is de verfijning net wat te mager, bewijst ook deze test.

michelover

Forumguru
Leuk zo'n test en ik geef je gelijk als je premium kan betalen moet je het zeker doen. Heb zelf ook Audi gereden ook al was het maar een A3. Het is en blijft de vraag waar je zelf geld aan uit wil geven en wat voor een goed gevoel het je geeft. Maar op deze test is wel wat aan te merken. Vergelijken van een auto met een oude motor (V6) met de nieuwste motoren (3.0TFSI) en andere gadgets is niet helemaal eerlijk. En als je dat mee neemt in de vergelijking doet de Skoda het niet zo slecht. Maar zoals ik al eerder tikte als je premium kan betalen in aanschaf en het onderhoud dan moet je het zeker doen.

Bovenaan Onderaan