Thermostaat Fabia

Hallo iedereen, ik ben nieuw en zal me later vandaag nog even formeel voorstellen ergens op het forum. Maar ik heb hetzelfde probleem als Machlo.

@machlo Is het euvel bij jou ondertussen al gefixt?
 

machlo

Forumguru
@Robmanzzz..........mijn meter heeft nog (erg onregelmatig)die kuren. Afgelopen tijd deed hij het gewoon, geen probleem. Laatste rid bleef hij weer hangen, maar motor even aan, uit zetten was voldoende om hem weer werkend te krijgen. Verwarming blijft het doen.
Heb ook nog geen kans gezien om hem uit te laten lezen. Garage vraagt er 50 eurie voor, @Antera in Breda is veel schappelijker. Heb echter niet zoveel haast,...........zodra ik richting Breda moet wil ik hem eens vragen en kijken of uitlezen ergens toe lijdt.
 

machlo

Forumguru
Hmmmmmmm...........nu MOET ik toch wel op korte termijn de garage opzoeken. Motormanagement lampje begint ineens te branden, oranje. Vanmorgen het stekkertje van de sensor op het thermostaathuis even losgehaald , bekeken en weer terug gedrukt. Vanmiddag even naar de winkel, 25 min. snelweg. Brandt niets, meter koelvloeistofmeter bleef wel plakken. Na 5 minuten winkelen weer weg willen rijden en bij starten dus oranje mm lampje branden. Motor springt niet in noodloop, loopt regelmatig. Alleen bij starten onregelmatig en hoog in toeren, daarna dus regelmatige loop.
Toch maar naar de skoda garage hier in Goes en laten uitlezen.
 
@machlo Tnx voor je reactie!

Ik heb het precies in de omgekeerde volgorde gehad: Nadat ik mijn Fabia Mk1 had gekocht (ik had de distributieriem/waterpomp e.d. laten vervangen) zag ik dat de watertempratuursensor niet uitsloeg (deed hij tijdens de proefrit een week eerder geloof ik ook al niet) en na 20 km rijden ging het motormanagement branden. Paar dagen daarna terug gegaan naar de garage waar ze de sensor hebben schoongemaakt en de computer hebben gereset.

Dat ging een halve dag goed en de melding kwam terug, garage heeft toen een nieuwe sensor besteld en gemonteerd, maar helaas, later die dag kwam het lampje weer terug. In geen van de gevallen is de sensor betrouwbaar uitgeslagen. Tijdens het uitlezen bij de garage en ANWB laat hij wel een mooie tempratuur zien overigens.

Wat @Cordoba al zei: Het lijkt bij mij (ook) op een draadbreuk van de sensor naar de ECU omdat het motormanagementlampje uiteindelijk wel gaat branden (toch @Cordoba ?)

Bij mij gaat het als het goed is onder garatie gefixt worden, maandag even een afspraak maken met ze. Maar wat zou je er zelf aan kunnen doen?
.
 

Cordoba

Forumguru
Temperatuursensor schoonmaken heeft weinig nut (tenzij er ijzervijlsel of iets dergelijks op zit, dat elektrisch geleidend is). Ik zou beginnen met de sensor vervangen, als je twijfelt, kun je eventueel de stekker van de oude sensor trekken en die op een nieuwe (nog niet gemonteerde) sensor zetten. Als je die sensor vervolgens in een bakje met warm water doopt, kun je ook zien op het dash of het klopt, en of ie koud/warm/heet netjes aangeeft. (wel opletten voor verbrandingen en water op de stekker kan je meting verpesten.

Het gaan branden van het motormanagementlampje kan verschillende oorzaken hebben, dat moet je echt uitlezen om daar een zinnige uitspraak over te doen. Het zou zelfs kunnen dat door de foute temperatuurmeting er teveel brandstof wordt ingespoten, waardoor de uitlaatgas-emissie niet echt netjes is.
 

machlo

Forumguru
Kom net van de garage........temperatuursensor foutcode wat zeer waarschijnlijk ook het motormlampje liet branden! Bij starten ook flinke benzinelucht geroken dus die zal ook wel van slag wezen. Sensor gaf 39 graden aan. Hoop dat het volgende week met een nieuwe sensor op is gelost.
 

turboturbo

Forumguru
Volgende week? Die vervang je toch meteen ter plekke (temperatuur sensor?) :pieker: Is toch in 10 - 20 min gebeurd (zie bericht #70 op de pagina hiervoor)?

Edit: of vervang je het complete thermostaathuis incl thermostaat etc?
 

machlo

Forumguru
@turboturbo. ...........dit soort zaken ben ik niet sterk in, laat het maar door de garage doen. Die moeten hem echter bestellen. Woon "gelukkig" op 5 fietsminuten van mijn werk en we gebruiken de auto niet al te veel.
Tja, alleen sensor of hele huis, ga er maar even vanuit dat het alleen de sensor is.......
 

turboturbo

Forumguru
Duidelijk.

3e optie is sensor + thermostaat vervangen. Het 'huis' laat je dan zitten. Dat moet qua onderdelen een paar tientjes zijn max.
 

machlo

Forumguru
Ik zal morgen de garage eens bellen en het ze voorleggen............! Thanx voor de optiee/tip.......
@turboturbo. .......nog een vraagje......het vervangen van die thermostaat, kom je daarop omdat er wellicht een relatie is met die kapotte sensor, uit voorzorg (wellicht al 10 jaar oud) of omdat de kans bestaat dat die ook overleden is??
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ja, inderdaad een combinatie van die 2. Thermostaten zijn niet per-se heel betrouwbaar meer, na 10 jaar, is mijn uitgelegd. Je kunt ook niet altijd goed beoordelen of ze altijd hun werk 100% goed doen. Het is een soort bi-metaaltje (zoek maar eens op thermostat eric the car guy etc, die laat het zien en legt uit hoe het werkt in een filmpje) die steeds moet krimpen en weer uitzetten. Het is niet raar dat dat na verloop van tijd niet meer goed werkt.
In mijn geval maakte een monteur van Celtemp er een opmerking over, omdat het niveau van de koelvloeistof ruim 5 cm boven max stond te borrelen tijdens de motor reiniging. Hij vroeg zich af of de thermostaat wel goed werkte en raadde aan die al dan niet preventief te vervangen.

De sensor is meer een gevalletje no-brainer. Doodsimpel om te vervangen en kost nog geen 2 tientjes. Je leest wel eens dat die verkeerde waarden door gaan geven en dan snapt de ecu het niet meer, zoals hier al uitgelegd.
 

machlo

Forumguru
Ben net even langs m'n garage gelopen........gevraagd of ze de thermostaat meteen meenemen! Voor die paar tientjes kan het zeker geen kwaad om hem mee te vervangen. ....:thumbsup:
 

machlo

Forumguru
Inmiddels is m'n fabia gerepareerd........thermostaat bleek ook aan gruzelementen te zijn. Ze hebben het hele huis moeten vervangen omdat ook bij die van mij een deel van de behuizing stuk ging.
De meter loopt weer keurig gestaag op tot middenstand en het enige wat er brandt aan lampjes waren mijn koplampen. .....:D
 

turboturbo

Forumguru
Mooi dat het opgelost is!

Ze hebben het hele huis moeten vervangen omdat ook bij die van mij een deel van de behuizing stuk ging.
Dit is precies wat mijn dealer mij ook vertelde dat hun ervaring was bij het vervangen van thermostaten - dat het huis zelf vaak ook stuk is, of stuk gaat tijdens demontage. Opvallend genoeg was er bij het thermostaathuis van mijn Fabia geen spoortje slijtage te bekennen; dat ding was ook echt mega-stevig geconstrueerd. Zag mijn geoefend oog ;)
 
Ik had dit probleem ook tijdens de proefrit,

Zag dat de motortemperatuur niet of nauwelijks de 90*C bereikte tijdens het rijden.
(Dus niet netjes in het midden bleef,maw het schommelde als het ware voor de 90*C)

Op het moment dat ik de auto stationair liet draaien liep de temperatuur wel naar de 90*C
en bleef daar ook netjes op staan.

Oorzaak: Defekte Thermostaat.
 

Cordoba

Forumguru
Inderdaad @Mysterialj als je de temperatuurmeter op het dash heen en weer ziet bewegen, dan zit het echt niet goed. Bij normaal gebruik loopt de temperatuur naar de 90 graden (en dat geeft ie al aan voordat ie die temperatuur echt bereikt), en alleen als de temperatuur behoorlijk afwijkt van 90 graden, zie je dat op de meter. Op temperatuur komen en weer terug zakken is typerend voor een kapotte thermostaat (die open blijft staan).
 

turboturbo

Forumguru
Inmiddels rijd ik nu weer een tijdje rond met de nieuwe thermostaat (of eigenlijk complete thermostaathuis, dus incl. thermostaat en temperatuur sensor)

Dit naar aanleiding van een opmerking van een monteur van Celtemp die me wees op het flink gestegen koelvloeistof niveau in het expansievat tijdens de motorreiniging.

Het was me al eens opgevallen dat de temperatuur nooit boven de 87 ~ 89°C uit kwam tijdens het rijden. Ik dacht dat netjes 90°C hoort te zijn? Of moet ik dat niet te nauw nemen?
Ik heb sinds ik het sporadisch bijhoud (uitlees) nog nooit 90°C gezien (behalve één keer toen ik het systeem een keer compleet geflushed heb met water)

Nu heb ik afgelopen weken nog eens af en toe gekeken wat de temperatuur doet. Maar die blijft steken op 84°C hooguit 86 of 87°C. Bij rustig stadsverkeer zakt ie zelfs naar 82°C terwijl ik zou denken dat de temperatuur dan juist zou stijgen omdat er maar weinig koeling is door rijwind.

Zelfs op de zeer hete dagen met buitentemperaturen van > 30°C zijn de koelvloeistof temperaturen zoals hierboven aangegeven.

Wat ik me nu afvraag; de thermostaat zelf (dat stukje bimetaal met deksel en veer) gaat pas bij 87°C werken (zet dan uit) Als ik het goed begrepen heb, gaat dan pas het grote koelcircuit 'open'.

Als de temperatuur rond de 82~84°C blijft, zou dat dan toch moeten beteken dat het grotere koelcircuit nooit en te nimmer open gaat?

Of maak ik een denkfout en moet ik juist constateren dat het koelwater teveel afkoelt en er kennelijk elders in het systeem een thermostaat teveel of te vaak open staat (waardoor het koelwater teveel wordt gekoeld)?

Het metertje op het dashboard staat (en stond voor de vervanging van het thermostaathuis) altijd netjes in het midden. Schommelt ook niet oid.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik begrijp dat de dashmeter netjes op 90 graden blijft staan zoals het hoort, en de afwijkingen die ie meet via VCDS of iets dergelijks uitgelezen zijn. Die paar graden temperatuurverschil zijn volgens mij normaal, de ene thermostaat zal misschien net een paar graden eerder reageren dan de ander, maar ongeveer wel op dezelfde temperatuur.

@turboturbo Als ik het zo lees is míjn interpretatie: niets aan de hand.
 
Bovenaan Onderaan