Thermostaat Fabia

machlo

Forumguru
Hoi
sinds een paar maanden heeft mijn watertemperatuurmeter kuren. Hij lijkt te blijven "plakken" in koude stand. De kachel doet het wel gewoon, wordt heet genoeg in de auto.
in eerste instantie werkte de meter weer als ik contact uit en weer aanzette. Sprong dan naar middenstand na een rit. Dit heeft een paar keer zo gewerkt. Nu blijft hij plakken in koude stand. Vorige week ook weer....en tijdens de autorit, toen ik over een flinke richel reed (aardige klap) sprong hij weer in middenstand. Gisteren bleef hij op koude moter hangen, terwijl het lekker warm was in de auto.
oja, probleem doet zich geheel willekeurig voor, zit geen enkele regelmaat in.
Kan dit een contact zijn wat niet goed functioneert? Sensor?
 

turboturbo

Forumguru
Hm ik twijfel of daar het probleem ligt, @Joske . Ik begrijp dat de watertemperatuurmeter daadwerkelijk verspringt, @machlo ? Dus echt zo plotseling? Dat lijkt eerder als een loszittend contact of ander probleempje met het wijzertje/metertje. Geen idee of dat wel kan?
Omdat deze normaal echt heel traag klimt en daalt.

Als het bimetaal niet goed functioneert dan zou je óf een koude motor hebben, óf een te warme. Dat de kachel goed warm wordt, zegt dacht ik niet zo heel veel, want de kachelradiateur zit dacht in het 'kleine' koelcircuit. Die wordt uiteindelijk altijd wel warm (of het bimetaal de veer nu wel of niet terugduwt in het thermostaathuis, het zal alleen iets langer duren)

Ik denk dat @machlo eerst even uit moet lezen op foutcodes, maar bovenal: al rijdend een tijdje de watertemperatuur loggen. Als die netjes 80 ~ 90 graden blijft bij een langere rit en het wijzertje/metertje houd er een eigen leven op na, dan wijst dat op een probleem in het dashboard, niet op het daadwerkelijk functioneren van het koelcircuit. Als de uitgelezen temperatuur ook plotseling wegzakt tot laag/koud/geen waarde, dan duidt dat denk ik op een probleem met een sensor.

Hoewel preventief vervangen natuurlijk nooit weg is met een auto ouder dan 10 jaar, zo heb ik begrepen. Dat bimetaaltje is dan geloof ik niet heel betrouwbaar meer.
 
Laatst bewerkt:

machlo

Forumguru
Meestal loopt de meter gewoon gestaag omhoog met het warmer worden van de motor tot normale waarden, halverwege de meterstand (of dat 80-90 graden is?? lijkt me wel). De keren dat hij haperde en niet opliep en ik na 10 a 15minuten snelweg contact uit, aan zette, sprong hij direct naar halverwege. Motor is dan warm.
Die keer dat hij bleef hangen en ik over een richel "knalde" sprong hij ook direct naar normale waarde (motor had toen ook zo'n 15,20 minuten gelopen). Gisteren de gehele rit bleef hij "plakken op koud".
In alle situaties is de temperatuur in de auto goed, loopt ook gewoon op naarmate de motor warmer wordt.
 

machlo

Forumguru
Vandaag boodschappen wezen doen. Meter bleef in koude stand staan, verwarming deed het. Rijd ik de hobbelige straat in, schommel wat heen en weer en flop....springt de meter naar halverwege!
Dit weekend nog eens een snelwegritje doen en kijken wat er gebeurd. Heb wel het idee dat het "opbouwend" is. Eerst een hele enkele keer, werd meer en lijkt nu vaak te gebeuren.
 

Joske

Forumguru
@turboturbo : idd, je hebt gelijk :thumbsup:

had het verhaal niet zo goed gelezen blijkbaar..

Dan denk ik eerder aan de temperatuurmeter zelf gewoon. En loggen lijkt mij een uitstekend idee ;)
 

machlo

Forumguru
@Joske, is een eind 2003 model, kenteken op 2004 gezet.
Is dit een beetje zelf te doen? Ben wel handig, maar meer in vloeren leggen, etc. Uitlezen, resetten zal ik eens kijken of er in Zeeland iets te regelen valt.
 

turboturbo

Forumguru
@Joske die temp voeler die jij aangeeft in die link zit in het thermostaathuis, niet in het expansievat (of er moet er daar óók een zitten?)

Die voeler vervangen is rete simpel, je hoeft er niet eens het koelwater voor af te tappen.
Stekkertje los, steunklem (nr. 3 op de explosie tekening op de pagina hiervoor, nr 17 op de tekening hieronder) los, eruit trekken, duim op het gat (er lekt nl wel koelvloeistof uit) nieuwe sensor pakken, die erin duwen, steunklem terug plaatsen en klaar is Kees.

Filmpje:
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat jullie totaal verkeerd zoeken, dat het probleem in het dash zit, en niet in de werkelijke temperatuur. Loggen zou dat ook duidelijk moeten maken.
Lijkt mij een klus voor een specialist in auto-electronica. Ik weet eventueel een adres van iemand die een poosje terug voor zichzelf is begonnen op dit gebied, en hij zit met zijn bedrijfje in de omgeving van Helmond.
 

machlo

Forumguru
Uitlezen lijkt me dus de eerste stap......
Vanmorgen toch nog even ritje snelweg. Blijft hangen terwijl hij moet oplopen gezien de gereden afstand. Dan plotseling loopt hij op
(Geen hobbel of zo). Sneller dan dat hij vanuit koude situatie zou moeten oplopen maar de motor is dan ook warm. Na 25 minuten winkelen motor starten. Meter loopt meteen naar bijna half en valt dan na een paar seconden weg op nul. Tijdens de terugweg ook niet meer in beweging gekomen. Thuis contact op uit en weer aan.........naald springt weer naar het midden. Contact paar keer aan en uit, meter gaat keurig van nul naar 80,90 graden..........schiet mij maar lek!:sterretjes::banghead:
 

Cordoba

Forumguru
Ik vermoed voorlopig een draadbreuk of een barst in de soldeerlijn op de printplaat. Ik lees niet dat de auto is uitgelezen op foutcodes, maar als er geen foutcode is, klopt dat met mijn vermoeden. Zit er een draadbreuk of slecht contact naar de sensor, dan verwacht ik ook een foutcode omdat de ECU dat dan ook moet merken.

Het knutselen aan printplaten van een dash is een specialistische klus, waarvoor je óf je instrumentenbord moet uitbouwen en opsturen naar een specialistisch bedrijf (of daar ter plekke uitbouwen), of met je auto langsgaan bij een specialist. (ik heb al aangegeven dat ik wel iemand ken, die overigens ook op zaterdag werkt, als je het adres wilt hebben stuur je maar een 'conversatie').
 

machlo

Forumguru
Thanx Cordoba, uitlezen ben ik nog niet aantoe gekomen.
Mocht ik met de printplaten aan het werk moeten, dan pb ik je ff voor het adres. Of je moet het adres in Apeldoorn bedoelen? Daar heb ik eens eea van voorbij zien komen, maar kan ook met sloten te maken hebben gehad. :thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan