Thermostaat Fabia

Joske

Forumguru
03C121110A is idd de thermostaat, kost €36 bij je dealer

thermostaathuis: 03C121111B, kost €118 bij de dealer..


tekening thermostaat en thermostaathuis:

S19-0108.png

1 - Voeler koelvloeistoftemperatuur -G62-
2 - O-ring

3 - Steunklem
4 - 8 Nm
5 - Thermostaathuis


6 - Koelvloeistofpijp
7 - Pakkingring

8 - naar aansluitpoort warmtewisselaar


9 - van aansluitpoort warmtewisselaar


10 - vanaf onderste radiateuraansluiting

11 - naar bovenste radiateuraansluiting
 

turboturbo

Forumguru
@Joske dank u je!

Nu herinner ik het me weer, hij zei inderdaad niet het thermostaathuis te vervangen, maar de thermostaat zelf. Dat lijkt onderdeel 1 van de tekening te zijn.

Ik zie nu al dat ik nr. 8 en 9 niet om moet wisselen. :stop: Iemand nog tips voor me qua demontage @Monteurtje / @Ronnie ? En welk merk te verkiezen; ze zijn er van 8 tot 28 euro?

Ik ga er denk ik mee naar een doe-het-zelf garage hier in de buurt binnenkort.

EDIT: ik ben toch even in de war geraakt, tijdens het zoeken naar het onderdeel. Zo kwam ik 2 verschillende onderdelen uit, die naar ik dacht, hetzelfde zijn. Maar dat is dus niet zo. Ik ben er nu achter dat je een thermostaatvoeler hebt (onderdeelnr. 06A919501A) en de thermostaat zelf (onderdeelnr. 03C121110A) (en bijbehorende O-ring: 03C121119C)

In de tekening die jij geplaatst hebt, @Joske gaat het om de thermostaatvoeler, maar kennelijk moet ik die dus niet hebben, maar de thermostaat zelf. Of allebei? :pieker: In de tekening wordt die niet specifiek genoemd of getoond. Hij schijnt in het thermostaathuis te zitten en dat zou deze moeten zijn. Ik was even op het verkeerde been gebracht door de tekening, dat het nr. 1 zou zijn. Maar het zit dus in nr. 5.
 
Laatst bewerkt:

Ronnie

Forumguru
Nr.1 van de tekening is de temperatuursensor.....
De uiteindelijke thermostaat zit in nr. 5, schroeven los en thermostaat eruit nemen.
Zit geen pakking meer tussen maar een O-ring, als er geen kalk aanzit kun je 'm zo weer gebruiken, anders mee vervangen.
Thermostaatje kost bij de automaterialen zaak ongeveer een tientje.
 

turboturbo

Forumguru
Dank @Ronnie voor de verheldering! Dat was precies waar ik over in verwarring was geraakt!

Ben weer een hoop wijzer geworden vanavond. :lezen:

Ik bestel voor de zekerheid zo'n ring mee. Een paar jaar geleden had ik ooit een lekkage bij de O-ring aan ik dacht de thermoschakelaar. Dus to be sure, dan maar.

En het thermostaathuis zit niet op de radiateur maar op het motorblok.
Klopt! Ik denk dat ik in de war was met de thermoschakelaar, of -switch. Zit die niet op de radiator?
 

turboturbo

Forumguru
Ondertussen wat uitgezet bij dealer en automaterialenzaak (Brezan)

Brezan kan me een thermostaat leveren op bestelling voor iets minder dan 40 euro (helaas geen tientje...) Aangezien dat onderdeel 36,- zou moeten kosten bij de dealer daar dus ook maar even gevraagd. Bij de dealer kost een losse thermostaat 59,-

Ik heb even wat advies nodig, @Ronnie of @Monteurtje hoe nu verder. Ik krijg hulp voor deze klus zelf van de doe-het-zelf garage, maar voor advies heb ik jullie nog even nodig over onderstaande. EDIT: zie *update*

De werkplaatsmedewerker van de dealer gaf als advies om het complete (thermostaat)huis vervangen, gezien het plastic vaak wat verouderd is en snel scheurt of knapt tijdens (de)montage. Daarnaast kan je gemakkelijk een fout maken bij het inzetten van de thermostaat in het huis, werd me uitgelegd, dat ie er niet goed gecentreerd in komt etc. en dan krijg je allerlei problemen.Verder zou de temperatuurvoeler ook nog vies kunnen zijn, en als je dan alle losse onderdelen bij elkaar optelt wordt het een duurder verhaal dan een complete unit, zo luidde het argument.

Een compleet thermostaathuis (incl. thermostaat en temperatuurvoeler) zou op 190 euro komen. Bij diverse webwinkels kan ik dit voor ong 90 euro nieuw bestellen, gereviseerd 2e hans nog goedkoper (onderdeelnummer 03C121111B), dus ik vrees dat de dealer in dat geval niet aan mij gaat verdienen.

Overigens heb ik de afgelopen dagen het expansievat eens bekeken, telkens na een lange rit, en ook na een snelle rit (veel tegenwind en 135 km/u gereden een half uur lang, met airco aan) en alle keren stond hij maar iets boven max (1 cm). Tijdens het rijden de temperatuur gelogd, en ik zie waardes van tussen de 82~84°C (stadsverkeer en 80 km/u buitenweg) en maar heel soms 90°C (alleen boven de 100 km/u) Daar valt eigenlijk niets vreemd aan op, het was echt bijzonder dat het niveau zo enorm steeg (5 cm boven max) in het expansievat tijdens de motorreiniging...

*UPDATE*
ik heb zojuist een compleet thermostaathuis inclusief voeler en thermostaat via internet gevonden, voor nog geen 3 tientjes :sterretjes: (vraag niet hoe het kan) :rockon: dus die maar besteld.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Vandaag het thermostaathuis vervangen.
Ik zou het moeilijkheidsgraad als 'vrij moeilijk' durven bestempelen, hoewel dat maar door 1 klein onderdeeltje/stapje kwam :mad: (as always, off-course)

Om te beginnen moest natuurlijk al het koelwater afgetapt worden. Onderaan de radiateur zit daar netjes een aftap kraantje voor. Om daarbij te kunnen, moet je een beschermplaat demonteren, die met 6 parkers vast zit:
beschermplaat.png

Kruip onder de wagen, neem een formaat afwasteil om de koelvloeistof op te vangen (die kan je rustig hergebruiken natuurlijk, als die nog mooi helder is)

aftapkraantje.png aftappen.jpg

Dan terug bovenop de motor.

Er zitten helaas wat onderdelen in de weg, dus om er bij te kunnen met je gereedschap is het nodig om o.a. de accu(bak) te verwijderen. Ik heb dat een beetje... eh... provisorisch gedaan omdat er mijn hemel zoveel kabels aan vast zaten: :bloos:

accu_los.jpg

Vervolgens zitten de schakel-stangen van de versnellingsbak behoorlijk in de weg. Het lijkt een soort kogel-bal constructie, dus volgens mij moet je die wel los kunnen maken, maar dat lukte me niet met wat kracht. En ik wist ook niet of dat wel echt kan. Dus er maar voor gekozen om te laten zitten. Met wat de juiste ratel verlengstukken, kun je er alsnog net bij.

Hier zie je het complete thermostaathuis zoals die bevestigd zit op het motorblok, in real-life. Ik heb even de nummers erbij gezet zoals je ze terug kunt vinden op de explosie tekening.

thermostaathuis bevestigd.jpg

Waar zit nu precies de thermostaat? Die zit onder nr. 5. Met 3 schroeven (onderste lastig bij te komen!) los te halen. Daar bevinden zich de veer en dat ding wat eruit ziet als een 'stamper':
thermostaat_in_onderdelen.jpg

Het koperen onderdeel zit daar in de buurt, maar die zit in de behuizing zelf gestoken. Zoals je hier kunt zien, als het 'deksel' nr. 5 van het thermostaathuis er af is gekomen:

thermostaathuis_open.jpg

Het was even puzzelen voordat ik weer wist hoe het zat :sterretjes: want in veel voorbeelden van andere thermostaten van andere auto's (video's en foto's) zit de veer om het koperen gedeelte. Hier niet. De veer drukt de 'stamper' heel hard tegen het koperen onderdeel aan, waar dat 'piemeltje' uit steekt. Dat 'piemeltje' komt wel een cm of 4 eruit gestoken als de temperatuur toeneemt. Die duwt de 'stamper' vervolgens terug in het deksel, waardoor er een opening ontstaat voor het koelvloeistof om daar doorheen te stromen (uiteindelijk richting de radiateur)

(Ik heb dat thuis later nog even getest met de oude thermostaat, in een pan heet water. Grappig om te zien hoe dat werkt, en ook goed om te weten dat die dus nog niet stuk was)

Nu was bij mij de grote vraag: kan ik dat koperen onderdeeltje er zo uit trekken, zonder het hele thermostaathuis te vervangen? Ik nam aan van niet, dus was ik, ook op advies van de monteur, maar aan het demonteren geslagen van het complete termostaathuis. Dat was een kleine nachtmerrie, want ik kreeg het onderste, achterste steunklem nr. 3 (dus niet die bij nr. 1, bij de temperatuur voeler) dus echt met geen mogelijkheid meer goed terug op z'n plek bij het monteren van het nieuwe thermostaathuis! Het is haast onmogelijk om daar maar enigszins bij te kunnen :angry:

Eigenlijk moesten het gasklephuis met EGR en het hele inlaathuis etc. er af, want ik kon er niet goed bij met m'n vingers om de klemsteun er goed in te krijgen. De 'ingang' zit natuurlijk niet even handig gewoon bovenop de slang, nee aan de onder en achterkant, dus je moet de klemsteun blind 'steken' :tongue:

Na zeker een vol uur klooien (met o.a. een spiegeltje, want je ziet er ook niets omdat het klemmetje aan de onder/achterkant erin gestoken moet) en nog wat speciaal gereedschap, besloten de goden me goedgezind te zijn en lukte het op de gok voor tweehonderd-en-negen-dertigste keer (de talloze keren dat ie wegsprong en ik 'm ergens vandaan moest zoeken en -wurmen niet meegeteld!) wel zat ie ineens op z'n plek, gewoon met m'n vingers :tegek:

Ik dacht echt dat ik gek werd. Ook de monteur die me af en toe even kwam helpen adviseerde me maar om de inlaat behuizing eraf te gaan schroeven. Omdat ik dát totaal niet zag zitten (als in: ik wist niet waar ik aan zou beginnen) koos ik voor stug door blijven proberen en als dat niet lukte de klus aan hem over te geven en ermee te stoppen. Gelukkig hoefde dat dus niet.

Achteraf gezien was het demonteren van het complete thermostaathuis ook helemaal niet nodig: het koperen onderdeel kun je met een nijptang aan z'n 'piemeltje' beet pakken en er gewoon voorzichtig uittrekken. Hij zit niet geborgd achter een randje of iets dergelijks. Je kunt dus volstaan met het deksel nr. 5 open te maken en daar de thermostaat uit te halen. En vervolgens alleen de thermostaat zelf te vervangen.
Had ik dat geweten, was ik 2 uur eerder klaar geweest......

Nadat ik alles weer terug gemonteerd had, de koelvloeistof teruggegooid (de monteur adviseerde me nieuwe te gebruiken maar hij verkocht alleen blauwe G11 dus dat heb ik geweigerd) en de motor 10 minuten warm laten draaien met verhoogd toerental.
Omdat de opvangbak een beetje olie-resten bevatte en dus niet heel schoon meer was, ga ik van de week nog even nieuwe G12 kopen en nogmaals alle koelvloeistof verversen.

Verder, als ik zo kijk in de workshop manual zoals die hier elders op het forum gepost is, lijkt het bij de 1.4MPI een stuk simpelere klus te zijn, dus het vast een prima doe-het-zelf klus, als je je beperkt tot de thermostaat zelf vervangen ;)
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Hm opvallend genoeg zie ik nu, een dag later, dat de originele, inmiddels ruim afgekoelde thermostaat zijn 'piemeltje' niet helemaal meer intrekt. Op de laatste foto is dat ook goed te zien; het piemeltje steekt daar in afgekoelde omstandigheden nog steeds iets uit. Terwijl die helemaal teruggetrokken moet zitten.

Het viel me al op dat de kachel en de motor iets sneller opwarmen dan normaal, wat dit wel zou verklaren. Als de stamper op de koudste stand een beetje open blijft staan doordat het piemeltje niet ver genoeg terug sluit, dan sluit het grotere koel-circuit dus niet geheel af. Klinkt logisch toch? :geek:

Laatste (?) vraagje nog even over de koelvloeistof verversen.

Nu begreep ik uit alle honderden how-to filmpjes die ik dit weekend allemaal bekeken heb over koelvloeistof en thermostaten en wat al niet meer :D (ja ook die van E. the car guy) dat (gedemineraliseerd) water eigenlijk de beste warmte geleider is. Of iig beter dan koelvloeistof. En dat je idealiter 100% (gedemineraliseerd) water in je systeem zou willen hebben, ware het niet dat je dan geen anti-vries beveiliging meer hebt. Dus dat is dan geen optie, maar wat je wel kan doen is een mix te maken van de voorgeschreven koelvloeistof (die bijv. tot -40ºC werkt) en demi-water. Zodat je bv effectief bescherming hebt tot -25ºC, wat ruim voldoende is in West-Europa.

Hoe denken jullie hierover? De flessen G12+ longlife en demi-water zijn al gekocht :itwasntme:

En heeft de Fabia I ontluchtingsnippels in het koelcircuit, om de luchtbellen eruit te laten?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan