Thermostaat Fabia

r-streefkerk

Nieuw lid
Wie kan mij helpen ???

Ik denk namelijk dat de thermostaat in onze fabia defect is.
De motor komt tijdens het rijden helemaal niet op temperatuur, als de motor een tijdje stationair draait komt deze
wel op temperatuur maar zodra je gaat rijden zie je de temperatuur
meter direct terugzakken.
Dus voordat ik hem naar de dealer breng en gelijk weer dikke rekeningen krijg is er mischien iemand op het forum
die mij op weg kan helpen.
 

Ted

Forumguru
Ik ga ook voor de thermostaat. Je kan ook even wat al. folie voor de gril plaatsen. Wordt hij dan warmer, dan is het zeker de thermostaat.
 

Fabia

† In Memoriam
En dan zit er helaas niks anders op dan een bezoekje te brengen aan je dealer.
 

r-streefkerk

Nieuw lid
Nee nee ik heb al een nieuwe thermostaat liggen, het is alleen zo'n 14 jaar geleden dat ik dat voor het laats gedaan heb.
dus het zal wel even puzzelen worden.
De dealer rekent overigens rond de 60 á 65 euro voor een thermostaat, ik betaal 15 euro en dat is zelfs incl de btw en komt ook nieuw uit het doosje.
 

gino

Nieuw lid
Kijk eerst naar het thermostaathuis
in het bruggetje zit een klein gaatje van ong. 3mm diep waar het pennetje van de thermostaat in zit als het gaatje door en door is zal het pennetje van de thermostaat niet tegengehouden worden met gevolg dat de thermostaat niet opengaat.
Mvg. Gino
 
Interessant. Ik ben sinds een paar weken eigenaar van een Fabia Combi 14 MPi uit 2002 en heb precies hetzelfde probleem. Ik heb nog garantie op de auto, dus wellicht kan ik het via de dealer regelen.

Overigens vind ik het verder een erg fijne en comfortabele auto.
 

GRoel

Lid
Heb ik een paar jaar geleden ook gehad met een Fabia. Termostaat kapot. Was toen bij de dealer de eeste Fabia waar dat mee gebeurde.
De motor werd te koel bij hard rijden, in de stad was er weinig aan de hand.

GRoel
 

joergarms

Senior Member
In jouw profiel staat bouwjaar 2007?? Maar dat geldt denk ik voor jouw O2??
Als het voor de Fabia is kun je natuurlijk gewoon bij de dealer terecht.

thermostaat vervangen is niet zo moeilijk.
Doe het bij koude motor, die luxe hebben de meeste monteurs niet:shocked:
Zet ff een bak onder je auto, het kleine beetje vloeistof dat er dan uitloopt, ligt dan niet op je stoep.
Hou ff een kannetje nieuwe vloeistof achter de hand, kans is groot dat je een klein litertje moet aanvullen.
Let op de kleur, hoogstwaarschijnlijk de rode variant, niet gaan mengen met die zogenaamde multi-fit vloeitstoffen.
 
De thermostaat is vervangen en het probleem is inderdaad helemaal opgelost. Het pijltje staat weer strak in het midden, stad of snelweg! Ik ben weer gelukkig...
 

Gieliovd

Forumguru
De thermostaat is vervangen en het probleem is inderdaad helemaal opgelost. Het pijltje staat weer strak in het midden, stad of snelweg! Ik ben weer gelukkig...
Goed om te horen! Weer een metertje die je verteld dat alles goed gaat. Ik kan in principe niet genoeg metertjes hebben die me vertellen hoe het ervoor staat. Maar als het dan niet 100 procent goed is ga ik me zorgen maken, das minder :winkie:

Mijne is afgelopen week ook vervangen, omdat ze hem met een onderhoudsbeurt kapot hadden gemaakt.
 

Red Devil

Actief lid
bij mij moet nog steeds de sensor worden vervangen.. hij ligt bij mijn monteur klaar.. maar telkens als ik daar kom, is hij dr weer niet.. ik weet waar de sensor zit, dus denk dat ik het zelf maar een keer ga doen.. rij nu al een paar weken/maanden zonder temp aanduiding..
soms doet het metertje het wel.. maar dan zie je hem ook weer terug zakken naar links...
 

Red Devil

Actief lid
zo.. ook weer ff een kleine update van mij..
bleek in eerste instantie bij mij de thermostaat zelf te zijn die kapot was.. als je de temp. sensor er uithaalde en met je vinger in dat gat voelde, voelde je alle onderdelen van de thermostaat los liggen.. een veer, met nog wat kleine onderdeeltjes. dus die is vervangen, en uiteindelijk bleek die het nog steeds niet te doen, dus de sensor heb ik later zelf nog bij de dealer opgehaald en er ingezet..

maar het er inzetten ging wat lastiger als verwacht.. daarom mijn vraag..
als ik die sensor er uit haal en weer met mijn vinger in dat gaatje voel, voel ik die veer van de thermostaat, en die zie ik ook, al met al, krijg ik daardoor de sensor er dus niet goed in.. hoe het komt weet ik zo ook niet?
dus ik heb alle koelvloeistof er uit laten lopen en het thermostaat huis losgehaald, vervolgens de sensor er in geplaats en toen de thermostaat met huis.. maar dan zie je de sensor al scheef trekken? dus die thermostaat drukt echt tegen die sensor, klopt dit? en is hier wat aan te doen?

ik hoop dat iemand hier antwoord op weet? alvast bedankt!
 

pansaebr

Actief lid
Thmostaat

Is het huis in zwarte plastiek ??
ik rij met een felicia van 2000 en de thermostaat is ook zo los gesprongen en de dealer heeft een compleet huis met sensor besteld voor een 62 euro all in hier in belgie.

Dat lijkt mij een vraag voor Jordy.
 

Red Devil

Actief lid
ik heb dus al een nieuwe thermostaat en sensor er nu in zitten, en volgens mij werkt het ook wel, ben daar nog niet helemaal zeker van, maar moet nog ff een stukje gaan rijden, naar mijn werk is net niet ver genoeg om warm te worden.
 

Gieliovd

Forumguru
ik heb dus al een nieuwe thermostaat en sensor er nu in zitten, en volgens mij werkt het ook wel, ben daar nog niet helemaal zeker van, maar moet nog ff een stukje gaan rijden, naar mijn werk is net niet ver genoeg om warm te worden.
Ik vind het zo in de winter maar verdomd lang duren voordat ik het warm krijg in de auto! Zit de eerste kilometers echt te vernikkelen, met airco aan ook.

Mijn thermostaathuis en sensor is ook vervangen omdat de dealer het huis kapot heeft gemaakt tijdens de grote beurt. Ik zat te denken omdat er ook een temperatuurvoeler op de rekening staat, wat was daar mis mee in mijn oude thermostaat? Scheelt weer 26 euro ex. btw!

Leuk zo'n dealer. Ik word nog gebeld morgen verwacht ik over die nota. Ik ben het er namelijk niet mee eens.
 

pansaebr

Actief lid
thermostaat

Ik zou toch maar eens een hartig woordje spreken met je dealer , als hij verantwoordelijk is voor het vernielen van je thermostaat dan wordt er bij ons toch verwacht dat deze kosteloos wordt vervangen.
Ik he ook nog een oude favorit van 92 deze staat toch op 90° na een 20km, ik heb mijn felicia in de zomer gekocht en toen viel het niet zo op dat de verwarming niet tenvolle werkt ( is wel een exemplaar zonder airco ). Ik verwacht nu met de felicia dat deze ook op 90° staat na 20km. Zelfs nu zonder de thermostaat werkt de verwarming maar gaat niet voluit na een 12km terwijl de thermometer beneden de 70° blijft.( verwarming staat op het bedieningspaneel voluit op warmte )
Groetjes.

Ik vind het zo in de winter maar verdomd lang duren voordat ik het warm krijg in de auto! Zit de eerste kilometers echt te vernikkelen, met airco aan ook.

Mijn thermostaathuis en sensor is ook vervangen omdat de dealer het huis kapot heeft gemaakt tijdens de grote beurt. Ik zat te denken omdat er ook een temperatuurvoeler op de rekening staat, wat was daar mis mee in mijn oude thermostaat? Scheelt weer 26 euro ex. btw!

Leuk zo'n dealer. Ik word nog gebeld morgen verwacht ik over die nota. Ik ben het er namelijk niet mee eens.
 

Red Devil

Actief lid
Mijn thermostaathuis en sensor is ook vervangen omdat de dealer het huis kapot heeft gemaakt tijdens de grote beurt. Ik zat te denken omdat er ook een temperatuurvoeler op de rekening staat, wat was daar mis mee in mijn oude thermostaat? Scheelt weer 26 euro ex. btw!

mij werd verteld dat als de thermostaat kapot zou zijn, deze doordat de thermostaat "soort van kortsluiting" maakt met de senser, en dan dus ook de sensor vervangen moet worden:crazy:

bij mij geeft die voor mij gevoel de temperatuur nog niet echt goed aan.. lijkt veel te langzaam te gaan, al is het nu natuurlijk wel koud buiten, dus zal het ook langer duren voordat de motor warm word.. maar soms lijkt het alsof die een temperauut aangeeft, en dan af en toe ietsje minder..

majah misschien wil ik gewoon dat die sneller warm word:tongue: dat het me gwoon te lang duurt van veenendaal naar ede is die net warm als ik aankom:) km of 15 ongeveer
 

turboturbo

Forumguru
Vanmiddag tijdens de motorreiniging behandeling bij Celtemp viel het de monteur op dat het niveau van de koelvloeistof in het expansievaatje wel erg veel steeg tijdens de behandeling. Tot wel 5 cm boven max.

Hij raadde me aan om dit even in de gaten te houden, en af en toe te checken wat het niveau is na een rit met wat zwaardere belasting. Blijft het niveau dan zo hoog, dan werkt mogelijk de thermostaat niet goed. Zijn advies was om dit onderdeel sowieso preventief te vervangen, omdat eventuele slechte werking niet altijd goed te merken is. Ik kon me daar wel in vinden. Niets is zo belangrijk als een goede temperatuurbeheersing in de motor, natuurlijk.

Nu heb ik wel voor hetere vuren gestaan (EGR, remember :geek:) dus ik vroeg me af of ik dit misschien zelf kan vervangen. Wie kan me helpen aan een explosietekening? @Joske of @ertromp ? Dan ga ik dat eens bestuderen....:koffie:

Als ik het goed heb, bestaat er zoiets als het thermostaathuis en thermostaat. Eerstgenoemde zit die op de radiator? En laatstgenoemde zou op het motorblok zitten.

Onderdeelnummer; zou dat 03C121110A moeten zijn?

Motorcode AZQ, bouwjaar 2003
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan