Tesla model Y SR+

Status
Niet open voor verdere reacties.

leon-cupra

Forumguru
@Peter-036 de tesla geeft idd wh/km aan. De hyundia idd kWh/100. Komt toch op hetzelfde neer als je gewoon de komma verzet. Als de hyundia 16,5kwh/100km verbruik, is het toch gewoon 165wh/km …of zie ik het verkeerd?

Wel bijzonder, in de terugrit (identieke dezelfde route maar dan omgekeerd) aan
156wh/km. Grote verschil , naar Temse rijdende is het eerst 20km 70 baantjes en dan pas autostrade en naar Roeselare is het onmiddellijk autostrade en de laatste 20km de 70 baantjes. Zou het verbruik hoger liggen omdat ik eerst het meest ongunstige gedeelte doe (autostrade en koude batterij) en daarna demaar de meer gunstige baantjes?
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@hemi24 We hadden het toch over de eenheid Watt-uur (Wh)?
Dan zullen die lampjes toch een uur kunnen branden op die energie......
Ik had jou, en de anderen hier hoger ingeschat.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@leon-cupra Dat zou niet (niet zoveel) uit mogen maken, mogelijk had je wind tegen op de terugweg, of rij je heen omlaag en terug omhoog, dat hoeft niet heel veel te zijn, maar de auto merkt het wel.
En misschien speelt het opwarmen van de accu hierin nog een kleine rol.
Dat Wh/km of kWh/100km is inderdaad zo eenvoudig terug te rekenen.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@Tees Lees dan het bericht waar hemi op reageerde nog eens goed, de regel erboven handelt over Wh en kWh, aansluitend stel ik een (retorische) vraag, en dan word ik daar op aangesproken??
En nee, het was geen vergissing Wh / W ik had het daar namelijk over het energieverbruik van die 2 lampen.
 

leon-cupra

Forumguru
In principe kan dat toch wel wat uitmaken : je hebt de meest ongunstige weg (autostrade) en een batterij die nog koud staat. Dus verbruik hoger. Als ik naar Temse rijd is de batterij warm en dus het meest efficiënt wanneer ik de autostrade oprij.
Toen ik van de autostrade ging, stond het verbruik op 160. Nog geen km later zakte het al naar 156. En dan bleef het rond de 155 hangen. Op bepaald moment wou ik wat spelen :D Was enorm benieuwd wat dit met het verbruik ging doen.Keer 0-100km/u gedaan (niemand in de wagen onder de indruk), paar keer tijdens het rijden kickdown gegeven. Vonden de passagiers minder leuk. Word je echt met het hoofd tegen de hoofdsteun gedrukt. Vind het hernemen wel indrukwekkend. Instant koppel en de tesla vliegt ervan door. Thuis gekomen en eens gekeken naar het verbruik. Dacht dat het serieus omhoog ging gegaan zijn.Viel nog best mee.
 

Tees

Donateur
Je wilt de discussie aangaan? Prima: het energieverbruik van 2 lampen van 75W is niet bestaand. Het vermogen van 2 lampen van 75W is 150W. Het energieverbruik van diezelfde lampen is afhankelijk van de brandduur. Exact hetgene wat @hemi24 zei.

Technisch gezien klopt het wat hij zei, en klopt het niet wat jij zei. Dat je wat anders bedoelt snap ik ook wel, maar dat rechtvaardigt die sneer echt niet.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Ja @hemi24 je had gelijk, ik had niet voetsstoots mogen aannemen dat een rhetorische vraag die ik zo simpel mogelijk wilde houden door de kenners zo zou worden gelezen. Excuus daarvoor.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Ja @hemi24 je had gelijk, ik had niet voetsstoots mogen aannemen dat een rhetorische vraag die ik zo simpel mogelijk wilde houden door de kenners zo zou worden gelezen. Excuus daarvoor.

Nu je je reactie hebt aangepast vind ik het niet meer zo geweldig, sorry…

Even terug on-topic, 135Wh/km is verrassend zuinig..!
 

ertromp

Forumguru
155Wh/km.
Zeker goed te noemen voor een grote auto als de Tesla.
Kunnen we met onze VAG elektro cars alleen maar van dromen en dan zal bij VAG die waarde ook nog door sjoemelen naar beneden bijgesteld zijn
 

leon-cupra

Forumguru
Heb ook even twee keer moeten kijken of het wel juist was. Had bij zo een ritje eerder 160-165 verwacht.
Nu, door de week met de hele korte ritten is het ook 200wh/km maja op zich valt dat ook wel mee als je weet dat heel veel EV daar op het zuinigste punt nog niet onder geraken. Mijn schoonbroer geraakt met zijn id.4 niet onder de 220, mijn buurman met zijn E-tron gemiddeld 300-350 :sterretjes:
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik vraag me trouwens af of bij korte ritten een EV echt zoveel minder zuinig is dan bij langere ritten. Bij een IC auto is dat logisch, want die is vanaf koude start al snel een km of 10 onderweg om op bedrijfstemperatuur te komen, maar bij een EV hoeft het mechaniek toch niet op te warmen? Of maakt de comfortverwarming dan het verschil?
:pieker:
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Dat varieert, er zijn vrij veel auto's zonder echte accu-verwarming, en daar is het de comfortverwarming (die in mijn E-Soul zo'n 2 kW trekt).
Dus voor heel korte stukjes is de stoel- en stuurverwarming de betere keuze, die hele koets opwarmen duurt toch te lang.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan