Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

Tees

Donateur
Nou, dat was vanochtend weer een gevalletje 'Niet helemaal lekker gecommuniceerd' van mijn zijde. De garage gaf aan dat ze alleen eigen onderdelen gebruiken vanwege de garantie en bovendien hadden ze de set al besteld. Eigenlijk wel logisch, had ik ff na moeten vragen. De dealer wou m eventueel wel terugnemen, komt dan wel een 10-15% boete op, die zouden zij van hun 'leverancier' ook krijgen. Zou dat dan Pon zijn?

En toen ik over de olie begon deden ze een beetje moeilijk, maar aangegeven dat ik dat eerder ook zo deed bij hen, en toen wilden ze voor deze keer wel (maar niet van harte) meebewegen, mits het een nieuwe jerrycan was. Ik ben dan misschien een beetje (;)) eigenwijs, maar ik heb toch liever m'n eigen keuze motorolie erin zitten, en dat is dan ook nog eens de door Skoda voorgeschreven olie. Voel me er altijd een beetje ongemakkelijk bij als je in zo'n discussie terecht komt, je wilt ook niet dat die de volgende keer denkt 'heb je die lastige klant weer'...

Net nog telefoontje dat de waterpomp ook wat lekt, dus die komt er ook nog bij. Geen optimaal autodagje zo...
 

EdK

Forumguru
Ik ben dan misschien een beetje (;)) eigenwijs,
Welnee man, je bent gewoon jezelf !!

Maar kan punt vanuit de garage wel begrijpen dat ze hun eigen spullen erin willen sleutelen.
Ook daar zit een winstmarge op voor hun die ze dan gaan missen.
En mbt garantie, valt iets over te zeggen, stel er gaat iets stuk van de door jouw geleverde spullen.
Waar ligt de grens dan van de garantie? bij verkeerde montage ? of toch door de jouw geleverde materialen ?
Ik zou als garage zelfde doen, en wil je je eigen materialen erin hebben ? Prima maar dan sleutel je ze er ook zelf in !

Ik heb zo'n gevalletje gehad met vuilwaterpompen, membraam en klep was stuk !
En ik weet die van ons zijn duur, en ze zijn stukken goedkoper via interpret te verkrijgen.
En klant kwam dus met zijn membraam en klep en toen ik ze in me handen had voelde ik al een verschil in materiaal.
Dus dat melde ik hem en had orgineel bij me dus hij kon zelf ook voelen.
Maar goed zijn spullen moesten er in !!
Oke prima, doen we dat toch !! 2 maanden later deed zijn pomp weer niets en waren rot pompen en weet ik wat nog meer !
Maar goed ik had toendertijd al op bon gezet van zijn spullen, en toen ik bij klant aankwam en begon te sleutelen en de membraam al aan gort was en het liet zien, begon meneer van dat is zeker garantie !!??
Nou nee meneer, deze heeft u zelf aangeleverd 2 maanden terug, hier lees de bon maar waar uw handtekening onderstaat !!
Afijn toen had ik hem verkeerd gemonteerd ! Wel meneer heeft gewoon uiteindelijk betaald en tijd later gaf hij toch toe dat hij onredelijk was geweest. ( dat sierde hem dan weer )
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik snap t punt van de garantie ook heel goed hoor @EdK, heb ook helemaal niet moeilijk gedaan over die distributieset. Was gewoon onhandig gedaan van mezelf. Ik ben wel benieuwd of zij een VAG-originele erin zetten of een OEM-variant, maar ik denk dat ik dat maar niet ga vragen :angel:

Over de olie vond ik wel wat ongemakkelijk, omdat ik aan kom met premium LL spul wat VAG zelf adviseert. Zij stoppen er MPM C3 in, vast goede olie hoor, maar Castrol staat bij velen dan weer een tandje hoger aangeschreven.

Snap wel dat zij marge draaien op de verbruiksmiddelen en onderdelen, maar dat moet niet meespelen in het klantcontact vind ik. Verkopen doe je door goed te zijn en goed te adviseren, en niet door die spullen te verkopen waar je de meeste marge op draait. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat dat hier zo'n ding was, meer dat ze geen precedent willen scheppen.

Wat de zaak nog wat ingewikkelder maakte is dat ik een jonge onervaren jongen aan de lijn had over die olie, terwijl de werkplaats chef ernaast zat, die jongen moest duidelijk bij alles naar hem kijken. Met die chef kan ik prima overweg, die had ook dat akkefietje een half jaar terug over die deuk heel keurig opgelost.

Nouja, gewoon ff een onprettig gevoel erover, zal hopelijk morgen als ik de wagen ophaal weer weg zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Tees

Donateur
Net de IJsvogel weer opgehaald met een nieuwe ketting en waterpomp erin (en de Castrol Edge die ik aangeleverd heb).

Pittige rekening natuurlijk, maar dat wist ik al. Kijk je naar de specificatie: €203 ex BTW voor de distributieset...ik had m bij de dealer voor €107 incl BTW...dan weet ik meteen weer waarom ik eigen onderhoud doe en waarom ik die set zelf had gehaald.
Gelukkig nam de dealer de set nog terug, weliswaar met 15% boete die zij ook vanuit Pon doorbelast krijgen, maar beter dan dat ik er zelf mee zit.

De IJsvogel leek wel iets scherper te reageren, maar dat kan ook net zo goed tussen m'n oren gezeten hebben :pardon:
 

Thijs4motion

Forumguru
de winstmarge op onderdelen zal in dit geval geen rol spelen.
het stukje aansprakelijkheid is hier het euvel.
als wij reparaties doen met onderdelen die niet door ons geleverd worden,
wordt dit altijd vermeld. en is er ook geen garantie op.

betreft jou olie, ik snap dat ze het risico niet willen nemen.
Jaren geleden ook geleden ook gehad met bosch bougies,
deze werden geproduceerd in verschillende landen, daarin zat zelfs kwaliteitsverschil.
 

PizzaPieter

Forumguru
Pittige rekening natuurlijk, maar dat wist ik al. Kijk je naar de specificatie: €203 ex BTW voor de distributieset...ik had m bij de dealer voor €107 incl BTW...dan weet ik meteen weer waarom ik eigen onderhoud doe en waarom ik die set zelf had gehaald.
Gelukkig nam de dealer de set nog terug, weliswaar met 15% boete die zij ook vanuit Pon doorbelast krijgen, maar beter dan dat ik er zelf mee zit.
...
Begrijp ik dat je 15% moet betalen als je spullen koopt en terugbrengt, omdat je ze niet nodig hebt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Canon-Eye

Forumguru
Da's minder raar dan het lijkt, want die dealer zit vervolgens met een stuk voorraad waar kapitaal in zit en waarvan hij niet weet hoelang het op de plank blijft liggen. Kan een week zijn (mazzel!) maar ook veel langer. In deze tijd van just-in-time bevoorrading wil je dat liever niet...
 

Tees

Donateur
@PizzaPieter klopt. Dit komt overigens door Pon, de lokale dealer hier (Muntstad) bestelt dingen op verzoek bij het centrale magazijn van Pon. Pon neemt niet alles terug, maar dit wel, maar dan dus met 15% boete. Die rekent de dealer dus ook aan mij door, das logisch. Was allang blij dat ik er weer vanaf kon...
 

Tees

Donateur
Nog even mijn ervaringen met de nieuwe ketting (en waterpomp, maar daar merk ik niets van :-)).
The good: de motor ratelt om te beginnen niet meer (gelukkig maar!), en hij lijkt wat responsiever bij gas geven. Lijkt daardoor ook een fractie meer vermogen te hebben, maar dat kan tussen m'n oren zitten.

The bad: ik had een beetje gehoopt dat de motor sneller zou aanslaan bij koude start. Warme start slaat de motor vrijwel instantaan aan, bij koude start duurt het een paar seconden. Helaas is dat niet veranderd. Accu is in september vervangen, dus dat kan t niet zijn, zou hooguit de startmotor kunnen zijn die niet in optima forma is. Of het hoort bij deze motor (iemand ervaringen mee?)

En dan nog een niet helemaal hieraan gerelateerd ugly: ik maak me een beetje zorgen om het volgende gedrag. Tijdens de vakantie merkte ik dat de auto bij gas los (dus afremmen op de motor) soms, maar zeker niet altijd, rond de 1400-1200 toeren gaat bokken/schokken. Gebeurt in elke versnelling, en soms best stevig, maar vaak helemaal niet. Het voelt alsof de motor dreigt af te slaan, maar als ie onder de 1200 toeren zakt verdwijnt t weer, en pas onder de 1000 toeren voel ik t gedrag wat ik herken van bijna afslaan (dan is t dus tijd te ontkoppelen en/of terug te schakelen ;)). Het lijkt een stuk minder sinds de nieuwe ketting, maar is zeker niet weg. Als ik rem voel ik t niet, bij accelereren ook niet (of nauwelijks, als ik heel paranoïde was zou ik kunnen denken dat t dan soms ook is).

Lastige is dat t nogal random lijkt te zijn wanneer t optreedt, maar sowieso als ik bijv 30 rijdt in zn 3 of 50 in zn 5 (dan zit ie rond de 1400-1500 toeren) en dan gas los laat, gebeurt het relatief vaak. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Ik dacht zelf aan t beruchte tweemassavliegwiel, maar als ik daarop zoek lijken dit soort klachten niet echt daarmee gekoppeld.
 

TDifan

Lid
Over het sneller aanslaan bij koude start, kijk maar eens naar het filmpje van Diagnose Dan (Danny Versluis)
. Is dit wat je bedoeld? Mijn 1.0Tsi heeft hier ook een beetje last van, maar ik vind het niet storend.
 

Tees

Donateur
Dank @TDifan! Blijkbaar is t dus de hogedruk brandstofpomp die moeite heeft om snel genoeg de druk op te bouwen. Bij mij is t zeker niet zo erg als in t filmpje van Diagnose Dan. Daar starten ze 2x met t probleem, en de eerste keer lijkt op de mijne, en dan zeggen ze erbij dat dat niet zo heel lang was, maar de 2e keer is ie een stuk langer dan de mijne.

Goed om te weten dat dat het probleem is, en ook niet iets is om zorgen om te maken dus. Zelfs na vervangen HD pomp slaat die Golf niet instantaan aan, is dus ook gewoon een karakteristiek van de motor.

Nu nog dat gebonk bij remmen op de motor...:pieker:
 
Bovenaan Onderaan