Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

Cordoba

Forumguru
Ik verwacht dat het gebonk bij afremmen op de motor mogelijk een probleem met een motorophangpunt is, en waarschijnlijk demper/rubber die moet worden vernieuwd. Het zou ook nog speling in de aandrijving kunnen zijn, maar dat verwacht ik niet.

Je kunt proberen of je het gebonk kunt reproduceren (met warme motor) door stilstaand even flink gas te geven en direct het gas weer los te laten. (Of zelf kijken met open motorkap en een ander het gaspedaal laten bedienen). Je kunt ook nog proberen of je het gebonk kunt reproduceren door de motor te proberen naar voren of naar achteren te duwen en daarvoor hoeft de motor natuurlijk niet te lopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Dank heren, motorophangpunt had ik nog niet aan gedacht! Het deed me erg aan een soort resonantie denken, vanwege het heel specifieke toerental en dan is een ophangpunt natuurlijk wel een logische optie. Ik ga er eens naar kijken zodra ik tijd heb!

Is dat iets dat evt makkelijk zelf te doen is? Klinkt eenvoudig, maar dat hoeft t niet altijd te zijn :-)
 

Kanerr

Forumguru
Motorsteun vervangen is an sich te doen, maar je moet je motor wel ondersteunen en vooral, welke vd 2 is het? Het kan ook nog eens de 'dogbone' versnellingsbak steun zijn...
 

Tees

Donateur
Ik heb net met de motor uit een beetje aan het blok getrokken, en ik vind dat ik het blok met de hand best ver kan bewegen. De rechter bovensteun (bijrijderszijde) is het makkelijkste te zien en daar is dan heel duidelijk beweging te zien.

Alleen heb ik natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal, dus is het normaal dat je een blok makkelijk kan bewegen met de hand?
 

Cordoba

Forumguru
Dat je het iets kunt bewegen is normaal, maar hoever je het kunt bewegen en hoe moeilijk/makkelijk dat gaat verschilt per automodel en motorversie. Ik weet of je het 'bonken' kunt reproduceren door stevig aan het blok te trekken of te duwen. Als je iemand anders gas laat geven kun je dus ook zien hoever het motorblok beweegt bij gasgeven/loslaten. Het vernieuwen van een dogbone of motorsteun is geen raketwetenschap, maar vanwege het gewicht en de beperkte ruimte en benodigde materialen (brug, ondersteuning voor de motor enz.)
Misschien bij een DHZ-garage langsgaan voor zo'n klus, en dan vragen of ze je kunnen helpen. (en beoordelen of de beweging in het motorblok normaal is of niet).

De al genoemde dogbone wordt in de loop van de tijd soms te soepel (door bijv. interne microscheurtjes in het rubber), waardoor de motor bij dezelfde belasting meer gaat bewegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik heb al wat filmpjes op internet gekeken, en het lijkt me best goed te doen, vooral een garagekrik nodig als ik t zo zie. Ben overigens lid bij een autohobbyclub, dus aan spullen en brug e.d. geen tekort. Meer de kennis misschien :angel:

Ik ga nog wel wat proberen samen met de vrouw als er weer wat tijd is, of ik t kan opwekken met draaiende motor.
 

Tees

Donateur
Tussendoor even een berichtje van andere orde dan een bonkende motor: met dank aan Peter @turboturbo heb ik nu een kinderspiegel boven de binnenspiegel hangen. Was natuurlijk mooier geweest in beige, maar gezien de prijs van Peter doe ik daar niet moeilijk over ;)

Nu kan ik iig ook de kinderen zien zonder om te kijken. Nog niet mee gereden, in eerste instantie lijkt t me even wennen met zon extra spiegel (waar ik mezelf ook nog in zie :nailbiting:), maar zal vast snel gewend zijn.

Plaatjes bij de praatjes:


20220911_141645.jpg 20220911_141540.jpg
 

Tees

Donateur
Haha, vergeten zal niet zo snel gebeuren. Maar zien wat ze aan het doen zijn, en vooral of er al een (of beiden) in slaap is gevallen is wel fijn om te weten. Kan RA nét zien in de normale binnenspiegel als ik me helemaal oprek, maar dan is dit wel fijner lijkt me.
 

PizzaPieter

Forumguru
Grappig, ik dacht in eerste instantie aan een spiegel voor de kinderen om in te kijken
Handig, zie je meteen of je er één bent vergeten
Één van de dingen waar ik wel eens voor vrees als je net half uurtje onderweg bent van een stop in Frankrijk.

Zo'n hap lucht nemen en denken....fuck, er zal er toch niet een achtergebleven zijn....?
 

Canon-Eye

Forumguru
Een goede reisleid(st)er zal toch altijd het gezelschap natellen voor het vertrek bij elke stop?
Lijkt me - in vergelijking met een touringcar - zelfs bij een 7-zits Kodiaq nog wel te overzien... :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Tellen tot 2 lukt me nog wel hoor :jaja:. En vrouwlief kan zelf wel instappen, daar hoef ik me geen zorgen om te maken.

Kheb t toch echt nog nooit gehad, dat ik me na een half uur afvroeg of ik de kinderen wel mee had :pardon:
 

PizzaPieter

Forumguru
Jongens, na tuur lijk wéét ik dat ze er zitten, maar desalniettemin kan t me soms gebeuren dat je denk 'zal toch niet '... Wat zou zon menneke denken...

Net als dat je vertrekt van huis en denkt (dacht) 'heb ik t gas wel uitgedraaid?', 'heb ik de voordeur wel op slot gedraaid'.

Gewoon....dat gevoel dat je tóch nog ff in de binnenspiegel kijkt en checkt.

Nevermind...you wouldn't understand.
 

Tees

Donateur
Wat ik me dan afvraag @PizzaPieter: zijn jouw kinderen zo stil? Die van mij zijn niet extreem luidruchtig en zijn gemiddeld genomen goede autoreizigers, maar meestal hoor ik ze toch wel geregeld (behalve als ze slapen dan).

Dat van de voordeur heb ik ook wel geregeld als we op vakantie gaan, maar die vertelt me dan ook niet elke paar minuten of ie op slot is of niet ;). Gas heb ik dan weer nooit, wel of ik de thermostaat wel op vakantieprogramma had gezet.
 

EdK

Forumguru
Net als dat je vertrekt van huis en denkt (dacht) 'heb ik t gas wel uitgedraaid?', 'heb ik de voordeur wel op slot gedraaid'.
Ik denk dat je je toch zorgen moet gaan maken hoor !!!
Totaal geen last van !!
Ik kom thuis na een lange dag en dan zie ik dat ik de achterdeur nog open heb staan !
Dan kijk ik de woonkamer in en zie de TV nog hangen, me forum laptop nog liggen en dan denk ik alleen nog maar
Heerlijk dat ik in een eerlijke buurt woon..... :D
 
Bovenaan Onderaan