Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

hemi24

Forumguru
De stapels pallets op de achtergrond waren het herkenningspunt (voor de graszoden)…

Niet zover van m’n huis dit!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Net 1.5u gereden naar de volgende standplaats (dus met volle bepakking, dakkoffer & fietsen), en helemaal aan het einde tóch weer gebok...:(

Had uiteraard de OBDeleven niet meelopen, maar blijkbaar is t probleem dus beter, maar niet weg. Doet me dan toch in de richting van de bobine of de bougiekabels denken. Heb de bougiekabel van nr 3 helemaal bekeken bij t wisselen van de bougies, en die zag er prima uit. Zou eens kunnen kijken of ik 2 kabels kan omwisselen, misschien lukt dat net. Of nog eens goed naar de plug van nr 3 kijken, heb daar niet naar gekeken. Misschien ook gecorrodeerd.
Maar ik neig toch naar de bobine.
 

Eltjo

Forumguru
Goed kijken naar oxidatiesporen in de bougiedop. Schoonmaken met remmerreiniger verhielp bij een autootje van mijn vrouw het probleem.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ja, ga ik zeker doen. Heb ook nog niets besteld, ik zit eraan te denken te wachten tot ik volgende week weer thuis ben en dan heb ik gewoon al m'n spullen tot m'n beschikking, incl multimeter en electrospray. Kan ik ook rustig een diagnose proberen te stellen door de bekabeling en de bobine door te meten. Ik weet nu iig dat ik sowieso wel thuis kom.
 

Tees

Donateur
Net de boel nog even rustig bekeken en wat fotos gemaakt. Ook even geprobeerd eea schoon te maken door rustig een beetje te krabben met een schroevendraaier. Aan de bougiekant misschien een klein beetje aanslag op de plug van nr 3, maar niets schokkends. Maar toen ik aan de bobine kant keek was die niet bepaald meer glanzend, en bleek er ook een stukje afgebroken te zijn. Ook de pin in de bobine is bepaald minder glanzend dan die van nr 2. Ik denk dat er dus sowieso een nieuwe set kabels in mag, en ik twijfel nog over de bobine zelf...misschien dat ik die met een beetje schuurpapier nog wel goed (genoeg) krijg. Wat denken jullie?

Kabels nummer 2 en 3:



1659097888983.jpg
Bobine pin nr 2: 1659097888286.jpg Bobine pin nr 3:
1659097887564.jpg
 

Eltjo

Forumguru
Voor de tussentijd met een Brillo sponsje schoonmaken. Schuurpapier lijkt me wat grof.
Wel mooi de ellende gevonden, wel straf dat het aan 2 kanten aangetast is.
 

Tees

Donateur
Ja, ik vind het ook opmerkelijk dat t aan beide kanten is gaan corroderen. Heb er in de tussentijd nog even over zitten nadenken, en het kan natuurlijk best zijn dat de galvanische corrosie (wat het natuurlijk is als er 2 verschillende metalen bij elkaar komen) aan de ene kant begonnen is en via de prima geleidende koperdraad naar de andere kant doorgegeven is.

De kabelset en bobine is ondertussen besteld en onderweg, komt maandag of dinsdag hier aan, zodra t T30 bitje er ook is zet ik de boel erin. Vrijdag rijden we weer huiswaarts, dus dan is de echte test.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Een platte schroevendraaier wil ook nog wel eens passen in een torx bitje, mits de schroef niet te vast zit.
Je weet het, altijd passend gereedschap gebruiken! En als het past, dan past het.
 

Tees

Donateur
Heb ik geprobeerd, ik had toevallig achterin 3 oude platte schroevendraaiers liggen. Eentje paste, maar t was wel veel kracht zetten. Ik wil de schroeven op vakantie niet verrot draaien, en voor die ene euro voor een bitje...
 

Eltjo

Forumguru
Tja, bij mij ligt deze standaard achter de klepjes in de kofferbak. Meestal alleen handig als je bij een ander iets tegenkomt.
1659350471396.png Ik hoop dat het hiermee definitief opgelost is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Das wel een mooi setje @Eltjo! Ik heb serieus voor de vakantie nog overwogen om de dopsleutelset mee te nemen 'voor het geval dat', maar vond dat een beetje onzin :bloos:. Overigens zit daar geen bitjes bij, die heb ik weer in een los doosje.
Maar met jouw setje kan je zo te zien dan weer geen bougies wisselen ;)
 

Tees

Donateur
Alles binnengekregen en geïnstalleerd. Nieuwe bobine van NGK en kabels van Bosch (met die buisjes eromheen, die blijkbaar marterbescherming zijn, Bosch heeft ze met en zonder, NGK alleen zonder). De kabels zijn allemaal net iets langer, beetje jammer had ze liever zoals ze waren, die zaten precies mooi pas (niet te strak, niet te los). Alleen had 1 kabel een stuk kortere marterbescherming dan de oude set, dus ik heb van die kapotte kabel t pijpje losgesneden en die erbij gezet. Niet zoals het hoort, werkt wel :jaja:

En dan net even een testrit gereden, OBDeleven meedraaien en een paar keer vanaf 1600 toeren vol gas gegeven (voor zover Terschelling dat toelaat), en geen enkele misfire gemeten! Geeft vertrouwen dat het nu echt weg is . Vrijdag volgt de echte test als we naar huis rijden met alle zooi erin en erop.

Edit: plaatjes bij t praatje:
Voor:
1659534693706.jpg

En na:
1659534692956.jpg
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Zojuist belletje gehad van de garage, ze hebben m 2 ochtenden na elkaar gestart en geluisterd en een stuk gereden met de laptop eraan. Hun conclusie: valt wel mee. Zolang er geen foutmeldingen komen tijdens t rijden is het nog niet acuut. Een ketting die knapt hebben zij nog nooit meegemaakt, dan moet je die foutmeldingen eerst een goede tijd negeren.

Met een wat geruster hart op vakantie dus, maar daarna ga ik m wel laten vervangen. Zij gaven aan dat t niet perse meteen hoeft, maar ik heb geen zin al te lang met een ratelende tijdbom rond te rijden.

Net opgehaald, t was nog gratis service ook.
Om hier nog even op terug te komen: maandag gaat de IJsvogel naar de garage voor een nieuwe ketting met toebehoren. Vanochtend bij de dealer een origineel distributieset gehaald:
1660235432236.jpg

Lever ik ook nog de Castrol Edge erbij, scheelt mij geld en dan weet ik tenminste wat er in gestopt wordt :jaja:

Ben benieuwd hoe de IJsvogel maandag rijdt (of vooral start) met een nieuwe ketting. Al zal dat pas ergens daarna echt duidelijk worden als ie voor t eerst koud gestart wordt.
 
Bovenaan Onderaan