Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

PizzaPieter

Donateur
Ik hecht niet zoveel waarde aan BOVAG-garantie, meer aan een betrouwbare verkoper. De non-conformiteit is altijd een uitweg als de nood aan de man komt, maar een goede verkoper zorgt er gewoon voor dat een wagen in orde is, en zo niet, dat t in orde komt. Ik heb nog nooit een auto met garantie gekocht, wel 1x een probleempje gehad kort na aankoop en dat werd toen keurig en kostenloos opgelost door de verkopende partij.
Overigens komt die partij in Castricum mij idd niet al te betrouwbaar over, dus ik zou niet staan te springen om daar te kopen. Máár: bij pakket 3 krijg je wel een olieservice én een halve tank benzine van ze :deuk:

Autotrust is garantie uitbesteden aan een andere partij, waarbij verkoper precies kan zeggen 'mij niet bellen'.

Heb die naam Autotrust vaker voorbij zien komen op fora en ik ben nogal 'aan' op garantie, maar zal een auto nooit kopen als de garantie is verkocht aan een verzekeringsmaatschappij

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Al snap ik t wel vanuit het oogpunt van een (kleinere) garage of handelaar, vind ik het ook van weinig vertrouwen en zorg getuigen als je dat uitbesteed. Een goede verkoper staat voor z'n product en neemt dus zelf dat risico. Bovendien zit je dan met zo'n derde partij, die jou nooit gezien heeft en er alle baat bij heeft om jou af te poeieren.

Laatst bewerkt:

EdwardP

Forumguru
Mijn Sup heb ik wel met Autotrust garantie gekocht en de twee garantiegevallen die ik heb gehad zijn keurig opgelost. Alleen niet door de verkopende partij want die heeft er niets meer mee te maken.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
En ondertussen moet de IJsvogel natuurlijk wel nog een beetje vertroeteld worden :jaja:
Met al dat zand en stuifmeel dat recent naar beneden gevallen is was een wasbeurtje hard nodig. Vandaag maar weer eens met de hand gedaan. En tegen de tijd dat ie droog was, ligt er alweer nieuw stuifmeel e.d. op :pardon:

T blijft toch een enorm mooie wagen in dat Storm Blue. Als de Enyaq in die kleur beschikbaar was zou ik 'm zo kopen.
IMG_20260419_172910_copy_2908x2181.jpg

Tees

Donateur
Nog even een kleine reparatieklus: een paar maanden geleden is bij het transport van het een of ander groots (ik weet niet eens meer precies wat, denk de hoogslaper van m'n dochter) het ventilatierooster achter beschadigd geraakt.
IMG_20260430_112543_copy_3072x4096.jpg
Had toen al even bij de sloop gekeken, maar de enige die er was, was in Friesland. €20, plus €15 verzendkosten. Nu gaan we elke meivakantie naar Friesland, en deze sloop was vlakbij ons vaste vakantieadres, dus dan bespaart Tees graag die €15!

Dus van de week even opgehaald daar, heel groot VAG-demontagebedrijf. En net het oude rooster eruit en het nieuwe erin, klusje van een paar minuten.
IMG_20260430_112555_copy_3072x4096.jpg IMG_20260430_112758_copy_2866x3822.jpg
En omdat ik toch wil weten wat er nou precies afgebroken was en hoe t werkt, de oude even opengemaakt :jaja:. Op de foto de kapotte flap en ernaast een hele.
IMG_20260430_113823_copy_3072x4096.jpg

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Nog even een (kleine) update over de zoektocht naar een Enyaq: Quartz Grey is toch wel echt afgevallen nadat ik die nog eens in het echt bekeken had. Op zich niets mis mee, maar ook niet echt een kleur waar ik warm van word. Arctic Silver begint me langzamerhand wel wat meer te bevallen, maar Race Blue trekt me nog steeds het meeste. Ik moet 'm nog een keer rustig in het echt bekijken, maar vrouwlief heeft iig wel haar voorlopige fiat gegeven.

Maar ja, vind er maar eens eentje in Race Blue...Arctic Silver struikel je zo ongeveer over (scheelt dat het officieel een zilverkleur is en geen groen, dus dat viel binnen het beleid van veel leasemaatschappijen). In de afgelopen maand heb ik er welgeteld 2 in Race Blue gevonden binnen mijn eisenlijstje, waarvan er eentje met cognackleurig leer. Leer hou ik sowieso niet van, maar cognac in deze wagen...:nono:

Maar goed, we wachten rustig af tot er een mooie voorbij komt. Geduld is een schone zaak :angel:

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
En nog een updateje over de IJsvogel zelf: na het vervangen van de bougies is het overslaan niet meer voorgekomen! Naar en terug van vakantie met volle bepakking + fietsen achterop gereden, en dat was altijd de situatie waarin het af en toe voorkwam (en dan helling op rond de 2000 toeren flink gas geven). Heb het nog een paar keer geprobeerd uit te lokken, maar niet gelukt. Dus: problem solved :yeah:

Ook al gaat de IJsvogel waarschijnlijk niet al te lang meer in ons bezit zijn, gun ik 'm toch graag een lang en probleemloos leven bij een volgende eigenaar. Toch mooi dat dit dus weer opgelost is. Binnenkort nog even op de brug zetten voor een oliebeurtje, dan is dat ook weer afgevinkt. Die olie + filter kan ik toch niet gebruiken in een Enyaq :pardon:

Tees

Donateur
Of t écht definitief is durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar op dit moment iig wel echt weg. De bougies waren niet echt oud, 4 jaar en 30k km, ze kunnen normaliter 60k mee. Dus ik vermoed dat er een combinatie van factoren speelt: oudere bougies en misschien nog iets in de inspuiting of vervuiling van t inlaatkanaal? Tis tenslotte ondertussen een auto van bijna 14 jaar oud en ruim 160k op de teller, zoiets zou niet raar zijn.

Maar goed, het is nu wel echt weg, en ik mag aannemen dat t voorlopig ook weg blijft. En in het kader van 'If it ain't broken, don't fix it', laat ik t nu zoals het is. Zoals gezegd wil ik t beestje graag in (zeer) goede toestand aan een volgende eigenaar overdoen, en ik heb nooit (en ook nu niet) bezuinigd op onderhoud, maar ik ga er nu ook geen paar honderd euro in stoppen voor iets dat nu geen probleem is (en misschien wel nooit een echt probleem wordt)

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Oooh, zo, haha! Nou, nee, die EV is nog niet gevonden, maar het voornemen is wel zeker serieus ondertussen. Dus ik verwacht wel dat dat gaat gebeuren voor de zomer.
Ik kijk wel dagelijks op de tweedehands autosites om t aanbod in de gaten te houden. Dus als er iets moois voorbij komt, springen we er wel snel bovenop.

Tees

Donateur
De ID.3 is echt te klein voor ons. De ID.4 zou een optie kunnen zijn, ware het niet dat die ook een tikkie minder bagageruimte heeft dan de Enyaq, en ik het ontwerp van de Enyaq beduidend mooier vind. Vooral de achterkant van de ID.4 (en de meeste VWs van deze generatie) vind ik helemaal niets...de ID.4 lijkt wel iets goedkoper dan de Enyaq, wat me een beetje verbaast, meestal betaal je ook tweedehands nog wel een premium voor VW tov Skoda.

ertromp

Forumguru
Ik vrees dat ook de prijzen voor een Enyaq met grotere batterij (en veelal een SOH van rond de 90%) ook beste prijzen neergelegd moeten worden die niet zal onderdoen of zelfs zal overtreffen voor z'n broer uit de VW stal. De ID4 is gewoon wat ruimer aanbod in.

Wat ik zelf best wel een oké kleur zou vinden is dit:

hemi24

Donateur
Ik zou eerder voor de eerder getoonde ID.4 gaan, om het simpele feit dat het accupakket 8 jaar of max. 160d km garantie kent.

Dus een auto kopen voor dat bedrag die binnen 2.000 km buiten deze garantie valt, zou ik niet proberen.

Puur gebaseerd op de ID.3 die ik heb gereden, die binnen 125d km 2x defecte cellen heeft gehad.

Tees

Donateur
Eens @hemi24. Met onze 8-10k km per jaar zoek ik bij voorkeur naar een wagen die onder of rond de 130k km heeft gereden. Dan tikken we keurig de 160k aan zodra de 8 jaar garantie verlopen is.

Enyaq 80's rond die km-stand kosten zo'n 25-27 k€, soms net onder de 25k, soms wat erboven. Lijkt nauwelijks optie-gebonden, meer wie m aanbiedt.

@ertromp die handelaar in Beek en Donk had ik ook al gespot. Lijkt behoorlijk wat Enyaqs tegen een redelijke prijs te hebben staan. En bovendien (te oordelen aan de foto) ook een paar blauwe. Dat Arctic Silver (wat eigenlijk lichtgroen is) is zeker ook een kanshebber, maar m'n voorkeur gaat voorlopig nog wel uit naar Race Blue. Arctic Silver valt iets minder op dan Race Blue, dat is een voor- én een nadeel.

Eltjo

Forumguru
We doen het vooral voor het milieu/klimaat en rijplezier.
Is de volgorde niet andersom? Aangezien je nog geen 10k jaarlijks rijdt. Jouw auto moet zo goed zijn dat je er nog veeel langer mee kan doen en dat is goed is goed voor het milieu, want er is geen energie nodig voor de productie van een nieuw.

Leuk! Doe het vooral rustig aan in de aanschaf (als je dat kan) zodat je op het juiste moment voor jou de beste auto koopt.

Over SOH;
(lijkt me nuttig - zelf nog niet gekeken) en

M.b.t. Autotrust garantie; ik begreep van de verkoper van mijn S3 dat als hij te vaak een auto verkoopt waar tijdens de garantieperiode kosten gemaakt moeten worden, dan gaat hij wel meer betalen voor garantie op de door hem verkochte auto's.
Ik kon mijn S3 kopen met deze garantie voor €850 maar heb dat niet gedaan.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Voor het milieu/leefomgeving is het iig een goed idee, omdat er geen NO2 meer vrijkomt. De hoeveelheid fijnstof zal ongeveer gelijk blijven.

Qua klimaat is t een lastige rekensom: de IJsvogel verdwijnt niet van de wereld, en de EV is niet nieuw. Dus in principe is er geen directe productie- (of sloop)energie nodig. Hoe dit indirect effect heeft is moeilijk te zeggen. Maar met een hedendaagse EV met ~130k op de teller is de productie-energie/uitstoot allang gecompenseerd door de nuluitstoot van het rijden. En elke kilometer die ik straks rij zijn ook (nagenoeg) nulemissie, i.t.t. de kilometers die ik nu rij. Dus mijn eigen directe emissie gaat met ongeveer 1 ton CO2 per jaar omlaag hierdoor.

Sorry, ik blijf toch een (beta)wetenschapper :pardon:

Eltjo

Forumguru
Toch denk ik dat als de auto in jouw handen blijft deze veel langer meegaat dan bij een doorsnee volgende eigenaar!
En het is maar waar je naar kijkt mbt milieu, het is ook voor een wetenschapper bijna onmogelijk om alle aspecten mee te nemen en wegen.
Grondstoffen, hoe is de energie gewonnen, etc.

Bovenaan Onderaan