Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

Tees

Donateur
Haha, die stressmomentjes bij DHZ projecten ken ik ook al veelvuldig idd @SteGo! Of t nou met de auto is of klussen in huis. Als ik er middenin zit vraag ik me geregeld af waarom ik dit ook alweer zelf wou doen, maar achteraf overheerst toch altijd de tevredenheid dat het weer gelukt is (want eigenlijk lukt t altijd wel uiteindelijk).

En dit is idd wel mede de lol van zo'n forum, om van elkaar te leren. Ik heb heel veel wat ik over autos weet hier geleerd en vind het ook leuk mezelf te blijven uitdagen. En draag die kennis dan ook graag weer uit voor anderen om baat bij te hebben. Win-win :jaja:

EdK

Forumguru
Het leuke van de klusjes is dat hoe goed je het ook plant er altijd onvoorziene dingen boven komen.
En dan begin je te zweten en je af te vragen waarom je er aan begonnen bent
Maar leuke vind ik er aan dat als de zweet periode komt je dan add hoc een oplossing moet gaan bedenken en uitvoeren.
En dat maakt het juist ( soms achteraf) juist nog veel leuker...

Nu kom ik vaak wekelijks met storingen en onderhoud zakelijk hiermee in aanraking en dat maakt het dat ik mijn werk ook na 45 jaar nog steeds leuk en uitdagend vind...

Tees

Donateur
Als het dan toch vakantie is en er wat autoklusjes gedaan worden, dan ook maar meteen de koplampen aangepakt. De ene gaf af en toe een foutmelding van kapot stand/stadslicht. Duurde even voordat ik die snapte, hij gaf namelijk stadslicht rechtsachter aan als fout. En het bleek linksvoor te zijn :fool:. Geen idee waarom, maar LV deed het idd af en toe niet, en toen ik m eruit haalde was ie vrij zwart en viel de gloeidraad eraf, dus die was idd klaar.

En rechtsvoor had ik dit jaar opnieuw last van condensvorming. Vorig jaar ook al, toen een paar dagen op de verwarming gelegd met de doppen eraf, maar nu wou ik t wat sneller doen. Dus even de heatgun gepakt en op gepaste warmte om en om van buiten verwarmd en lucht door het de gaten van het knipperlicht en grootlicht geblazen. Kwartiertje werk en alles was er wel uit.

Plaatje, praatje: 20251228_102852_copy_3096x2322.jpg

Eltjo

Forumguru
Een poosje (pers)lucht door de lamp werkt ook veel beter dan alleen op de verwarming. Het gaat om de minder vochtige (warme) lucht(verplaatsing) die het vocht meeneemt. Een cpu ventilatortje voor het lampgat zal het ook doen (wellicht een heel kleintje in permanente uitvoering?).

De Matiz van mijn vrouw had in 1 koplamp ook last van condensvorming, een aardige klots na een paar weken. Diverse keren de lamp eruit gehaald en gedroogd, naden afgekit, niets hielp.
Nadat ik die ervaring op internet ook las, heb ik dan toch maar onderin een paar gaatjes geboord en het probleem was over. Kennelijk toch een betere trek van lucht door de lamp, plus dat het vocht evt. weg kon lopen.
Maar als het bij een beetje blijft dat met een langere rit met lampen aan weer weg is, zou ik dat toch niet gauw doen. Meer lucht door, geeft ook meer vervuiling in, de lamp.

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik heb ook al wat ingrepen overwogen, van afkitten tot gaten boren. Het is gekomen omdat ik LED lampen voor de dimlichten geïnstalleerd heb. Het gekke is wel dat het nu 2x alleen rechts is, en links helemaal niets.
Kan ook te maken hebben met hoe ik parkeer. De neus staat altijd richting het zuiden aan de rechterkant van de straat. Links vangt in deze tijd van het jaar nog wel wat zon, rechts niet (door bebouwing en bomen). En aan de andere kant van de straat is er heel weinig parkeerruimte :pardon:

EdK

Forumguru
De rechterlamp van me caddy is onlangs tijdens APK en onderhoud ook vervangen
En daar heb ik alleen LED DLR opzitten en ook telkens vocht problemen.
Collega met een transporter ook vochtprobleem ............ en wat denk je ?? juist rechts en ook alleen DLR met LED.
En voor ik APK zou krijgen bewust met lichten aan gereden zodat de halogeen wat branduren zouden maken.... resultaat was dat de condens er nog niet uit was ....
Collega was vergeten om de oude lampunit mee te vragen toen hij me wagen ophaalde !
Want had graag gezien hoe de opbouw er van was.....en of er uberhaupt wel beluchtings wartels oid in zitten !?
Zakelijk gebruiken wij bv beluchtings wartels in kunststof kastjes en dit werkt prima ! En deze kastjes staan dan vaak in weer en wind !
En in grote kasten gaan er altijd in sokkel een 2 zakken met hydro korrels wat ook prima werkt, maar ja een koplamp gevuld met hydrokorrels ......???? :pieker:

EdK

Forumguru
@Tees zijn wagen is voorzien van een achteruit versnelling, dus hoeft niet te letten op eenrichtingsverkeer.....
En tsja de condensvorming daar heb je in de zomer nu juist het minst last van......

Tees

Donateur
Tis idd iets dat alleen in de wintermaanden gebeurt. Dus dan zou ik 'm aan de andere kant van de straat moeten parkeren idd. Alleen staat ie dan een stukje verder weg, recht tegenover m'n huis zijn geen parkeerplaatsen.

Voorlopig laat ik t maar zo. Half januari APK, dan is de condens vast nog niet terug. Vorig jaar was t ook met 1x drogen weg en niet meer teruggekomen.

Bovenaan Onderaan