Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

Tees

Donateur
Het begint de laatste tijd vaker voor te komen @EdK...ik ben bang dat met de jaren jouw wijsheid toch echt aan het toenemen is ;)

Tees

Donateur
Gisteren en vandaag nog de accuspanning gemeten en gisteren zat 'ie op 12.3V, vandaag op 12.22V. Tov de 12.5V op zaterdag vind ik dat toch nog wel een significante daling...

Hij zal er morgenochtend nog wel om starten als ik naar de APK ga, maar ik denk dat ik toch maar eens een stroomtang ga kopen om te traceren waar dit vandaan komt.

EdK

Forumguru
En die 12,5 was nog binnen dat die net van de lader af was ?
En wat waren de temps gister en vandaag tov elkaar ??
12,2 vind ik nog wel meevallen en weet niet of je in die tussentijd een lange of alleen korte ritten hebt gemaakt ?

Tees

Donateur
12.5V was nadat de accu ongeveer een half uurtje in de auto had gezeten, en daarvoor was ie 2 uur van de lader af. Ik had toen wel een klein stukje gereden en vervolgens nog een minuut of 10 stilgestaan met contact aan. Met contact aan was t toen 12.3V. Sindsdien niet mee gereden.

Zaterdag was t volgens mij een graad of 3, gisteren rond 4 graden en net rond de 8 graden.

Op basis van deze getallen zou ie ongeveer 10% SoC per dag verliezen. Gegeven dat t een 74 Ah accu is, zou dat zo'n 7.4 Ah per dag zijn, oftewel een lekstroom van 0.3A. Dat is niet al te moeilijk te meten lijkt me.

Tees

Donateur
Vanochtend de wagen naar de garage gebracht, en al een uurtje later belden ze dat de IJsvogel glansrijk en zonder opmerkingen door de APK is gekomen! Altijd fijn om te horen natuurlijk :jaja:

Kan ik me weer focussen op t accuprobleem. Ik heb gisteren een goedkope (€36!) maar naar verluidt betrouwbare stroomtang besteld om te kijken of er nou echt een lekstroom is of niet. Kan ik van t weekend eens gaan meten.
Voor de liefhebber: https://www.amazon.nl/OWON-stroomspanning-ampèremeter-capaciteit-diodetester/dp/B0C9Z48G1L

Arjan1985

Forumguru
Kan het een relais zijn die normaal alleen stroom krijgt als deze bekrachtigd word maar nu permanent stroom krijgt? Wellicht te testen door te voelen of er relais zijn die warm aanvoelen?

• Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Mijn plan is eerst maar eens te meten en als de waarde te hoog is één voor één zekeringen te trekken. Dan kan ik localiseren op welk deel het probleem zit, en dus als het zoiets als een relais is, achterhalen welke dat moet zijn.

Tees

Donateur
Nog een goed verhaal bij het ophalen van de auto: de receptionist reed de auto voor en toen zag ik al dat de dimlichten uitstonden en vervolgens knipperde eerst links en toen rechts even. Ik wist al hoe laat t was, dat is de lichtcontrole. En toen keek ie even raar en zei 'Ehm...er is net een lichtlampje gaan branden'. Hij wou al een monteur erbij halen, maar toen heb ik maar snel gezegd dat dat door de LED lampen kwam en geen probleem was. En er toen snel vandoor gegaan :angel:.

LED lampen mogen gewoon volgens de APK-eisen mits ze een correct lichtbeeld geven, wat deze Osrams dus doen gegeven de APK goedkeuring. Maar ik werd toch even nerveus.

Ik denk dat ze dus een foutmelding geven op t moment dat de controle wordt uitgevoerd met de lampen uit. Ik heb altijd dimlicht aan, dus dan krijg ik nooit een fout. En wel zo veilig :jaja:.

Tees

Donateur
Vanochtend de auto een tijdje gemonitord op lekstroom. Als de auto net ontgrendeld is, is er uiteraard wel een aardige stroom (~1.5A), een paar minuten na het vergrendelen zakt dat naar ongeveer 0.35A, en 45 min later zit het in de orde van 70-100 mA en de 2 uur daarna blijft dat zo. Als ik zo op t internet lees, zou het wel iets lager moeten zijn normaliter, liever rond de helft hiervan (~30 mA). Dus reden om wat verder te zoeken.

Ik las nog een methode om dit te diagnosticeren zónder zekeringen te trekken, namelijk door de spanningsval over de zekeringen te meten. Dat ga ik dan eerst eens proberen, en als controle dan de desbetreffende zekering trekken. Zie: https://problemcar.nl/kennisbank/educatie/lekstroom-opsporen

Tees

Donateur
Paar weekjes verder en het was wel weer eens tijd voor de jaarlijkse vertroebeling van de interne IJsvogel.
Dit jaar op het menu: motorolie + filter, versnellingsbakolie, interieurfilter (Mann FreciousPlus) en een nieuwe band voor t reservewiel.

De versnellingsbakolie was voor zover ik weet nooit ververst, dus mocht wel eens na 150k km. Hij schakelt nu weer zoooooveel soepeler (niet...). Ik merk geen verschil, maar de kleur olie die eruit kwam en wat erin ging was een duidelijk verschil, dus kwaad kan t sowieso niet. De olie leek geen metaaldeeltjes te bevatten, dus nog geen overmatige slijtage van de bak denk ik.

Wat betreft de reserveband: wellicht herinneren jullie je nog dat ik een hele tijd terug een lekke band had en de garage een nieuwe erop had gezet. Alleen was dat een Vredestein Quatrac terwijl de rest Michelin CC is. Vond ik natuurlijk niets, dus toen heb ik die Quatrac op t reservewiel gezet (band daarop was de originele) en een nieuwe CC op dat wiel. Maar probleem van de Quatrac is dat ie draairichtingafhankelijk is. Niet handig voor een reservewiel. Dus nu maar een Nokian Wetproof gekocht, draairichtingonafhankelijk, niet te duur en prima testresultaten. Die zit er nu op en die Quatrac gooi ik wel op Marktplaats, wie weet wie m nog wil.

Mocht er nog iemand een dikke halve liter Castrol versnellingsbakolie willen: ik gooi die zo even in de bazaar. Zal t zelf nooit meer gebruiken, en dan kan iemand anders die de bakolie vervangt af met 1 liter kopen.

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Weer 2.5 maand verder en er is eigenlijk niet zoveel te melden. En dat is natuurlijk goed nieuws :jaja:

Enige is dat je met dit weer de auto blíj́ft wassen, en ik ben toch echt niet kritisch hierop. 1.5 maand terug door de wasstraat (met handvoorwas), 3 weken terug even snel met de hand t ergste eraf gehaald en gisteren zag ik bij t goedkoopste tankstation in de regio dat ze nu ook 3 wasboxen hebben. Dus even snel gefoamd, HDR gewassen en afgespoten, ziet de IJsvogel voor 3 euro en een paar minuten werk er tenminste weer een beetje blauw uit. Nu alweer een dun laagje stof erop natuurlijk, maar goed :nailbiting:

20250517_151011_copy_2709x3612.jpg
Maar potjandorie, wat blijft de O2 in Storm Blue toch een mooie auto, zeker als ie zo in t zonnetje staat :jaja:

Eltjo

Forumguru
Die van mij heeft de ideale kleur daarvoor. In december of januari gewassen en vorige week gewassen.
Wel de velgen af en toe tussendoor gewassen, want die waren zwart geworden.
De aanleiding van de wasbeurt was de vraag van mijn vrouw of ik de voortuin wilde bewateren.....
Een aanleiding voor mij was het uitproberen van de vers aangeschafte Parkside hogedrukreiniger - ben van de schoonmaakspul-toevoeg stand niet overtuigd (net als bij de overleden Kärcher). Foamer kopen?

Dus, achter het huis de dompelpomp in het water, tuinslang door het huis, laten lopen en afwisselend in de tuin, de emmer of aan de hogedrukspuit. De bovenkant “afzemen” met de recent aangeschafte siliconen trekker uit het automaterialenschap bij de Action; dit werkt erg goed over de lak en de ruiten.
Het slootwater gaat eerst door een katoenen tas, dan door een extern op de spuit geschroefde Gardena aansluiting/filter en het interne filter aan de tuinslangaansluiting. Geen kalkresidu, maar af het te snel opdroogt soms wat slootwater residu.

Resultaat; 2 gewassen auto’s (helaas nu bovenop weer verstoft), 1 fiets en lachende tuinplanten.

Terugkijkend naar je laatste posts; ja zo’n donkerblauwe auto heeft iets sjieks, zeker met zo’n chrome grill.
Het was dan ook wel tijd om je auto te wassen, want zoals je op 27 februari schrijft, had je je auto de jaarlijkse vertroebeling gegeven. :-)

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Dus de tuin en de auto water gegeven met de hogedruk ??
En daarna het kampvuur ook uit gemaakt met de hogedruk spuit ?

Tsja spelen met vuur en water.. geen leeftijd aan gebonden net als Lego.... :koffie:

Tees

Donateur
Haha, ja, een stofgrijze/beige auto is qua vuiligheid wel een stúk verdekkender @Eltjo . M'n F1c in t zilver hoefde ook veel minder vaak gewassen te worden. Maar toch word ik een stuk blijer van dit blauw.

Ik heb ook wel eens overwogen een HDR te kopen. Maar ik heb geen eigen oprit en sta dan dus op de parkeerplaats aan de straat te spuiten, zal niet iedereen waarderen schat ik zo. En met die wasboxen waar je voor een paar euro de HDR gebruikt kan je vaak wassen voordat je de aanschaf eruit hebt. Ik hou het wel gewoon bij dit regime: af en toe naar de wasstraat waar ze met foam, velgenreiniger en de HDR voorwassen, en tussendoor af en toe even bijwerken met alleen foam/HDR in de wasbox.

Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Mijn conclusie “was” wederom dat je bij het wassen aan een hogedrukspuit niet veel hebt.
Het grove vuil kan je er mee afspuiten en als je een zo’n foam ding aanschaft, hiermee het vuil goed laten inweken en daarna afspuiten. En dat is het dan wel. Met de borstel en spons daarna aan de slag. Oh ja, de dakgroeven en wielkuipen uitspuiten dan ook nog.

@EdK ja natuurlijk de wortels nemen water nu eenmaal pas goed op als je ze met de hogedrukspuit voedt. Zie het maar zoals het vetmesten van ganzen voor de foie gras. Uhm, wat jij vraagt staat er toch echt niet.

Nee, de hogedrukspuit heb ik meer voor de oprit en helaas voor het riool. Hoewel ik hoop dat ik er nu voorlopig af ben. In de hele straat koekt het vooral bij mensen met een vaatwasser aan met vet. Door de 70 mm buis stroomt vaat+wasmachine water en zit de wasbak in de keuken op aangesloten. 3 cm dikke broodjes zijn uit de buis gekomen. Zat dus niet dicht, maar het ging zo meuren als de wasmachine boven zijn water afpompte en de via het sifon in de keuken de rioollucht eruit drukt.
De buis hing van af-bouw door en we proberen nu niet te vergeten om af en toe met de hoogste temperatuur te (vaat)wassen.

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik vond t eigenlijk niet tegenvallen hoeveel je bereikt in korte tijd met foam even laten inwerken en dan de HDR erover. Er zat ook nog wel iets van zeep in het HDR mengsel, dus daarna nog even afsluiten met water (helaas hebben ze hier geen osmosewater voor t spoelen maar een soort water met wat erdoorheen waardoor t redelijk vlekvrij opdroogt.

Je haalt er natuurlijk niet alle aangekoekte spullen mee weg zoals insecten en vogelpoep. Die laatste haal ik sowieso altijd zsm weg, dat is de vloek voor je lak. Maar voor zo tussendoor knapt de auto er heel prima van op.

:ot: leidingen van vaatwassers/keuken/wasmachine moet je sowieso af en toe reinigen met soda of gootsteenontstopper. Scheelt een hoop ellende...

Eltjo

Forumguru
Inweken werkt het beste en schuim voorkomt er af lopen en opdrogen.

Off topic; doe ik ook nu af en toe. Reinigen in vorige huis in 17 jaar nooit gedaan en nooit problemen gehad. Het heeft dus ook met de constructie te maken.
Zeep is vet; nu snij/hak ik ook bij elke nieuwe doos alle Aldi/Lidl vaatwasblokjes in tweeën; pannen gaan meestal met de hand en alles wordt nog steeds schoon.

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Tsja riool aanleg lijkt altijd zo simpel.......... als het maar afloopt denken velen.... ( zelf ook jaren gedacht )
Helaas is dit niet zo !
Ooit jaren terug bij Geberit een basiscursus gehad mbt riool en men had daar een stellage in de hal staan met alles doorzichtige buizen.
En dan een foute en de juiste opstelling... En zo kon je dus zien wat er in zo'n buizenstelsel gebeurde..
Zo is beluchting erg belangrijk, het op afschot leggen ( hangen ) want te stijl aflopend houd in dat het water sneller loopt dan het afval, met gevolg dus ophoping en verstopping.
Als wij rioolbuis leggen dan gooien we nog wel eens even een emmer water aan begin er in en lopen dan naar eind op gemak en zodra we dan de emmer eronder hebben staan dan moet deze langzaam vol lopen.
En tsja VET kom je in elk riool tegen, of de pannen en borden nu in vaatwasser gaan of in gootsteen er zit altijd nog vet op en dat stolt en klont samen.
En de truuk met heet water...... ja jouw leiding zal schoon (schoner) zijn, maar in hoofdriool (gemeente) zal het dan toch stollen en aankoeken.

Bovenaan Onderaan