Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

EdK

Forumguru
Wat zal jij gezond gaan worden in je wagen....... :deuk:

En neem in je test dan ook mee of het voorraam misschien langer schoon blijft !!??
Mocht dat zo wezen dan word het ook nog eens veiliger rijden met zo'n filter.....
 

Tees

Donateur
@kwillems te veel :deuk:. t Ding was $30, en de totaalprijs (incl verzendkosten én BTW bij invoeren) is $52. Tis dat ik t gewoon eens wil proberen en die giftcard toch had. Maar of ik t elk jaar ga doen...nou, laten we dat nog eens zien.
Er is bij WinParts ook wel een HEPA filter te koop, die kost €17, maar daar zit geen kool en biolaag in. Vooral die koollaag vind ik wel belangrijk, anders filter je t (ultra)fijnstof weg, maar krijg je er gassen als NOx voor in de plaats (actieve kool is voor absorptie van gasvormige verbindingen).
 

Captain Hook

Forumguru
D'r zit zowel baking soda (natriumbicarbonaat) en geactiveerde houtskool in.

ff zoeken in het keukenkastje.... Gevonden! Bakpoeder en norit zijn aanwezig. :D

Nogmaals; het zal ongetwijfeld wel werken, als ALLE lucht, die je IN de auto inademt, door dit filter zou gaan. Maar zodra je deur open doet, of het raam opent. Of nog erger; uitstapt! Dan ben je meteen weer blootgesteld aan al die enge/vieze/schadelijke dingen die je met zo'n überduur filter probeert tegen te houden...

En ga je 'm dan ook regelmatig omwisselen voor een vers exemplaar?
:pieker:


Ik merk het al als ik een dagje in een grote stad ben geweest. Vooral steden met trams en metro's zijn wat dat betreft goed qua fijnstof vervuiling. Je merkt gewoon dat als ik me neus snuit na een dagje R'dam, A'dam, [willekeurig andere drukke grote stad]. Dan zitten er gewoon kleine fijne verkleuringen in je snot. Terwijl hier in de tochtige polder merk ik er niks van.
Hetzelfde geldt voor een dagje verblijf in het Ruhrgebied; gewoon vies snot uit je neus.
En bij ritjes van >1000km over de Autobahn merk ik het ook aan van alles. Gelukkig ben ik dan op weg naar de Alpen. En kan ik daar m'n longen weer vullen met schone(re) lucht. En een extra portie radioactieve straling. :koffie:


Via amazon.de zijn trouwens diverse HEPA(achtige) filters te verkrijgen.
wat voorbeelden:
B08N69XWMP
B0B5954QHJ

Trouwens, zelfs het filter wat in onze Roomster zit, heeft nog een actieve koollaag. Dus zo bijzonder is dat nou ook weer niet.
Die kostte 15 euro (Mann of Bosch)
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Dat punt heb je al eerder gemaakt Erik, en ik zal nogmaals op dezelfde manier reageren: als ik voor een paar tientjes per jaar m'n blootstelling kan verminderen, dan doe ik dat. Kan je van alles van vinden, ik doe t dan ook niet voor jou of iemand anders. Bovendien ben ik gewoon benieuwd of t werkt. Wisselen doe ik sowieso jaarlijks, dus dat is in mijn geval elke 7-8k km.

Die HEPA filters waar je naar verwijst zijn niet voor de O2. Voor de O2 zijn er op amazon.de geen HEPA interieurfilters verkrijgbaar (al bekeken). En je leest mn post uberhaupt niet goed, getuige je laatste zinnen...
 

ertromp

Forumguru
Juist op de snelweg pak je met een Hepa filter het meeste fijnstof weg.
Een standaard filter al dan niet met koolafwerking pakt misschien maar 50% fijnstof weg en natuurlijk de iets grotere deeltjes.
Op een snelweg of provinciale weg heb je het meeste profijt er van en toch al je ramen dicht en zeker niet je deuren open.
Zou mooi zijn als @Tees wat meetwaarden kan laten zien.
Dus mooi zo'n (standaard)filter met kool in de Roomster of iedere andere auto maar veel fijnstof filter je er niet mee
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Valt op zich mee @ertromp, die Mann FreciousPlus die ik er nu in heb filtert 95% van PM2.5 (fijnstof met een diameter onder 2.5 um) weg (volgens hun eigen opgave). Maar een HEPA13 filter filtert 99.97% van de deeltjes groter dan 0.3 um weg. En dat maakt nogal uit, zowel de filtering efficiëntie als de maat, want hoe kleiner, hoe minder filtering (tot 0.3 um iig klopt dat redelijk, daaronder gaan andere factoren spelen).

Maar ik zal de meetgegevens laten weten zodra ik m heb en tijd heb om 2x een testrit over hetzelfde stukje te rijden. Zal niet helemaal wetenschappelijk perfect zijn, maar zo goed als t wordt.
 

Captain Hook

Forumguru
Maar @Tees je geeft toch aan dat je die actieve koollaag zo belangrijk vindt?
(dat lees ik tenminste uit jouw post).

Dus wat ik dan niet goed zou lezen, begrijp ik niet... :unsure:

En wat betreft die voorbeelden @ amazon. Dat is idd voor andere auto's, vandaar dat ik ook zei 'voorbeelden'.
Als je trouwens gaat zoeken op specifiek HEPA filters, blijken die wel te bestaan voor diverse VAG modellen. Dus wellicht dat er ook wat bijzit voor een specifiek type Octavia.

Uiteraard snap ik dat je je blootstelling aan ongewenste deeltjes zo gering mogelijk wilt houden. Maar als je dus zo weinig kilometers rijdt, dan ben je de meeste tijd dus niet in de auto. M.a.w. dan adem je ergens anders lucht in.
Het enige waar ik op wijs is dat sommige maatregelen vaak heel plausibel lijken, maar dat het uiteindelijke effect er van, zeer gering is.
Heeft slechts te maken met boerenverstand gebruiken.

Zo hadden we laatst iemand op school en die zei dat 'ie vond dat een kastje met wat chemicaliën nogal onwelriekend was. En dat was op zich ook zo (ondanks dat het een kast met afzuiging was). En dat 'ie niet meer daar in de buurt wilde komen, want dat was slecht voor z'n longen zei 'ie.
Vervolgens ging 'ie maar weer naar buiten, buiten het terrein van de school om een sjekkie te roken. Duh.... en dan vervolgens rochelend en hoestend weer binnenkomen. :fool:

@Tees Ik ben trouwens heel benieuwd naar die meetresultaten!
Maar dan wel met/zonder dat speciale filter en met een 'gewoon' filter.
We zijn namelijk ook weer bezig met diverse fijnstofmeetprojecten in/om de school en in de polder.
 

ertromp

Forumguru
Het actieve kool heeft een andere werking dan fijnstof filteren. Dat laagje bind volgens mij alleen maar bepaalde dampen en juist die fijnstof zou je ook willen filteren
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik schreef niet dat het bijzonder is dat er een koollaag in filters zit, wél de combinatie HEPA met koollaag. PureFlow is op dit moment de enige die ik gevonden heb die dit heeft.

En ik snap je punt wel, maar m'n huis kan ik niet voor 5 tientjes luchtdicht met balansventilatie met HEPA filter maken (ik woon in een huis uit 1905). Overigens heb ik thuis ook ultrafijnstof gemeten (en heb permanent een fijnstofmeter hangen) en t viel mee in huis (behalve bij zaken als koken en kaarsen aan). En op kantoor is t prima in orde. En verder is het m'n werk om bij te dragen aan een betere luchtkwaliteit in NL (en daarbuiten), dus ik denk dat ik m'n steentje wel bijdraag.

Het is dus aan de ene kant gewoon (deels professionele) interesse of dit werkt en een leuk experiment, aan de andere kant is het een kostenefficiënte manier om mogelijk m'n blootstelling te verlagen.

@ertromp dat klopt, de koollaag is voor gasvormige en vluchtige stoffen, de rest van het filter is voor 'de pollen' en een deel van het fijnstof.
 

Tees

Donateur
@Captain Hook let wel dat ik ultrafijnstof meet (en dus deeltjesaantallen in deeltjes per cm3) en geen 'normaal' fijnstof. Dat laatste zou ik wel kunnen doen, maar is niet zo spannend, als je bedenkt dat mn huidige filter al 95% van PM2.5 filtert. Met een HEPA filter mag je verwachten dat de fijnstofconcentratie verwaarloosbaar is.
Ultrafijnstof is een van de componenten (of eigenlijk deeltjesgroottes) die op dit moment veel aandacht krijgt in fijnstofland, vanwege de zorgen over de gezondheidsschade hiervan.
 

Tees

Donateur
Zo, net eindelijk eens tijd gemaakt om met de IJsvogel naar de autohobbyclub te gaan. De nieuwe CC2 band lag alweer veel te lang in de schuur!

Alles bij elkaar kan de IJsvogel weer heerlijk vrij ademen:
20230227_135916_copy_1200x1600.jpg

Schakelkabel afgesteld. Het voelde alsof die net niet helemaal klopte, vooral 3 en 4 ging soms wat moeizaam. Nu gaan 3 en 4 soepel, maar 1 en 2 iets minder :pieker:. Iemand een idee of dit in de bakolie kan zitten? Is nog met koppeling ingetrapt dat t moeizaam gaat, weet niet of dat veel uitmaakt voor de olie? Tis nog de originele bakolie denk ik, dus misschien sowieso goed om eens te verversen...
20230227_135920_copy_1200x1600.jpg

En hij heeft weer 4 dezelfde pootjes (of vleugels?):
20230227_151819_copy_1200x1600.jpg

Heb de nieuwe band LA gezet en die van LA naar LV over gezet, en de Quatrac die op LV zat op t reservewiel overgezet. Grote ruiltruc. :-) Misschien zit t in mn hoofd, maar ik vond de Quatrac meteen al wat minder comfortabel en in de bochten wat minder prettig. Weet niet of t daardoor kwam, maar vorige keer in een bocht optrekkend zag ik even de ESP oplichten. Nu voelt t weer als vanouds :jaja:

Al met al weer een tevreden Tees en een IJsvogel die lekker vliegt.
 

ertromp

Forumguru
En waar is de stofhoes gebleven van die achter schokbreker? Of heb je bewust ooit gekozen om exemplaren zonder te monteren?

achterdemper o2.jpg
 
  • Haha
Waarderingen: EdK

Tees

Donateur
Daar zat ik al op te wachten ;)
Die stofhoes is, zoals bij zovelen auto's, gesneuveld. Je ziet op de foto nog net t restje (geelbruin) onderaan de demper. M'n vorige auto had t ook zo vanaf aankoop, deze ook, geen APK afkeur dus ik laat t voorlopig maar zo. Of het meer slijtage of snellere lekkage van de demper betekent verschillen de meningen over. Volgens mij moet de demper los om de hoes te vervangen, en dat betekent denk ik uitlijnen (?), dus dat vind ik de moeite niet waar eigenlijk...
 

Tees

Donateur
Ook bij een multilink ophanging achter zoals de mijne heeft? In dat geval is t nog wel de moeite waard dat een keer mee te pakken. Zit sowieso nog te overwegen hulpveren te plaatsen, ook al is t niet zo erg als bij de F1 (die zelfs met hulpveren soms nog wel eens met de trekhaak een drempel aantikte), hangt ie wel erg ver door met volle bepakking + fietsen achterop. Zou ik dan mooi tegelijkertijd kunnen doen.
 
Bovenaan Onderaan