Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

Cordoba

Forumguru
Er zijn meerdere oorzaken mogelijk @Tees:
- verschil in bandenspanning t.o.v. de setting (had je al gecontroleerd)
- verschil in bandomtrek bijv. door verschil in profielhoogte (versleten band vs. nieuwe band)
- ABS sensor die af en toe niet goed meet, bijvoorbeeld door vervuiling of slechte elektrische verbinding.
 

Tees

Donateur
Maar door de boel te resetten, zou voor de afwijkende bandomtrek toch ook gecorrigeerd moeten zijn? Ik kijk het rustig nog een tijdje aan, ik wil natuurlijk sowieso die ene band nog vervangen. En dan leg ik de nieuwe LA, en zet ik de huidige LA naar LV. Scheelt op beide assen weer wat verschil in slijtage t.o.v. de andere kant.
 

Tees

Donateur
Na wat gespeel van @Kanerr in de Open Data RDW database, ging ik me afvragen hoeveel O2c's er nou rondrijden in dit prachtige blauw. Ik zie ze bepaald niet dagelijks, meestal zijn ze zwart. En dat klopt idd, zie hier:

f797682f87877e08c5dc0500a652478e.jpg


70% is zwart of grijs, maar blauw is wel de 3e kleur met 12%. Ik weet niet of er nog een andere blauwe kleur was dan Storm Blue voor de O2? Maar er rijden er toch nog een kleine 900 van rond in NL, volgens mij heb ik er pas 2x een andere van gezien.
 

Tees

Donateur
Ohja, die kleur heb ik ook wel eens gezien, ook niet verkeerd! Ik zou zelf echt nooit de O2c in zwart kopen (neef van me heeft er een), tis zo'n andere auto opeens, zeker icm zilveren dakrails (weet niet of dat standaard was, maar zie t vaker) Zilver vind ik m ook niet bijzonder goed staan, terwijl ik hiervoor wel een zilveren F1c had.
 

CharlesTucker

Forumguru
Toen ik de mijne kocht (2011) was arctic green de kleur in de folder, maar die is ook nauwelijks verkocht in Nederland. De dealer vertelde me wel toen ik 'm kwam ophalen dat relatief veel klanten die mijn auto in de showroom zagen het erg fraai vonden. Maar als er besloten moest worden werd het na lang twijfelen toch vrijwel altijd grijs, zilvergrijs, van dat werk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Canon-Eye

Forumguru
blauw is wel de 3e kleur met 12%
Voor zover ik weet maakt de RDW database geen onderscheid in kleurgradaties: bv. alle vormen van blauw (storm blue, racing blue, lava blue of wat dan ook) worden geregistreerd als "BLAUW". Aan de onderlinge verschillen zoals de fantasienamen doen vermoeden hebben ze geen boodschap. Een heel erg verfijnde selectie zul je hier dus niet uit kunnen halen.
 

Tees

Donateur
Nog een kleine update: in een ander topic had ik wat vragen gesteld (en goed geholpen door @Cordoba en @nicknameless) over polijsten of reinigen van mn voorruit. Uiteindelijk Autoglym Glass Polish gekocht met een schuimspons, en na wassen en kleien dit geprobeerd. De ruit is er zeker schoner van geworden, maar vanochtend reed ik weer met de zon laag door de voorruit, en was er nog steeds wel veel krasjes en putjes te zien met bijbehorende schittering en beperking van t zicht. Dus het heeft het probleem dat ik ervaar helaas niet (volledig) opgelost. Ik zou nog eens met een echt polijstmiddel aan de slag kunnen, maar ben daar een beetje huiverig voor...misschien beter eens naar een autoruitspecialist voor advies.

Ander dingetje waar ik in geïnteresseerd ben geraakt (dankzij @leon-cupra 's Tesla en mijn eigen professie in de luchtkwaliteit) is een HEPA interieurfilter. 't Zal niemand verbazen dat de luchtkwaliteit op de weg tamelijk beroerd is, en een HEPA filter zou een stuk beter moeten filteren dan een standaard interieurfilter (90-95% vs 99.97%). Ik heb er nu een Mann FreciousPlus in zitten, dat is ongeveer het meest filterende wat nog standaard is. Voor die paar tientjes per jaar, wil ik daar wel zo schoon mogelijke lucht voor terug hebben :jaja:
Zowel Bosch als een Amerikaans bedrijf, PureFlow, verkoopt HEPA filters voor VAGs. Probleem hiervan is logischerwijs dat de luchtstroom een stuk minder is, en dat zou de ventilatormotor niet zo leuk kunnen vinden. Dus ik heb maar eens een lijntje uitgegooid naar beide bedrijven met de vraag of ze technische gegevens met me willen delen. Ben benieuwd :-)
 

hemi24

Forumguru
Ik weet niet of er nog een andere blauwe kleur was dan Storm Blue voor de O2? Maar er rijden er toch nog een kleine 900 van rond in NL, volgens mij heb ik er pas 2x een andere van gezien.

Naast Storm Blue waren erop de O2: Lava Blue, Race Blue (RS), Dynamic Blue (uni), Pacific Blue (uni), Aqua Blue.

Satin Grey zou je wellicht ook nog als blauw kunnen bestempelen…

Ik weet niet welke jaartallen je in je zoekopdracht hebt genomen, maar er kunnen ook nog O1’s tussen zitten van de demarrage-modellen.
 
Laatst bewerkt:

kwillems

Donateur
Probleem hiervan is logischerwijs dat de luchtstroom een stuk minder is, en dat zou de ventilatormotor niet zo leuk kunnen vinden.
Ik zat toevallig ook naar interieurfilters te kijken. Even voor mijn begrip: denk jij dat de luchtdoorstroming minder is of is dat een vaststaand feit?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Per oppervlakte eenheid is meer filtering bijna per definitie minder luchtdoorstroming (tenzij een fabrikant bijzondere trucjes uitgehaald heeft). Dat kán opgelost worden door meer oppervlak te maken, maar meestal past dat niet (voldoende) in een normale filterhouder. Ik ben reviews van PureFlow gaan nazoeken, en daar vind je de opmerking van verminderde airflow uit de luchtopeningen ook geregeld. Bosch schijnt iets beter te zijn, maar die heeft dan ook geen koollaag en bioactieve laag.
 

Cordoba

Forumguru
De interieurfan zal waarschijnlijk vaak een standje hoger moeten om de extra weerstand te compenseren, en de levensduur van de kachelmotor zal daardoor wat afnemen. Wat misschien belangrijker is, is of je met die betere filters onder lastige omstandigheden (koude vochtige lucht, winters weer) voldoende luchtverversing hebt om beslagen ramen tijdens het rijden te voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Maken jullie je druk om de luchtweerstand ??
Als een filter vuil word ongeacht welk filter dit is dan zal de weerstand ook oplopen.
En hier word er echt meer filters vervangen dan bij de meeste autorijders hoor.
Is alleen jammer dat men de luchtdruk niet voor en na het filter meet , dan zou het zeer snel duidelijk kunnen zijn als het filter verstopt is.

Beroepshalve word dit wel gedaan, en gaat de gemeten data via een PLC en als die op bepaald moment meet dat de flow na het filter minder word dan de ingevoerde dan zal de frequentieregelaar de ventilator motor in eerste instantie harder laten draaien.
Is filter op bepaald moment zo vervuild dat zelfs met de motor op max draaiend de flow onvoldoende na filter is dan gaat hij een melding geven op GBS of zet de ventilator uit. Afhankelijk van wat er in de software staat geschreven hierover.
En tsja die toerenregeling is niet echt nodig in een auto op bovenstaande wijze maar de filtermeting is redelijk makkelijk te realiseren met een melding dat filter vervangen moet worden
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik heb ondertussen reactie van Bosch en PureFlow: Bosch zegt dat ik maar met een groothandel of dealer moet gaan praten, was eigenlijk wel wat ik verwacht had. PureFlow prijst nog even uitgebreid aan waarom HEPA filters zo'n goed idee zijn, maar geeft vervolgens geen enkel antwoord op m'n vraag. Heb mn vraag dus nog maar eens herhaald :angel:

Gisteren was ik beroepshalve in de weer met een ultrafijnstofmeter (speeltje van ruim 10 k€), en heb ik m ook in de auto eens aan laten staan. Ritje van 5 kwartier over de snelweg, maar dat was toch vrij schokkend qua concentraties. Ik ga de data volgende week nog eens ff uitwerken qua gemiddelde en zo, maar best is t niet. Ik zou die test nog wel eens willen herhalen als ik zo'n HEPA filter heb geïnstalleerd, zou toch veel moeten uitmaken.
 

Captain Hook

Forumguru
@Tees Weet je wat goed werkt?
Je auto compleet dichtkitten! Dan zit je alleen nog maar in je eigen fijnstof... :D

Ook hier geldt weer; wellicht werkt het wel. Maar dan nog, wat is de uiteindelijke effectiviteit? Zodra je weer uitstapt en je je in de gewone buitenwereld begeeft zit weer in allerlei mogelijk vormen van verontreinigingen. :pieker:
Laat staan het binnenklimaat in menige woning en/of ander gebouw...
Dus wat is erger?
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik weet niet hoe vaak jij op de snelweg loopt, maar ik niet vaak ;). Bij mij binnen in huis zijn de waarden 10-50x lager, dus ja, dat uur in de auto maakt uit. En daarnaast monitor ik n'n CO2 en fijnstofconcentratie thuis ook, zodat ik weet wanneer extra ventilatie nodig is.
Als ik dus met een kleine handeling zoals een HEPA filter installeren mijn blootstelling aan schadelijke stoffen in de auto sterk kan verminderen, dan hoef ik daar niet lang over na te denken.

Loop ik daarin voor op de massa? Ja natuurlijk. Maar dat krijg je als je wat meer over een bepaald onderwerp (beroepshalve) weet, dan wordt je je daar meer bewust van.
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Ik had het niet over op de snelweg lopen, maar 'gewoon' buiten.

En ja, ik was zelfs vorig jaar participant, samen met onze school, in een fijnstofmeetproject (Provinciaal en Nationaal i.s.m. het RIVM.
Dus ik zag en zie wel degelijk hoe de verontreinigingen zich verspreiden en lokaal ophopen.

Maar verontreinigingen en andere schadelijke invloeden beperken zich niet alleen tot CO2 gehaltes en PM[x] deeltjes.
We meten inmiddels zelfs Radon belasting in het schoolgebouw. En ook daar variëren de waardes enorm per lokatie. Zo zijn de zuidelijke provincies (Limburg e.d.) wat dat betreft veel ongezonder dan meer in het noorden van het land. En de enorme verschillen binnen versus buiten, e.e.a. afhankelijk van de gebruikte bouwmaterialen en de effectiviteit van de ventilatie.
Laat staan de Radon belasting in sommige Alpendalen. :sick:

Waar het uiteindelijk om gaat, is het totaalplaatje.
Je kunt iets wel, binnen een beperkt domein, wegfilteren, maar het is veel beter om het niet te laten ontstaan. M.a.w. de bron van de verontreiniging zou je moeten wegnemen c.q. zoveel mogelijk moeten beperken.
Immers al die vervuilde filters gaan ook weer ergens heen...

En zolang we het met z'n allen nog heel cool, hip, trendy, sportief (of whatever popi term dan ook) vinden om juist dingen te doen die alleen maar bijdragen aan meer vervuiling, zie ik het somber in. :koffie:
myself included. :wavecry:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Heb je natuurlijk helemaal gelijk in Erik, maar elke stap in totaalplaatje, of dat nou het verminderen van uitstoot is of het beperken van de blootstelling, helpt uiteindelijk om de effecten te beperken. En aangezien ik niet zomaar alle auto's kan veranderen, maar wel een ander filter kan monteren, is dat iets wat ik kan doen.

Vanuit m'n werk is dat trouwens wel waar ik aan bijdraag, om dit soort zaken beter te krijgen. Ook daar geldt dat bronnen meestal niet direct weggenomen kunnen worden, maar dat je wel maatregelen kan nemen om verspreiding en blootstelling te beperken. In mijn geval primair op het gebied van (ultra)fijnstof, al nemen we andere stoffen soms wel mee wanneer opportuun. Fijnstof (en alles waar daarop/in/aan zit) veroorzaakt wel het grootste deel van de gezondheidsschade vanwege luchtkwaliteit.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Zo, de IJsvogel mag weer jaartje op Neerlands wegen vertoeven. 1 reparatiepunt, wiellager RV. Om de een of andere reden lukt t me nooit om m zonder punten door de APK te krijgen, misschien gewoon een strenge keurmeester. Maar als het elk jaar dit bedrag is, dan is Tees heel tevreden hoor.
 

Tees

Donateur
Net toch maar eens de 'gok' genomen en een HEPA interieurfilter met actieve koollaag én antibacteriële laag besteld. Moet helemaal uit de VS komen, maar gelukkig had ik nog een, al jaren ongebruikte, Amazon.com gift card liggen. En als t niks is (bijvoorbeeld als er nauwelijks meer lucht doorheen komt) gaat ie retour.

Hier een link met info: https://pureflowair.com/products/vo...ter-hepa-2017-pc5586hx?variant=40240924885152

En fotootjes:
33050987_Hepa_20leading_20image_0755b638-9581-4024-93b6-7fe80e369a80_grande.png

31718487_PC5586HX-A_35e47ddb-6533-4dd5-a70e-9c8f45dbc5a9_grande.jpg

Mooi blauw, past prima bij de IJsvogel ;)

Zou met 1.5 week binnen moeten zijn, als ie er is neem ik de ultrafijnstofmeter van mn werk nog eens mee, doe ik een voor en na vergelijking!
 
Bovenaan Onderaan