Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

Tees

Donateur
En hoe is t nou afgelopen? Nou, met een sisser, want ik had de energie er ff niet voor om met de garage in gesprek te gaan. Megadruk op t werk zo in de laatste week voor de kerst en ook nog snipverkouden. Dan maar laten lopen en gewoon zelf een nieuwe band erop leggen. Ik kan er nu mee rijden, leg ik er binnenkort een nieuwe CC2 op en dan gaat deze Vredestein op t reservewiel.
Soms is t even 'pick your battles'.
 

Kanerr

Forumguru
gewoon geforceerd je reserveband gewisseld dus :) zie het zo, kan je weer tig jaar vooruit hopelijk.

En scheelt veel ergernis bij jezelf!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Zo probeer ik er ook maar naar te kijken @Kanerr. Ergens knaagt het een klein beetje dat ik ze hiermee weg laat komen, maar voor een kleine €100 (kosten voor een nieuwe band als ik m er zelf op leg) koop ik nu gewoon even rust en tijd. Ook prima.
 

Tees

Donateur
Ik heb nog een afspraak voor APK staan in de loop van januari. Die doe ik iig bij deze garage, daarna ga ik wel verder nadenken en evt zoeken. Ik vind t lastig, deze garage is wel goed en levert goede service, maar het past steeds minder bij hoeveel ik zelf doe en de mate van controle die ik wil hebben. Dat vinden zij gewoon niet fijn merk ik steeds vaker.

Wordt vervolgd dus...
 

Kanerr

Forumguru
Zou bij de apk lief erop attenderen dat je er niet van gediend was dat er een anderemerk band is gemonteerd en verder lekker van genieten hoor. Ik denk wel dat je zelf meer rust hebt naarmate je meer zelf doet want zo steek ik ook in elkaar :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Dat vinden zij gewoon niet fijn merk ik steeds vaker.
Tsja logisch vanuit hun kant.
Men verdiend steeds minder aan je !?
En vanuit hun oogpunt rommel je maar wat aan....
Kunt beter een monteur zien te vinden die nog wat bij verdiend in zijn privé uren.
Zijn er in principe genoeg, alleen moet je de juiste vinden die wel goed werk aflevert...
 

Tees

Donateur
Ja, dat is juist de moeilijkheid Ed. Liefst heb ik een garage die goed werk levert, maar wel open staat voor t gesprek. Maat van me had een garage waar dat gesprek prima te doen was, maar die monteerde altijd B-merk materiaal. Tsja, dát voldoet dan weer niet aan mijn kwaliteitseisen. Tis vaak t een of t ander, maar samen is een zeldzame combi.
 

EdK

Forumguru
Maat van me had een garage waar dat gesprek prima te doen was, maar die monteerde altijd B-merk materiaal
En daar was niet mee overeen te komen dat hij A merk gebruikte ??
Neem aan dat klant koning(in) is ? wel of geen maat van je !!
Of zie ik het weer hartstikke verkeerd ??? :koffie:
 

Tees

Donateur
Oh sorry, zie nu dat die zin multi-interpretabel was: een maat van me was klant bij een garage, die... En ja, er was vast wel te bespreken om A-merk spullen te gebruiken, maar een monteur die standaard B-merk adviseert (incl banden, hij had er echt prutbanden onder zitten!) heb ik toch wel grote moeite mee. Overigens is die garage nu dicht, de beste man (eenmansbedrijf) ging met pensioen.
 

SteGo

Donateur
Met name bij zaken als banden en remmen vind ik het toch wel treurig als iemand standaard een B-merk adviseert. Het feit dat het betreffende product kennelijk aan de minimale wettelijke eisen voldoet maakt het nog geen goed product. Ik krijg ook altijd een beetje de kriebels als ik auto's zie met banden van LingLong, Nankang, Goodride, Roadhog, etc etc zie staan. Dat de koper ervan z'n eigen veiligheid kennelijk wat minder op waarde schat is 1 ding ... maar er zijn nog meer mensen op de weg.
En Tyre Reviews had laatst nog een interessant filmpje waarbij een versleten Michelin CC band werd vergeleken met een nieuwe budget band ... wie na het zien van dat filmpje nog steeds denkt dat het een goed idee is om die budget rommel te kopen moet zich even laten nakijken.

Het probleem is natuurlijk echter dat veel mensen helemaal niet zo intensief nadenken over dit soort zaken als degenen hier op het forum. Voor veel mensen is de auto gewoon zo'n ding dat je van A naar B brengt en een band gewoon een rond stuk rubber. En misschien hebben ze Bibendum wel eens gezien in een reclame-uiting maar daar blijft het dan wel bij. Verder moet de auto gewoon door de APK komen en liever niet al teveel geld kosten. Daar spinnen de verkopers van troep garen bij.

En als je auto nou al wat ouder is en hij is aan z'n laatste jaren bezig dan snap ik wel dat je geen A-merk dynamo, waterpomp, bobines, etc etc meer gebruikt bij reparaties. Maar bij banden ben ik daar toch wel voorzichtiger mee, afschalen beneden Vredestein is voor mij eigenlijk een no-go.
 

Tees

Donateur
Helemaal mee eens @SteGo! Ik gebruik eigenlijk altijd A-merk onderdelen, ik zou er dan ook een gruwelijke hekel aan hebben als een onderdeel eerder kapot gaat dan ik verwacht had omdat ik (of de garage) mindere kwaliteit onderdelen had toegepast. Het belangrijkste van mijn auto is dat ie veilig en betrouwbaar is, en daarna komen andere eigenschappen. Maar ik doe dan ook bij voorkeur lang met m'n autos.
 

EdK

Forumguru
Was er niet een spreekwoord dat zei " goedkoop is duurkoop " ???

En Stego nu haal jij het bij auto's aan.
Maar heb voor ik ook maar een koekblik ging rijden de ruime 20 jaar er voor zomer en winter motor gereden.
En ik wilde een goede motor hebben, maar kocht er wel goede kleding / laarsen en helm bij.
Hier bezuinigde ik ook zeker niet op !
En als ik dan toen en nu nog steeds gasten zie rijden op de duurste motorfietsen ( en dan praat je ook over serieuze bedragen tegenwoordig ) en dan rijden ze in korte broek en flipfloppers aan de voeten.
Wel ik kan je één ding vertellen, asfalt in nederland is heel vlak gelegd, maar het is beter dan schuurpapier en je gaat dus tot op je bot open...
En hebben ze dan zelf wel een redelijk tot goed pak aan dan hebben ze een vriendinnetje mee achterop die ze in een jurkje met een truitje achterop laten zitten.
En dan nog hardop zeggen dat ze zooooo van die meid houden.....
Moeten ze niet tegen me zeggen, want dan krijgen ze echt lik op stuk en ben ik bereid om die lieve meid met de auto thuis te brengen.
En ook met banden word er door grote groepen de goedkoopste zooi eronder gegooid, en dat gaat met mooi weer in algemeen nog goed , maar ohwee als er een regenbuitje komt na dagen/weken van mooi weer en dat mooie witte schuim op de weg tevoorschijn komt.
Vele gaan er met hun goedkope slofjes flink op onderuit.
Maar het lijkt een nederlandse tendens te zijn dat we veiligheid erggggg belangrijk vinden alleen als het teveel kost dat het dan opeens een stuk minder belangrijk word....

En ja inderdaad moeten en mogen ze zelf weten, als de schade dan tot hun beperkt blijft en er geen derde bij betrokken word
 

Cordoba

Forumguru
Interessant filmpje @SteGo :dankje:
Wel een paar kanttekeningen: bij de versleten banden test, zijn de banden afgedraaid naar 2,2 mm profiel en hebben daarna 4000 km op de weg gereden. Dat geeft een veel hoekiger profiel (in de diepte) dan een band die tienduizenden kilometers gereden heeft om op datzelfde profiel te komen: tijdens het rijden raakt een randje af en toe wat scherpt (al is het maar uitstekende kiezels van een straatklinker) waardoor de groeven een afronding krijgen aan het oppervlak en dus minder grip hebben op sneeuw. Wat mij ook verbaast is dat de Conti volgens de rondetijd maar nauwelijks sneller is dan de budget Tomket band. Daarnaast is deze test in de sneeuw bij -20 gedaan, dat is een temperatuur die tegenwoordig in NL eigenlijk alleen nog maar in de diepvriezer voorkomt, bij andere temperaturen kan het wel eens wat anders uitpakken.

Dat is ook gelijk het grote probleem met bandentests, er zijn onnoemelijk veel variabelen waardoor het heel lastig is om een goede test te doen voor alle normale omstandigheden. Wat voorbeelden van die variabelen: bandenmaat, bandendruk, automodel (gewicht, vermogen, welke wielen aangedreven), belading van de auto, buitentemperatuur, wegdek (asfalt in tig soorten, bestrating, onverhard enz.), en dan nog hoe je de verschillende uitkomsten weegt om tot een eindoordeel te komen. Zo'n test is een indicatie over goede en slechte banden, maar ik wil altijd de details zien, zodat ik zelf de weegfactor kan bepalen voor mijzelf. Bijvoorbeeld kun je op een nat wegdek een voorgeschreven cirkel rijden en kijken bij welke snelheid de auto de cirkel niet meer volgt als indicatie voor de dwarsgrip (dus hoe goed de band stuurt), en je kunt ook een remtest doen om te zien hoe de grip in de lengterichting van de auto is. De afweging tussen voorkeur voor grip in de lengte of dwarsrichting is ook persoonlijk, hoewel je natuurlijk beiden nodig hebt in het verkeer.
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Helemaal mee eens @SteGo! Ik gebruik eigenlijk altijd A-merk onderdelen, ik zou er dan ook een gruwelijke hekel aan hebben als een onderdeel eerder kapot gaat dan ik verwacht had omdat ik (of de garage) mindere kwaliteit onderdelen had toegepast. Het belangrijkste van mijn auto is dat ie veilig en betrouwbaar is, en daarna komen andere eigenschappen. Maar ik doe dan ook bij voorkeur lang met m'n autos.
@Tees ik ga niet beweren dat ik altijd A-merk gebruik, maar meestal wel. Ik ga in ieder geval maar zeer zelden voor het goedkoopste wat ik kan vinden. En gelukkig weten ze dat bij mijn vaste garage ook en zullen ze geen B- of C-merk rommel gebruiken maar gewoon kwaliteitsspul.
Toen ik ooit nog een klein autootje reed met bandenmaat 145/70 R12 en er 2 banden aan vervanging toe waren had de garage wel moeite om iets kwalitatiefs te vinden ipv Nankang, Minerva, oid. :D Die bandenmaat hadden ze bij Conti, Vredestein, e.d. al niet meer in het assortiment.

Voor de rest zie ik op de rekeningen van de garage altijd merken als Bosch, Gates, Brembo, etc vermeld staan. Prima kwaliteit spul van de aftermarket. Bij onderhoud wat ik zelf doe kies ik vaak OEM/OES, Mann, Bosch, Hella, dat soort merken.

Was er niet een spreekwoord dat zei " goedkoop is duurkoop " ???
Ik vind de Duitse uitdrukking altijd wel erg mooi; Wer billig kauft, kauft zweimal. :D

Deze is ook toepasselijk;
John-Ruskin-Cheap-Doesnt-Pay.png

En voor wat betreft het motorrijden; helemaal eens Ed! Ik vind het echt onverantwoord om zonder goede motorkleding op een motor te rijden. Wat mij betreft mogen ze het niet dragen van motorkleding strafbaar maken, net zoals het niet dragen van een autogordel je ook een prent kan opleveren.

@Cordoba ik ben met je eens dat er een aantal kanttekeningen te maken zijn bij de test van Tyre Reviews. Het blijft altijd belangrijk om zelf een afweging te maken afhankelijk van hoe je je auto gebruikt.
Echter vind ik het wel interessant dat Tyre Reviews de moeite heeft genomen om zo'n test met versleten banden te doen, want de testen met nieuwe banden zoals je die vind in AutoWeek/AutoBild zeggen alleen wat over de band wanneer hij nog nieuw terwijl het naar mijn idee minstens zo interessant is om te weten hoe banden zich tot elkaar verhouden wanneer ze halverwege of aan het eind van hun levensduur zijn.

Het is alleen wel enorm lastig om zo'n test goed te doen omdat er, zoals je zelf ook al aangaf, zo verschrikkelijk veel variabelen zijn. Laat staan dat je zo'n test met 8 of 10 verschillende merken zou willen doen, dat is haast niet te doen. Maar zou ik wel heel erg interessant vinden. ;)
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Net op de terugweg van de kerstlunch bij m'n ouders...*ping* "Bandenspanning controleren". Toch knap, voor de 2e keer in 2 weken. Dus bij het volgende tankstation even gestopt, rondom opgemeten, en slechts 0.1 bar verschil tussen L en R. Dat kan t niet zijn geweest dus. Heb t systeem ook zelf gereset toen die nieuwe band erop zat (én gecheckt of de bandenspanning naar m'n zin was, dat was zowaar zo), je weet nooit zeker of de monteur dat wel gedaan heeft. Conclusie: t zal wel een vals alarm zijn geweest!
 
Bovenaan Onderaan