Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

Tees

Donateur
Ik verwacht wel dat er ergens iets in zit ja. Dat t een jaar lang goed gaat, en dan opeens een redelijk drukverlies, dat moet haast wel een abrupte oorzaak hebben.
 

Eltjo

Forumguru
Tja, bij mijn auto ging het 7,5 jaar en 175dkm lang (motorisch) goed en had ook een storingkie.
As ut bij een bándje blijf... Zolang we zelf maar niet gaan lekken!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
dat moet haast wel een abrupte oorzaak hebben.
Tsja als je collega was geweest dan had ik je nu meteen kunnen zeggen dat er een RVS met nadruk op RVS parker in je band zit !!!
Op onze binnenplaats ligt er altijd wel wat aan RVS schroeven , en ja daar parkeren we ook ( de reden )
Magazijn meester veegt om zoveel tijd de binnenplaats aan en je wil niet weten wat er dan aan schroeven en parkers etc bijeen is geveegd.
Maar je vult er zo weer enkele doosjes mee....
 

Eltjo

Forumguru
Ik had een keer 2 lekke banden met een schroefje erin in 2 weken tijd; moest niet gekker worden.
Een keer checkte ik na 10 km van huis nogmaals de druk en besloot met schroefje in de band op en neer te rijden, ca. 150 km en dat ging prima.
 

EdK

Forumguru
Kunt prima met een 4,0 parker of schroef doorrijden hoor.
Wekelijks even weer op druk brengen misschien....
Maar draai hem er niet uit want dan moet je de compressor continu aangesloten houden ( ook met rijden )
 

Tees

Donateur
Ik heb ooit bij een huurauto in Nieuw Zeeland eens een schroef in de band gehad. Dat was ook hoorbaar, je hoorde getik bij langzaam rijden. Ik dus eens voelen aan de band na een rit van een uur...gloeiend heet was die schroef! Maakt me wel wat voorzichtiger om met een schroef erin rond te rijden...

Ik heb trouwens al van t weekend het hele loopvlak (op het deel wat op de grond rustte na uiteraard) afgetast, voelde niets uitsteken. We gaan t zien, ik rij vanmiddag even langs de bandenboer.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Het risico van doorrijden met een schroef/bout in je band is dat die door de hitte de ruimte krijgt om er uit te komen, dan loopt de band een stuk sneller leeg, en ook een 'langzaam' lek geeft grotere kans op een 'klapband'.
De uitleg voor die laatste opmerking: een band die te weinig druk heeft zal veel meer vervormen dan eentje op de juiste druk, daardoor gaat de temperatuur van het karkas zowel als de lucht in de band omhoog. Door het teveel 'werken' van de band verzwakt het karkas, en zal er meestal een wang/zijwand van de band het met een knal opgeven.

Wanneer je (te) lang op een (flink) te zachte band hebt gereden, zullen de betere ' bandenboeren' hem ook niet (meer) willen repareren/plakken, juist omdat zo'n zijvlak dan onbetrouwbaar is.
(Mede daarom zal een bandenmonteur de geplakte band oppompen tot voorbij de maximale druk, om 'm dan af te laten lopen alvorens het ventiel te monteren.)
 

Thijs4motion

Forumguru
dat oppompen voorbij de maximale druk is om zeker te weten dat de band op de juiste plek ligt.
we blazen geen banden zo hard op om te kijken of we ze kunnen laten klappen...

als ze het maken, let wel op dat ze een 'paraplutje' monteren van binnen uit.
en geen 'dropveter' die er van buitenaf in wordt gedrukt.

de 1e methode is vele malen beter, 2e is niet in alle landen toegestaan
en dan is je band eraf geweest, dus dan weten ze gelijk of deze nog goed is
 

Tees

Donateur
De druk waar ik mee gereden heb is sowieso niet onder de 1.7 bar geweest. Wel te zacht, maar niet dusdanig dat de band schade zou hebben opgelopen lijkt me.
Vandaag is t me niet gelukt, dus morgenochtend alsnog langs de bandenboer.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@Thijs4motion Ik heb vaker een band die er bij de reparatie met plakker/parapluutje goed uitzag, bij oppompen een grote 'blaar' zien krijgen.
Natuurlijk moet de band even goed in het velgbed gedrukt worden, maar die 'overdruk' heeft beide functies.
 

Tees

Donateur
Net naar de bandenboer in de buurt geweest: toch geen tijd vanwege ziekte van meerdere monteurs. Daarna toch maar mn vaste garage gebeld, en die zeiden 'kom maar meteen langs, doen we wel tussendoor!'

Eerst werd ik na een kwartiertje gebeld dat ze m ondergedompeld hadden en niets konden vinden, maar vlak daarna kwam de monteur aangerend dat er tóch een spijkertje of ijzerdraadje in zit waarlangs idd een klein lek zit. Helaas op een niet-reparabele plek, dus er moet een nieuwe band op. €150 verder, maar dan is ie vanmiddag wel weer klaar. Had t ook zelf kunnen doen, had me €50 gescheeld, maar dan moet ik er volgende week weer tijd voor maken. Dan maar zo, is t tenminste klaar.
 

Tees

Donateur
Net nog even prijzen gecheckt, die Michelin CC's zijn in een jaar tijd ook €10 duurder geworden...echt alles wordt duurder :rolleyes:
 

Tees

Donateur
Net de auto weer opgehaald, en ik kijk thuis even op de bon...hebben ze er een Vredestein Quatrac onder gezet. Natuurlijk ook een prima allseason, maar t irriteert me dat ze dat niet gezegd hebben vooraf en dat ik nu één ander merk band erop heb zitten... Eigenlijk kan ik er niet echt over klagen, maar ik baal er wel van...:(
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik zou me daar ook niet lekker bij voelen. Ik wilde eigenlijk bij je vorige bericht al vragen of er dan niet aan de andere kant ook een nieuwe band op zou moeten. Maar goed, ik ben zeker geen deskundige, dus ik ben wel benieuwd wat de echte deskundigen hiervan vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Fijn dat ik niet de enige ben :angel:
Heb ik gevraagd toen ze zeiden dat je vervangen moest worden, mijn idee was al dat 1 genoeg was, omdat de andere banden maar 1 jaar (~7k km) oud zijn. Het verschil is dus dusdanig klein dat dat niet uitmaaky
 

Canon-Eye

Forumguru
Rij je nu dan met 2 verschillende banden op dezelfde as? :nono: Zou ik niet accepteren...
Sterker, ik zou vooraf specificeren wat er precies waar moet komen. Bij één kapotte band zou dat inhouden dat er twee nieuwe op moeten. De overblijvende band van dezelfde as zou naar reserve gaan (tenzij daar toevallig nog een betere ligt).

Als de kapotte op de vooras zat, dan gaan beide achterbanden naar voren en de twee nieuwe achterop, zoals ik bij normale vervanging wegens slijtage ook al decennialang doe. Is er één achterband kapot, dan is het minder werk want de voorbanden kunnen blijven zitten.
 

Tees

Donateur
Ik had het helemaal prima gevonden als er gewoon 1 nieuwe Michelin CC2 op was gekomen. Het verschil van 7k km is echt verwaarloosbaar, das hooguit 15% van de verwachte levensduur.
Maar ja, er zitten nu dus 2 verschillende banden op dezelfde as. Als ze trouwens allebei Vredesteins waren geweest had t me ook niet lekker gezeten, ik wil gewoon 4 dezelfde banden.
 
Bovenaan Onderaan