Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

Tees

Donateur
Even stil geweest hier, er is ook niet heel veel te melden. Er zijn nog een aantal klusjes die nog altijd gedaan moeten worden, o.a. die roest bij de kentekenplaatverlichting, de handremkabel moet even ingespoten worden, en de versnellingskabel opnieuw afgesteld. Die laatste kan ik voor de deur wel doen (als t droog is en ik even een uurtje heb), ik wil t doen omdat schakelen niet altijd helemaal soepel gaat. Het voelt alsof de pook een fractie verder naar rechts zou moeten staan om soepel in 3 en 4 te komen. Hopelijk is dit t, dan kost t niets, anders maar de bakolie een keer verversen. Kan vast ook geen kwaad met 135k achter de kiezen (en volgens mij wordt die niet ververst op een standaardinterval?)

Handremkabel doe ik wel een keer als ik t beestje weer op de brug heb staan. Na de jaarwisseling moet ie weer voor APK, dus voor die tijd maar even op de brug zetten om e.e.a. na te lopen.

Wat betreft de injectorcleaner: ik merk er niet heel veel van. Misschien is ie iets responsiever op t gas, en een fractie rustiger in stationair. Maar hij is nog steeds niet helemáál rustig in stationair. Tis wat t is, ik maak me er niet al te veel zorgen over. De F1 was veel erger, die zaagde soms echt. Deze wiebelt soms een beetje, zal te maken hebben met zo weinig mogelijk toeren draaien om zo zuinig mogelijk te zijn, en dan soms net te laag komen. Die ECU probeert tenslotte ook maar wat ;)
 

ertromp

Forumguru
De roest bij de kenteken verlichting is helaas een typisch O2 probleem


 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
En met roest nooit te lang wachten.... helemaal niet nu men al weer eens eerste keer van dat witte goedje op de wegen heeft gedonderd...
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ben t wel met je eens hoor Ed, maar ja, tijd hè...en geen verwarmde garage tot mn beschikking, dus met de huidige temperaturen is dat ook geen geweldig goed idee. Lak en hars en zo hardt niet zo lekker uit onder de 10-15 °C tenslotte.
 

Tees

Donateur
Nou, zowaar een keer een bandenspanning lampje dat aan sprong vanochtend...ik was vlak bij mn huis, en wetende dat het vaak vals alarm is, gewoon doorgereden. Daarna even de banden rustig laten afkoelen en net rondom gemeten. En verdomd, LV is 0.45 bar lager dan RV. Spanning was sowieso aan lage kant, 't was alweer een tijdje geleden dat ik de banden had opgepompt (schat 1.5 maand) en in de tussentijd flink kouder geworden, maar dit lijkt toch wel op een lekkage.

Straks maar even langs de bandenpomp en de komende dagen even in de gaten houden. En anders maar naar de bandenboer, kijken waar t probleem zit.
 

Eltjo

Forumguru
Even onder water parkeren en de bubbeltjes zoeken met duikbril. Daarna weet Hansje waar hij zijn vinger op moet houden.

Kan ook het ventiel zijn, dat misschien nu is doorgeblazen. Dat is nog wel te testen meteen beetje spuug. Als de pomp niet in de buurt is gaat oppompen met een compressor met pistool of fietspomp met geschikte aansluiting (veel slagen) ook.

Informeer bij de garage of bandenboer even of ze er ook een prop in zetten. Eerder was bij de Kwik-flut het pakken van een band gratis, maar omdat ze er een parapluutje inzette moest band er af/op en gebalanceerd worden wat je gewoon moest betalen. Diverse keren heb ik er een prop in laten zetten, waarbij het wiel niet eens van de auto kwam. Dat was sneller en goedkoper.
Overigens, heb je woonplaatspechservice? Dan kan je het thuis voor de deur laten doen!

Maar eerst maar eens kijken waar het probleem zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Cordoba

Forumguru
Als de temperaturen zakken, zakt de bandendruk automatisch ook een stuk, dat is echt iets om rekening mee te houden. Ik zie het vaak aan mijn verbruik: als ik wat moeite krijg om mijn normale verbruik te halen op woon-werk ritjes, is het tijd om de bandenspanning te checken, en dat betekent dan meestal dat er tussen 0,1 en 0,2 bar bij mag.
 

Tees

Donateur
Tsja, ventielen en banden zijn ongeveer een jaar oud, iets kan altijd kapot gaan, maar je zou normaliter niet verwachten dat er nu een ventiel versleten is. Maar ik zal eens ff een beetje zeepsop op t ventiel spuiten, kan een quick fix zijn dan. Heb t loopvlak en de zijkanten van de band al even afgetast, maar kon niets scherps voelen oid.

@Cordoba dat de banden zachter zijn geworden verbaast me uiteraard niet, 0.2-0.3 omlaag met 10-15 graden verschil is niet raar. Maar een extra 0.4 bar naar beneden wel ;)
 

eriktv

Forumguru
Mooi systeem toch wel, ik kwam er afgelopen voorjaar ook op die manier achter dat één van de nieuwe banden zeer langzaam druk verloor. Met rijden niet merkbaar, maar bij Profile kwamen ze er met de band in een bak water achter dat hij heel lichtjes lekte langs de velgrand. Fijn dat die simpele ouderwetste ABS-sensor me ruim voor m’n vakantie daarop attendeerde :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Eltjo

Forumguru
Op druk brengen en vinger aan de pols houden dan (ipv op het gaatje).
Lekken langs de velgrand kan heel goed, vooral met oudere lm velgen (oxidatie) en als er dan uitgaat (wellicht geinitieerd door temp. verlaging) dan gaat het steeds harder.
Zo stond ik met een oudere huurauto na 2 nachten stilstaan ineens met 2 platte banden. Toen voorzichtig een blok de hoek omgereden en ze hebben de velgen toen goed gereinigd en de banden er opnieuw opgelegd.

Ik bedenk me nu wel dat dat wel 30 jaar geleden was, het later ook bij mijn eigen auto uit 1991 had en dat de huidige velgen een stuk beter beschermd lijken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Tsja, jaar lang geen enkele last van gehad, en ik check toch geregeld m'n bandenspanning en bij oppompen gebruik ik bijna altijd een pomp die de oude en nieuwe spanning laat zien (en die check ik dus ook). 0.45 bar is toch best flink, dat moet echt in de afgelopen 1.5 maand ontstaan zijn. Of tis eenmalig, we gaan t van de week zien. Heb ze nu weer rondom op druk staan, ga nu wel om de dag even checken (of langer als de eerste paar dagen geen significant verschil laat zien).

Eventueel kan ik m zelf ook eraf halen bij m'n autohobbyclub en inspuiten met zeepsop, kijken of ik iets kan vinden. Of zelf de band eraf halen en opnieuw monteren.
 

Cordoba

Forumguru
@Tees Als er bij het oppompen wat zand in het ventiel wordt geblazen (bijvoorbeeld omdat dit al in het ventiel zat, of in de slang van de pomp is gekomen terwijl ie niet in gebruik was, kan zo'n zandkorreltje precies in de afdichting van het ventiel terechtkomen, en daardoor wat lekkage veroorzaken. Wat lucht laten ontsnappen, of verder oppompen kan zo'n zandkorreltje verplaatsen en het probleem zo oplossen.
 

Eltjo

Forumguru
Kan ook het ventiel zijn, dat misschien nu is doorgeblazen.
Psies

Ventieldopjes zijn om het ventiel bij het weer oppompen te beschermen tegen het inblazen van vuil. Verder zijn ze het niet nodig.
Als je een band oppompt waar geen dopje meer op zit, is het verstandig om voor het oppompen eerst het ventiel af/uit te blazen. Net zoals voor het opendraaien van een andere doppen (olie, rem, e.d.).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Nou, net even bandenspanning gemeten, en 0.3 bar verlies in 3 dagen (verschil tussen LV en RV, dus niet vanwege temperatuur oid). Das dus niet goed.
Morgen maar even bij de Profile hier in de buurt langsrijden, ze waren wel druk, maar konden het er wel tussendoor frotten.
 

EdK

Forumguru
Dan zal er toch ergens een stukkie ijzer oid in het rubber zitten waarlangs het lekt....
 
Bovenaan Onderaan