Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

Eltjo

Forumguru
Even onder water parkeren en de bubbeltjes zoeken met duikbril. Daarna weet Hansje waar hij zijn vinger op moet houden.

Kan ook het ventiel zijn, dat misschien nu is doorgeblazen. Dat is nog wel te testen meteen beetje spuug. Als de pomp niet in de buurt is gaat oppompen met een compressor met pistool of fietspomp met geschikte aansluiting (veel slagen) ook.

Informeer bij de garage of bandenboer even of ze er ook een prop in zetten. Eerder was bij de Kwik-flut het pakken van een band gratis, maar omdat ze er een parapluutje inzette moest band er af/op en gebalanceerd worden wat je gewoon moest betalen. Diverse keren heb ik er een prop in laten zetten, waarbij het wiel niet eens van de auto kwam. Dat was sneller en goedkoper.
Overigens, heb je woonplaatspechservice? Dan kan je het thuis voor de deur laten doen!

Maar eerst maar eens kijken waar het probleem zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Cordoba

Forumguru
Als de temperaturen zakken, zakt de bandendruk automatisch ook een stuk, dat is echt iets om rekening mee te houden. Ik zie het vaak aan mijn verbruik: als ik wat moeite krijg om mijn normale verbruik te halen op woon-werk ritjes, is het tijd om de bandenspanning te checken, en dat betekent dan meestal dat er tussen 0,1 en 0,2 bar bij mag.
 

Tees

Donateur
Tsja, ventielen en banden zijn ongeveer een jaar oud, iets kan altijd kapot gaan, maar je zou normaliter niet verwachten dat er nu een ventiel versleten is. Maar ik zal eens ff een beetje zeepsop op t ventiel spuiten, kan een quick fix zijn dan. Heb t loopvlak en de zijkanten van de band al even afgetast, maar kon niets scherps voelen oid.

@Cordoba dat de banden zachter zijn geworden verbaast me uiteraard niet, 0.2-0.3 omlaag met 10-15 graden verschil is niet raar. Maar een extra 0.4 bar naar beneden wel ;)
 

eriktv

Forumguru
Mooi systeem toch wel, ik kwam er afgelopen voorjaar ook op die manier achter dat één van de nieuwe banden zeer langzaam druk verloor. Met rijden niet merkbaar, maar bij Profile kwamen ze er met de band in een bak water achter dat hij heel lichtjes lekte langs de velgrand. Fijn dat die simpele ouderwetste ABS-sensor me ruim voor m’n vakantie daarop attendeerde :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Eltjo

Forumguru
Op druk brengen en vinger aan de pols houden dan (ipv op het gaatje).
Lekken langs de velgrand kan heel goed, vooral met oudere lm velgen (oxidatie) en als er dan uitgaat (wellicht geinitieerd door temp. verlaging) dan gaat het steeds harder.
Zo stond ik met een oudere huurauto na 2 nachten stilstaan ineens met 2 platte banden. Toen voorzichtig een blok de hoek omgereden en ze hebben de velgen toen goed gereinigd en de banden er opnieuw opgelegd.

Ik bedenk me nu wel dat dat wel 30 jaar geleden was, het later ook bij mijn eigen auto uit 1991 had en dat de huidige velgen een stuk beter beschermd lijken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Tsja, jaar lang geen enkele last van gehad, en ik check toch geregeld m'n bandenspanning en bij oppompen gebruik ik bijna altijd een pomp die de oude en nieuwe spanning laat zien (en die check ik dus ook). 0.45 bar is toch best flink, dat moet echt in de afgelopen 1.5 maand ontstaan zijn. Of tis eenmalig, we gaan t van de week zien. Heb ze nu weer rondom op druk staan, ga nu wel om de dag even checken (of langer als de eerste paar dagen geen significant verschil laat zien).

Eventueel kan ik m zelf ook eraf halen bij m'n autohobbyclub en inspuiten met zeepsop, kijken of ik iets kan vinden. Of zelf de band eraf halen en opnieuw monteren.
 

Cordoba

Forumguru
@Tees Als er bij het oppompen wat zand in het ventiel wordt geblazen (bijvoorbeeld omdat dit al in het ventiel zat, of in de slang van de pomp is gekomen terwijl ie niet in gebruik was, kan zo'n zandkorreltje precies in de afdichting van het ventiel terechtkomen, en daardoor wat lekkage veroorzaken. Wat lucht laten ontsnappen, of verder oppompen kan zo'n zandkorreltje verplaatsen en het probleem zo oplossen.
 

Eltjo

Forumguru
Kan ook het ventiel zijn, dat misschien nu is doorgeblazen.
Psies

Ventieldopjes zijn om het ventiel bij het weer oppompen te beschermen tegen het inblazen van vuil. Verder zijn ze het niet nodig.
Als je een band oppompt waar geen dopje meer op zit, is het verstandig om voor het oppompen eerst het ventiel af/uit te blazen. Net zoals voor het opendraaien van een andere doppen (olie, rem, e.d.).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Nou, net even bandenspanning gemeten, en 0.3 bar verlies in 3 dagen (verschil tussen LV en RV, dus niet vanwege temperatuur oid). Das dus niet goed.
Morgen maar even bij de Profile hier in de buurt langsrijden, ze waren wel druk, maar konden het er wel tussendoor frotten.
 

EdK

Forumguru
Dan zal er toch ergens een stukkie ijzer oid in het rubber zitten waarlangs het lekt....
 

Tees

Donateur
Ik verwacht wel dat er ergens iets in zit ja. Dat t een jaar lang goed gaat, en dan opeens een redelijk drukverlies, dat moet haast wel een abrupte oorzaak hebben.
 

Eltjo

Forumguru
Tja, bij mijn auto ging het 7,5 jaar en 175dkm lang (motorisch) goed en had ook een storingkie.
As ut bij een bándje blijf... Zolang we zelf maar niet gaan lekken!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
dat moet haast wel een abrupte oorzaak hebben.
Tsja als je collega was geweest dan had ik je nu meteen kunnen zeggen dat er een RVS met nadruk op RVS parker in je band zit !!!
Op onze binnenplaats ligt er altijd wel wat aan RVS schroeven , en ja daar parkeren we ook ( de reden )
Magazijn meester veegt om zoveel tijd de binnenplaats aan en je wil niet weten wat er dan aan schroeven en parkers etc bijeen is geveegd.
Maar je vult er zo weer enkele doosjes mee....
 

Eltjo

Forumguru
Ik had een keer 2 lekke banden met een schroefje erin in 2 weken tijd; moest niet gekker worden.
Een keer checkte ik na 10 km van huis nogmaals de druk en besloot met schroefje in de band op en neer te rijden, ca. 150 km en dat ging prima.
 

EdK

Forumguru
Kunt prima met een 4,0 parker of schroef doorrijden hoor.
Wekelijks even weer op druk brengen misschien....
Maar draai hem er niet uit want dan moet je de compressor continu aangesloten houden ( ook met rijden )
 

Tees

Donateur
Ik heb ooit bij een huurauto in Nieuw Zeeland eens een schroef in de band gehad. Dat was ook hoorbaar, je hoorde getik bij langzaam rijden. Ik dus eens voelen aan de band na een rit van een uur...gloeiend heet was die schroef! Maakt me wel wat voorzichtiger om met een schroef erin rond te rijden...

Ik heb trouwens al van t weekend het hele loopvlak (op het deel wat op de grond rustte na uiteraard) afgetast, voelde niets uitsteken. We gaan t zien, ik rij vanmiddag even langs de bandenboer.
 
Bovenaan Onderaan