Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

Canon-Eye

Forumguru
Ik zie het. Zou voor mij echt een no go zijn - maar ik kom dan ook uit de logistieke veiligheidswereld en daardoor kijk ik misschien wat strenger naar dit soort dingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ja, t zit mij ook echt niet lekker...eerst dacht ik dat ik een beetje zit te zeuren over details, maar als ik jullie zo hoor en een beetje rondgoogle, wordt het gewoon overal afgeraden. Ik snap ook niet waarom ze dit gedaan hebben, ze hadden ook gewoon een set Michelins CCs liggen (andere maat, voor een andere klant neem ik aan), dus die kunnen ze gewoon krijgen. Misschien hadden ze die dan niet vandaag gehad, maar zelfs dat lijkt me raar. Dit is echt een enorme standaardmaat (205/55R16), zou toch leverbaar moeten zijn.

Misschien toch maandag maar even langsfietsen om te vragen of ze hier nog wat aan willen doen...misschien word ik als lastige klant ervaren, maar dat is dan maar zo. Wel balen dat ik dit weekend bij mn zwager op bezoek zou gaan, de kansen dat ze m terugnemen zouden hoger zijn als ik er echt alleen naar huis en terug naar de garage op gereden zou hebben...
 
Laatst bewerkt:

Malinwa

Senior Member
Wat vreemd om een ander merk op dezelfde as te monteren. Ik denk dat dit in Belgie zelfs niet mag.
Zou er ook geen miniem verschil zijn in bandomtrek van 2 verschillende merken?

Op de vorige wagen van mijn vader hadden ze op de achteras ook 1 band vervangen (wel van hetzelfde merk), een aantal jaar later hebben we deze banden aan de vooras gemonteerd.
Als er dan op een beetje snelheid een (flauwe) bocht genomen moest worden, traden de ABS sensoren in werking, wat een vreemd gevoel/geluid was dat.
Bij nader onderzoek bleek dat er een miniem verschil in bandomtrek zichtbaar. Daarna heb ik de banden weer omgewisseld en het probleem was verholpen.

Om problemen te voorkomen zou ik wel nog eens teruggaan, zeker omdat je gevoel ook niet lekker zit.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Zou het ook niet zo laten, dan had ik liever gewacht tot ze de juiste band hadden.
Maar dan hadden ze je wel de kans moeten geven.
Ondertussen hield je toch al een paar dagen de druk in de gaten. Dan kan en dag of wat er ook nog wel bij.
Je hebt geen reservewiel?

Er heb een bij Continental nagevraagd welk type band er op moest aangezien ik nog een ongebruikt 6 jaar oude reservewiel had. Die opvolger is gemonteerd, maar de oude band sleet minder snel en ging uiteindelijk spontaan nachts kapot aan het karkas op het moment dat de nieuw gekochtte band zo’n beetje versleten was.

Een zomerband heeft bij mijn auto al 1,5 jaar of 40 dkm een lichte heuvel op de wang na een dreun in een gat in de weg. De band is toen van voor naar achter gegaan en blijft daar ook. Nog even en dan is ze aan vervanging toe.
Eergisteren heb ik z.g.a.n. winterwielen met Conti’s met >7mm profiel, DOT eind 2014, onder de auto gezet. 1km verderop gehaald voor €60 voor de hele set ! Gisteren een kleine 400 km op afgelegd, rijdt heerlijk.

Maar 2 verschillende band-merken op een as - nee. Het abs zal wel het e.a. rechtbreien, maar in de basis wil je even veel vertraging op beide wielen. En dan is dat een slechte start.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ja, ik heb wel een reservewiel, maar die is nog origineel van de auto. Dus 10 jaar oud rubber erop, rij ik liever niet mee als t niet echt nodig is, en dan natuurlijk ook nog een zomerband.
Zit er wel over te denken als de garage moeilijk doet om een nieuwe CC te kopen en deze Quatrac op t reservewiel te leggen. Maar liever heb ik dat ze m gewoon terugnemen...
 

EdK

Forumguru
Volgens mij moet je op de zelfde as twee indentieke banden / wielen hebben zitten.
Dus de heren mogen de Vredestein er weer afhalen , je rijd nu met 2 verschilllende profielen die toch een verschillende grip op wegdek hebben.
Maar lekkere garage, zou er hierna NOOIT meer naar toe gaan om je eigen woorden maar eens te gebruiken.... :deuk:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Klopt, het mág wel. Maar wordt vrijwel overal (incl de website van Conti) afgeraden. Dus tis wel heel merkwaardig dat ze dit gedaan hebben...
 

Cordoba

Forumguru
Er zijn eigenlijk maar een paar wettelijke eisen aan de banden op je auto:
- voldoende profiel (meer dan 1,6 mm)
- alle banden van hetzelfde type (zomer/winter/4-seizoenen)
- banden van dezelfde maat op een as.

Als je een beetje besef van veiligheid hebt, blijf je ver weg van de wettelijke grenzen, oftewel beter safe dan sorry.

@Eltjo ABS probeert verschil in omtrek (dus rotatiesnelheid) van de verschillende wielen te corrigeren, of in extreme gevallen verschil in grip, maar of je nu merk A of merk B hebt, daar doet ABS weinig mee (er vanuit gaand dat onder normale omstandigheden de grip bij de verschillende merken niet al te veel verschillen).
 

Eltjo

Forumguru
@Tees Zoals je al zei, laat ze de band terugnemen!
Ik ben ook eens (1999?) akkoord gegaan met Milestone banden toen mijn auto vergeten was uit te lijnen door de Mazda dealer en mijn voorbanden na 6000 km totaal scheef waren gesleten (binnenzijde glad). Daar had ik nog fl.100 voor betaald, dus zo’n wiedergutmachung was dat niet eens. Wel gleed ik met die banden zo rechtdoor de bocht uit, kon ik mijn auto daarna naar de sloop rijden (automaat bleef schakelen tussen 3 en 4) en kon ik de auto waar ik tegenaan reed beter zelf met fl.500 betalen i.p.v. door de verzekering.
De door de Mazda gemonteerd banden waren waarschijnlijk van zo’n type geen grip bij regen maar weinig slijtage.

@Cordoba ABS doet niets met de omtrek van de banden... maar zorgt dat een wiel niet zo hard geremd wordt dat het blokkeert.
Als een band altijd minder grip heeft dan een andere, zal ABS deze dus minder laten remmen bij keihard remmen. Maar aan de ene kant van de auto kan het wegdek ook gladder zijn dan aan de andere kant, wat hetzelfde resultaat heeft.
Simpel gezegd, zonder ABS heb je liever al helemaal geen l/r verschil.

RBS geeft weer een veel betere kijk op sommige zaken, maar dat is weer wat anders.

Wel interesant dat je het over winter/zomerbanden hebt. Mag je geen zomerbanden monteren terwijl achter nog winterbanden meehobbelen?
Edit: mag kennelijk wel; https://www.google.nl/search?q=wint...ZgBAKABAcgBCMABAQ&sclient=mobile-gws-wiz-serp
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Cordoba

Forumguru
@Eltjo Blijkbaar is de eis dat alle banden (of in elk geval die op dezelfde as) van hetzelfde type (zomer/winter/allseasons) weer verdwenen uit de eisen, maar heb dat een aantal jaren terug wel op de site van de RDW gezien, alleen werd die tekst vaak verkeerd gelezen en dachten sommige keurmeesters dat op een as wettelijk hetzelfde merk/serie band gemonteerd moest zijn.

Wat de ABS betreft: de ABS doet niets met de bandomtrek, maar de bandomtrek wel met de ABS: als een wiel een afwijkende omtrek heeft, zal de rotatiesnelheid (aantal omwentelingen/min) anders zijn, en zal het ABS systeem proberen om dit gelijk te krijgen, zodra het verschil boven een bepaalde drempelwaarde komt, en met een wiel met afwijkende omtrek, kom je dus eerder boven die drempelwaarde.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Volgens mij is het zo dat banden op eenzelfde as dezelfde maat en karkastype (bijv radiaal) moeten hebben. Dat type stond idd in de APK eisen, maar dat werd inogal eens verkeers geïnterpreteerd door keurmeesters, zoals @Cordoba al aangaf.

Nog even terug naar mijn dilemma: ik wil morgen bij m'n zwager langsgaan. Maar dan leg ik wel weer een 70 km extra op die band die ik wil dat ze terugnemen. Twijfel een beetje of dat verschil gaat maken voor ze of niet. Of gooien ze die band sowieso weg? Wat denken jullie?
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Weg gooien zullen ze die band niet, maar gaat een lappie banden zwart overheen en een stikker van andere band en het schap weer in.
Maar anders gooi je je reservewiel er toch onder ?
Kun je die velg zo bij hem neerzetten
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Zat ik ook te overwegen, maar zoals eerder gezegd: een 10 jaar oude zomerband, terwijl het mogelijk nog glad is morgenochtend...mwah...
 

Tees

Donateur
Vanmiddag besloten morgen maar gewoon met deze set te rijden. Ik heb geen zin om moeilijk te doen, en als ze dat als excuus gaan gebruiken, dan zijn ze daar gewoon naar op zoek. Eerlijk gezegd heb ik sowieso niet zoveel om te gaan klagen, weer een hoop negatieve energie, maar denk dat ik t wel ga doen. Tis me toch gewoon m'n eer te na om dit zomaar voorbij te laten gaan.
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij is het zo dat banden op eenzelfde as dezelfde maat en karkastype (bijv radiaal) moeten hebben. Dat type stond idd in de APK eisen, maar dat werd inogal eens verkeers geïnterpreteerd door keurmeesters, zoals @Cordoba al aangaf.

Nog even terug naar mijn dilemma: ik wil morgen bij m'n zwager langsgaan. Maar dan leg ik wel weer een 70 km extra op die band die ik wil dat ze terugnemen. Twijfel een beetje of dat verschil gaat maken voor ze of niet. Of gooien ze die band sowieso weg? Wat denken jullie?
En op de reserveband naar je zwager? (en eventueel iets later vertrekken)
 

Tees

Donateur
Kans op gladheid is er morgen wel een flink deel van de dag, en later weggaan is moeilijk met t slaapschema van m'n jongste (en zwager heeft een baby van 6 weken, ook niet uiterst flexibel). Tis maar wat t is, ik rij gewoon met die nieuwe band eronder, komt er gezeik van, dan is dat wat t is. Voel me toch ook niet relaxed met die reserveband eronder, sowieso een goede reden om die eens te vervangen...
 
Bovenaan Onderaan