Technische vraag: niet starten skoda fabia combi

Stripedkrijn

Forumguru
@ronald_j : Wat mij treft is de opmerking over het enkele seconden volledig uitvallen van de motor. Lastig en soms gevaarlijk. Met een handbak hou je dan nog steeds redelijke controle over je auto mits je maar "in gear" blijft. Met een ouderwetse automaat slaat je motor af en is er onmiddellijk totaal geen stuur en rembekrachtiging meer. Die bekrachtiging wordt door de motor aangedreven. Vooral met een zware auto ben je dan nergens meer. Sturen zo goed als onmogelijk: met twee handen hangen aan 1 kant van het stuur en remmen met twee voeten op de rem doet dan niks meer. Ja, dat weegt dik 1700 kg, vandaar. Gehad rijdend in de Alpen met een Vel Satis 3.5L. Goddank reed ik bergop dus ik kwam in een hairpin tot stilstand. Ik moet er niet aan denken als dat beraf gebeurd was.

Lineaire regelventilen in automatische versnellingsbakken met koppelomvormer zijn ook gevoelig voor microscopisch ijzerslijpsel. Dat zorgt ervoor dat de kleppen blijven kleven en dat er niet meer vloeiend kan worden geschakeld. In de VS worden bijna standaard rond de 60k miles deze kleppen vervangen. Daar heeft men ervaring met dergelijke dingen. Hier in Europa is dat nogal eens anders geregeld. Vaak is het dan: bak kapot en ruilbak er onder. Kassa en heel veel ergernis.

Wat dat laatste betreft schiet mij nu wat te binnen over de 6 en 7 traps DSG discussie elders op het forum. Ik weet ongeveer hoe die bakken in elkaar zitten. Het schijnt dat de droge 7 versn uitvoering meer problemen geeft dan de natte met 6 versn. Met name de koppeling dan. Misschien en waarschijnlijk spelen daar ook hangende of vervuilde sensoren en kleppen een rol in mee. Er zijn op YouTube een aantal Amerikaanse filmpjes in omloop waarin koppelingsproblemen worden behandeld. DSG upgrade of DSG als zoektermen gebruiken.
 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
Hahaha!!!!! :maakmegek::deuk:
Wat het ook geweest is -wij wachten intussen in spanning af- ik vind het ZO tof dat het probleem is opgelost. Daar heb je nou een schoolvoorbeeld van hoe het uiteindelijk hoort te gaan in een forum. Elkaar helpen!!
 

Stripedkrijn

Forumguru
Waaauw..... Dus het VIN nummer was gekoppeld aan de auto?? Wat gaaf dat je er 8ter kwam dat dat de oorzaak was. Dan moet het een fabrieksfout zijn geweest! Dan hebben ze die VIN nummers bij de fabricage al verwisseld. Maar dan rijdt er NOG eentje rond die hetzelfde probleem heeft of kan hebben... Hmm, interessant!
 

verhulstr

Forumguru
Vanmorgen vertrokken rond 7:30 om rond 9:00 bij @Martin fontenelle aan te komen om de Fabia te fixen....heel even in de file gestaan maar dat was ook weer zo opgelost.
Eenmaal aangekomen bij Martin...eigenlijk gelijk aan de Faab begonnen.......eerst uitlezen.
Mijn scannertje werkt goed...maar helaas geen fouten gevonden.....ik denk dat de dealer de fouten gewist heeft voor dat ie weer terug werd opgehaald...stelletje...zo weet je natuurlijk nooit wat de fout codes hebben geweest...en als een garage ist het niet aan de klant vertellen wilt omdat die er wel brood in ziet om de distributie set te willen wisselen....affijn.
Dat betekend dan maar gaan kijken hoe de nokkenassen er bij staan tov van de krukas........dus bougietje nummer 1 eruit......zaklamp er bij om in de cilinder te kijken....en draaien maar.
TDC (Top Dead Center) gevonden......de 2 dekseltjes achterop de cilinderkop verwijderd...en de nokkenassen waren zichtbaar......maar....chips....ziet er niet goed uit....ik moest de krukas nog een keer rond draaien want de groeven in de nokkenas kwamen niet uit met het speciale gereedschap wat Martin er gelukkig bij had.
Nu eindelijk de krukas en 1 nokkenas op tijd......behalve de uitlaat nokkenas...:cry:
Die trof ik zo aan zoals op de foto die ik al op het internet gevonden had..



8FCEFE64-47AA-4118-981B-BEE7ABFFF24A.jpeg

En dit is hoe ik het bij Martin aantrof....precies het zelfde...alleen hier het speciale gereedschap deels in positie



037BE6BD-CAB6-446E-9F47-6D75DA8D0A6A.jpeg

Duidelijk.....dat word een klusje distributie ketting wisselen.......dus alles maar open maken aan de distributie kant...

A061F79F-A60E-4E75-B3A7-03C89F567796.jpeg

Hier is op zich weinig geks te zien....op enkel dat de span en geleideblad van de ketting redelijk dicht bij elkaar staan.....das vaak het teken dat de ketting is opgerokken in de loop van tijd....de spanner zelf zat ook aardig op zijn eind...dus ....er af er mee!


4A098792-36AE-4033-B47A-0761AC7BA03B.jpeg

Wat opvalt hier aan de nokkenassen is dat deze geen spie of een paspennetje hebben waar de tandwielen in vallen zodat je dan kan zien dat de tandwiel op tijd op je nokkenas staat, daarom is het ook belangrijk dat je dus het speciale gereedschap gebruikt......tandwielen zijn dus eigenlijk niks meer dan 2 platte plaatjes zonder een specifieke timing plaats....fijn...maar die komt goed.
Tijd om de nieuwe spulletjes te monteren!

Was even pielen in welke volgorde alles er op moest...maar in 1 uurtje tijd zat alles er weer op.

BE0BF634-3E39-4353-90CE-E73E381496AC.jpeg

Ik heb trouwens enkel de nokkenassen “op slot” gezet met het speciale gereedschap ...de krukas heb ik bewust vrij gehouden...1..omdat de krukas positie sensor op een pokke plek zit...en 2....deze heeft wel een spie die duidelijk zichtbaar is en ook gebruikt word voor het krukas tandwiel......zolang je de spie op 12uur houd en de nokkenassen op slot..is er niks aan de hand.....en 3.....het geeft je een beetje ruimte om als je ketting niet precies uitkomt op 1 van de 3 tandwielen toch je krukas een beetje te kunnen draaien zodat je ketting er toch lekker op gaat liggen.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Zit er nu ook een nieuwe hydrospanner op of is dit nog de oude.?
Ben zeer verbaasd dat de timing zo versprongen is.
Of... kettingwiel verdraaid op de uitlaatnokkenas omdat er geen spie wordt gebruikt!! Leest als een detective :nailbiting:
 

verhulstr

Forumguru
Het setje wat gebruikt is...alleen is jammer genoeg 1 "slot"van de nokkenassen zo beschadigd dat je em wel globaal kunt gebruiken...maar bij het opspannen een ruimte geeft van ongeveer een halve tand op het nokkenas tandwiel....

IMG_1361.JPG

Wat er met mijn foto's aan de hand is weet ik niet...maar schijnbaar zijn ze te groot en kan ik ze niet plaatsen....plus ik ben moe aan het raken...en begin ik dit knap beu te raken...mijn getypte bericht is soms in eens weg zonder te posten...:banghead:
 

verhulstr

Forumguru
Wat trouwens handig was vandaag...was dat ik een stukje gereedschap heb meegenomen wat eigenlijk voor scooters bedoelt is....hier mee word een koppeling van een scooter geblokkeert...of kan je blokkeren voor de-montage er van......ik dacht laat ik die eens meenemen aangezien ik de tandwielen op de nokkenassen los moet maken en weer op moment moet vast zetten en laat dit stuk gereedschap nou eens precies passen in deze tandwielen?!...en mai...die zitten knap vast.....50Nm..->90 graden na draaien..

IMG_1364.JPG
Ik krijg mijn fotos die ik nog over heb niet online.....affijn….alles vast en zo goed mogelijk op tijd hebben staan word het tijd om het motortje dicht te bouwen....ook is de olie nog ververst samen met een filtertje.....accu weer terug op zijn plaats en aangesloten....wordt het tijd om de sleutel eens om te draaien..:nailbiting:

Hij ging 2 of 3x rond en ze sloeg zowaar aan.....deed eerst effe wat proesten en moeilijk lopen omdat de olie helemaal naar beneden gezakt was...plus de lading start pilot wat Martin had ingespoten......dus de stoters moesten eerst vol en de olie lekker door heel de kop hebben en ja hoor...loopt weer als vanouds!
 
Laatst bewerkt:

verhulstr

Forumguru
@Stripedkrijn de foto met de nieuwe set er op...is dus ook met de nieuwe spanner.....echt alles nieuw.
Wat betreft het verlopen van alleen de uitlaat nokkenas......het kan niet zo zijn dat het tandwiel t.o.v de nokkenas is verdraaid...deze zit enorm vast...vanwege dat deze geen pas pin of een spie heeft...heeft deze combi dus de klemkracht van je aanhaalmoment nodig.
Met de oude spanner was het trouwens niet mogelijk om de drukstift volledig terug te drukken naar binnen...zover naar binnen om de borgpen te plaatsen ging niet.....ik denk dat daar veel rommel in zit.....bij de nieuw ging dit uiteraard wel.

Ik denk dat de uitlaat nokkenas gewoon verlopen is dmv dat ie over de ketting springt......want ik had begrepen van Martin vanmiddag dat hij eerst de fabia naar de achterplaats had gereden.....uit gezet....om em vervolgens in zijn garage te zetten (dus opnieuw starten) en het toen niet meer deed.
Wat ik denk als zoiets gebeurt...is dat bij het stilvallen van de motor als je het contact uit zet...is dat de motor ..net voor ie echt stilstaat nog even een keer naar links en naar rechts slaat ivm compressie slag van een cilinder.
Er wordt dan op dat moment een keer in de goede draairichting een ruk aan de ketting gegeven en dan nog een keer de verkeerde kant een ruk aan gegeven....en dat in combinatie met een versleten distributie kettingset…..affijn je kan het wel invullen denk ik....
 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
Het setje wat gebruikt is...alleen is jammer genoeg 1 "slot"van de nokkenassen zo beschadigd dat je em wel globaal kunt gebruiken...maar bij het opspannen een ruimte geeft van ongeveer een halve tand op het nokkenas tandwiel....

Wat raar dat dat slot zo beschadigd is. Zou "een" garage geprobeerd hebben om die nokkenas terug te draaien??

En ja... Die eerste keer na montage de sleutel omdraaien. Dat is inderdaad superspannend. Klik!..... Luisteren naar het zoemen van de brandstofpomp en als dat verandert de sleutel doordraaien. Een magisch moment!
 
Laatst bewerkt:

verhulstr

Forumguru
Nee dit is zo een set voor klanten...als die bijvoorbeeld bij een AOC of Brezan...of iets in de geest voor de doe het zelf hobbyisten ....Uh gereedschapsverkneukelaars bedoelt zijn.
In België kan je dus speciaal gereedschap mee krijgen als je dit soort klussen aan de hand hebt......maar als je een knurft hebt en die een tandwiel op moment moet zetten en zo aan de nokkenas gaat hangen zonder het tandwiel te ondersteunen (dus alle kracht van het op moment zetten komt dan op je speciale gereedschap) dan heb je wel eens dat je je speciale gereedschap om zeep helpt ipv de tandwiel op een correcte manier vast zet.
Dit setje is bedoelt om je distributie op tijd te zetten....niet om je dommigheid uit te testen.
Vandaar dat 1 van die slot pluggen voor de nokkenas dus ruimte geeft van ongeveer een halve tand.
Maar daar zal de Fabia niet minder op lopen..Maar idd..100% perfect is het niet.....ik had het graag anders gezien...maar het is roeien met de riemen die je hebt...:thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ik snap er vrij weinig van (leek) maar heel vet dat je het verhaal hier met ons deelt.

Dus het was uiteindelijk toch de distributie!

Goed werk mannen! :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
Aah, nou vat ik 'm. De nok in het hulpgereedschap was onnauwkeurig!
Nu ik goed kijk kun je het ook zien. Die links-boven is aardig afgekauwd.
Nog een vraagje en dan laat ik je met rust: waren de geleideschoenen nog erg ingesleten??
Want alles bij elkaar opgeteld zit er dan toch wel redelijk ruimte in alles.
 

verhulstr

Forumguru
Ja...idd de distributie wie had dat gedacht..

Wat ik me wel aan het bedenken ben.......de nokkenas sensor meet alleen maar op de inlaat nokkenas. Ivm met het gele vonken van de bougies.......ik denk zelf haast niet de de ECU heeft ingegrepen op timing van ontsteking of inspuiting om zo het kapot lopen van de motor te voorkomen.
Want de krukas ten opzichte van de inlaat nokkenas stonden keurig op tijd voor we de set hebben gewisseld. (Ook met de nieuwe set er op staat de krukas op tijd tenopzichte van de inlaat as).
Waarom de Fabia heeft besloten om geel te gaan vonken is mij een raadsel......wat wel zou kunnen is dat de bougies oud zijn.....want echt nieuw zagen ze er niet meer uit....
 
Bovenaan Onderaan