Technische vraag: niet starten skoda fabia combi

verhulstr

Forumguru
NB: het is een 1.2 HPT van 2003 Fabia Combi.
12V en 47 kW

Ohw wacht effe...ik dacht dat het om een AQW ging :laugh: maar goed dan nog.....volgens mij hebben deze motoren gewoon alle 2 de sensoren nodig om zo tot een perfect moment te komen om te ontsteken en in te spuiten. Als ik er over na denk na het hele verhaal nog eens gelezen te hebben gaat mijn gedachte meer naar de nokkenas sensor ipv de krukas sensor.
Maar eerst uitlezen van de auto...dan beslissen wat wel en wat niet...
 

verhulstr

Forumguru
Duidelijk verhaal.....in @Martin fontenelle zijn geval...eerst uitlezen, daarna kijken of de distri ketting en tandwielen nog goed op zijn plek zitten....zo ja....hoogst waarschijnlijk sensoren die storing geven of defect zijn.....

@Stripedkrijn ...zo te lezen overal op het web hebben deze motoren 2 sensoren....krukas en nokkenas.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Top man!!! Leve het forum. Ik wist niet dat er daadwerkelijk 2 sensoren op zaten. Maar waarschijnlijk zit het inderdaad in die hoek.
Eerst uitlezen en dan sensoren vervangen. Bij gebrek aan uitleesapparatuuf zou ik de gok nemen en gewoon beide sensoren vervangen. Zo duur zijn die dingen niet.
Ja, Briskoda is ook een goeie site!
 

verhulstr

Forumguru
Alleen de locatie van de krukas positie sensor in niet zo fijn bij deze motoren.....daarvoor moet je echt onder de auto...deze zit onder het inlaat spruitstuk en haast tegen het vliegwiel aan. Gaat maar om 1 boutje en een stekker...dan zou je em er zo uit moeten kunnen halen en kunnen wisselen.

Ik ben alleen nog aan het uitzoeken of je bij deze motoren de timing kan checken van de distributie zonder dat je een halve motor moet demonteren...want je kan de sensoren wel vervangen...maar als je timing niet op orde staat heb je nog niks..
 

Stripedkrijn

Forumguru
Wat ik bij Briskoda las betreffende verspringen van tijd: die schrijver vertelde dat hij het 1 keer daadwerkelijk had meegemaakt dat de tijd was versprongen omdat er te weinig olie in het blok zat. Oliedruk tijdelijk weg onder het rijden > hydraulische kettingspanner druk valt weg > versleten dus verlengde ketting krijgt extra veel ruimte omdat glijschoen niet meer aangedrukt wordt > verspringen van timing.
Het is dus ook belangrijk om het oliepeil te controleren ivm kettingspanning.

Vraag voor onze Belgische vriend: rammelde/ ratelde de motor ook direct na het starten wat na enkele seconden weer overging??
 
Laatst bewerkt:

verhulstr

Forumguru
@Stripedkrijn ....ik kan me zeker voorstellen als je te weinig olie hebt...dus lees nog maar het minimale op je peilstok hebt staan...je motor start..en verder gewoon gebruikt dat dan even de druk van je hydraulische spanner van de distributie weg kan vallen voor een x aantal seconden. Als die druk weg valt en de spanner krijgt geen spanning meer krijgt de ketting kans om over de tandwielen heen te klimmen.....
Maar dat kan ook met een versleten set van ketting en tandwielen, dit heb ik al eens meegemaakt met een Honda xr600r.
De ketting leek goed, spanbladen ook goed..geen vreetsporen op de bladen en tandwielen zagen er keurig uit....met het lopen van het blok geen rare geluiden...maar je was de straat nog niet uit en ....Plok! En uit.....
Toen het blok eruit gehaald en de distributie gelijk gecheckt....2 of 3 tanden verschil tussen nok en krukas.
Uiteraard het blok open gemaakt en het gelijk goed gedaan...dus nieuwe wiseco zuiger geplaatst, cilinder laten honen/boren..nieuwe distributie set en nokkenas (deze blokken staan bekend dat ze te weinig olie in de kop krijgen..verbrande nokkenas en lagers tot gevolg) overal nieuwe pakkingen geplaatst....spulletje weer dicht....goed kijken of de kop ook olie kreeg en dat kreeg ie..tijd om te starten...2x trappen (geen elec start aanwezig)..en lopen....nog mooier dan een nieuwe!

Ik kan me ergens wel in denken dat de ketting net over de tandwielen is gekropen....hoe gespannen dan ook..
 

Stripedkrijn

Forumguru
Wat een verhaal zeg met jouw fiets. Blokkeerde de zaak niet onmiddellijk? Kost uiteindelijk toch wel weer veel tijd en centjes maar als je weet dat het dan weer dik in orde is dan is het gevoel van voldoening wat je dan krijgt bijna niet te beschrijven! Los daarvan, ik ben ben blij met mijn 1.4 MPI 8V Škoda motor. Daar is het gewoon fysiek niet mogelijk dat die ketting verspringt. Is ook nog een dubbele ketting dus minder slijtage. Zal ooit gaan rammelen maar dan zijn we een heel eind verder!
 
Laatst bewerkt:

verhulstr

Forumguru
Het erge was nog dat die XR niet van mij was maar van een klant....was idd een stevige rekening in totaal. En toch bij een XR zit de ketting ook daar toch opgesloten tussen het loop en spanblad en toch kroop ie over de tandwielen...hoe? Joost mag het weten.
Maar goed back on topic....de ketting zal bij Martin wel gecheckt moeten worden of deze nog op tijd staat.....
Tuurlijk..eerst uitlezen...mocht daar een melding van op het scherm komen ..dan is dat duidelijk, daarna timing controleren is dat ok, dan overgaan op monteren van nieuwe sensoren....dan maar hopen dat ie aanslaat...

Edit, ik heb een manier gevonden (nu ook maar hopen dat het ook zo werkt zoals ik denk) om de timing te controleren zonder dat het halve motorblok er voor open moet.
Ik wil best een keer naar België rijden om @Martin fontenelle te helpen....ik kan je auto uitlezen, ik kan je sensoren wisselen, en in het ergste geval je distributie set wisselen.
Ik heb zelf geen plek bij mij thuis om te sleutelen....dus zal ik het bij de TS (topic starter) moeten oplossen.

@Martin fontenelle ik hoor het wel wat u wilt als u terug bent van vakantie :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:
Wat ik bij Briskoda las betreffende verspringen van tijd: die schrijver vertelde dat hij het 1 keer daadwerkelijk had meegemaakt dat de tijd was versprongen omdat er te weinig olie in het blok zat. Oliedruk tijdelijk weg onder het rijden > hydraulische kettingspanner druk valt weg > versleten dus verlengde ketting krijgt extra veel ruimte omdat glijschoen niet meer aangedrukt wordt > verspringen van timing.
Het is dus ook belangrijk om het oliepeil te controleren ivm kettingspanning.

Vraag voor onze Belgische vriend: rammelde/ ratelde de motor ook direct na het starten wat na enkele seconden weer overging??

Voor zover ik weet niet,
Het oliepeil is tussen min. En max. Niveau, ok dus.
 
Het erge was nog dat die XR niet van mij was maar van een klant....was idd een stevige rekening in totaal. En toch bij een XR zit de ketting ook daar toch opgesloten tussen het loop en spanblad en toch kroop ie over de tandwielen...hoe? Joost mag het weten.
Maar goed back on topic....de ketting zal bij Martin wel gecheckt moeten worden of deze nog op tijd staat.....
Tuurlijk..eerst uitlezen...mocht daar een melding van op het scherm komen ..dan is dat duidelijk, daarna timing controleren is dat ok, dan overgaan op monteren van nieuwe sensoren....dan maar hopen dat ie aanslaat...

Edit, ik heb een manier gevonden (nu ook maar hopen dat het ook zo werkt zoals ik denk) om de timing te controleren zonder dat het halve motorblok er voor open moet.
Ik wil best een keer naar België rijden om @Martin fontenelle te helpen....ik kan je auto uitlezen, ik kan je sensoren wisselen, en in het ergste geval je distributie set wisselen.
Ik heb zelf geen plek bij mij thuis om te sleutelen....dus zal ik het bij de TS (topic starter) moeten oplossen.

@Martin fontenelle ik hoor het wel wat u wilt als u terug bent van vakantie :thumbsup:

Dat is een leuk voorstel...
Ik heb thuis zeker de plaats om er aan te sleutelen. Uitlezen heb ik een tijd geleden al gedaan met Delphi programma en laptop. Daaruit waren geen permanente fouten gebleken.
Programma is van een vriend. Die werkt voor en na ook aan auto's.
Maar moest je een betere/andere versie hebben zou het zeker handig zijn om daarmee uit te lezen. Ik verdenk toch nog steeds de ketting. Was ook de diagnose v d garage.
Ben ook niet bang om daar zelf aan te beginnen. Ma als je een manier weet om de timing te checken dan zou ik deze heel graag weten.. . Ik woon in Vosselaar vlak bij Turnhout in België...
 

verhulstr

Forumguru
Dan denk ik dat wij eens af moeten spreken :jaja: , ik wil gerust mijn kennis en kunnen proberen op uw Fabia.
Word dan wel na 20 juni.....maar dan bespreken we wel op de achtergrond hier.....:jaja::cheers:
 

Cordoba

Forumguru
zo'n obd scanner is een goed all round apparaatje om een indicatie te krijgen wat er mis is.
Om meer in diepte uit te lezen zul je weer specifieke software moeten hebben.
Voor mijn Skoda heb ik VAG com nodig,mijn volvo moet weer aan de VIDA DICE en mijn oude mercedes moest aan de STAR Diagnose C3....

Ook voor die OBD-scanners heb je versies met speciale VAG-software, kijk bijvoorbeeld op deze link. Ik heb zelf een paar jaar terug de ES680 aangeschaft, en daarmee bijvoorbeeld foutcodes in de O1 van mijn nichtje gevonden, die de garage niet had (kunnen) vinden.
 

verhulstr

Forumguru
Inmiddels contact gehad met Martin, we hebben op de achtergrond met elkaar afgesproken dat ik op 25juni richting België ga. Ik ben erg benieuwd wat het probleem nu is met de Fabia.....tot die tijd.....nog even geduld hebben jongens! ;) :thumbsup:
 

verhulstr

Forumguru
We gaan het beleven! @Stripedkrijn .....maar rijden moet ie toch gewoon weer.....ie heeft het altijd gedaan....het lijkt me sterk dat ie een mentaliteit heeft van “ 100.000 kilometer en geen streep verder”
Het moet “iets” zijn.....het kunnen de sensoren zijn, maar ook de distri ketting.....als de timing tussen krukas en nokkenas niet klopt bij de gegevens in je ECU dan nokt de auto er gewoon mee......en die grens kan heel kritisch/krap staan in een ECU of juist ruim.
Wat ik hier mee bedoel is.....er zijn motoren die bij een halve tand timing verschil ( kettingrek) al helemaal er mee ophouden.....of motoren die pas bij 2 of meer tanden timing verschil (over de tanden heen gekropen) er pas mee ophouden.

Maar wat ik ga doen als ik daar ben is eerst eens uitlezen tot zover dat mogelijk is met mijn imitatie Autel scannertje....daarna ga ik de timing controleren....mocht die verlopen zijn...dan is het duidelijk.....dan mag er een ketting met 3 tandwielen af met wat span en geleide bladen.....mocht ie het dan nog niet doen...dan sensoren eens bekijken...dus demonteren en met het blote oog bekijken..
 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
Van onder naar boven: de eerste keer dat ik daadwerkelijk naar een sensor keek was nadat de oude en kapotte krukassensor van mijn Vel Satis vervangen was en ik dat stoffige blokje in handen had. Niks aan te zien. Een volgegoten stukje elektrisch. Uitwisselen en klaar. Niet te repareren want je komt nergens meer bij. Wat die versleten ketting betreft van die Honda. Tenminste ik neem aan dat het nog steeds de oude ketting was. Bij hoog toeren en redelijk wat slijtage op de ketting zou het best wel eens kunnen zijn dat door de middelpuntzoekende kracht bij hoog toeren, de spanning van de kettingspanner, die bij slijtage dus een stuk minder of zelfs onvoldoende sterk is om de ketting voldoende strak rond het krukaskettingtandwiel te houden. De krachten lopen kwadratisch op. Twee maal zoveel toeren, vier maal zo grote krachten. De ketting zou dan naar buiten willen en heel even ruim rond het krukastandwiel kunnen gaan zweven. Een hele instabiele situatie eigenlijk. In dat soort gevallen, waarbij je dan ook nog sterk wisselende belasting hebt, zou ik mij voor kunnen stellen dat de timing een tandje overslaat en de zaak tot stilstand komt. Bij decellereren krijg je natuurlijk ook schokken in de ketting. Vooral als de ketting is versleten en de spanner of het spanblad "op zijn eind" staat en er dus minder spanning op de ketting staat kan dat m.i. gebeuren.
Al dit bovenstaande is dus een nieuwe theorie van mij. Zeg maar voortschrijdend inzicht!
Enfin, jullie gaan het beleven! Nogmaals top dat er zo gereageerd wordt door een aantal sleutelende diehards!
 
Laatst bewerkt:

verhulstr

Forumguru
De Honda waar ik het over heb is/was een XR600R, een 1 cilinder 4 takt met 4 radiaal geplaatste kleppen (deze lopen niet harder dan 6000 tpm ivm een behoorlijk diameter zuiger en een redelijke slag van de krukas)..deze was voorzien van een handmatig instelbare spanner....heel simpel maar erg doeltreffend en zeker NIET afhankelijk van oliedruk of toerental van de de motor. Toch was deze van tijd verlopen ondanks dat ie echt goed opgespannen zat en feitelijk nergens naar toe kon. (dat was idd nog de eerste en originele ketting) Het was mij echt een raadsel hoe dat kon gebeuren...maar we hebben heel het spul preventief vervangen en de beste man heeft lang plezier gehad van zijn XR tot hij hem verkocht omdat hij geen tijd er meer voor had ivm werk.

Wat betreft sensoren....zeker wat de krukas sensor betreft bij de AZQ/BME....die zit vlakbij de koppeling...aangezien een koppeling slijt in de loop van de tijd geeft die stof af....het zou zomaar kunnen dat je een mooi metaal achtig bloemetje op het puntje van de sensor aantreft...welke een correcte timing signaal kan veranderen door een niet meer voor de ECU te lezen signaal waar je dus storing krijgt in aansturingen naar je ontsteking en injectie systemen.
Door heel simpel deze sensor “even” te demonteren.....het mogelijke bloemetje van fijn metaal te verwijderen...terug te plaatsen...heb je misschien kans dat je motor weer aanslaat......
Daar hoef je niet eens een storing voor in je ECU te krijgen waardoor het lampje op je dash wordt geactiveerd......de sensor kan nog steeds goed zijn maar een signaal geven die niet te lezen valt door de ECU....
Dus als deze sensor zijn “blokken” niet meer kan registreren vanwege het vuil, wordt dat signaal meer een ruis...dus zal geen pulsen meer zien van wanneer de ECU aan de penbobine’s een signaal moet geven wanneer te ontsteken....

Maar het kan wat vuiligheid zijn....maar het kan ook zijn dat de sensor echt stuk is....en misschien met een wat opgerekte ketting.....dat alles bij elkaar tegelijkertijd....het kan allemaal! Maar we gaan het zien op de 25e..:thumbsup:
 

ronald_j

Actief lid
dit soort sensoren meet het magnetisch veld van een kleine permanent magneetje in de sensor. Als er metaal (bijv. Van de nokkenas) dichtbij komt dan verandert dat veld, waardoor het gedetecteerd kan worden. Het komt ook wel voor dat die magneetjes door de jaren heen zwakker worden. Maar ook zo'n bosje gruis zou de meting kunnen verpesten. Bij mijn fabia met bbz motor waren er ook gern duidelijke foutmeldingen. De motor hield er gewoon soms een paar seconden mee op. Na vervangen van de sensor viel me wel op dat de motor veel directer op het gaspedaal reageerde.
 

turboturbo

Forumguru
De sensor kan ook verroest raken en daardoor niet meer goed werken:

Hier voorbeeld van de sensor uit mijn O1 (die deed het overigens nog wel)
6.jpg



En hier nog een extra plaatje geleend van SeatOnline forum van een andere, wel stukke, sensor. Je ziet dat daar ook het metalen 'tipje' mist.
16481567423_e7c84edf6b_o.jpg
(https://flic.kr/p/r7qkMz)New vs Old (https://flic.kr/p/r7qkMz) by Andy Ramdin (https://www.flickr.com/photos/andyramdin/), on Flickr

En dit is wat de sensor 'ziet':
5.jpg


Dit systeem doet mij denken aan de ABS ring die bij de wielnaaf zit, waar de ABS sensor de pulsen meet om te weten wat de wielsnelheid precies is.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan