Technische vraag: niet starten skoda fabia combi

Cordoba

Forumguru
Arjann óók bij dealers zit er kaf onder het koren, niet voor niets dat sommige mensen ze 'stealers' noemen. Ik heb zelf in het verleden bij verschillende dealers meegemaakt dat de boel op zijn minst zeer onaannemelijk was, of dat de boel gewoon belazerd werd. Er zijn zonder meer ook goede betrouwbare dealers, maar omdat een garage een merklogo op het pand heeft hangen, wil dat niet zeggen dat ze eerlijk en/of vakkundig zijn.
 

Arjann

Forumguru
@Cordoba wat jij zegt zal ongetwijfeld kunnen en dat zal je in jouw gevallen best zo ervaren hebben, maar heeft in mijn beleving niks te maken met het wel/niet dealer zijn. Bij een universeel, Bosch garage of wat dan ook is die kans net zo groot

Misschien dat ik over sommige dingen net iets anders denk dan jullie omdat ik het vanuit het oogpunt van de dealer probeer te begrijpen ;)
 

Hakar

Donateur
Ik scheer ze echt niet allemaal over één kam hoor.;)
Ben al jaren tevreden klant bij een Daihatsu dealer, met al mijn auto's die ik vanaf 1986 heb gehad.
Dat jaar was de eerste keer dat ik met deze garage kennis maakte.
Voor die tijd deed ik onderhoud zelf of zweefde van kleine garage naar kleine garage.
 

Cordoba

Forumguru
@Arjann Voor de duidelijkheid, ik beweer ook niet dat niet-dealers allemaal goed werk leveren. Wél is het zo voor veel mensen dat dit bij dealers niet gebeurt in hun belevenis, en importeurs doen ook hun best om het imago van de merkdealers op te poetsen en dat van niet-dealer-garages naar beneden te halen.
Overigens is het normaal dat er wel eens iets niet goed gaat bij een garage, of dat een inschattingsfout wordt gemaakt. Als een bedrijf zijn fouten netjes oplost, zonder de klant dubbel te laten dokken, is er wat mij betreft geen probleem, zolang dat incidenten blijven, en er geen levensgevaarlijke situaties ontstaan. Bij gevaarlijke situaties denk ik dan aan een garage waar mijn broer klant was, en waar in een week tijd meerdere auto's een wiel verloren hadden of bijna verloren, omdat de wielbouten niet waren nagetrokken. :nailbiting:
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ik heb het idee dat intussen de discussie een verkeerde kant wordt uitgetrokken.
De zeer grote fout die de garage heeft gemaakt is de botte weigering om enige uitleg en openheid van zaken te geven.
Als de garagist direct had verteld en uitgelegd (!!) op basis van welke gegevens of meetwaarden hij de conclusie betreft de distributie had gebaseerd, dan was er niks aan de hand geweest. Fouten kan iedereen maken. Bovendien blijft het techniek dus alles kan kapot gaan. Door stijf en strak te weigeren inzage te geven betreffende foutcodes laadt deze garagist een zweem van hooghartige verdoezeling op zich.
En dat is niet alleen zeer onverstandig omdat hierdoor de gemiddelde vertrouwens band beschadigd wordt, maar het getuigt ook van zijn minachting voor de clientèle.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Ik ben nu twee weken verder ook wel benieuwd of het al is opgelost, en wat de oorzaak heeft kunnen zijn.
 
Heren,
Weer ff geleden, het was eigenlijk de bedoeling om deze auto zo goedkoop mogelijk te herstellen en daarna te verkopen...
Hij staat nu nog steeds bij Skoda in merksplas. We hebben overwogen van hem zo van de hand te doen, maar de opkopers willen maar 500 euro geven indien deze rijdt...
800 betalen en maar 500 krijgen, da gaat niet door he. Dus we gaan de Fabia terug halen en ik zal zelf de ketting vervangen.
Een niet rijdende auto krijg je ook niet van de hand he.
Wordt vervolgd, ben nu nog op vakantie in Italië!
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ik hoop nog steeds voor u dat iemand van het Skoda-forum in de buurt woont en die zelf goede testapparatuur heeft en die foutcodes kan uitlezen.
Ik heb het zelf niet helaas. Komt voornamelijk ook omdat ik wat dat betreft door de bomen het bos niet zie en niet zou weten wat de voorkeur zou hebbeDe afkortingen en begrippen rollen over je heen. Wat heb je minimaal nodig, en is een laptop hierbij nodig. Is het zinvol om bij Ome Ali of Banggood te gaan shoppen?.
Misschien is er ooit iets over geschreven..
Ik zou het tof vinden als ik wat dat betreft ergens uitleg zou kunnen vinden/krijgen
 

verhulstr

Forumguru
Ik heb zo een obd scannner van Wish...imitatie Autel dingetje...zou alle merken moeten kunnen uitlezen.....maar of ie ook echt alles kan uitlezen ben ik nog niet zeker van. Ik weet ook niet waar de beste man woont....
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ik vermoed dat het een Belg is gezien enkele uitdrukkingen maar weet dat niet zeker. Kijk, voor de insiders is de term OBD natuurlijk gesneden koek. Als ik Ome Ali moet geloven kunnen al die scanners alles aan. Persoonlijk geloof ik dat niet. Ook meen ik ergens ooit gelezen te hebben dat er meerdere OBS bestaan. Kijk daar loop ik op stuk, op dat soort dingen..
 

verhulstr

Forumguru
Ik heb Merksplas net opgezocht op Google maps.....dat ligt iets meer dan een uur van mijn woonplaats vandaan.
Maar ik weet niet wat @Martin fontenelle echt specifiek van plan is om te gaan doen met zijn Fabia, maar wie weet kan ik hem helpen...
 
zo'n obd scanner is een goed all round apparaatje om een indicatie te krijgen wat er mis is.
Om meer in diepte uit te lezen zul je weer specifieke software moeten hebben.
Voor mijn Skoda heb ik VAG com nodig,mijn volvo moet weer aan de VIDA DICE en mijn oude mercedes moest aan de STAR Diagnose C3.
Ik wil nog steeds niet geloven dat het iets met de ketting is,aangezien zijn vonk ook niet goed is,maar goed,dat zijn mijn onderbuik gevoelens.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Hoi Kevin, ik ook niet. Ik vermoed met een van de forumleden dat het gewoon een of andere sensor is.
Ik heb nog even eens verder getheoretiseerd: in principe zouden op deze Skoda twee positiesensoren kunnen zitten die tegelijkertijd de krukas EN de nokas (sen) in de gaten houden. Als de ketting te ver is gesleten kan er tussen die waardes op enig moment te veel verschil komen en zou de centrale regelunit kunnen zeggen STOP ik start niet meer. Zoals misschien nu??
 

verhulstr

Forumguru
@Stripedkrijn ....dat zou kunnen of dat 1 van de 2 sensoren gewoon niet meer werkt......dat de sensoren elkaar nodig hebben om zeker te zijn dat de krukas goed staan tov de nokkenas en/of andersom.....
Maar daar kom je achter als je de auto uitleest....
Maar dat de ketting nu al zodanig versleten zou kunnen zijn...zit je dan niet met een torenhoge kilometers stand? Ik meen dat de distributie set...in normale omstandigheden toch eigen de hele auto leven mee zou moeten kunnen gaan?
 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
Maar ik heb geen idee of er werkelijk 2 positiesensoren op die motor zitten. Uiteraard zou 1 sensor voldoende moeten zijn. Ik denk maar weet niet zeker dat het of een AZQ of een BME motor is..
 
Bovenaan Onderaan