Hoi Skoda liefhebbers,
Ik heb een vraag ivm de Skoda Fabia van mijn schoonmoeder.
Er staan net geen 100000 km op de teller, fijn autotje met lekker veel ruimte...
Vorig weekend had mijn schoonmoeder me gevraagd om de rubbers van de onderste draagarmen te vervangen, geen probleem, auto in mijn garage gezet, wagen omhoog gezet, rubbers bekeken, rubbers besteld, wagen terug op de grond gezet om andere auto binnen te kunnen zetten en sindsdien sart ze niet meer. Enfin, in het begin deed deze nog een klein beetje moeite om aan te slaan, maar sindsdien niet meer.
Geeft ook geen foutmelding. zekeringen allemaal na gekeken, alle ok.
Ontsteking na gekeken, alle bougies er 1 voor 1 uit gehaald, netjes op volgorde gelegd en de ook allemaal afgekoppeld.
Dan 1 voor 1 bobijn per cilinder en bougie aangesloten om ontsteking te testen, deze waren 1 voor 1 goed. Alle tis te zeggen wel met een gele vonk ipv een blauwe vonk. Lijkt me niet ok, maar eerst ging deze wel zonder probleem en aangezien ze alle 3 hetzelfde doen zou het straf zijn dat het hier aan zou liggen.
Dan brandstoftoevoer na gekeken, deze was nok, kreeg nogal weinig brandstof aan de ontluchting naast de injectoren. filter aan de brandstoftank vervangen, systeem ontlucht, nog steeds nok.
Dan ook gelezen dat het aan de sleutel kan liggen of aan de ring voor herkenning v/d sleutel.
reserve sleutel geprobeerd, nok.
Ecu volledig uitgelezen, geen storingen, ook niet op circuit van de startonderbriking.... pfff
moed begint in de schoenen te zakken.
Compressie gemeten, bij elke cilinder 12.5 bar druk. goed dus.
Met starpiloot in inlaat geprobeerd om te zien of het aan ontsteking ligt of niet, nok, niet willen aanslaan.
Dus krijgt ontsteking, maar wil zelfs met startpiloot niet aanslaan, wel gemerkt voor het inspuiten v/d startpiloot dat de motor precies niet aanzuigt...
Dus mijn vermoeden is dat dit een distributieprobleem is...
aangezien dit met een ketting is, moeilijk te controlleren, hebben jullie een truukje om te checken hoe ik moet zien of de timing nokkenas/ krukas juist is?
Of hebben jullie suggesties wat ik moet doen?
Mvg Martin Fontenelle
Ik heb een vraag ivm de Skoda Fabia van mijn schoonmoeder.
Er staan net geen 100000 km op de teller, fijn autotje met lekker veel ruimte...
Vorig weekend had mijn schoonmoeder me gevraagd om de rubbers van de onderste draagarmen te vervangen, geen probleem, auto in mijn garage gezet, wagen omhoog gezet, rubbers bekeken, rubbers besteld, wagen terug op de grond gezet om andere auto binnen te kunnen zetten en sindsdien sart ze niet meer. Enfin, in het begin deed deze nog een klein beetje moeite om aan te slaan, maar sindsdien niet meer.
Geeft ook geen foutmelding. zekeringen allemaal na gekeken, alle ok.
Ontsteking na gekeken, alle bougies er 1 voor 1 uit gehaald, netjes op volgorde gelegd en de ook allemaal afgekoppeld.
Dan 1 voor 1 bobijn per cilinder en bougie aangesloten om ontsteking te testen, deze waren 1 voor 1 goed. Alle tis te zeggen wel met een gele vonk ipv een blauwe vonk. Lijkt me niet ok, maar eerst ging deze wel zonder probleem en aangezien ze alle 3 hetzelfde doen zou het straf zijn dat het hier aan zou liggen.
Dan brandstoftoevoer na gekeken, deze was nok, kreeg nogal weinig brandstof aan de ontluchting naast de injectoren. filter aan de brandstoftank vervangen, systeem ontlucht, nog steeds nok.
Dan ook gelezen dat het aan de sleutel kan liggen of aan de ring voor herkenning v/d sleutel.
reserve sleutel geprobeerd, nok.
Ecu volledig uitgelezen, geen storingen, ook niet op circuit van de startonderbriking.... pfff
moed begint in de schoenen te zakken.
Compressie gemeten, bij elke cilinder 12.5 bar druk. goed dus.
Met starpiloot in inlaat geprobeerd om te zien of het aan ontsteking ligt of niet, nok, niet willen aanslaan.
Dus krijgt ontsteking, maar wil zelfs met startpiloot niet aanslaan, wel gemerkt voor het inspuiten v/d startpiloot dat de motor precies niet aanzuigt...
Dus mijn vermoeden is dat dit een distributieprobleem is...
aangezien dit met een ketting is, moeilijk te controlleren, hebben jullie een truukje om te checken hoe ik moet zien of de timing nokkenas/ krukas juist is?
Of hebben jullie suggesties wat ik moet doen?
Mvg Martin Fontenelle