Suberb verlagen met Eibach

Heel verleidelijk om dit te gaan doen. Heb nu 16" en vind dat de Superb best hoog op z'n poten staat. Ik had bij mijn vorige Superb een sportonderstel met 18" en dat vond ik toch wel mooi. Misschien moet ik maar een keer bij Antera langs :)

Niet doen!! lekker hoog op de poten laten...;)
 

s-line

Forumguru
Zeker niet doen, lekker hoog laten, en met 80km/h over de drempels vliegen daar heb je veel meer aan! ;)
 

Antera

Donateur
Ik hoor het graag indien je de aanpassing wilt aan het onderstel. Je krijgt een lekker sturende auto en je kan nog vlot de drempels over maar goed wie moet er in een woonwijk nu hard over drempels :shocked:.
 

Canon-Eye

Forumguru
wie moet er in een woonwijk nu hard over drempels
Da's een kwestie van definities...
Als het maximum 30 of 50 of 60 is, dan moet je m.i. ook met 30 c.q. 50 c.q. 60 (op satnav) over die drempels kunnen. Maar helaas zijn er teveel drempels die niet aan de ontwerpnorm voldoen zodat je alsnog enorm zit te stuiteren.

Als je ter plaatse bekend bent, dan weet je wel waar je extra moet afremmen - maar op "vreemd terrein" (zowel in woonwijken als in buitengebieden) kun je er nooit op vertrouwen dat je veilig de geldende Vmax kunt rijden!
 

Antera

Donateur
Da's een kwestie van definities...
Als het maximum 30 of 50 of 60 is, dan moet je m.i. ook met 30 c.q. 50 c.q. 60 (op satnav) over die drempels kunnen. Maar helaas zijn er teveel drempels die niet aan de ontwerpnorm voldoen zodat je alsnog enorm zit te stuiteren.

Als je ter plaatse bekend bent, dan weet je wel waar je extra moet afremmen - maar op "vreemd terrein" (zowel in woonwijken als in buitengebieden) kun je er nooit op vertrouwen dat je veilig de geldende Vmax kunt rijden!

Nergens staat dat je 30 cq 50 moet rijden of zelfs 80 daar waar toegestaan. De minimale snelheid is 50% van de maximale toegestane snelheid en drempels zijn ook om het verkeer af te remmen waar nodig. Ondanks dat ze helaas wel eens irritant zijn is het zeker niet erg als je er niet met de maximale snelheid overheen kan.

my 52 cents
 

Canon-Eye

Forumguru
Nergens staat dat je 30 cq 50 moet rijden of zelfs 80 daar waar toegestaan.
Ik zeg niet dat het moet, ik vind alleen dat het moet kunnen zonder schade op te lopen. Als dat niet kan, heeft de wegbeheerder twee mogelijkheden: het maximum lager stellen (c.q. een lagere adviessnelheid aangeven) of de drempel volgens de norm uitvoeren.
Doet hij dat niet, dan kun je 'm in principe aansprakelijk stellen bij schade aan je voertuig (*) door zo'n drempel.

Aanvulling: (*) voor zover je auto niet ernstig is verlaagd natuurlijk - want in dat geval is het ook eigen keuze...
 

Pendragon

Forumguru
Soms moet je de vrouw nog overtuigen, 1 van het nut en 2 om het geld uit te geven. In dit geval ziet ze het nut niet zo. Toch lastig die vrouwen :D
 

Antera

Donateur
Dat is helemaal waar. Maar goed een afgebroken veer zal ervoor zorgen dat je moet hahahah. Ach ja hoor het vaak en is hier niet veel anders
 

Pendragon

Forumguru
Ik laat het bij haar nog even bezinken en dan op een dag zeg ik: ik ga het toch doen, want ik vind het veel mooier. En dan maak ik een afspraak met je. Ze weet dat de auto gewoon mijn 'troetelkindje' is :)
 

Skodatek1

Forumguru
Ik rij sinds maart 2012 met mijn nieuw gekochte octavia 2 met Eibach veren 30 mm.
Ben zeer tevreden met dit setje het stuurt strakker, en bochten kun je harder nemen als bij standaard veren.
Kwaliteit is ook goed (heb al eerder Eibach setjes gehad)
Drempels zijn ook geen probleem, geldt ook voor parkeergarages.

Nadeel vind ik, je went snel aan de optik, en je kunt het niet verstellen, derhalve denk ik misschien ook een KW schroefset streetcomfort te nemen, want van mij mag die nog 2 a 3 centimeter lager. :)
 

redyak

Lid
Ik hoef niet zoals Pendragon mijn vrouw te overtuigen. Zij moet mij overtuigen :laugh:.
Ze wil namelijk dat ik een caravan achter mijn SuperB ga hangen. Ik zie daar tegen op vanwege:
1. Het is een greenline met sportonderstel, ligt dus al lager.
2. Met 4 personen en volgepakt pak ik toch soms een drempel mee

Ik zie me al rijden over de peage met zo'n V vorm en al die hobbel, straks is de hele onderkant glad .
Ik hoe niet perse te verlagen maar ben eerder getriggerd door de progressiviteit van de veren.
Dat had ik op mijn motor ook namelijk. Daar zaten Hyper-Pro veren op, met dezelfde eigenschappen als de eibach.
Dat zorgt voor beter tegendruk bij hogere belading/danwel grotere verschillen in wegdek.

Samenvattend ik hoef niet omlaag maar wil wel me beschermen tegen drempels enz. Is dan zo'n eibach set handig?
 

Miez1

Forumguru
@Redyak, ik weet niet of de standaard dempers je dan gaan helpen icm met Eibach veren, misschien dat die de zaak toch te ver in laten veren. Ik heb een (in mijn ogen kwaliteits-) schroefset op mijn Superb station en heb een zware boottrailer erachter, 4 personen en bagage en sleur het hele zooitje zo de straat uit (is 9 drempels) en zonder problemen naar het verre buitenland. Je moet natuurlijk wel kalmpjes aandoen op drempels maar een ervaren (en verstandig) chauffeur past zijn rijgedrag moeiteloos aan aan het voertuig waar hij instapt (en externe factoren als belading/trailer etc.).

Alles gute !

Miez
 

evers

Nieuw lid
Ik had al een Eibach set op mijn VW Jetta, en ik heb me dat nooit een seconde beklaagd! Een ideale afweging tussen comfort, looks en sportiviteit. Ik overweeg het nu ook op de superb.

@Antera, kheb geprobeerd je een PM te sturen, maar je inbox zit vol :(
 

redyak

Lid
Ik weet dat de combi's (althans bij de passat) standaard al een beter vering achter hebben vanwege de meer "overhang". IK heb een sedan. Ik kan zo snel niet vinden wat het voordeel van een schroefset is want de voorgestelde verlaging is meer dan van een eibach set. Of betekent schroefset dat je de demping harder kan zetten (lees minder hard inveren).
Misschien zit ik verkeerd te zoeken moet ik opzoek naar stuggere veren van dezelfde lengte als ik nu heb.
 

Miez1

Forumguru
Het voordeel van een schroefset is dat je de wagenhoogte kan bepalen. Afhankelijk van de prijs kun je ook schroefset krijgen waar je de in/uitgaande demping ook kunt aanpassen aan jouw wensen.

Alles gute!

Miez
 

andrehj

Forumguru
Je hebt gewoon hulpveren nodig.

Samenvattend ik hoef niet omlaag maar wil wel me beschermen tegen drempels enz. Is dan zo'n eibach set handig?
Nee. Dan moet je gewoon hulpveren (of een pneumatische niveauregeling, zoals ik heb) onder je auto hangen. MAD heeft beide. En voor de prijs hoef je het ook niet te laten, de MAD hulpveren vind je al voor minder dan 150 euro.
 

s-line

Forumguru
Samenvattend ik hoef niet omlaag maar wil wel me beschermen tegen drempels enz. Is dan zo'n eibach set handig?[/QUOTE]
Antwoord: Nee!
 

stijnheidi

Senior Member
Kan iemand me tevens vertellen hoe de rijervaring is van verlaging na Eibach tov het standaard sportonderstel. Heb namelijk via de dealer kunnen proefrijden met een Superb Combi met sportonderstel en moet zeggen dat dit best goed beviel. Mijn vraag wordt het door eibach nog wat stugger of valt dit mee omdat de eibachs progressief zijn?
 

Antera

Donateur
Dat kan ik zeker. Eibach is iets stugger dan het standaard onderstel. Dit zal ook wel moeten want je gaat de veerweg kleiner maken ( slag van de demper). Maar de set blijft aangenaam comfortabel en is bij sportief weg gedrag progressief en rijd dan ook lekker sportief. Deze set is een grote aanrader voor mensen die voor het oog wat willen maar niet te veel willen inleveren kwa comfort. Omdat de originele dempers behouden blijven en geen sportdempers blijft de set deze eigenschappen hebben
 

MennoW

Forumguru
ik heb net de mijne verlaagd met een "HR" setje -40mm (dat is met greenline/sportonderstel ca. -30mm)
rijd iets strakker, stuurt iets scherper, maar zeker niet te stug (mijn mening)
 
Bovenaan Onderaan