Suberb verlagen met Eibach

stijnheidi

Senior Member
Ik zit te overwegen mijn superb combi 3cm rondom te verlagen met Eibach veren. voor dat ik dit doe wil ik wat weten van ervaringsdeskundigen. ik rij met 18 inch velgen;
wordt dit niet te hard? vind hem nu op de 16 inch winterwielen op de kleine oneffenheden wat stoterig (was met 18 inch ook al)... terwijl hij de grotere oneffenheden juist beter glad strijkt. was bij mijn vorige sportievere auto veel minder... wordt dit door het verlagen erger? De superb mag vooral op de korte bochten (rotondes) wat strakker zijn. op de lange bochten heb ik er geen last mee.
hoe zit het met drempels? kun je er nog fatsoenlijk overheen, zonder als slak te hoeven rijden?
en hoe gaat het met als je de auto met volle vakantiebepakking hebt?
 

De Stip

Forumguru
Ik heb een Octavia met 18" en in de winter zit er een 16" set op. De Eibach verlagingsset werkt progressief, dus bij mijn auto ook ideaal wanneer hij volgepakt zit met personen, bagage en caravan.
Ik ben er dus enorm tevreden over en weet alleen niet hoe het zit met een Superb. Maar zoveel zal dat niet schelen denk ik.
 

Antera

Donateur
Heb al vele auto's verlaagt met alleen eibach veren waaronder ook 1x superB . De auto rijd daarna nog steeds heerlijk. Zeker niet te stug maar wel goed bij volle bepakking of wat sportiever weg gedrag. Zeker een aanrader. Indien gewenst kan ik de veren leveren en ook monteren
 

Steerclear

Senior Member
Mag ik weten wat de reden van de verlaging is? Hier geldt namelijk hetzelfde als bij "brede" banden.
Je geeft geld uit voor een aanzienlijke verslechtering van alle eigenschappen van je o zo fijne Superb.
Een tijdje gelden op testbaan eens even getest of een verlaagde auto ook werkelijk "sportiever" rijdt.
Identieke auto's(Golf 6) , één verlaagd, vakkundig, met een gerenommeerd merk.
Wat denk je? de verlaagde Golf 6 deed Slechtere rondetijden, had een langere remweg en comfort: verdwenen.
Om nog maar niet te spreken van de ellende in parkeergarages en bij verkeersdrempels.
Sportiever? Als je sportief wil rijden, boek dan een circuitdag en neem een circuitauto mee. Erg leuk!
Je hebt pret voor tien en je rijdt weer heerlijk comfortabel naar huis...
Tot voor kort heb ik in een VW Golf 2 gereden, ongemodificeerd. Bij mij in de buurt woont een rakker die zijn Golf 2 flink heeft verlaagd en die komt hier bijna de wijk niet in!
Wel lachen hoor als je fluitend voorbij zoeft terwijl dat petje de drempel over martelt.

Bedenk je ook dat aan de onderstel-afstemming van auto's hele teams jaren werken aan een gedegen mix van comfort, weggedrag, stuurgevoel, wegligging, remweg, comfort en praktische bruikbaarheid.
We moeten niet de illusie hebben dat we dat even kunnen verbeteren, zeker niet bij Skoda.
Dit merk presteert grootse dingen op dit gebied de laatste tijd.
Maar ja, je mag het natuurlijk zelf weten...... Succes met je afweging!
 

s-line

Forumguru
Met 3 cm verlaging is zeer zekering prima te rijden hoor en zeker met eibach of een ander gerenommeerd merk, zal je het comfort nog doen verbazen!
vrg.michiel
 

RayDelft

Forumguru
Bedenk je ook dat aan de onderstel-afstemming van auto's hele teams jaren werken aan een gedegen mix van comfort, weggedrag, stuurgevoel, wegligging, remweg, comfort en praktische bruikbaarheid.
!

Klinkt me erg logisch in de oren.
Maar goed, een ieder mag doen watíe wil, natuurlijk.
 

mikehotel

Actief lid
Het onderstel van een SuperbCombi is zeker voor verbetering vatbaar en mist een bepaalde vorm van fijnzinnigheid die er niet zou zijn geweest indien er wat meer aandacht aan de afstemming van het onderstel zou zijn gestoken. Het standaard af-fabriek leverbare "sportonderstel" maakt het onderstel al wat communicatiever. Het is jammer dat Steerclear - net als in dat bandendraadje - een beetje doorschiet en elke vorm van personaliseren van de auto door het in dit geval finetunen van het onderstel gelijk een vergelijking maakt met kansloos verklooide "petjesmobielen".
Standaard wil in mijn beleving zeker niet zeggen dat het ook het beste is. Wil je een supercomfortabele Superb, neem dan 16" velgen en het standaard onderstel. Voel je liever wat de auto doet, dan moet je wat comfort inleveren door grotere velgen en een (iets) aangepast onderstel. Maar met 18" en het standaard sportonderstel kom ik fluitend iedere drempel zonder problemen op en al mijn vullingen zitten nog steeds daar waar ze horen.
 

Noord26

Forumguru
Als je hem nu al stoterig vind met 16" wintersloffen gaat verlaging niet helpen dat weg te werken. Stoterig op korte hobbels is aan te passen door de ingaande en uitgaande slag van je dempers aan te passen. Niet door andere veren te kiezen. Een optie is dus om met de veren meteen instelbare dempers te laten monteren als het zaakje toch los moet. Kun je die naar wens instellen.

Verlagen en meer comfort gaan over het algemeen niet goed samen, tenzij je echt grof geld aan kwaliteit uit wil/kan geven.
 

Antera

Donateur
Wat steerclear vermeld vind ik niet helemaal juist. Dan de vraag waarom raceauto's dan verlaagt worden met een sportonderstel en niet op het standaard onderstel blijven staan. Dit is zeker niet alleen vanwege de looks en zeker functioneel. Om een daily driver te verlagen is het verlagen van 3cm meer dan genoeg en behoud je zeker nog comfort en ligt de auto wel degelijk beter op de weg. Stuurt direkter en voelt ook beter aan daarmee voel je ook eerder als je de grens dreigt te bereiken en heb je iets meer tijd om te corrigeren

Ik durf mijn eerder golf 2 naast vele auto's te zetten die het toch in bochten enz verstek moesten laten gaan. Dit mede dankzij het goed onderstel.Dat je wat rustiger over drempels heen moet moet ik dan beamen maar wie wil er nu door een bewoonde wijk vliegen terwijl er kinderen spelen?

degene die niet tevreden is na het door mij verlagen van dienst auto moet ik nog tegen komen. En al zeker iemand die zijn auto nu gevaarlijker of juist on prettig ervaart
 

rickvandevelde

Senior Member
Ik ben het met Noord eens, Wegligging heeft meer te maken met afstelling van in en uitgaande demping.
Ook de opbouw van de veer speelt hierin natuurlijk mee. Lengte van de veer is niet bepalend maar de opbouw van de veer.
De voorspanning, progressief of niet, de wikkeling etc.
Ik heb 10 jaar Nederlandse en Europese kampioenschappen wegrace gereden en de veerafstellingen waren hierbij het belangrijkste om snelle rondjes te rijden, belangrijker als het motorvermogen!
Zelf rijd ik met mijn Superb met het standaard verlaagd onderstel, voor op de openbare weg vind ik dit prima al denk ik dat er ook wbt. comfort wel verbetering mogelijk is.
Grote verlaging van een wegauto vind ik er zelf niet mooi uit zien.
Maar iedereen mag wat mij betreft doen wat hij zelf mooi vind, we leven tenslotte in een vrij land.
 

stijnheidi

Senior Member
dank voor de reacties. Het gaat me vooral om de looks en dat de auto wat strakker weggedrag krijgt zonder te stug te worden. Een complete vervanging inc. dempers gaat me iets te ver qua kosten. Het vervangen van de veren is nog redelijk betaalbaar.
ik ga verder denken wat ik ermee doe.
 
Ik ben nog steeds zeer content met mijn setje Eibach, zowel qua comfort als looks. In combinatie met zowel 16 inch winterstaal als de 18 inch zomerwielen rijdt en stuurt hij heerlijk. Qua looks had het nog wel iets lager gemogen maar de investering van een schroefset was me te gortig.

Succes met de afweging!
 

Antera

Donateur
dat zijn ook de ervaringen die ik ken SuperBob van mijn klanten en met de auto's waarmee ik gereden heb. Het is inderdaad zelf afwegen wat je wenst
 

redyak

Lid
Ik rij een greenline die is vanzichzelf verlaagd en heeft sportondestel heeft zo'n eibach setje dan effect?. Want ik vind idd dat met de 18" de boel erg straf is en volgepakt ben ik aardig wat demping kwijt.
 
Ik rij een greenline die is vanzichzelf verlaagd en heeft sportondestel heeft zo'n eibach setje dan effect?. Want ik vind idd dat met de 18" de boel erg straf is en volgepakt ben ik aardig wat demping kwijt.
Over de demping hoef je geen zorgen te maken die is uitstekend, de Eibach set heeft een groot visueel effect op de voorste wielen. De auto staat over zijn geheel mooier op zijn poten qua ruimte in de wielkasten, in tegenstelling tot de het standaard sport onderstel.
 

Pendragon

Forumguru
Heel verleidelijk om dit te gaan doen. Heb nu 16" en vind dat de Superb best hoog op z'n poten staat. Ik had bij mijn vorige Superb een sportonderstel met 18" en dat vond ik toch wel mooi. Misschien moet ik maar een keer bij Antera langs :)
 
Bovenaan Onderaan