Storing p0405.....

henridelange

Nieuw lid
Beste,

Ik heb met mijn fabia een storing p0405: EGR Flow Sensor A Circuit Low Input.
Bij ene garage geweest deze heeft de melding verwijdert maar komt weer terug.
Zelf ook een vagcom hand apparaatje en kan hem ook verwijderen maar komt dan weer terug niet gelijk maar uurtje later of zo....

Hoe is dit te verhelpen? kan ik dit zelf zo ja waar zit deze sensor? en hoe heet deze sensor kon hem op carparts zo niet vinden...

Betreft fabia station 1.2 tdi greenline 2010 167.000 km

mvgr,


Henri
 

Monteurtje

Forumguru
Dat is de EGR klep. Je kunt bij de dealer proberen of je nog wat coulance kan krijgen. Maar dan moet het onderhoud wel bij de dealer gedaan zijn.
 

henridelange

Nieuw lid
heb hem pas.... 6mnd... dealer word niks denk ik is bij lease bedrijf in onderhoud geweest....

maar de VAg geeft een sensor aan dat is toch niet de klep ?
 

Canon-Eye

Forumguru
Als de storing aangeeft dat de sensor een te lage inputwaarde meet, dan ligt dat vermoedelijk aan... een te lage inputwaarde. Hoe verrassend!
En de oorzaak dáárvan zit dan vermoedelijk in die EGR-klep. :pardon:
 

henridelange

Nieuw lid
ja kan het ook vertalen.... verrassend!

maar dank voor je reactie.

Als ik de EGR klep schoonmaak of althans een poging zal dit het verhelpen of moet de klep worden vervangen..?

ik heb ook diverse dingen gelezen over ''afdoppen'' of is dit een beter en goedkopere oplossing?
 

Monteurtje

Forumguru
Ga maar uit van een EGR klep/koeler. Heb deze week de storing al 2 keer voorbij zien komen.
Bij een garage gekocht? Misschien nog bovag garantie.

Afdoppen schijnt niet te kunnen bij de 1.2 TDI. Omdat het niet mogelijk is om het in het regelapparaat weg te schrijven.
 

Race Eend

Forumguru
Nope, dat is niet de juiste klep, EGR koeler zit achter het blok bij de turbo, klote plek om bij te komen en daarom zo kostbaar.

Dit is het "zootje" bij elkaar.

pumpeegr.jpg
 

henridelange

Nieuw lid
dankje voor de reactie!

weer lekker handig van skoda..... heb de auto nog niet zolang maar word er nu al moe van pfff

(eerst koppelingsplaten set al)
 

Race Eend

Forumguru
Yes, daarom is het zo duur.
Bij de 1.6 TDI is het 'gemakkelijk', software aanpassing en je bent van de ellende af. Echter de 1.2 TDI is nog altijd niet te bewerken, nog altijd niet gekraakt. Vandaar dat daar niets anders op zit dan het te vervangen.
 

henridelange

Nieuw lid
dacht haal hem zelf wel even er af en schoonmaken maar dat gaat hem niet worden denk ik

zal eerst eens kijken of ik hem zo kan zien achter op het blok.....
 

Monteurtje

Forumguru
Volgens reparatiebrochure moet het subframe zakken. Roetfilter wordt er dan compleet achterweg gehaald.
Maar voor de geoefende Skoda monteur die er al veel vervangen heeft is dat niet nodig. Maar het is klote om bij te komen en een gesmeer met olie en koelvloeistof.
 

Monteurtje

Forumguru
De klep kan ook mechanisch defect zijn. Dan liggen er onderdeeltjes los achter een afdekplaatje.
Op die plek, kom je nagenoeg niet bij zonder EGR uit te bouwen, komt ook roet wat daar eigenlijk niet hoort te komen. Daardoor kan het klemmen en vast zitten. Dan heeft een toevoeging geen effect. Voordat het reinigsmiddel daar is ben je paar duizend km verder
Je kunt het proberen. Is goedkoper dan een klep.
 

Joske

Forumguru
Je zou ook kunnen opteren om "rechtstreeks" te reinigen, zoiets als in volgend filmpje:

 

henridelange

Nieuw lid
Zo even een update... : heb inmiddels een toevoeging bij de diesel gedaan en een 1000km gereden
Vanmorgen even een EGR cleaner van eurol er ingespoten wat een pret was dat... motor sloeg 2x op hol tot 6000 toeren moest hem afzetten rookte ook flink :) heb de hele bus er gedoseerd ingespoten volgens de gebruiksaanwijzing.
Met een eigen VAG-COM de melding gereset en tot op heden is het storingslampje uit.

Ik zal over een paar weken nog even laten weten of het nog zo is :)
Het zou mooi zijn want dan heeft het me een 35,- totaal gekost beter dan dat de garage het moet doen met 6 a 700 euro !!
 

henridelange

Nieuw lid
Bah Bah ga ik net weer rijden is het lampje weer terug -.-

is het trouwens ook een APK afkeur??? motor doet het trouwens prima merk niks
 
Bovenaan Onderaan