Storing p0405.....

Monteurtje

Forumguru
Ja deze storing is direct afkeur voor APK. Dan zou je voor de keuring storing moeten wissen. En dat die niet direct terug komt. Maar er moet dan wel een roetmeting uitgevoerd worden. Sowieso bij een eventuele steekproef.
 

bobracing

Forumguru
Is het niet een idee om een keer een sleuteldag te houden ergens en dan een paar EGR's te doen vervangen samen? Schijnt dat het maar een 200 euro kost dat onderdeel?
 

w.r.

Lid
Gezien de volstammen die dit probleem al hadden kan je dan potentieel gegadigden in rijen van 3 opstellen

Overigens wat is het bouwjaar en kilometrage, zag tot op heden nergens een 2012 model voorbij gaan?

Overigens is voor zover ik hoorde het onderdeel aanzienlijk duurder een 375 euro

Ik zag trouwens zeer wisselende prijzen voor vervanging tot en met een 1100 euro bij hegeman

Zag op internet een bedrijf die deed deze klepvervanging bij polo's die voor zover ik weet een identiek motor blok hebben voor rond de 575 euro, vraag me link niet was al aan zoeken maar kon niet meer vinden misschien heeft die het te druk gekregen

Overigens Pon en\of Skoda geven met de garantie en conformiteit weinig thuis, er zou sprake zijn van een coulance regeling van 100.000 km of 3 jaar maar Pon wist ook wel dat er weinig fabia's die kilometrage rijden in 3 jaar en het lijkt eerder een voor de buhne gegeven coulance

Ik heb nog even gezocht vagtechniek doet het voor 625 euro, gezien de kostprijs van de egr geen gek bedrag Veel bedrijven rekenen een dag arbeidsloon, voor een ervaren monteur is het in een dikke middag mogelijk

http://www.vagtechniek.nl/index.php?main_page=index&cPath=112_180
 
Laatst bewerkt:

JayDie

Lid
Ik heb hem nu ook, bij mijn Skoda Fabia II Combi Greenline 1.2 TDI uit 2011.

In 2017 sjoemelsoftware laten verwijderen. Eind 2015 een gereviseerde roetfilter laten plaatsen. Ben nu ca. 140.000km verder (en weer bijna tijd voor een nieuwe roetfilter?).

Is dit gerelateerd aan een "vuile" roetfilter? Ik lees dat de sensor alleen niet vervangen kan worden (of dat het een zekering is), maar dat de hele EGR klep vervangen moet worden? Ik kan dat niet zelf, dus zal bij de dealer moeten gebeuren.

Ik heb nu ca. 285.000 op de teller, met een 2e roetfilter. Ik wilde hem eigenlijk wel doorrijden richting de 400.000 en de auto "op rijden". Is het de reparatie waard?
 

JayDie

Lid
De officiele Skoda dealer kan helaas niets zeggen zonde de 100 euro kostende diagnose. Zou verwachten dat een merkdealer wel kan zeggen het kan dit, of dit, of dit zijn en kost zus en zo. Ik snap dat ze geen garantie af kunnen geven, maar wel ervaring kunnen delen...

De kosten van het vervangen van de EGR klep zou tussen de 900 en 1.200 gaan kosten. Aanvraag over garantie zal waarschijnlijk niet positief beoordeeld worden, aldus de officiele dealer.

Zitten de kosten vooral in uren of ook onderdelen? Bestaat er een "niet-officieel merk" EGR klep en scheelt dat zoveel?
 

EdK

Forumguru
De officiele Skoda dealer kan helaas niets zeggen zonde de 100 euro kostende diagnose. Zou verwachten dat een merkdealer wel kan zeggen het kan dit, of dit, of dit zijn en kost zus en zo.
Weet niet in welk deel van NL je woont, maar zou eens contact zoeken met VAG Techniek in neunen
Gasten kunnen veel en rekenen een stuk minder , zeg maar reële prijzen worden daar gehanteerd
 

franklin polo6r

Nieuw lid
laat m gewoon wegschrijven voor 125 euro.
heb ik ook gedaan met me 1.2tdi.
nooit problemen naderhand gehad.
ook niet met de apk. Tip! laat m direct naar 100pk tunen
 

laagvlieger

Forumguru
Citaat Vagtechniek (en dit zie ik bij meer tuners verschijnen) :

"Wij adviseren de EGR-klep niet uit te schakelen bij auto's bouwjaar 2010 en nieuwer. De EGR-klep wordt gebruikt om het roetfilter te regenereren, wanneer deze uitgeschakeld wordt, werkt het regenereren van het roetfilter minder goed en dit verkort de levensduur van het roetfilter aanzienlijk."

bron: https://www.vagtechniek.nl/chiptuning/skoda/fabia/iii/1.2+tdi+greenline+75pk/

Aangezien JayDie al problemen heeft met het roetfilter gaat dit het probleem alleen maar verergeren. Kortom, als je de EGR uitschakelt doe je er best aan om het roetfilter ook onklaar te maken = gelijk APK afkeur.
 

Niels83

Forumguru
Ik zou even contact met ze opnemen. tegen mij zeiden ze dat ze het zonder problemen kunnen wegschrijven. of dat nu over het wefschrijven zelf of over de motor gaat dat weet ik dus niet.
 

brepus13

Forumguru
Ze kunnen het wel maar het heeft (mogelijk) negatieve bijwerkingen zoals gezegd. Bij mij gaven ze aan dat ze een goed werkende egr liever niet wegschrijven. Een kapotte kun je dus wegschrijven zonder dat het effect groter zal worden dan door rijden met een kapotte egr, hij is immers toch al niet goed meer nu.

het beste is nog steeds om hem te vervangen maar ik begrijp ook goed dat 1100€ of bedragen van die orde fors zijn.
 

AGTon

Forumguru
Grappige input in deze discussie. Als ik mij niet vergis zweerde iedereen in het verleden bij het wegschrijven van de EGR. Nu is dus het advies om het vooral niet te doen tenzij.....

Doet mij denken aan vroegah en roken, iedereen moest roken en artsen schreven het zelfs voor. Nu moet je vooral niet roken :)
 

laagvlieger

Forumguru
Wellicht waren de gevolgen van het wegschrijven van die EGR op het roetfilter niet zo goed bekend als nu. Grote kans dat tuners klachten kregen van mensen bij wie hun EGR was weggeschreven, ook problemen kregen met het roetfilter. En het nu dus ook vermelden om zich in te dekken.
 

brepus13

Forumguru
Bij de oudere auto’s zaten ook lang niet altijd roetfilters. Zonder roetfilter kun je egr ook rustig uitschrijven. Ok, je uitstoot zal er niet beter van worden dat dan weer wel.
 

AGTon

Forumguru
Wellicht waren de gevolgen van het wegschrijven van die EGR op het roetfilter niet zo goed bekend als nu. Grote kans dat tuners klachten kregen van mensen bij wie hun EGR was weggeschreven, ook problemen kregen met het roetfilter. En het nu dus ook vermelden om zich in te dekken.

Begrijpelijk, je kan niet alles van te voren weten.

De vraag die je jezelf nu dus moet stellen is welke reparatie is duurder. De EGR of de roetfilter.
Ik was voornemens om de EGR klep weg te laten schrijven, echter met deze kennis wacht ik daar nog wel even mee. Misschien wel helemaal niet. Maak dagelijks 150 km dus voldoende tijd om de boel schoon te blazen. Hopelijk houdt zowel de klep als de filter het nog wel ff vol :)
 

laagvlieger

Forumguru
Maak dagelijks 150 km dus voldoende tijd om de boel schoon te blazen. Hopelijk houdt zowel de klep als de filter het nog wel ff vol

Dat zijn goede afstanden om een diesel gezond te houden. Echter hebben die onderdelen niet het eeuwige leven en zullen ze vroeg of laat aan bod komen en dan kost het geld. Ik weet ook niet wat ik zal doen als ik een rekening voorgeschoteld krijg van om en bij € 1000 voor een auto van bijna 10 jaar oud. Aan de andere kant, hij heeft me al 10 jaar enkel aan onderhoud gekost en da's ook niet duur.
 

AGTon

Forumguru
Dat zijn goede afstanden om een diesel gezond te houden. Echter hebben die onderdelen niet het eeuwige leven en zullen ze vroeg of laat aan bod komen en dan kost het geld.

autorijden kost geld. Afgelopen zomer 2 verstuivers mogen vervangen bij 125.000 km. Dat was geen pretje financieel gezien. Ik rij nog wel even door met dit bromtorretje. Zo min mogelijk korte stukjes (hoewel je dat niet kan voorkomen), en dan moet mijn torretje toch wel ruim de 200.000km halen lijkt mij.
 

JayDie

Lid
Reactie van de Skoda dealer:
"Op verzoek stuur ik alsnog de onderstaande prijsopgaaf:

- EGR-klep vervangen: €1165,-
- Roetfilter vervangen in combinatie met het vervangen van de EGR-klep: €1960,-
- Hoes homokineet vervangen: € 210,-
- Uitlijnen: € 139,-"

Holy moly...

Is er nog een alternatief, zoals reinigen van EGR klep met een middeltje in de brandstof? Als het lampje maar even uitgaat (als ik het met de OBDII uit zet kan hij een dag later of paar dagen later weer terug komen) en dan m'n auto inruilen...?

Of toch even een diagnose laten doen (a 100 euro) en misschien kleine reparatie en dan inruilen?


Maak dagelijks 150 km dus voldoende tijd om de boel schoon te blazen.
Ik vind het jammer dat ik niet weet of hij regenereert, of hij klaar is, etc. Ik kan geen "logboek" uitlezen? Je merkt er verder ook niets van? Dus wanneer zou het goed moeten zijn? Hoeveel km bij welke toeren en hoelang?
 

Niels83

Forumguru
het klopt dat 2300 euro veel geld is maar wat is de verdere staat van de auto? Wat denk je dat je terug krijgt voor je auto en wat je bij moet betalen.

Als de staat van je auto verder nog goed is en je wilt je diesel? inruilen dan ben je waarschijnlijk meer kwijt dan 2300 euro. los van dat je dan niet weet waarom die is ingeruild.

als je hem weg doet is mijn ervaring dat elke euro die je uitgeeft verloren is.

Vraag even in je netwerk rond, er zijn best veel monteurs die op zaterdag wat bij verdienen. Dat scheelt mij toch meestal zo'n 25% aan uurloon. bij de egr klep is het onderdeel iets van 250 euro. kan je dus behoorlijk besparen aan uren.
 

JayDie

Lid
Dank voor je reactie!

De auto is voor de rest goed in orde, daarom vind ik het ook zo zonde. Nu brandt er een lampje op het dashboard, dat kan ik voor een dagje of misschien paar dagen uit zetten met de OBDII, maar dat zal dus ook invloed hebben op de inruilwaarde. Het is een diesel ja.

Ik denk hetzelfde als jij. Maar bijna 4000 euro... poeh... want, wat gaat er dan aankomen? Wat zijn bekende mankementen bij deze kilometerstand?

De vorige roetfilter heb ik door een beun laten doen; ik moest toen achteraf toch nog met "hangende pootjes" naar de garage, omdat hij de sensor niet in kon leren (of iets dergelijks). Ik had uiteindelijk beter gelijk naar de garage kunnen gaan...

En misschien anders toch maar een diagnose doen voor 100 euro. Misschien is het EGR probleem goed te verhelpen en hoeft het niet vervangen te worden...
 

brepus13

Forumguru
Er zijn toch ook nog bedrijven die je filter chemisch reinigen? Kost je misschien 250-500€ egr weg laten schrijven voor 100€? Zijn toch hele andere bedragen dan ineens!

Google is je grote vriend voor dit soort zaken.

edit: roetfilterreinigen.nl

om maar een voorbeeld te geven :-)
 
Bovenaan Onderaan