Stoelen in de octavia 3(combi)

Bij mij dus precies andersom. Omdat ik motorrijder ben (en daar dus flink voor betaal) haal ik mijn speedthrill lust daarwel. het was of een audi a4 en de motor eruit of een octa 14% en de motor houden....
tsja ieder zijn ding ;)
 

Oogje

Senior Member
doe toch niet zo denigrerend, dat is toch te sneu voor woorden?



Ach, de greenline rijders besparen over 5 jaar 9000 euro tov jou. (en dat doen zij dan ook vast weer met met liefde.. :)

Als jij vind dat je chromen lijstjes een een glazen dak nodig hebt met een tikkie meer vermogen, berusten ze zich daar waarschijnlijk wel in. Zou je ook eens moeten proberen.
Afweging was voor mij iets meer dan 4.000 euro over een periode van 48 maanden. Verschil is netto ongeveer 90 euro per maand. Uiteindelijk heeft het rijplezier van de portemonnee gewonnen. Gebeurt niet zo vaak meer tegenwoordig :pieker:. Gezien de 20% variant al enorm waar voor zijn geld biedt (ivm Audi, BMW, etc) kon ik daar financieel prima mee leven.
En bij mij scheelt het een € 3700 over 3 jaar, dus zo'n 100 euro/maand. Ik kies inderdaad ook voor rijplezier boven de kosten. En over 3 jaar kijken we weer wat het dan voor auto wordt :)
 

maarten77

Actief lid
Als budget geen restrictie was ruilde ik mijn O3C snel in voor een iets snellere gezinsauto (RS6 :D)

Zelf heb ik ook de afweging moeten maken tussen een O3C 1.6TDI en O3C 1.4TSI DSG. DSG en stoelen (Dynamic) hebben de doorslag gegeven richting de 1.4TSI DSG. Mooi meegenomen van het panoramisch dak.

Normale stoelen van de EBL zaten niet verkeerd, maar de Dynamic stoelen zaten een stuk beter. Betere ondersteuning in bochten, minder vlak. Beetje vergelijkbaar met de sportstoelen (S-line) in mijn huidige Audi.

Nadeel van stoelen testen is dat je eigenlijk naar de wintersport moet rijden om te zien of ze lekker zijn of niet. Proefrit van 30-60min is vaak onvoldoende.


Huh? Panoramisch dak is toch een optie waar je los voor moet betalen?
Zit volgens mij niet in het business pakket.

---

By the way

Ik heb zitten kijken naar mogelijke toegevoegde waarde van de 2.0 TDI versus de 1.4 TSI. Die is er niet. Koppel in de 1.4 is prima. Hij is stiller. En goedkoper. Bijna net zo zuinig. Bovendien is de TDI een paar duizend euro duurder vanwege de BPM, niet vanwege de motor. Als je naar de ex BPM prijs kijkt dan zijn de 1.4 TSI en de 2.0 TDI even duur! Je spekt dus vooral de fiscus.
 

maarten77

Actief lid
Ah ik snap het al. De greenline kan geen panodak krijgen. Lukt niet met 14% bijtelling ofzo. Dat zou voor mij ook een dealbreaker zijn. Maar dat is het sowieso al, want ik ben verliefd op de DSG en de 14% variant is alleen met handbak.

Ik rij nu in een Audi A1 1.4 tfsi met s-tronic (is DSG). Heerlijke automaat en heerlijk lenige en stille motor. De 1.4 die ik nu heb heeft 122 PK en 200 Nm. In de huidige 1.4 is het aantal paarden en koppel nog wat verhoogd. En de DSG bak is volgens mij ook nog iets verfijnd in de afgelopen 3 jaar.
 

Darkside

Forumguru
Een octavia is ook wat zwaarder. Maar dsg is idd heerlijk. Wil ook niet zonder. En jammer dat dit niet leverbaar is op de greenline. Volgens mij stoten de versies met dsg toch 2 a 3 gram minder uit dan de handbak
 

maarten77

Actief lid
Een octavia is ook wat zwaarder. Maar dsg is idd heerlijk. Wil ook niet zonder. En jammer dat dit niet leverbaar is op de greenline. Volgens mij stoten de versies met dsg toch 2 a 3 gram minder uit dan de handbak


Het grappige wil dat als ik hier kijk http://www.autozine.nl/vergelijk/index.php ik zie dat mijn huidige Audi A1 13 kilo zwaarder is dan de Octavia Combi. Ondanks dat de Combi veel groter is. Ik denk dat de 1.4 TS(F)I motor die gemoderniseerd is nu lichter is dan vroeger. Plus het gebruik van de lichte materialen in de Octavia maakt dat dus een iets lichtere auto dan mijn kleine A1-tje.
 

Darkside

Forumguru
Ik dacht dat hoef ik niet op te zoeken. Een A1 zal vast niet zwaarder zijn dan een octavia. Zelf in het gewicht is een Audi "premium" en een Skoda "budget"
 

maarten77

Actief lid
Ik zou eigenlijk de leren stoelen uit de RS wel willen hebben. Jammer dat dat niet los kan (neem ik aan).
 

Francois77

Actief lid
Ik heb zojuist in het lijntje "Leder inbouw (achteraf) op je OIII" foto's geplaatst van Dynamic stoelen in het Amaretto leer.
 

MaRco2

Forumguru
Ik heb inmiddels 6000 km ervaring met de stoelen in een O3 EBL, en ben hier erg tevreden over.
Ik weet niet of er verschil zit tussen de 14%/ABL stoelen en de EBL (denk het niet); ik ben zelf ook 1,85 lang en heb een (zeer) stevig postuur maar kom ook na een lange rit zonder klachten uit de auto.
Je zit echt "in" de stoel i.p.v. er op, en gecombineerd met de verstelbare lendesteun heb ik een perfecte zit.

Ook heb ik de stoelverwarming (standaard op de EBL) inmiddels weten te waarderen :jaja:.

Hier hetzelfde, dan 191 kort.:)

Na dik 20.000 km en veel lange ritten (1 tot 3 dagen per week rij ik ermee) sinds augustus zijn de stoelen gewoon erg goed. Alleen de Dynamic sportstoelen zijn beter, daar ben ik heel eerlijk over.:)

Zijn wel EBL stoelen trouwens, allebei in hoogte verstelbaar en met verstelbare lendensteunen.

Dus als je kunt kiezen (kon ik destijds niet), altijd het Dynamic pakket kiezen na proefzitten. Voor het geld hoef je het niet te laten.:)
 

Archie

Senior Member
Heeft iemand het ooit opgemeten qua zitvlak?
Dus zitvlak in cm van rugleuning tot 'begin' stoel?

Ben wel benieuwd naar het verschil :)
 

Majefloti

Forumguru
Ik heb ook de standaard Elegance stoelen en met mijn wat smalle postuur heb ik niet zo heel veel houvast.
De standaard stoelen zijn geen toppers en lijken te zijn afgestemd op wat forsere personen.

Dit is voor mij een van de (weinige) minpunten van de Octavia.

Je slaat de spijker aardig op z'n kop. Uiteraard heel persoonlijk maar voor diegene die nog moeten kiezen zou je in algemene zin het volgende kunnen zeggen.
Standaard stoelen geschikt voor:
- gezet tot fors postuur
- lengte < 1,85m
Sportstoelen (Dynamicpakket)
- slank tot normaal postuur
- alle lengten maar vooral prettiger > 1,85m.

Ik hou sowieso van sportstoelen. Verbeterpunten dynamicstoelen:
- nog wat meer kuipvorm.
- een verlengbaar gedeelte van de zitting voor ondersteuning van de onderbenen.
- meer lendesteun.
- wat meer diepteverstelling (nu komt de zitting in de hoogste stand bijna tot bovenkant dashbord bij wijze van....)

Tip voor Skoda, gauw shoppen bij VW of Audi, verder top!
 
kies je de 14% uitvoering krijg je eenvoudige stoelen voor ik dacht 750 euro de ebl stoelen zitten echt beter en 750 is slechts netto circa 5 euro per mnd en heb je stoelen met stof en leren inzet stukken. genoeg over de vinden op deze site!
 
Bovenaan Onderaan