Stoelen in de octavia 3(combi)

Rooverz

Actief lid
Dat is niet wat ik bedoelde. Ik snap dat de zitting dezelfde is maar werd getriggerd door jouw zin "Dit komt omdat in alle andere stoelhoezen een dikkere voering zit waardoor de wafel padding niet voelbaar is."
Ik neem aan dat de stoelverwarming bijdraagt aan een dikkere voering en stevigheid.
Nee, ik heb zelf namelijk stoelverwarming in mijn Ambition buisiness uitvoering. De stoelverwarming zit geplakt op het foam en is zeer dus en niet voelbaar. Aan de binnenkant van de stoelhoezen zit gelamineerd dek/tijk. Dit is dikker/ander materiaal bij de leren/alcantara stoelen.
 

dirk27

Forumguru
Hallo,

Ik had graag nog eens mijn bevindingen hierop gezet: ik heb juist een Octavia Facelift Ambition met de standaard stoffen Ambition stoelen, ondertussen bijna 3.000 km mee gereden.

De voorbije dagen 2x 600 kilometer gereden aan een stuk door, met enkele tussenstops. Weet dat ik 120.000 ervaring heb met de het prefacelift model ook met standaard Ambition stoelen.

- De stoelen zitten dus eigenlijk hetzelfde en voelen hetzelfde. Wel is het zo dat er standaard een lendensteun zit voor de bestuurder én passagier waardoor je meer steun kunt krijgen in je onderrug en dat is degelijk een verbetering! Dat mistte ik namelijk op de vorige stoelen.

- De zit zou beter kunnen indien ik meer steun kon krijgen aan mijn hoofd. Het probleem is nu dat ik de stoel te recht moet zetten wil ik steun hebben aan mijn hoofd maar dan zit mijn lichaam niet goed genoeg. Als ik dan de stoel teveel naar achter kantel zit mijn lichaam goed, maar kan mijn hoofd niet leunen tegen de hoofdsteun.

Ik overweeg op hoofdsteunen te monteren zoals deze in de Passat: de hoofdsteunen zijn verstelbaar naar voren/achteren zodat je toch steun kun krijgen aan je hoofd zonder de helling van je stoel veranderen.

Ik hou jullie hier nog op de hoogte.

Wat zijn jullie ervaring met betrekking tot de niet verstelbare hoofdsteun??
 

Testedoene

Forumguru
Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van andere VAG-stoelen? Ik denk in de richting van VW Golf GTI-stoelen bijvoorbeeld? Welke aanpassingen moeten aan het frame gebeuren? Ik zoek sportzetels van de Octavia maar die zijn heel moeilijk te vinden...
 

Rallye

Forumguru
@Testedoene Daar is een topic over. Even geen tijd om je een link te doen, maar gebruik eens de zoekfunctie.

@dirk27 Wat lekker zitten is verschilt per persoon, maar (ondanks dat het woord anders zegt) is een hoofdsteun niet bedoeld om met je hoofd tegen aan te zitten, maar om je hoofd bij een aanrijding van achteren op te vangen. Als je inderdaad tegen de hoofdsteun aan zit, zit je waarschijnlijk niet in een positie waarbij je optimaal gebruik maakt van de veiligheidsvoorzieningen in je auto (airbag, gordels). Misschien goed om daar eens naar te kijken?

De montage van andere hoofdsteunen op de stoelen is daarom ook af te raden: stoel en steun maken onderdeel uit van de veiligheidssystemen in je auto. Die zijn op elkaar afgesteld.
 

innocenti

Forumguru
Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van andere VAG-stoelen? Ik denk in de richting van VW Golf GTI-stoelen bijvoorbeeld? Welke aanpassingen moeten aan het frame gebeuren? Ik zoek sportzetels van de Octavia maar die zijn heel moeilijk te vinden...
Moet kunnen. Ik heb een Recaro frame liggen voor de O3, en die past ook in een Leon, golf en nog meer VAG modellen. Alleen je stoelairbags moet je uitzoeken. Ombouwen uit je huidige stoelen of om laten programmeren als dat kan. 1op1 overzetten geeft een storing. Met een Recaro stoel overbrug je de airbag met een weerstand.
 

dirk27

Forumguru
@dirk27 Wat lekker zitten is verschilt per persoon, maar (ondanks dat het woord anders zegt) is een hoofdsteun niet bedoeld om met je hoofd tegen aan te zitten, maar om je hoofd bij een aanrijding van achteren op te vangen. Als je inderdaad tegen de hoofdsteun aan zit, zit je waarschijnlijk niet in een positie waarbij je optimaal gebruik maakt van de veiligheidsvoorzieningen in je auto (airbag, gordels). Misschien goed om daar eens naar te kijken?

De montage van andere hoofdsteunen op de stoelen is daarom ook af te raden: stoel en steun maken onderdeel uit van de veiligheidssystemen in je auto. Die zijn op elkaar afgesteld.

Dit weekend was ik bij een vriend die een nieuwe Tiguan heeft en deze heeft hoofdsteunen die zowel horizontaal als verticaal te verschuiven zijn. Even gekeken en getest en blijkt nu dat deze hoofdsteunen gewoon in de Octavia zetel geplaatst kan worden! De montagesteunen zijn hetzelfde.

Dat is nu toch iets wat ik mis, in mijn vorige Volvo's C30, V50 en V70 reed ik altijd met mijn hoofd tegen het hoofdsteun, dat was lekker comfortabel.

De Tiguan zetel zat ongeveer hetzelfde als mijn Octavia maar daar vond ik wel een echt goede positie.

Mijn zoektocht op internet bracht mij bij VAG Base: een Chinese dealer van OEM onderdelen voor Audi en VW. Ik heb daar de verstelbare hoofdsteun gevonden voor de Passat, A6, Tiguan (is dezelfde montagesteun) en besteld. Ik hou jullie op de hoogte.

Aangezien China de meeste Audi A6 afneemt over de hele wereld heb ik vertrouwen dat dit degelijk materiaal zal zijn.
 

dirk27

Forumguru
De hoofdsteunen zijn bekleed met faux-leder, keuze uit 4 kleuren (zwart, grijs, bruin, beige). Ik heb de zwarte besteld die het beste zullen passen bij het interieur.

Aangezien iedereen een ander postuur heeft, lijkt het mij vanzelfsprekend dat je ook de hoofdsteunen kunt verstellen. Bij Volvo zijn verstelbare hoofdsteunen niet nodig omdat Volvo ze zodanig ontwerp met een soort bult dat ze passen voor iedereen.
Voor mij heel belangrijk, 40.000 km per jaar moet gewoon goed zitten.

29542467987_e99355d377_c.jpg


Verdere enkele voorbeelden in de Tiguan en Audi:

29542467667_f20ca3f578_c.jpg


29542468507_e5425181bb_c.jpg


29542468197_38178a0fa3_c.jpg



Wat ik in de Octavia ervaar is dat mijn hoofd net 1 à 2 cm te ver van het hoofdsteun zit. Als ik vergelijk met de Volvo zetels dan bevestigd het beeld mijn gevoel: de Volvo hoofdsteun leunt een klein beetje meer naar voren vergeleken met deze in de Octavia.

16915922317_3542889c1f_c.jpg


27379724876_7d15a166a1_c.jpg
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
in mijn vorige Volvo's C30, V50 en V70 reed ik altijd met mijn hoofd tegen het hoofdsteun, dat was lekker comfortabel.
In principe is een hoofdsteun niet bedoeld als steun, maar om je hoofd op te vangen als je wordt aangereden. Je hoort er niet tegenaan te zitten, maar enige afstand te hebben tot de hoofdsteun. Hoofdsteun is dus niet het goede woord. Ik kan me best voorstellen dat het voor jou comfortabel voelt, maar eigenljk heb je dus niet de goede zitpositie, mogelijk te ver achterover. Als je niet de juiste zitpositie hebt, werken de veiligheidssystemen van de auto (gordel, airbag) niet goed. Mosschien toch iets om over na te denken?
 

dirk27

Forumguru
Is inderdaad om over na te denken en daarom dus de vraag hier.

Je hebt het over zitpositie en veiligheid: mijn vergelijk met de Tiguan is dat in praktijk ik dezelfde zitpositie vind in de Octavia als de Tiguan met de hoofdsteun in standaardpositie. Het enige verschil is dus dat bij de Tiguan de hoofdsteun wel te verstellen is zodat ik een betere steun ervaar. Op vlak van design lijken deze zetels echt op mekaar als het gaat om zitpositie, dus dit is geen argument voor mij. Tenzij je natuurlijk gaat zeggen dat de Tiguan minder veilig is?

En dan nog het feit dat de montagesteunen voor de hoofdsteun gewoon dezelfde is, het is dus niet dat de hoofdsteun zal afbreken of minder goed zal werken, want de Tiguan heeft deze ook.
Ik las trouwens nog het verhaal van iemand die een Golf niet heeft gekocht, maar wel een Touran juist omwille van een betere zitpositie dankzij die verstelbare hoofdsteunen.

Het is geen geheim dat de Octavia stoelen niet kunnen tippen aan een Volvo stoel, dat weet ik, maar ze kunnen ook niet tippen aan de Tiguan stoel. En ik ben dus aan het zoeken wat er verbeterd kan en mag worden zodat ik in alle comfort, rust en dus veiliger mijn km's kan afmalen.
 

dirk27

Forumguru
Ik heb de hoofdsteunen ontvangen van de Chinese Passat B8 en sta me toe om uitgebreid mijn ervaringen hier te delen:

Algemeen indrukken:
- Het materiaal: het materiaal is echt VW/Skoda/Seat plastic, als ik de achterkant van plastic vergelijk met het interieur van de Octavia dan zie (textuur en kleur ) en voel je dat het van eenzelfde fabrikant kan komen. De kleur is identiek aan dat van het zwarte Octavia interieur.
Het imitatieleer voelt aan alsof het echt leer is en is een OEM look.
- Afmetingen en pasvorm: ze passen perfect in de zetels van de Octavia, de rails zijn even dik. In de laagste stand is de Passat hoofdsteun een halve cm hoger. De Passat steun is breder. De Octavia steun is holler in rust, de Passat steun is minder hol maar heeft een schuim die dikker is en meer naar binnen kan geduwd worden.
- Het onderdeelnummer gegraveerd in de Octavia hoofdsteun: 18 098 1416 2, in de Passat hoofdsteun: 18 128 CN S2
- Origineel VW of niet? We zullen het nooit 100% weten maar ik kan wel zeggen dat de pasvorm 100% is, de gebruikte materialen lijken echt op de materialen van het Octavia interieur en zijn zeer hoogwaardig, het onderdeelnummer heeft een logica die je wel doet geloven dat het van de VW-groep magazijnen komt, het lettertype van onderdeelnummer graveren is hetzelfde bij beiden
Ik geloof wel dat het gaat om een origineel onderdeel voor een Chinese Passat, VW of Audi. Of het moet een imitatie zijn die echt goed is, maar mijn ervaring leert dat imitatie uit china vaak speling heeft in afmetingen en de kwaliteit van het gebruikte materiaal duidelijk slechter is.
Mijn zoektocht op internet toont de hoofdsteun van een 2018 Q5 Premium die hetzelfde lijkt qua design.

Installatie:
- Dit is iets wat ik al wist: in iedere chromen bar zit er een inkeping en die is bij de Tiguan anders dan bij de Octavia, kan niet anders dat deze van de Passat ook anders is.
- Geen probleem: ik heb met een kleine slijpschijf de inkepingen nagemaakt zodat ze op perfect dezelfde positie zitten, zie foto's hieronder. Was 20 minuutjes werk in totaal.
- Eenmaal de inkepingen er zijn voel je echt geen verschil of je nu deze Passat steun erin steek of de Octavia, ze glijden er allebei even moeilijk/gemakkelijk in

Positie van de hoofdsteun:
- Verticaal (boven naar onder): in de laagste komt de Passat steun een halve cm hoger, in de allerhoogste stand komt de Octavia steun 1,3 cm hoger.
- Horizontaal (voor naar achter): dit is een heel belangrijke - in de ruststand, dus volledig ingeklapt zit je met de Passat steun 0,7 cm meer naar achter met je hoofd.
- De Passat steun kan je wel heel ver naar voren schuiven
- Met de Passat steun heb ik een zitting/rug/nek positie kunnen vinden die voor 90% mijn ervaring benaderd die ik heb in onze S40 hier uit 2009 (zalige zetels). De Volvo zetels zijn minder breed, hebben meer zijdelingse steun en hebben een beter vullen, maar ik ben al echt blij dat ik een goede positie nu kan vinden
Het is een wereld van verschil: ik zit nu echt in de zetel en voel dat mijn lichaam volledig gesteund wordt.
- De positie die ikzelf gebruik met de hoofdsteun is 2,5cm meer naar voren

Twijfels:
- De twijfels die je zou kunnen hebben is de vraag of het geen imitatiespul is van slecht kwaliteit.
- Verticaal gezien is er geen probleem: de steun zal niet dieper in de zetel schuiven dankzij de nagemaakt inkepingen, als de helemaal omhoog zou schuiven per ongeluk dat weet ik niet, maar ik zie hier geen problemen bij een aanrijding langs achteren omdat je dan naar achteren wordt geduwd
- Horizontaal gezien kan je bang zijn dat de tandjes breken en dat je hoofd naar achter zou schuiven, in dat geval moeten de tanden bij een klap eerst breken en bovendien zal je dan nog maar 0,7 cm met je hoofd meer naar achteren zijn dan in een Octavia
- In mijn situatie zou mijn hoofd een aanrijding langs achterin met de Octavia steunen 2,5 cm naar achteren gaan om dan de steun te raken. Met de Passat steun zou ik misschien 0,4 cm naar achter gaan met mijn hoofd om dat de steun te raken, waarna deze in het ergste geval 2 cm naar achteren zou breken.
- Zelf zie ik daarom geen risico omdat het breken van de tanden zelf ook een deel van de klap opvangen

Ik heb ook foto's genomen om het te illustreren, ze volgen hieronder.
 
Laatst bewerkt:

dirk27

Forumguru
Hier onderdeelnummer van de Octavia:
44809181601_b2513dd84e_c.jpg


Van de Passat:
30937947248_d4089576b3_c.jpg


Originele inkeping Skoda rechts:
29872356097_c84ffa484f_c.jpg


Passat inkeping rechts, bovenaan is voor de Passat, onderaan heb ik deze nagemaakt:
29872347207_bd2879a68a_c.jpg


Skoda inkeping rechts close-up:
43899173035_a1b3e8ed8c_c.jpg


Nagemaakt met een kleine slijpschijf en daarna een beetje geklopt met een hamer:
43899159205_1de30c4a51_c.jpg


Skoda inkeping links:
30938048818_97af718b6d_c.jpg


Passat nagemaakt met slijpschijf:
30938055738_5b7c47fa49_c.jpg


Voor diegenen die zich de vraag stelen: de hoofdsteun kan je gewoon uithalen en terug zetten, dus het mechanisme werkt zoals origineel. Klikt vast en zit stevig op zijn plaatst.
 

dirk27

Forumguru
Ondertussen is er een kleine 2.000 km voorbij gegaan, een paar dagen van 300 km, en eentje van 500 km. De stoel voelt helemaal goed aan: ik heb steun aan mijn benen, een goede steun in de rug dankzij de verstelbare lendensteun sinds de facelift en heb ik een perfecte steun aan mijn hoofd. Waar ik vroeger een kramp had in mijn schouders en nek is deze nu weg.
De actieve veiligheid is beter omdat ik comfortabeler zit en na lange ritten veel minder vermoeid ben dan vroeger. 500 km met dan nog eens 5 uur klantenbezoeken, voel je niet. Ik geniet helemaal nu van de ritten en met de DSG, ACC en wat muziek, 40.000 km/jaar is peanuts geworden.

Over die inkepingen in de hoofdsteun heb ik vertrouwen erin dat ze niet afknakken, in het ergste geval valt de hoofdsteun 3 cm naar beneden. Ze blijven namelijk geklemd in de schede van de zetel.

Voor wie een hoofdsteun wil met officiele VW label made in Polen kan bij de VW dealer terecht: de verstelbare hoofdsteun van de Tiguan kost 185 euro per stuk.
 

dirk27

Forumguru
Ik ben even gaan kijken in de webshop van die chinese aanbieder en het zit vol VW originele onderdelen als ik steeds kijk naar de productnummers. Het is een mix van onderdelen gemaakt in Europa en China. Lijkt me vrij ok aangezien we weten dat VW in China auto's lokaal produceert en daarbij heel veel Chinese OEM suppliers onderdelen leveren.

https://vwag.aliexpress.com/store/3156008
 

Wreckingtube

Actief lid
ik heb een maand geleden een octavia gekocht en alles is er zeer goed aan buiten men stoffen stoelen.

ik krijg er maar geen goede houding in, steeds rugpijn, het zijn de standaard stoffen ambition stoelen.

nu heb ik via bm parts een setje ergo comfort stoelen van een golf 7 gekocht.
het enige waar ik mee zit is die airbag overzetten van men oude stoelen naar de nieuwe heeft hier iemand een idee hoe ik dit het beste aanpak?

heb wel al een tip gehad de min pool van de batterij te halen alvorens de airbag los te koppelen.

de rugleuning moet er bijna volledig af om aan de airbag te kunnen maar hoe doe ik dit het beste?

heb al met de zoekfunctie gezocht ook dit topic volledig doorgenomen maar niets dat naar de airbag wijst.
 

Tommie-boy

Actief lid
Ik vermoed dat het niet zo simpel ligt - volgens mij zijn de airbags ook onderhevig aan component protection.

Zo maar aansluiten gaat dan een foutmelding opleveren. Wellicht dat een handigerd met VCP de component protection over kan zetten naar de nieuwe airbags (zoals dat met MQB infotainment systemen ook wel gebeurd), of je moet de component protection uit laten schakelen bij de dealert.

Overigens zou je wellicht je huidige airbags ook over kunnen zetten mits je handig bent?
 
Bovenaan Onderaan