Dinsdag was het tijd voor een onderhoudsbeurtje, dus maandag aan het eind van de middag bracht ik de auto alvast naar de garage zodat ze er dinsdagochtend ’s ochtends direct mee aan de gang konden.
Maar dan is natuurlijk altijd even de vraag; wat krijg ik nu weer als leenauto mee? Weer dat grote slagschip van vorige keer; Volvo V70?
Nee, geen Volvo dit keer, ook geen Mitsu Spacestar zoals ik die in het verleden wel eens meekreeg, of een oude Saab 9-3 Cabrio ….. En de Renault ZOË die ik ook wel vaker mee heb gehad is ook al een tijd geleden verkocht .. Dit keer wel weer wat elektrisch, al was dat volgens mij aanvankelijk niet de bedoeling, maar de leenauto was nog niet terug. En met een leenfiets naar huis .. en de volgende dag al weer vroeg op de fiets van Kampen naar m’n werk in Zwolle … nee, dat gaan we niet doen. Zodoende kreeg ik de auto van de garagehouder zelf mee;
Een Polestar 2 Long Range Dual Motor Launch Edition met extra Performance Package.
Leuk speelgoed!

Niet direct iets wat ik zelf zou kopen, al zou ik het geld hebben, maar wel leuk om eens te proberen. Ook al is het natuurlijk een neefje van de elektrische Volvo XC40 waar ik al ruime ervaring mee heb aangezien we die op het werk hebben. Allerlei dingetjes komen in de Polestar zodoende ook bekend voor van het rijden in de Volvo.
Maar dat je in het donker in je panoramadak altijd de ‘Polestar’ kan zien … .dat heeft zo’n Volvo dan weer niet.
Enfin .. leuk om eens mee gereden te hebben, maar toch vond ik het geen straf om hem weer om te mogen ruilen voor de Yaris.
Diezelfde Yaris kwam glansrijk door de APK en verder werd er nog even een onderhoudsbeurt uitgevoerd waarbij ik ook had gevraagd om de remmen wat extra aandacht te geven en ze even los te halen en deze goed schoon en gangbaar te maken. Aangezien ik veel probeer te regenereren worden met name de achterremmen niet veel gebruikt, en ik wil voorkomen dat ze vast gaan zitten.
Verder had ik nog even specifiek gevraagd om een controle van de 12v accu. Zoals eerder al eens vermeld is dat nog steeds de originele die er af-fabriek in zit. Die is inmiddels 8 jaar oud, dus zou het mij niet verbazen als hij toe zou zijn aan vervanging.
Maar wat schetst mijn verbazing? ….
Volgens de tester van Midtronic, geen goedkoop AliExpress testertje dus, is de accu nog ‘OK’. En eigenlijk verbaasd me dat wel een beetje, want als je de testresultaten van deze week en die van begin dit jaar zo naast elkaar ziet zie je een duidelijk lagere CCA. Van de 272 CCA die de accu nieuw gehad zou moeten werden er begin dit jaar nog 216 gemeten, en nu nog maar 102.
Dan zou ik toch denken dat die accu op z’n laatste benen loopt. Maar kennelijk vind de tester de accu nog goed en heeft hij nog genoeg reserve. Bijzonder …

Bij de garage werd met verteld dat je je niet blind moet staren op de gemeten CCA. De tester test grondig en sommige kapotte accu’s scoren weliswaar nog best een goed aantal CCA’s vergeleken met nieuw, maar zijn desondanks toch aan het eind van hun leven terwijl er ook gevallen zijn zoals mijn accu die zelf met een teruglopend aantal CCA’s nog steeds OK zijn.
Ik had voorafgaand aan de onderhoudsbeurt al zitten kijken naar een nieuwe accu. Een Yuasa zoals het af-fabriek exemplaar zijn niet zo makkelijk te vinden. Winparts heeft ‘em, maar die kost daar zowat €215,-
Ik denk dat ik voor het vervangen dan toch eerder een Varta zou kiezen. Misschien dat die niet zo lang meegaat als een Yuasa .. maar voor het geld van de Yuasa kun je 3x een Varta kopen, en die Varta heeft dan ook nog een iets hogere capaciteit; 40 ipv 35 Ah.
Anyway .. het is (nog) niet nodig. Al merk ik wel dat door de tijd heen dat de periode dat de dashcam blijft opnemen in parking mode is teruggelopen. Op dat vlak kan ik wel merken dat de Yuasa wat ouder begint te worden. Maar de voeding van de dashcam staat gelukkig wel ‘veilig’ afgesteld op het hoogste cut-off voltage. Dat is geloof ik 12,4V.
Omdat ik zelf ook wel handig ben en wat technisch inzicht heb, maar desondanks niet begrijp hoe de Midtronics tester tot z’n oordeel ‘OK’ komt met zo’n laag aantal gemeten CCA’s voel ik me toch niet helemaal senang bij de uitkomst.
Er zijn genoeg andere dingen waar ik geen of weinig verstand van heb en waarbij ik gewoon op het oordeel van een tester of deskundige zou vertrouwen. Tandheelkunde bijvoorbeeld; als de tandarts bij de controle zegt dat alles ‘OK’ is ben ik direct blij en ga ik echt niet twijfelen of dat oordeel wel klopt, maar (auto)technische dingetjes wil ik altijd graag kunnen begrijpen.

Al met al kan ik zo langzamerhand eens een rekensommetje gaan maken hoeveel ik dit jaar heb uitgegeven aan de auto qua onderhoud, reparaties en upgrades/projecten. Of misschien … moet ik dat ook maar gewoon niet doen.

Dat kan nog wel eens schrikken worden.
Het scheelt dat ik volgend jaar maar 1 onderhoudsbeurt heb, zo ergens halverwege het jaar in tegenstelling tot 2 dit jaar. Anderzijds zal ik volgend jaar dan wel weer nieuwe banden nodig hebben .... maar grote projecten liggen niet in de lijn der verwachting....

Ach ja … autorijden kost hoe dan ook geld. Maar de vrijheid die je ervoor terug krijgt en het plezier dat ik ervan heb zijn het meer dan waard.
Op naar een nieuw jaartje VAG-loosheid, want ik ga er nog steeds vanuit dat de Yaris voorlopig nog wel een poos blijft. MevrouwGo en ik zijn nog altijd zeer tevreden met deze auto. En stel dat de auto gestolen zou worden of total loss zou raken wanneer er tijdens een storm een boom op valt ofzo, dan is de kans aanwezig dat ik opnieuw zo’n Yaris Hybrid zou kopen.