SteGo's Toyota Yaris Hybrid Team D.

Tees

Donateur
Wat betreft een soldeerstation: ik ben absoluut geen ervaren of heel goede soldeerder, maar gebruik nu een aantal jaar dit setje en ben er best tevreden over:

Kwam indertijd goed uit de reviews en ik heb er al de nodige reparaties mee uitgevoerd. Tis wel relatief goedkope Chinese makelijk en dus zeker geen Weller oid, maar daar is de prijs ook naar. Punten zijn ook vrij goedkoop te krijgen, heb daar een keer een hele rits van besteld via neef Ali, voor verschillende toepassingen (van grote D-punt voor kabels in de auto tot kleine D- of O-punt voor electronica).
 

SteGo

Donateur
Bedankt voor de suggestie @Tees :thumbsup:Die neem ik mee in de overwegingen.
Ik zal mijzelf ook absoluut geen super ervaren soldeerder willen noemen, maar ik soldeer toch zo af en toe wel eens wat.
Ik had ook al wel eens naar een tweedehands Weller zitten kijken, maar dat is toch wel vrij prijzig spul en waarschijnlijk wat overkill voor waar ik het voor gebruik.
Anderzijds heb ik ook al 2 goedkope oplaadbare soldeerboutjes van Ferm gehad, dezelfde die wegenwacht Robert wel eens gebruikt in zijn vlogs, maar dat vond ik maar een ding van niks. Maar dat kost dan ook geen drol bij de Action.
 

Tees

Donateur
Ik snap de charme van zo'n accu-soldeerbout ook wel. Toen ik in m'n auto moest solderen was t ook wel een beetje onhandig met een verlengsnoer en dat station dan ergens op t dashboard neerzetten. Maar ik merkte toen ook dat die 60W vermogen wel handig is voor dit soort grotere soldeerklussen. Met een grote tip en de temperatuur ietsjes hoger kon ik prima kabels met elkaar doorverbinden. Met de standaardtip en normale temperatuur kreeg ik niet genoeg warmte in de draden om ze goed te vertinnen. Dus ik kan me voorstellen dat zo'n accu-bout prima werkt voor electronica, maar voor de grotere klussen tekort schiet.
 

Canon-Eye

Forumguru
Toen ik in m'n auto moest solderen was t ook wel een beetje onhandig met een verlengsnoer en dat station dan ergens op t dashboard neerzetten
Dat kan wel iets handiger, bijvoorbeeld met een plankje dat je op de zitting van de stoel naast je kunt leggen, met een blokje op maat er midden onder geschroefd om het een beetje horizontaal te houden (een vlak is immers bepaald door 3 punten: het blokje en de zijwangen van de zitting). Met een antislipmatje op geplakt heb je een stabiele basis, voor altijd bruikbaar.
 

Tees

Donateur
Voor die (tot nu toe) ene keer solderen in de auto was het station op t dashboard plaatsen een prima oplossing! Een plankje maken had me 2x zoveel tijd gekost, en ik vraag me af of het nou zoveel beter had gewerkt...
 

EdK

Forumguru
Ja wij hebben op de zaak meerdere gas soldeerbouten liggen.
En voor in veld zijn dit ideale dingen, en zijn ook nog eens van weller.
Wel alleen de prijs die er aan hangt....... tsja privé gaat ik dit niet aanschaffen.
Maar het zijn erg fijne soldeerbouten....
 

SteGo

Donateur
Vanochtend even een paar kleine dingetjes aangepakt;
Zo wist ik al heel lang dat er een scheurtje zat in het rubber aan de carrosserie bij het linker achterportier, die zat er bij aankoop namelijk al. Niet dat dat waarschijnlijk nou zoveel kwaad kan, want het rubber aan het portier zelf neemt de meeste afdichting tegen regen en wind voor z'n rekening, maar toch ergerde ik me er een beetje aan iedere keer wanneer ik het linker achterportier open doe, want dan zie ik het scheurtje zitten ...
20251108_092550.jpg

Ik weet even niet meer precies wat een nieuw rubber ook alweer moest kosten ... maar het was veel. Te veel.
Maar gelukkig is er dan de onderdelenlijn en zodoende vond ik een net gebruikt exemplaar voor slechts €15 + verzendkosten. Kijk aan, daar kun je het nog eens voor doen. Zodoende vanochtend maar even het rubber gewisseld. Hoef ik me daar niet meer aan te storen. ;)
20251108_114312.jpg

Een ander klusje van hetzelfde kaliber; het rubber tussen de motorkap en de bumper. Ik wist al wel dat die op de uiteinden wat begon te scheuren en wat bros begon te worden maar aan de binnenkant van de motorkap begon je zo langzamerhand ook wel goed te zien dat er flink wat langs het rubber heen begint te waaien. Dit rubbertje was gelukkig niet duur en de oude trek je er zo vanaf. Even het oppervlak waar je hem op bevestigd schoongemaakt, en dan de nieuwe erop vastgeklikt.
mkap rubber.jpg
En daarna de binnenkant van de motorkap nog even schoongemaakt.
mkap.png
In principe heeft er natuurlijk niemand last van, maar ik wordt er gewoon blij van om het te fixen. ;)

En bij de 'Independent UK Toyota Owners Club', waar ik ook lid ben, zag ik nog een ideetje voor een leuke goedkope modificatie die ik vandaag ook even heb gedaan:
relectors.jpg
Het zwarte afdekdopje in de zijkant van de voorportieren vervangen voor een dopje met reflector. Dit kostte letterlijk slechts een paar euro's. Vond ik gewoon leuk. :giggle:
Betreft een reflector die kennelijk wel in meerdere Toyota en Lexus voertuigen gebruikt wordt.

En als kers op het taartje zag ik dat er een nieuwe software-update voor de Zenec beschikbaar was, dus heb ik die ook nog even geüpdatet naar versie v3.9.
20251108_120858.jpg
Dat ging net zoals bij de vorige update weer super, dat heeft Zenec goed voor elkaar. :jaja:
Ik merk na de update overigens geen verschil met de vorige versie, maar volgens Zenec zou er het een en ander verbeterd zijn.
Schermafbeelding 2025-11-08 203522.png

Het is mij allemaal prima. ;)
Ik ben nog elke rit blij met dat systeem in de Yaris. :giggle:

Alle bandjes nog even gecheckt op profiel; allemaal om en nabij 5mm resterend. Daar kan ik nog gerust een Nederlands wintertje mee door. ;) Ik denk dat ik dan eind volgend jaar maar rekening moet houden met de aanschaf van wat nieuwe rubber slofjes. Tegen die tijd maar eens even zien wat het dan wordt.
 

EdK

Forumguru
Heerlijk weer dat weekendverhaal van @SteGo !
Alleen wat ik in je tekst mis is dat nadat je de rubbers had vervangen je ze niet even met wat vaseline zuurvrij hebt ingesmeerd voor dat het gaat vriezen en de rubbers hierdoor vast kunnen vriezen....
En die refelctors, ja hebbe dingetjes maar toch ook een stukje veiligheid zo met de donkere dagen.....:thumbsup:
 

SteGo

Donateur
@EdK dat insmeren van de rubbers kan ik binnenkort nog wel even doen inderdaad, dat is wel een goed idee.
Maar ik ga de auto eerst maar eens even een keertje wassen en daarbij ook de sponningen ook even goed meepakken ... want de Yaris kan momenteel wel even een goede wasbeurt gebruiken. Als daarna alles weer goed droog is wrijf ik de rubbers wel even in met wat vaseline. ;)
 
Bovenaan Onderaan