SteGo's Toyota Yaris Hybrid Team D.

Tees

Donateur
Wat betreft een soldeerstation: ik ben absoluut geen ervaren of heel goede soldeerder, maar gebruik nu een aantal jaar dit setje en ben er best tevreden over:

Kwam indertijd goed uit de reviews en ik heb er al de nodige reparaties mee uitgevoerd. Tis wel relatief goedkope Chinese makelijk en dus zeker geen Weller oid, maar daar is de prijs ook naar. Punten zijn ook vrij goedkoop te krijgen, heb daar een keer een hele rits van besteld via neef Ali, voor verschillende toepassingen (van grote D-punt voor kabels in de auto tot kleine D- of O-punt voor electronica).
 

SteGo

Donateur
Bedankt voor de suggestie @Tees :thumbsup:Die neem ik mee in de overwegingen.
Ik zal mijzelf ook absoluut geen super ervaren soldeerder willen noemen, maar ik soldeer toch zo af en toe wel eens wat.
Ik had ook al wel eens naar een tweedehands Weller zitten kijken, maar dat is toch wel vrij prijzig spul en waarschijnlijk wat overkill voor waar ik het voor gebruik.
Anderzijds heb ik ook al 2 goedkope oplaadbare soldeerboutjes van Ferm gehad, dezelfde die wegenwacht Robert wel eens gebruikt in zijn vlogs, maar dat vond ik maar een ding van niks. Maar dat kost dan ook geen drol bij de Action.
 

Tees

Donateur
Ik snap de charme van zo'n accu-soldeerbout ook wel. Toen ik in m'n auto moest solderen was t ook wel een beetje onhandig met een verlengsnoer en dat station dan ergens op t dashboard neerzetten. Maar ik merkte toen ook dat die 60W vermogen wel handig is voor dit soort grotere soldeerklussen. Met een grote tip en de temperatuur ietsjes hoger kon ik prima kabels met elkaar doorverbinden. Met de standaardtip en normale temperatuur kreeg ik niet genoeg warmte in de draden om ze goed te vertinnen. Dus ik kan me voorstellen dat zo'n accu-bout prima werkt voor electronica, maar voor de grotere klussen tekort schiet.
 

Canon-Eye

Forumguru
Toen ik in m'n auto moest solderen was t ook wel een beetje onhandig met een verlengsnoer en dat station dan ergens op t dashboard neerzetten
Dat kan wel iets handiger, bijvoorbeeld met een plankje dat je op de zitting van de stoel naast je kunt leggen, met een blokje op maat er midden onder geschroefd om het een beetje horizontaal te houden (een vlak is immers bepaald door 3 punten: het blokje en de zijwangen van de zitting). Met een antislipmatje op geplakt heb je een stabiele basis, voor altijd bruikbaar.
 

Tees

Donateur
Voor die (tot nu toe) ene keer solderen in de auto was het station op t dashboard plaatsen een prima oplossing! Een plankje maken had me 2x zoveel tijd gekost, en ik vraag me af of het nou zoveel beter had gewerkt...
 

EdK

Forumguru
Ja wij hebben op de zaak meerdere gas soldeerbouten liggen.
En voor in veld zijn dit ideale dingen, en zijn ook nog eens van weller.
Wel alleen de prijs die er aan hangt....... tsja privé gaat ik dit niet aanschaffen.
Maar het zijn erg fijne soldeerbouten....
 

SteGo

Donateur
Vanochtend even een paar kleine dingetjes aangepakt;
Zo wist ik al heel lang dat er een scheurtje zat in het rubber aan de carrosserie bij het linker achterportier, die zat er bij aankoop namelijk al. Niet dat dat waarschijnlijk nou zoveel kwaad kan, want het rubber aan het portier zelf neemt de meeste afdichting tegen regen en wind voor z'n rekening, maar toch ergerde ik me er een beetje aan iedere keer wanneer ik het linker achterportier open doe, want dan zie ik het scheurtje zitten ...
20251108_092550.jpg

Ik weet even niet meer precies wat een nieuw rubber ook alweer moest kosten ... maar het was veel. Te veel.
Maar gelukkig is er dan de onderdelenlijn en zodoende vond ik een net gebruikt exemplaar voor slechts €15 + verzendkosten. Kijk aan, daar kun je het nog eens voor doen. Zodoende vanochtend maar even het rubber gewisseld. Hoef ik me daar niet meer aan te storen. ;)
20251108_114312.jpg

Een ander klusje van hetzelfde kaliber; het rubber tussen de motorkap en de bumper. Ik wist al wel dat die op de uiteinden wat begon te scheuren en wat bros begon te worden maar aan de binnenkant van de motorkap begon je zo langzamerhand ook wel goed te zien dat er flink wat langs het rubber heen begint te waaien. Dit rubbertje was gelukkig niet duur en de oude trek je er zo vanaf. Even het oppervlak waar je hem op bevestigd schoongemaakt, en dan de nieuwe erop vastgeklikt.
mkap rubber.jpg
En daarna de binnenkant van de motorkap nog even schoongemaakt.
mkap.png
In principe heeft er natuurlijk niemand last van, maar ik wordt er gewoon blij van om het te fixen. ;)

En bij de 'Independent UK Toyota Owners Club', waar ik ook lid ben, zag ik nog een ideetje voor een leuke goedkope modificatie die ik vandaag ook even heb gedaan:
relectors.jpg
Het zwarte afdekdopje in de zijkant van de voorportieren vervangen voor een dopje met reflector. Dit kostte letterlijk slechts een paar euro's. Vond ik gewoon leuk. :giggle:
Betreft een reflector die kennelijk wel in meerdere Toyota en Lexus voertuigen gebruikt wordt.

En als kers op het taartje zag ik dat er een nieuwe software-update voor de Zenec beschikbaar was, dus heb ik die ook nog even geüpdatet naar versie v3.9.
20251108_120858.jpg
Dat ging net zoals bij de vorige update weer super, dat heeft Zenec goed voor elkaar. :jaja:
Ik merk na de update overigens geen verschil met de vorige versie, maar volgens Zenec zou er het een en ander verbeterd zijn.
Schermafbeelding 2025-11-08 203522.png

Het is mij allemaal prima. ;)
Ik ben nog elke rit blij met dat systeem in de Yaris. :giggle:

Alle bandjes nog even gecheckt op profiel; allemaal om en nabij 5mm resterend. Daar kan ik nog gerust een Nederlands wintertje mee door. ;) Ik denk dat ik dan eind volgend jaar maar rekening moet houden met de aanschaf van wat nieuwe rubber slofjes. Tegen die tijd maar eens even zien wat het dan wordt.
 

EdK

Forumguru
Heerlijk weer dat weekendverhaal van @SteGo !
Alleen wat ik in je tekst mis is dat nadat je de rubbers had vervangen je ze niet even met wat vaseline zuurvrij hebt ingesmeerd voor dat het gaat vriezen en de rubbers hierdoor vast kunnen vriezen....
En die refelctors, ja hebbe dingetjes maar toch ook een stukje veiligheid zo met de donkere dagen.....:thumbsup:
 

SteGo

Donateur
@EdK dat insmeren van de rubbers kan ik binnenkort nog wel even doen inderdaad, dat is wel een goed idee.
Maar ik ga de auto eerst maar eens even een keertje wassen en daarbij ook de sponningen ook even goed meepakken ... want de Yaris kan momenteel wel even een goede wasbeurt gebruiken. Als daarna alles weer goed droog is wrijf ik de rubbers wel even in met wat vaseline. ;)
 

SteGo

Donateur
Dinsdag was het tijd voor een onderhoudsbeurtje, dus maandag aan het eind van de middag bracht ik de auto alvast naar de garage zodat ze er dinsdagochtend ’s ochtends direct mee aan de gang konden.

Maar dan is natuurlijk altijd even de vraag; wat krijg ik nu weer als leenauto mee? Weer dat grote slagschip van vorige keer; Volvo V70?
Nee, geen Volvo dit keer, ook geen Mitsu Spacestar zoals ik die in het verleden wel eens meekreeg, of een oude Saab 9-3 Cabrio ….. En de Renault ZOË die ik ook wel vaker mee heb gehad is ook al een tijd geleden verkocht .. Dit keer wel weer wat elektrisch, al was dat volgens mij aanvankelijk niet de bedoeling, maar de leenauto was nog niet terug. En met een leenfiets naar huis .. en de volgende dag al weer vroeg op de fiets van Kampen naar m’n werk in Zwolle … nee, dat gaan we niet doen. Zodoende kreeg ik de auto van de garagehouder zelf mee;
ohb 1 18-11-2025.jpg
ohb 2 18-11-2025.jpg
Een Polestar 2 Long Range Dual Motor Launch Edition met extra Performance Package.
Leuk speelgoed! :D Niet direct iets wat ik zelf zou kopen, al zou ik het geld hebben, maar wel leuk om eens te proberen. Ook al is het natuurlijk een neefje van de elektrische Volvo XC40 waar ik al ruime ervaring mee heb aangezien we die op het werk hebben. Allerlei dingetjes komen in de Polestar zodoende ook bekend voor van het rijden in de Volvo.
Maar dat je in het donker in je panoramadak altijd de ‘Polestar’ kan zien … .dat heeft zo’n Volvo dan weer niet.
ohb 3 18-11-2025.jpg
Enfin .. leuk om eens mee gereden te hebben, maar toch vond ik het geen straf om hem weer om te mogen ruilen voor de Yaris. :giggle:

Diezelfde Yaris kwam glansrijk door de APK en verder werd er nog even een onderhoudsbeurt uitgevoerd waarbij ik ook had gevraagd om de remmen wat extra aandacht te geven en ze even los te halen en deze goed schoon en gangbaar te maken. Aangezien ik veel probeer te regenereren worden met name de achterremmen niet veel gebruikt, en ik wil voorkomen dat ze vast gaan zitten.

Verder had ik nog even specifiek gevraagd om een controle van de 12v accu. Zoals eerder al eens vermeld is dat nog steeds de originele die er af-fabriek in zit. Die is inmiddels 8 jaar oud, dus zou het mij niet verbazen als hij toe zou zijn aan vervanging.
Maar wat schetst mijn verbazing? ….
ohb 4 accutest.png
Volgens de tester van Midtronic, geen goedkoop AliExpress testertje dus, is de accu nog ‘OK’. En eigenlijk verbaasd me dat wel een beetje, want als je de testresultaten van deze week en die van begin dit jaar zo naast elkaar ziet zie je een duidelijk lagere CCA. Van de 272 CCA die de accu nieuw gehad zou moeten werden er begin dit jaar nog 216 gemeten, en nu nog maar 102.
Dan zou ik toch denken dat die accu op z’n laatste benen loopt. Maar kennelijk vind de tester de accu nog goed en heeft hij nog genoeg reserve. Bijzonder … :unsure:
Bij de garage werd met verteld dat je je niet blind moet staren op de gemeten CCA. De tester test grondig en sommige kapotte accu’s scoren weliswaar nog best een goed aantal CCA’s vergeleken met nieuw, maar zijn desondanks toch aan het eind van hun leven terwijl er ook gevallen zijn zoals mijn accu die zelf met een teruglopend aantal CCA’s nog steeds OK zijn.

Ik had voorafgaand aan de onderhoudsbeurt al zitten kijken naar een nieuwe accu. Een Yuasa zoals het af-fabriek exemplaar zijn niet zo makkelijk te vinden. Winparts heeft ‘em, maar die kost daar zowat €215,-
ohb 4 yuasa.png

Ik denk dat ik voor het vervangen dan toch eerder een Varta zou kiezen. Misschien dat die niet zo lang meegaat als een Yuasa .. maar voor het geld van de Yuasa kun je 3x een Varta kopen, en die Varta heeft dan ook nog een iets hogere capaciteit; 40 ipv 35 Ah.
ohb 5 varta.png

Anyway .. het is (nog) niet nodig. Al merk ik wel dat door de tijd heen dat de periode dat de dashcam blijft opnemen in parking mode is teruggelopen. Op dat vlak kan ik wel merken dat de Yuasa wat ouder begint te worden. Maar de voeding van de dashcam staat gelukkig wel ‘veilig’ afgesteld op het hoogste cut-off voltage. Dat is geloof ik 12,4V.
Omdat ik zelf ook wel handig ben en wat technisch inzicht heb, maar desondanks niet begrijp hoe de Midtronics tester tot z’n oordeel ‘OK’ komt met zo’n laag aantal gemeten CCA’s voel ik me toch niet helemaal senang bij de uitkomst.
Er zijn genoeg andere dingen waar ik geen of weinig verstand van heb en waarbij ik gewoon op het oordeel van een tester of deskundige zou vertrouwen. Tandheelkunde bijvoorbeeld; als de tandarts bij de controle zegt dat alles ‘OK’ is ben ik direct blij en ga ik echt niet twijfelen of dat oordeel wel klopt, maar (auto)technische dingetjes wil ik altijd graag kunnen begrijpen. :unsure::rolleyes:

Al met al kan ik zo langzamerhand eens een rekensommetje gaan maken hoeveel ik dit jaar heb uitgegeven aan de auto qua onderhoud, reparaties en upgrades/projecten. Of misschien … moet ik dat ook maar gewoon niet doen. :D Dat kan nog wel eens schrikken worden. :maakmegek:

Het scheelt dat ik volgend jaar maar 1 onderhoudsbeurt heb, zo ergens halverwege het jaar in tegenstelling tot 2 dit jaar. Anderzijds zal ik volgend jaar dan wel weer nieuwe banden nodig hebben .... maar grote projecten liggen niet in de lijn der verwachting....:pieker:
Ach ja … autorijden kost hoe dan ook geld. Maar de vrijheid die je ervoor terug krijgt en het plezier dat ik ervan heb zijn het meer dan waard. ;)

Op naar een nieuw jaartje VAG-loosheid, want ik ga er nog steeds vanuit dat de Yaris voorlopig nog wel een poos blijft. MevrouwGo en ik zijn nog altijd zeer tevreden met deze auto. En stel dat de auto gestolen zou worden of total loss zou raken wanneer er tijdens een storm een boom op valt ofzo, dan is de kans aanwezig dat ik opnieuw zo’n Yaris Hybrid zou kopen. :jaja:
 

EdK

Forumguru
Poe hé......... dacht even dat we een heel verhaal over zo'n poolster zouden krijgen............... maar was gelukkig een aanloopje naar het verdere verhaal over de accu !!
En ja een accumeting blijft een moment opname die zij doen in een verwarmde garage en hoor die van de ANWB nog zeggen
Die watjes moeten die meeting buiten doen , dan doen ze een reële meeting.... en dat is de reden dat hij nu afgekeurd is !!
 

Tees

Donateur
Ik denk dat de CCA zoveel lager is dan eerder dit jaar omdat de SoC nu veel lager was, getuige de accuspanning. 11.56V is niet al te vol, dus dan kan de accu ook minder stroom(sterkte) leveren. Of dat iets is om je zorgen over te maken...tsja, ik vertrouw die accutesters wel, maar wat @EdK al zei: bij 0 of -10 graden kan de situatie er zomaar anders uitzien. Ze hebben de auto vast overnacht binnen gehad, de ideale testsituatie zou zijn 's ochtends na een koude nacht zo'n test doen (zonder de motor gestart te hebben). Dat is tenslotte de meestvoorkomende situatie in real life.
 

SteGo

Donateur
@Tees ik zat er eens even over na te denken; met 11.56V is de accu uiteraard niet op volle sterkte, maar het verschil met de vorige test is 'maar' 0.8V terwijl het aantal CCA's ruim gehalveerd is bij een temperatuur die eigenlijk zelfs iets gunstiger was dan bij de eerste meting. Ik wist uiteraard wel dat het accuvermogen niet lineair afneemt tot 0V maar dat de 0% SoC al veel eerder bereikt wordt, al had ik de ontladingstabel voor 12V accu's niet als parate kennis in mijn brein beschikbaar. Ik meende mij te herinneren dat 0% SoC ergens bij 8 of 9 V lag.
Dat had ik dus fout onthouden kwam ik net achter. :D
Schermafbeelding 2025-11-23 080740.png
Als je de tabel dan ziet zat de accu bij de laatste meting rond de 20% SoC terwijl hij bij voorgaande meting rond de 80% SoC zat. Dat is dan toch wel een verschil van 60%, en het gemeten aantal CCA's is 53% minder. Dat is dan misschien toch nog niet eens zo heel erg slecht. :pieker:

Die eerste meting is gedaan toen ik begin dit jaar een keer bij de garage ben langs geweest en de auto mocht toen ook direct naar binnen om even te testen. Hij had vlak daarvoor dus nog net even lekker zitten laden tijdens het rijden. Nu hebben ze hem 's ochtends gemeten ... maar dat hij dan nog maar zo'n 20% SoC heeft lijkt mij wat aan de lage kant. Als de auto nou een aantal dagen stil had gestaan ... maar dit gaat om minder dan een dag. :unsure:

Ik vermoed dat de auto voor de meest recente test inderdaad 's nachts binnen zal hebben gestaan, die luxe heeft de Yaris bij mij thuis niet. Het is een buitenslaper. ;) En afgelopen nacht was het kennelijk behoorlijk fris buiten.
Schermafbeelding 2025-11-23 075342.png
;)
 

Tees

Donateur
De spanningslijn van een accu is idd verre van lineair, tis min of meer een S-curve, met de nominale spanning op het steilste deel van de S. Dus een paar tienden volt maken zoals je al concludeerde een enorm verschil in SoC.

En als een auto net gereden heeft, is de accu dus al lekker doorgeladen. Dan krijg je ook nog eens oppervlakte-effecten in de accu, waardoor de lokale spanning (op de klemmen) hoger is dan dieper in de accu. Daarom loopt de accuspanning nadat je de auto uit zet nog een tijdje terug, dan gaat de accu weer naar een evenwichtstoestand waarin de spanning gelijk verdeeld is over de accu. Direct meten na binnenkomst is dan ook een vrij slechte indicatie van de accutoestand.

Ik denk alles bij elkaar wel dat de accu niet al te fris meer is. Hij kan nog prima voldoen aan de eisen van de tester onder die omstandigheden maar als jij denkt dat de accu toen niet dusdanig ver leeg had moeten zijn, en hij bovendien lekker warm stond toen, dan is het de vraag of je niet een keer deze winter problemen kan gaan krijgen. Ik zou zeker voor die paar tientjes gewoon een nieuwe accu erin lepelen. Dit soort dingen is bij uitstek iets waar ik absoluut niet op zou zitten te wachten.
 

SteGo

Donateur
@Tees bedankt voor je input! Problemen in de winter daar zit ik uiteraard ook echt niet op te wachten. Ik wil dat de auto te allen tijde betrouwbaar blijft en als dat inhoud dat ik dan wellicht niet de laatste procenten levensduur van de accu opgebruik dan vind ik dat minder erg dan dat de auto niet wil starten wanneer ik de auto echt nodig heb. Daarnaast is dat ding inmiddels 8 jaar oud, dus dan mag het ook wel een keer.

Ik ga de aankomende week eens even kijken wat ik ga bestellen, want ik kwam er vandaag achter dat accudienst eigenlijk niet helemaal de juiste accu selecteert. :unsure:
En het maakt ook nog verschil hoe ik zoek; Toyota geeft aan dat de accu een ‘S34B20R’ is. Waarbij het gedeelte ‘B20R’ kennelijk voor de maatvoering staat van de accu, daar zijn kennelijk industriestandaarden voor leerde ik vandaag. Eigenlijk ook best logisch ...

Als ik bij accudienst zoek op S34B20R krijg ik als zoekresultaat een Optima Yellow Top, maar die is een stuk groter dan de huidige accu en dan zou de beugel die de accu op z’n plek houdt niet meer passen. Kortom, dat is geen B20R maatvoering.
accudienst.png

Als ik zoek op kenteken krijg ik 3 resultaten waaronder de Varta A15, een identieke accu die verkocht wordt als Bosch, en dan nog een VMF. Dat zijn echter ook geen B20R-accu’s maar B19R. Ondanks dat die qua maatvoering vrij dicht in de buurt komt van de B20R is dat eigenlijk dus niet de juiste accu, al denk ik dat die wel zou moeten passen.

Winparts en Bogijn filteren allebei de Yuasa van meer dan €200 uit die gelijk is aan de huidige accu.

Zoek ik via de website van Varta naar de juiste accu dan kom ik ook niet op de accu uit die accudienst aangeeft, maar op een AGM accu met B20R formaat. En als laatste heb ik nog even gekeken naar wat het actuele onderdeelnummer is wat Toyota aangeeft, en daar hebben sinds de auto van de band is gerold met de Yuasa-accu 2 nummerwijzingen plaatsgevonden en het actuele onderdeelnummer betreft daar ook een AGM accu.
accu varta.png
Een beetje zoeken naar plaatjes van het huidige OE-nummer deden me tot de conclusie komen dat de huidige accu die Toyota levert gewoon de AGM accu van Varta is met hun eigen stickers. Hij is ook gemaakt door Clarios, het bedrijf achter o.a. Varta en Optima. Aankomende week maar eens even kijken wat die Toyota accu moet kosten. De Varta accu is wat lastig te vinden bij een Nederlandse webshop, alleen bij techniekwebshop voor ‘slechts’ €371,92. Hahaha. :maakmegek: Dat is me te gortig hoor.

Welke accu het precies gaat worden weet ik nu dus nog even niet, maar dát er een nieuwe komt staat wel vast, en dat gaat ook niet al te lang op zich laten wachten. ;)
 
Bovenaan Onderaan