SteGo's Citigo's

SteGo

Donateur
Ik zeg, je leeft maar één keer, en zo'n Yaris hybride rijd in alles veel lekkerder dan een Citigo, dat is gewoon een andere klasse ondanks het gelijkaardige formaat. Ev's gaan nog lang te duur blijven vrees ik, en voor je Citigo krijg je nu vast nog een mooie prijs
Bedankt voor je reactie, ik overweeg om aankomende week misschien toch maar eens even te gaan kijken/proefrijden in de als 'favoriet' opgeslagen Yaris, als hij tenminste nog beschikbaar is. Overigens houdt 'favoriet' niet in dat hij volmaakt is, hij heeft alle opties die ik graag wil hebben, maar idealiter had ik hem graag in een andere kleur gezien. Maarjah, je kunt niet alles hebben. ;)

Bedoel jij dan de zgn. MMT-bakken van Toyota? Dat is echt vreselijk. Nooit begrepen waarom dat nog steeds als automaat te boek staat bij de reguliere autohandel. Het is namelijk geen automaat maar een geautomatiseerde handbak. Ik heb ze altijd volledig links laten liggen tijdens zoektochten naar 2e-hands Toyota’s destijds.
Welke fancy naam ze ook geven aan gerobotiseerde handbakken (MMT, Easytronic, Sprintshift, ETG, ASG, etc etc), die hoef ik niet. :D Ik heb met verschillende merken gereden door de jaren heen die voorzien waren van dit soort gerobotiseerde handbakken, de een was wel wat beter dan de ander, maar echt fijn zijn ze nooit.

Maar in het geval van Toyota is er ook een CVT-automaat die ik irritant vind, daar was ik vorig jaar al eens mee op pad. Nog voordat ik m'n huidige Citigo heb aangeschaft;
Schermafbeelding 2023-11-12 212957.png
Toyota Yaris 1.3 CVT 3drs. Dit is dus nadrukkelijk géén Hybrid. Hier zit een CVT automaat in die doet alsof hij 6 versnellingen heeft en die een schakelgedrag heeft die mij irriteerde. Wat dan weer wel grappig is zijn de schakelflippers aan het stuur waardoor je hem ook handmatig kunt schakelen. Maar dat is 1 of 2 keer leuk, daarna niet meer. Je koopt zo'n auto immers om je het schakelen uit handen te laten nemen, niet om het dan alsnog zelf te gaan doen omdat die CVT irritant aan het 'nepschakelen' is.
Overigens vind ik het kleurtje van bovenstaande auto wel fraai, is 1 van m'n favoriete kleuren. En wat ik een voordeel vind ten opzichte van de hybrids vind ik de kleuren in het interieur; knopjes en displays zijn oranje ipv blauw.

Dat is helaas bij veel andere merken ook het geval. Als ik kijk wat ze durven vragen voor hybride Yaris van 5 jaar dan sla ik als 2e auto deze nog even over (over 2 jaar).
Er staat Toyota op en het model is geliefd bij bejaarden ... da's dubbel pech, dat houd de prijzen hoog. :( Dat zie je ook bij de Suzuki Ignis, die blijven ook maar duur.
 

SteGo

Donateur
@JeSko dat kan inderdaad heel erg gevaarlijk zijn. ;)
Maar de prijs is nog niet zo scherp dat het bij voorbaat al 'kat in 't bakkie' is hoor, het geheel-plaatje moet wel kloppen.
Maar mocht het wat worden, of het nou deze 'favoriet' is of een andere die ik wellicht binnenkort nog eens tegenkom, dan laat ik het uiteraard weten. :jaja:
 

SteGo

Donateur
Vanmiddag maar eens even de betreffende dealer gebeld of de auto nog beschikbaar is; er zijn nog geen 'verkoopcontacten' geweest over de betreffende auto aldus de dame die ik aan de lijn had. (staat volgens Finnik te koop sinds 18-10-2023)
Morgen een halve dag vrij genomen en een afspraak met de dealer gemaakt om 's middags te komen kijken, de verkoper zou op de hoogte gesteld worden van mijn komst. Ik ben benieuwd. Overigens klopte de melding die gaspedaal.nl me stuurde niet, de auto is nog steeds even duur als eerder. :D Maar ik ga toch kijken.

Volgens de plaatjes bij de aangeboden auto geven ze nu wel €1000 extra inruil ... we gaan het zien. Ik ben altijd een beetje sceptisch bij dat soort mooie slogans. Als ik elders zonder die €1000 extra hetzelfde krijg voor de Citigo is het een wassen neus. ;) Ik weet wel zo ongeveer wat de auto waard is.
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Zo ... het was een flink eind rijden, ondanks dat de auto in m'n eigen provincie Overijssel te koop staat was vanaf m'n werk in Zwolle toch nog ruim een uur rijden naar het oosten van Twente. Oldenzaal om precies te zijn, dealer Peterman.

Maar wat een deceptie. Op basis van de advertentie en de foto's dacht ik echt precies gevonden te hebben wat ik zocht, behalve dan de kleur. Maar wat een frikandel bleek het in het echt te zijn ... en een dure ook nog. Deuken in de bovenzijde van de achterklep, deuk in een van de portieren, deukje in de motorkap, antenne met isolatietape aan elkaar geplakt, vermoeden van schade aan de achterkant aangezien de naden tussen achterbumper en achterschermen niet evenwijdig zijn, en nog wat zaken meer. Onderhoudshistorie ook dubieus; bij 26.000km een grote beurt, daarna 3x een kleine beurt waarvan de laatste bij 86.000km in 2021, en sindsdien kennelijk niks meer terwijl de huidige km-stand 120.000km is ...... en dat voor een 'Toyota Approved Occasion' bij de officiële merkdealer ... :pieker:

Ik geloof dat ik er bijna 3 kwartier heb rondgelopen, waarbij ik ook de rest van de auto's heb bekeken; er is geen verkoper bij me geweest. Pas toen ik zelf al had besloten dat ik deze frikandel zelfs niet wilde proefrijden en ik alweer van plan was te vertrekken kwam de verkoper toch nog even op mij af, maar voor mij was het al klaar. Ik kom een eind rijden voor een auto die op website echt prachtig is, en dan blijkt er vanalles aan te mankeren. Hij had een babbeltje over dat ze schades pas repareren nadat de auto is verkocht en dat alles in orde gemaakt kan worden ...
Dat gaat er bij mij niet in; óf je laat gewoon netjes zien wat er mankeert en je verkoopt de auto 'As is', óf je repareert de schade voordat je de auto in de showroom zet. Nu kom ik er naartoe met het idee dat ik een mooie auto ga bekijken en staat er een frikandel die de vraagprijs bij lange na niet waard is.

Ik heb hem duidelijk verteld wat ik ervan dacht, hij zei dat hij me begreep. Maar ik heb niet de illusie dat ze er iets mee gaan doen.

Daarnaast vond ik de toon waarop ik een van de medewerkers met klanten hoorde spreken aan de balie ook niet bepaald klantvriendelijk, dus mij zien ze niet weer bij Peterman.
Voor wie nieuwsgierig is naar welke auto het betreft, deze; https://occasions.toyota.nl/auto/891788403
Overigens klopt de advertentie ook niet .. hij heeft helemaal geen LED dagrijverlichting en LED achterlichten ... nog een fout van Peterman.

Nee, 't is voor mij helemaal klaar met deze dealer. :D :D

Voorlopig blijf ik dus gewoon nog wat langer rondkarren in de Citigo. Volgend jaar ga ik wel eens weer opnieuw op jacht.
 

Chrisjemol

Forumguru
Tja zo zijn heel erg veel autodealers. Die denken dat alles zo komt aanwaaien…

Tevens heeft maatje van me een aygo en als die bij mij in de Up! zit zegt hij telkens ‘ja zo’n up is toch echt wel meer auto vanbinnen ipv een poppenwagentje’

Dus toyota is ook niet zaligmakend…
Gewoon lekker skoda’en
 

JeSko

Forumguru
Zonde, zo op foto een net wagentje, maar ze kunnen tegenwoordig met slinks fotograferen veel verdoezelen, en dat doen ze dan vaak ook zo blijkt. Toch niet te geloven dat ze op deze manier hun eigen Toyota approved formule een slechte naam willen geven... Niet te begrijpen.

Trouwens erg veel geld, in België rijd je voor dat bedrag een CH-R.
 

SteGo

Donateur
En wat is dit dan?
Een kapje met een gat erin, ook gerepareerd met isolatietape. :deuk:
Een ding scheelt; dat had ik vooraf wél gezien. Ik had zelf al opgezocht wat het onderdeelnummer van een nieuw kapje is inclusief de prijs.
Daar komt ie; 55539-52070-C0. €5,38 bruto ex BTW. Voor dat geld zou ik de moeite niet genomen hebben om het kapje te tapen, maar had ik er gewoon een nieuwe indrukt, scheelt allerlei vragen ...
Afdekkapje van de USB-poort mist ook, is ook te zien op de foto. Dat is dan wel weer typisch Toyota; kapje kun je niet los kopen, dus moet je de complete USB-poort kopen ... en dat gaat dan natuurlijk wel weer op z'n Toyota's ... €108,29 bruto ex BTW. :D *Ka-Ching!*

@Chrisjemol in het A-segment wint het VAG-trio ruim van de Aygo/C1/108, en wat mij betreft zelfs ook nog van de nieuwe Aygo X. En Toyota is ook zeker niet zaligmakend, maar qua hybride techniek staan ze wat mij betreft wel op nr1.
Ik zit persoonlijk niet zo te wachten op TSI + DSG van VAG, dan liever full hybrid van Toyota/Lexus als ik een automaat wil hebben.

Ik zou mezelf ook geen Toyota fanboy willen noemen ofzo; dat laat de lijst met auto's die ik heb gehad ook wel zien. Tot nu toe 4x een VAG-product en 3x Toyota (Daihatsu meegeteld). ;) De rest van het jaar zal de Citigo in ieder geval nog blijven. Wat volgend jaar brengt zie ik dan wel weer. Wie weet wordt het zoïets vreemds als dit ... over overpriced shit gesproken ... :deuk::D
 

SteGo

Donateur
Toch niet te geloven dat ze op deze manier hun eigen Toyota approved formule een slechte naam willen geven... Niet te begrijpen.

Trouwens erg veel geld, in België rijd je voor dat bedrag een CH-R.
Dat snap ik zelf inderdaad ook echt niet. Bij Toyota Approved verwacht ik volledige onderhoudshistorie uitgevoerd door de dealer of erkend Toyota reparateur. Op deze manier zegt dat label helemaal niks. :(
 

SteGo

Donateur
Hoe ik vanochtend uiteindelijk hier terecht kwam ... :wavecry:
Dickhof.png

Nadat het kijken naar de Toyota Yaris op niks uitgelopen was deze week had ik woensdag direct eens even een nieuw oliefilter en wat olie besteld. Want als de auto dan voorlopig toch nog niet weg gaat dan krijgt hij lekker vers sap en een fijn nieuw filtertje aangezien hij nog steeds bij elke start 'INSP' aangaf in het scherm. En eigenlijk zat hij nog niet helemaal aan de 15.000km sinds de vorige beurt, maar volgend weekend heb ik geen tijd en als het komende tijd kouder wordt en nat is/blijft dan heb ik ook niet zo'n zin om onder een water druppende auto te liggen op de koude betonvloer om olie te verversen.

En de dag begon vandaag dus zo goed; het was vanochtend eerst nog droog hier in de regio Zwolle en onderweg van huis naar m'n werk in Zwolle waar ik altijd klus kon de olie lekker warm worden zodat die er soepel uitvloeit. Ik heb m'n spulletjes bij me, leg altijd een stukje karton onder de auto voor het incidentiele drupje olie dat niet in de opvangbak terecht komt. Pak de garagekrik die we op het werk hebben aangezien dat veel makkelijk er is dan het krikje dat bij de auto zit, zet de krik onder de auto, krik de auto op ... en toen! :oops::oops::oops:


Ik zie de krik harder naar boven gaan dan dat de auto meebeweegt ... ohw mijn god!
blunder.png
Ik had de krik niet goed onder het krikpunt gezet! Wat een ongelofelijke amateurfout! :banghead:
Auto snel laten zakken ... schade bekeken ... tjah :unsure: Daar doe je niks meer aan .... Ik kan gaan huilen, vloeken, tieren, schelden, etc ...maar het is al gebeurd. :confused: Vrij snel volgde de gedachte; daar gaat de mooie inruilwaarde van de Citigo, dan moet ik hem maar 'op' rijden, hij rijdt er vast niet minder om.

Ik heb vervolgens de olieverversing maar even uitgevoerd (geen foto's, dat proces heb ik al vaker laten zien), en mijn vriendin maar even een berichtje gestuurd om het eventjes een beetje van mij af te schrijven ... Zij opperde het idee om het misschien te laten herstellen, en daar had ik zelf ook al even over nagedacht, maar aangezien ik zelf natuurlijk in de branche werk weet ik wel dat 'kleine' schades onderaan de streep ook al snel vrij prijzig kunnen worden. Dit valt prima te repareren, maar ze zullen toch de boel kaal schuren, ogen eraan lassen, deuk eruit trekken, strak maken en spuiten. Dat is niet gefixt voor €150 zegmaar .... :D

Maar ik ben desondanks toch maar even naar een schadehersteller gegaan waar ik de mensen goed ken (niet dezelfde als die m'n voorruit heeft vernieuwd eerder dit jaar) om daar eens even naar de schade te laten kijken. En al vrij snel wordt ik erop gewezen dat dit gewoon verzekeringswerk is ... huh? :unsure: Ook als ik door mijn eigen domme fout de krik verkeerd onder de auto zet?

Kennelijk dus wel .. ik ben all-risk verzekerd bij Interpolis, dus dit zou gewoon betaald moeten worden door Interpolis. Daarbij heb ik no-claim beschermer dus die komt dan ook nog mooi van pas. Enkel eigen risico van €150, maar de schade aan de auto is veel meer dan dat bedrag. Schade even gemeld via de Interpolis-app en een afspraak gemaakt voor reparatie. Ik had geluk; er was voor de kerst nog een plekje beschikbaar waar dit klusje nog net mooi tussen paste. Maandagochtend 18 december is dit de eerste klus voor de plaatwerker (die ik ook wel persoonlijk ken, das leuk ;)) en uiterlijk 20-12 is de auto weer klaar.

En aangezien ik er toch was hebben we direct ook even een kleine beschadiging aan de voorbumper bekeken die er al zat toen ik hem kocht. Dat bumperhoekje spuiten ze dan ook direct even mee. Uiteraard moet ik dat wel zelf betalen, maar aangezien de auto dan toch al in de spuitcabine staat vallen de kosten hiervoor wel mee.

En zo kreeg de dag toch nog weer een wending die ik niet aan had zien komen ... :rolleyes:
Maar alles is dus voor het eind van het jaar nog weer gefixt en de financiële schade blijft voor mij beperkt.

Ik denk dat ik nu echt er wel het punt heb bereikt waarop ik onderhoud in vervolg weer gewoon door de garage laat doen. Het gedoe met onderhoud uitvoeren op m'n knieën of liggend op de vloer daar ben ik inmiddels wel een beetje klaar mee. En met zo'n verschrikkelijk domme fout als vandaag is het kostenvoordeel ook acuut verdampt.

You live and you learn ...
 

Tees

Donateur
Tsja...dit soort dingen gebeuren helaas, of je t nou zelf doet of bij een garage. Voordeel bij die laatste is dat zij het dan moeten betalen. Maar ik herken het gevoel hoor, dan sla je jezelf wel even 3x voor je kop...

Ik check altijd 2x of de krikarmen netjes op de felsrand zitten waar ze horen. Ben altijd doodsbang dat dit een keer gebeurt (of nog erger: de wagen van de brug dondert...). Als ik zie wat de garage vraagt voor eenvoudige klussen, dan neem ik dit soort risicos wel voor lief hoor :jaja:
 

EdK

Forumguru
Zie het volgende bericht al hier staan na 20-12-'23 !!!
Ik heb me als nieuwe citigo verkocht / ingeruild op een ......... :koffie:

Tsja vervelend maar shit happend en je staat je inderdaad te vervloeken op dat moment...
En lijkt wel of je de ene na de andere pech hebt met deze bolide....
 

SteGo

Donateur
@Tees garages vragen inderdaad wel veel geld, dat is zeker waar, ondanks dat ik snap hoe die rekening tot stand komt. Je staat soms echt te knipperen met je ogen als je iets relatief simpels hebt laten doen en dan de rekening gepresenteerd krijgt. :unsure: Anyway .. voor de komende 15.000km heeft de Citigo in ieder geval weer vers sap ... daarna zie ik wel weer.

@EdK :deuk::maakmegek:ik sluit niks uit! Hahaha. Ik denk alleen wel dat het toch echt nog zal duren tot volgend jaar.
Maar dat ik de ene na de andere pech heb met de auto is wel waar ... dat gevoel bekruipt mij ook wel eens. Het is niet het meest gelukkige auto-huwelijk dat ik tot nu toe heb gehad. :pieker: En ik heb het idee/gevoel dat de vorige Citigo toch ook gewoon net iets beter in elkaar stak qua rammeltjes enzo in het interieur.

Die staat overigens nog steeds te koop, maar ik wil hem absoluut niet terug; geen CNG meer voor mij.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

ertromp

Forumguru
Balen zeg. Maar zet je de krik zo onder de felsrand zo te zien aan de foto? Dat is überhaupt al niet de bedoeling
 

SteGo

Donateur
@ertromp ik zet de krik inderdaad zo onder de felsrand, klopt. :censored: Maar wel op de plek die als krikpunt is aangegeven, daar is de rand een stuk dikker dan iets verder naar achter.

Maar ik weet denk ik wel waar je op doelt; eigenlijk zou er een rubber blok op de krik moeten liggen waar de felsrand in valt. Zoiets als dit;
Schermafbeelding 2023-11-18 192843.png
Heb ik alleen niet ... maar zou misschien wel een idee zijn om eens te bestellen indien ik onderhoud toch wél zelf wil blijven doen. Kost ook weer niet de wereld bij HBM.

Overigens kan die rand op de aangegeven plekken naar mijn idee best wel wat hebben, want als hij bij de garage op de 2 koloms hefbrug gaat wordt hij op dezelfde plekken opgetild, en die hebben ook niet van die hele diepe gleuven in de pads. Maar je hebt gelijk .. het moet eigenlijk anders. :thumbsup:

Als ik zo'n pad had gehad was het wellicht ook niet fout gegaan vanochtend doordat je dan nog iets beter moet opletten dat de rand precies in de gleuf valt.
 

ertromp

Forumguru
Beter is iets van rubber er tussen inderdaad. Staal op zo'n felsnaad beschadigd de coating en risico op ombuigen.
Op de hefbrug wordt de auto op 4 punten ondersteund en recht omhoog gewerkt. Op de krik maar op 1 punt die ook nog schuin belast wordt door een auto die schuin omhoog gaat
 

JeSko

Forumguru
Ietwat deftige krik zoals de ultra low die ikzelf heb heeft al een dikke rubberen laag die de felsrand beschermt, dus zit je niet te sukkelen met opzetstukken en dergelijke. Normaal kan je hem ook prima zonder Krikken, die verstevigde punten zijn ervoor gemaakt.
 
Bovenaan Onderaan