SteGo's Citigo's

Tees

Donateur
Of als je t nog fancyer had gewild, had je een soort lichtbalkje kunnen maken, zodat het licht van de LEDs rondom geleid wordt.
 

EdK

Forumguru
stukje acryl werkt meestal heel goed
Je moet het alleen wel kwijt kunnen.
Maar goed nadat je het een eerste keer hebt gemaakt kom je vaak de dingen tegen waar je in begin overheen kijkt en die je bij een volgende keer toch anders zou aanpakken.
Dat is met dit soort privé dingen en ik zie het op werk ook waar wij veel specials creëren en waar het eindresultaat al mooi is maar waarvan je dan denkt "de volgende keer moeten we toch dat of dat even net anders maken om nog mooier resultaat te krijgen "
 

SteGo

Donateur
Je moet het alleen wel kwijt kunnen.
Dat zou in dit geval wel lastig geworden zijn. Als ik de knop indruk om de gordel te ontgrendelen raakt de knop de leds net niet. Ik had daar nauwelijks ruimte over dus een stukje acryl boven de leds was hier niet mogelijk geweest. In dat geval had ik het anders moeten ontwerpen met kleinere leds.

Mijn bevinding door de jaren heen is dat als ik projecten té ingewikkeld maak dat de hele lol er dan ook vanaf gaat. Het moet wel leuk blijven en passen bij de skills die ik heb, natuurlijk mag er een uitdaging in zitten, maar dat was dit project per definitie al omdat ik nog nooit eerder zoiets had gedaan. Als ik te ambitieus was geweest door met rondom diffuus licht te willen werken, en de verlichting laten reageren op het insteken van de gordel door bijvoorbeeld van kleur te veranderen, met tientallen minuscule smd ledjes te werken ipv 3 grotere exemplaren, en eventueel nog meer leuke ideetjes, dan gaat het mij boven de pet en vind ik het niet leuk meer. Ik had nog wel overwogen om de verlichting te laten reageren op het insteken van de gordel maar dat heb ik expres al laten varen want voor een eerste keer vond ik dit al heel erg mooi. :giggle: En wat ook meespeelt; als het project wel was mislukt was de financiële schade te overzien. 2 gordels van de sloop voor een mooi bedrag en de overige benodigdheden waren ook zeer goed betaalbaar.

Ik heb in het verleden al eens een project bij een van m'n vorige auto's dat bijna af was in de vuilnisbak gemieterd omdat ik te perfectionistisch was en iets wilde doen waar ik niet de skills en juiste middelen voor had en dat is zo frustrerend. En ik had er zo verschrikkelijk veel uren in gestoken.... Het is en blijft hobby, het moet wel leuk blijven.

Dus hoeveel er idealiter ook nog aan te verbeteren zou zijn aan mijn gordels; ik ben hier al enorm mee in m'n nopjes. :jaja: En mocht ik het ooit blij een volgende auto weer doen dan zijn er ongetwijfeld zaken die ik beter, vlotter of mooier zou kunnen maken, maar dat is een kwestie van ervaring en oefening. ;)
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Op werk hebben we het geluk dat er een 3 tal 3D printers staan met een collega die onwijs goed met CAD kan tekenen en een gesproken idee prima kan visualiseren.
Dus jij loopt met een idee en je weet dat in bewoording aa hem uit te leggen en een dag erna heeft hij al een ruwe schets of al een 3D model staan.
Leuk voorbeeld is dat wij astronomische klokjes gebruiken, en daar zit een manual bij
Die gaan in algemeen mee in de kast maar vallen in de sokkel vanuit de documenten houder op deur.
Nu vroeg ik hem of hij een houder kon maken die we op de montagerail waar klokje ook op zit konden klikken naast klokje waar dan de manual in kon.
Enkele dagen later kwam hij met eerste model en die heeft hij nog iets aangepast en gebruiken we nu zolang het mogelijk is.
Klant is om zo'n klein lullig iets verbaast en waardeert het erg...

Wat dat betreft is dat verdomd makkelijk , en worden de oplages erg groot dan kun je altijd nog zoiets laten doen door spuitgieterij dan.
 

SteGo

Donateur
Ik denk dat ik aankomende week maar eens even een afspraak bij de dokter ga maken voor de Citigo, de auto-dokter uiteraard. :unsure:
Een flinke tijd geleden heb ik al eens een filmpje gepost van een wat vreemd 'knakkend' geluid / gevoel in het stuur;

Toen we richting de zomer gingen verdween het probleem echter grotendeels weer en vond ik het allemaal wel prima zo.
Echter sinds een tijdje komt het weer terug, niet elke keer even sterk en ik kan het nadat het is voorgekomen meestal ook niet direct weer reproduceren. Soms gaat het gepaard met een *kloink*-geluid wat nog het meest lijkt op wanneer je met een metalen voorwerp op de veer van de veerpoot zou slaan, althans dat is hoe ik mij voorstel dat het zou klinken terwijl je in de auto zit. :D
Dit is natuurlijk irritant, maar niet onoverkomelijk, de vorige Citigo had ook met enige regelmaat zo'n *kloink*-geluid met name in wat haaksere bochten.

Echter gisteren reden we vanuit richting Apeldoorn op de A50 bij knooppunt Waterberg richting Oberhausen de A12 op. Wie daar vaker langskomt weet dat die verbindingslus eerst naar beneden loopt, onder viaducten door en dan met een bocht naar rechts weer omhoog om op de A12 te komen. En in die bocht omhoog hoorde, en ik voelde het ook in het stuur, de hele tijd dat gerammel / geknak zoals ook in het filmpje, maar dan continu achter elkaar. Wel zonder enig *kloink*-geluid. Ik dacht eventjes dat er iets kapot was gegaan in de wielophanging ... maar eenmaal de bocht uit was alles weer 'normaal'. What the f***??? :oops::unsure: Tijdens de overige kilometers die we gisteren hebben gereden heeft het euvel zich ook niet opnieuw voorgedaan.

Ik vind dit nu toch wel aardig irritant worden en het doet ook steeds meer afbreuk aan het plezier wat ik heb aan de auto. Ik ben eigenlijk van plan nog wel een tijdje mee rond te blijven rijden met de Citigo .. maar dan wil ik dit probleem toch wel graag even aangepakt hebben. En als het de veerpootlagers zijn; prima, vervang die troep maar .. ik hoop echter dat er niet meer aan de hand is.

Officieel heb ik nog 1 week garantie op de auto .. maar de dealer hoeft niet bang te zijn. Dit mag mijn eigen garage uitvogelen ..

Ondertussen voedde deze ergernis mijn neiging om uit te kijken naar iets anders alweer. En het zoeken naar auto's vind ik hartstikke leuk, echter de bedragen die bij de gevonden auto's staan niet, dus het heeft veruit de voorkeur dat de garage dit probleem even fixt. :D:maakmegek:
 

EdK

Forumguru
om uit te kijken naar iets anders alweer.
Hou je er wel rekening mee dat je vanaf nu een wagen met een extra set gordelhouders moet aanschaffen !!
Want ja gordelhouders zonder LED verlichting dat komt er niet meer in thuis...... :pieker:
 

SteGo

Donateur
@EdK ik weet zeker ... of bijna zeker ... ik ga er vanuit .. euh, op z'n minst hoop ik dat de garage het euvel gewoon gaat fixen. :D

En jah .. ik ben mij er terdege van bewust dat MevrouwGo wel teleurgesteld zou zijn als er een auto zou komen te staan die geen verlichte gordelsloten zou hebben. :oops: Ik ben er alleen bang voor dat wanneer er ooit een andere automobiel aangeschaft gaat worden ze in ieder geval in de eerste periode het zonder die verlichte gordelsloten zal moeten doen. :LOL:

Ze benadrukte gisteren nog dat ze de huidige Citigo zo fijn vind, en ook fijner (comfortabeler) dan de vorige, er is mij dus wel iets aan gelegen om hem te laten fixen. Daarnaast is het nog wat lastig om met de wensen van ons beiden een auto te vinden die bovendien ook nog eens budgettair past. :unsure: Maar dat probleem hoef ik over een paar jaar pas op te lossen. :angel:
 

SteGo

Donateur
En vandaag is de grijze muis precies een jaar 'in dienst' bij mij.
Gekocht met 93.682km op de teller, en nu;
20230916_200403.jpg

Dat kleine muisje heeft het afgelopen jaar dus 32.574km weggetikt. Netjes! :jaja: Dat tikt menig Citigo in 3 jaar nog geen eens weg.
Of het muisje over een jaar weer zoveel kilometers weggetikt zal hebben weet ik niet zeker, door familieomstandigheden heb ik afgelopen voorjaar wel wat extra kilometers moeten rijden. Maar het zou me niet verbazen als er over een jaar opnieuw om en nabij de 30kkm bij gekomen zal zijn.

Aankomende week mag de muis trouwens even naar de dokter voor het geknak/gekraak, donderdag gaan ze bij de garage eens even proberen uit te vogelen wat er aan de hand is. Ben benieuwd wat ik dit keer als leenauto mee krijg.

Hopelijk kan ik eind volgende week iets vertellen over wat er precies aan de hand is. Ik heb toch wel graag dat het probleem opgelost wordt, liefst zonder al teveel financiële pijn natuurlijk .... :angel:
 

SteGo

Donateur
Ben benieuwd wat ik dit keer als leenauto mee krijg.
Nou dat was dus weer zo'n Mitsu SpaceStar .. :D Zo'n auto die je nog nieuw kunt kopen maar die als een kleine auto van 30 jaar geleden aanvoelt. Niet dat ik hem zelf wil hebben, maar ergens heb ik toch nog wel een zwak voor z'n eerlijke auto zonder fratsen. En verrassend zuinig .. 4.1L/100km volgens de boordcomputer .. maar genoeg geluld over die SpaceStar;

@EdK ik weet zeker ... of bijna zeker ... ik ga er vanuit .. euh, op z'n minst hoop ik dat de garage het euvel gewoon gaat fixen. :D
:unsure: Tjah ....

Ze hebben ........... niks gevonden ....... :oops:

Heel lullig; maar vandaag was het probleem compleet afwezig. 2 monteurs hebben onafhankelijk van elkaar uitgebreid proefgereden maar de Citigo voelde kennelijk dat hij bij de dokter was ... en het probleem was acuut over. :cautious: Meerdere soorten wegen geprobeerd, verschillende snelheden, etc etc maar het probleem liet zich vandaag niet horen.

Op basis van het filmpje waren de veerpootlagers wel verdacht maar ze hadden wat testjes gedaan waarbij het ook wel naar boven had moeten komen dat ze in slechte waren als dat het geval zou zijn, maar dat gebeurde niet. Vergeef het me dat ik de technische uitleg even niet meer weet. :D Maar de veerpootlagers zijn dus van de verdachtenlijst gestreept.

Een van de monteurs grapte dat ze de hele voorwielophanging inclusief stuurinrichting wel konden vervangen, dan is het probleem waarschijnlijk wel over. Maar dat is uiteraard geen realistisch scenario. Net zoals het tweede advies; andere auto kopen. :D Toen ik de auto weer kwam ophalen heb ik ook nog even samen met de garagehouder in de auto gezeten maar het probleem kwam ook toen niet bovendrijven.

Op basis van het filmpje en de zaken die de garage heeft onderzocht gaat de verdenking momenteel uit naar de stuurbekrachtiging. Maar als het probleem zich niet voordoet kunnen ze het niet met zekerheid vaststellen. Het advies is zodoende om voorlopig niks te doen en maar te zien hoe het zich ontwikkeld. Mocht het probleem veel prominenter gaan worden dan kunnen ze gericht diagnose uitvoeren en met de stethoscoop zoeken naar welk onderdeel het probleem precies veroorzaakt.

Dat was dus niet helemaal de uitkomst waar ik op had gehoopt, maar wel de goedkoopste. :maakmegek:
 

hemi24

Forumguru
@SteGo : hebben ze ook de moeite genomen om even te zoeken in het systeem of er een TPI boven kwam drijven bij het zoeken op de klacht voor dit specifieke model/type?
 

SteGo

Donateur
@hemi24 ik was er uiteraard niet de hele tijd bij, maar ik weet dat ze onder andere bij AMT hebben hebben gezocht of dit probleem bekend was bij de Citigo/Mii/Up en omdat ze daar niks over konden vinden hebben ze ook breder gezocht of het probleem voorkwam wij andere modellen van VW/Seat/Skoda maar de zoektocht leverde helaas geen informatie op waar ze iets mee konden.
Mochten we er ooit nog achter komen wat het probleem veroorzaakt dan laat ik het weten. ;)

Overigens heb ik het probleempje van de zakkende binnenspiegel inmiddels ook verholpen. Vlak voordat ik op het punt stond om montagepasta te bestellen, idee aangedragen door @Tees , las ik ergens op internet nog een andere tip om speling op kogelgewrichtjes te verminderen; smeer het gewricht in met lijm die gel-achtig opdroogt en flexibel blijft. Nou .. zo'n lijm had ik nog wel liggen;
Schermafbeelding 2023-09-23 173805.png

Met een wattenstaafje voorzichtig wat lijm opgebracht, de spiegel wat heen en weer bewogen, nog een beetje lijm en vervolgens de spiegel met tape in de gewenste positie gezet en de lijm laten drogen. De volgende dag de tape weer verwijderd en verdikkie ... het werkt! :D Ik kan de spiegel nog steeds verstellen maar hij zakt nu niet meer langzaam naar beneden. Fijn dat het nu opgelost is.

Nu het 's ochtends en avonds ook weer langer donker is en de spiegel niet telkens zielig naar beneden zakt kan ik ook eindelijk zien of het automatisch dimmende gedeelte van de spiegel ook goed werkt in de praktijk. En ik moet zeggen; dat werkt uitstekend! Net voordat het licht van een achterligger irritant begint te worden dimt de spiegel automatisch, dat is wel fijn. In de Toyota iQ die ik in het verleden had zat ook zo'n automatisch dimmende spiegel (af-fabriek), maar dit relatief goedkope Chinese ding doet het ook prima! Ben ik blij mee. :giggle:
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Goed bezig @SteGo! Een automatisch dimmende binnenspiegel is inderdaad heel prettig. Heb t ook in m'n O2 en tis een verademing, altijd precies op t goede moment, en ook heel fijn dat ie in t donker op de snelweg een beetje dimt als er niet iemand vlak achter je rijdt, scheelt ook in de felheid van het licht.
 

SteGo

Donateur
Ik ben de laatste tijd eigenlijk een beetje vreemd gegaan ... weliswaar niet all the way ... maar toch. En m'n huidige partner .. was gewoon in de buurt. :oops: :censored:

Ze stond gewoon trouw te wachten, buiten, op de parkeerplaats. Ondertussen stond ik in een showroom anderen te bekijken, aanraken, keuren op geschiktheid, en dat terwijl we eigenlijk nog maar net iets meer dan een jaar een soort van 'relatie' hebben. Ik weet niet of ze het doorheeft, ik vermoed van niet, anders had ik vast al lang een spontane koelwaterlekkage voor m'n kiezen gekregen of vele elektronische Gremlins.

En toch is er altijd wanneer ik weer instap in de Citigo het gevoel van; dit is ook best aardig...... maar wat jammer dat je geen fijne automaat hebt en iets betere stoelen voor langere ritten. Het ligt aan mij; m'n voorkeuren veranderen een beetje, wil wat meer comfort, zelf schakelen hoeft van mij niet meer.

Toch kwamen m'n vriendin en ik tot de conclusie dat de Citigo voorlopig nog even blijft, sowieso dit jaar nog :D, volgend jaar zien we wel weer. Bij alles wat ik zie als serieuze optie om de Citigo op te volgen moet naar mijn smaak teveel geld bij. Vandaar dat het ook nog niet tot een proefrit is gekomen in iets anders, ik weet wel zo ongeveer wat de Citigo waard is en we gaan er dan toch niet uitkomen bij het financiële gedeelte.

Het is altijd leuk om bij bedrijven rond te neuzen waar in de showroom allerlei merken staan, ook merken waar ik persoonlijk niet van nature aantrekkingskracht voor voel. Maar meestal bevallen Skoda, VW, Toyota & Lexus me het beste. Maar met de wens voor een automaat ligt heel eerlijk een auto met zo'n logo op dit moment het meest voor de hand;
Schermafbeelding 2023-11-04 111054.png
Sorry .. :bloos:

Maar dat wil niet zeggen dat het uiteindelijk niet alsnog een Skoda Fabia met DSG kan worden, ligt alleen niet zo voor de hand. :D

In de tussentijd laat de Citigo mij de afgelopen dagen bij elke start weten; INSP
Prima, ik zal een extra fijn oliefiltertje uitzoeken en nog even een flacon olie bestellen omdat ik nog net iets te weinig olie op voorraad heb om haar weer helemaal met de gewenste hoeveelheid te voorzien.

Binnenkort maar weer eens even tijd maken voor een kleine onderhoudsbeurt dus. :troost:
 

SteGo

Donateur
Onderhoudsbeurtje is nog niet uitgevoerd, de Citigo geeft immers wel iets aan de vroege kant aan dat het er weer tijd voor is ... het kan nog wel ruim 1000km wachten. Dus volgend weekend of het weekend daarna zal ik dat waarschijnlijk even doen.

Maar wat ik gisteren wel even heb gedaan is de ruitenwisserbladen even vervangen, die streepten zo langzamerhand wel heel erg irritant, en de achterste deed ook weinig nuttigs meer. Enkel een hoop extra wazigheid veroorzaken. ;) Dus even vers spul erop. Die had ik toch nog op voorraad liggen, daardoor voelt het alsof het niks heeft gekost. :maakmegek::D

Setje Bosch voor de voorste ruitenwissers, en een origineel VAG wisserblaadje achterop, net zoals de vorige keer.
Schermafbeelding 2023-11-12 111402.png

Er viel me wel iets op aan het nieuwe wisserblaadje voor op de achterklep; die koop ik eigenlijk altijd origineel maar nog niet eerder liet VAG zo duidelijk weten door welke firma ze geproduceerd worden. De oude onderop en de nieuwe boven; wisser.png

Gisterenmiddag en -avond waren we op pad en mochten de wisserblaadjes direct hun dienst alweer bewijzen; heel fijn om weer fijn werkende wisserbladen te hebben. Blij mee. :jaja:

Afgelopen week kreeg ik nog een (automatisch) mailtje van Gaspedaal.nl, ik had al m'n zoekopdrachten weliswaar verwijderd omdat ik de zoektocht naar een opvolger sowieso voor dit jaar heb stilgelegd, maar er was kennelijk nog een auto die ik daar als 'favoriet' had aangeklikt ...... ja zo'n voiture met het logo uit m'n bovenstaande post.
Die was €600 in prijs gezakt .. en dan begint het ineens toch weer te kriebelen he ... maar hé! mag niet dit jaar ... :D

Ik zit sowieso nog wel een beetje in dubio over waar ik goed aan doe; stap ik in de komende tijd over naar een hybride Toyota die aansluit bij mijn wensen en waar ik blij van wordt, of rijd ik nog een poos door in de Citigo en wacht ik nog een aantal jaren totdat er interessante EV's beschikbaar komen in mijn prijsklasse. Dan denk ik aan bijvoorbeeld een Kia Soul (huidige model), die nu nog veeeeeel te duur is voor mij. Lastig .. vrijwel zeker is het het financieel het meest verstandig lekker door te rijden met de Citigo, aangezien die met z'n verbruik van 4,6L/100km niet onder doet voor een hybride en ik daar ook minder op af kan schrijven dan op een hybride die al makkelijk het dubbele kost van de inruilwaarde van de Citigo.

Maar heb ik de zin en het geduld om verstandig te zijn? :pieker:
Mijn vriendin herinnerde me onlangs nog aan dat ik ten tijde van de aankoop van deze Citigo heb gezegd dat ik hem had gekocht om er toch wel zo'n 4 jaar mee te doen. Had ik dat nou maar nooit gezegd ... :deuk: Of misschien is het juist een goede stok achter de deur zodat ik wél verstandig handel ... ;)

We gaan het zien. Binnenkort eerst maar weer eens verse olie en een vers filter voor de Citigo.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Ik ben ook zoals jij, door leuke en door minder leuke veranderingen in het leven, naar wat anders aan het kijken. En daarbij springt Toyota boven de rest uit, betrouwbaar, hybride technologie binnen budget, nota bene de beste hybride technologie, doorgaans goede service en lange garantie. Er werken wel wat verstokte Toyota rijders op mijn job, daar ook al meermaals gesprekken met gevoerd die me in die richting duwen. De ervaring die ik met de Mazda/Toyota hybride had in Juni, zie link, was ook ronduit fantastisch.


 

SteGo

Donateur
@JeSko ik had je topic destijds gezien, was leuk om te lezen! Net nogmaals gelezen, leuk dat enthousiasme! ;)
Ik vind de huidige Toyota Yaris & Mazda 2 hybrid prachtige auto's! Echt de fraaiste Yaris die er tot nu toe is geweest. Heb er ook al een aantal keren in gezeten (zowel Toyota als Mazda) en het oogt fantastisch ... echter vond ik de zitpositie en de instap bij de vorige Yaris wel prettiger, en ik raak al snel met m'n kruin de hemelbekleding als ik een beetje fatsoenlijk rechtop probeer te zitten. Wat dat betreft vind ik de Yaris Cross fijner, maar die vind ik wel minder mooi.

Ik heb meerdere ervaringen met de hybrides van Toyota/Lexus en onderaan de streep zijn die eigenlijk allemaal heel erg prettig. Het journaille loopt altijd te zeuren en te klagen over het geluid van de eCVT, maar ik ervaar die eCVT nooit als vervelend. Ik vind het juist heel erg prettig en relaxend hoe die transmissie en het hybride systeem zich gedraagt. En aangezien ik over het algemeen een rustige rijder ben heb ik toch al niet de neiging om het gaspedaal te vloeren. Maar áls je het dan toch doet, natuurlijk heb ik het geprobeerd, dan doet het me nog het meest denken aan m'n scooter van vroeger. Stoort mij echt niet. Ik hoef niet perse een transmissie zien of horen schakelen, waar ik wel een hekel aan heb zijn CVT's die doen alsof ze schakelen, dat vind ik echt bloedirritant. Voorbeeldje; huidige Suzuki Ignis CVT (mild) hybrid.

Auto's waar ik op het gebied van hybrides prettige ervaringen mee heb;
* Toyota Auris Touring Sports, veel te groot voor mij, en de instap net wat aan de te lage kant.
* Lexus CT 200h, ben echt verliefd op het interieur, maar ik vind de instap te laag
* Toyota RAV4 PHEV, mooie auto, maar veel te duur voor mij
* Toyota Yaris (3e generatie) Hybrid, fijne instap, lekker ruim en zit ook lekker, fijn formaat auto.

En daarnaast ook nog wel ervaring met een Mitsubishi Outlander PHEV, maar dat vond ik toch echt wel een minder fijne hybride dan wat Toyota te bieden heeft. Daarnaast wordt ik nooit echt gelukkig van de afwerking van Mitsubishi's in het algemeen. Geen auto die ik zelf zou overwegen.

Het is voor mij nu eigenlijk vooral de vraag; gun ik mezelf nu of binnenkort een keer een Yaris Hybrid, want daar gaat het dan om, of sla ik de Hybrid over en spaar ik langer door en wacht ik totdat EV's met een fatsoenlijke range (300km of meer in ongunstige omstandigheden) betaalbaar worden. Waarbij 'betaalbaar' natuurlijk voor iedereen wat anders inhoud, maar laten we het erop houden dat ze momenteel allemaal nog ver ver ver buiten budget vallen. :D
 

JeSko

Forumguru
Dank! :D

Dat eigen enthousiasme verbaasde mij achteraf zelf ook, die auto was DE aanzet tot anders denken over auto's, voor mezelf dan. Al beken ik wel kleur, wellicht had ik er niet naar gekeken moesten we onze Mazda niet hebben, met de "wildere" Mazda en eventueel zo'n rustige hybride Yota zou het voor mij de ideale combi zijn, een beetje zoals ik destijds de kalme luxe Superb had waar ik ook van genoot. Het is gewoon anders en ik vind die afwisseling wel leuk, neem ik de schreeuwerig luide lage go cart? Of de stille zuinige hoge luxe hybride? Het is voor mij als ouder wordend petrol head ( ben ook geen 22 meer ) een leuke luxe om eventueel te hebben. Af en toe wil ik, binnen de wegcode natuurlijk, nog wel eens de "hooligan" uithangen, maar heel vaak hoeft die extra aandacht ook niet ;)

De CVT stoort mij ook geheel niet, ja hij gromt wat aanhoudend als het pedaal plat gaat, maar dat doet elke auto bij gas plat. Eens je het gas lost om op snelheid te blijven kalmeert de hele auto. Bovendien zet die heerlijke CVT aan tot kalmer rijden, dat is ten slotte toch het hele idee erachter, en ik merkte dan ook in de leenauto dat ik heel kalm reed en dat wel heel lekker vond. Bovendien zijn ze bewezen betrouwbaar die CVT's, bij een DSG of andere traditionele automaat is het vaak goed zoeken welke er net in zit om extreem dure reparaties te vermijden, —> geen zin in.

Mitsubishi spreekt mij ook totaal niet aan, dat interieur is zo spartaans, het lijkt wel gemaakt om uit te spuiten met de hoge drukreiniger :D ... Toyota spreekt mij qua interieur ( en exterieur) ook niet per se aan, al hebben ze een model die daarop een verfrissende uitzondering is, deze is dan ook nummer 1 kandidaat bij mij.

Ik zeg, je leeft maar één keer, en zo'n Yaris hybride rijd in alles veel lekkerder dan een Citigo, dat is gewoon een andere klasse ondanks het gelijkaardige formaat. Ev's gaan nog lang te duur blijven vrees ik, en voor je Citigo krijg je nu vast nog een mooie prijs, om één of andere reden houden VW producten goed hun waarde. Ik denk dus doen als je het kan, je gaat met veel plezier die Yaris rijden en je gaat hem zowieo jaren kunnen rijden tot de EV overgang voor jezelf gemaakt kan worden, bovendien zijn ze intussentijd goedkoper in onderhoud want er zijn minder slijtagevoelige onderdelen.
 
Laatst bewerkt:

Japanese Power

Donateur
waar ik wel een hekel aan heb zijn CVT's die doen alsof ze schakelen, dat vind ik echt bloedirritant
Bedoel jij dan de zgn. MMT-bakken van Toyota? Dat is echt vreselijk. Nooit begrepen waarom dat nog steeds als automaat te boek staat bij de reguliere autohandel. Het is namelijk geen automaat maar een geautomatiseerde handbak. Ik heb ze altijd volledig links laten liggen tijdens zoektochten naar 2e-hands Toyota’s destijds.
 
Bovenaan Onderaan