SteGo's Citigo's

SteGo

Donateur
@ertromp ik zet de krik inderdaad zo onder de felsrand, klopt. :censored: Maar wel op de plek die als krikpunt is aangegeven, daar is de rand een stuk dikker dan iets verder naar achter.

Maar ik weet denk ik wel waar je op doelt; eigenlijk zou er een rubber blok op de krik moeten liggen waar de felsrand in valt. Zoiets als dit;
Schermafbeelding 2023-11-18 192843.png
Heb ik alleen niet ... maar zou misschien wel een idee zijn om eens te bestellen indien ik onderhoud toch wél zelf wil blijven doen. Kost ook weer niet de wereld bij HBM.

Overigens kan die rand op de aangegeven plekken naar mijn idee best wel wat hebben, want als hij bij de garage op de 2 koloms hefbrug gaat wordt hij op dezelfde plekken opgetild, en die hebben ook niet van die hele diepe gleuven in de pads. Maar je hebt gelijk .. het moet eigenlijk anders. :thumbsup:

Als ik zo'n pad had gehad was het wellicht ook niet fout gegaan vanochtend doordat je dan nog iets beter moet opletten dat de rand precies in de gleuf valt.
 

ertromp

Forumguru
Beter is iets van rubber er tussen inderdaad. Staal op zo'n felsnaad beschadigd de coating en risico op ombuigen.
Op de hefbrug wordt de auto op 4 punten ondersteund en recht omhoog gewerkt. Op de krik maar op 1 punt die ook nog schuin belast wordt door een auto die schuin omhoog gaat
 

JeSko

Forumguru
Ietwat deftige krik zoals de ultra low die ikzelf heb heeft al een dikke rubberen laag die de felsrand beschermt, dus zit je niet te sukkelen met opzetstukken en dergelijke. Normaal kan je hem ook prima zonder Krikken, die verstevigde punten zijn ervoor gemaakt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Toen ik nog zelf de wielen wisselde met mijn Lidl krikje had ik zelf een krikblokje gefabriekt uit 1 plaatje en 2 blokjes multiplex, waarbij de blokjes zodanig op het plaatje waren bevestigd dat de felsrand er tussenin viel.
Dat was een "zondagmiddag-gesloten-winkel-noodoplossing" maar die heeft vervolgens jarenlang prima gefunctioneerd... :jaja:
 

Tees

Donateur
Er lijkt op die krik toch gewoon een rubberlaag/plaat te zitten? Zeg maar dat ronde ding?
 

SteGo

Donateur
Beter is iets van rubber er tussen inderdaad. Staal op zo'n felsnaad beschadigd de coating en risico op ombuigen.
Ooit, toen de krik nog nieuw was, zat er ook zo'n flinterdun rubbertje bij. Die had alleen de neiging om te blijven kleven aan hetgeen waar hij tegenaan gedrukt werd. Zodoende is hij ook een keer kwijtgeraakt toen 1 van de collega's de krik eens heeft gebruikt ...

Ik doe soms ook wel een stukje karton oid tussen de krik en de auto, en toen het vanochtend mis ging zat er wel degelijk iets tussen de krik en de dorpel .. een stuk folie ... dat was echter eigenlijk een veel te groot stuk waardoor ik niet goed heb gezien dat ik de krik er niet goed onder had. Terwijl ik wel dacht dat ik hem op de juiste plek had. Toen het eenmaal fout was gegaan kon ik de krik er net zo goed direct onder zetten ... maakte toen toch al niet meer uit. :unsure:

Hoe langer ik nadenk over wat er vanochtend is gebeurd ... des te dommer mijn actie aanvoelt. :maakmegek:
Ach .. ik kan er inmiddels om lachen.

Inmiddels ook al even de voorwaarden van m'n verzekering doorgespit; doordat ik een No-Claim Garantie heb behoud ik m'n BM-trede en bijbehorende korting, maar ik zak wel terug in schadevrije jaren. En zo te zien moet ik weer premie gaan betalen voor die No-Claim Garantie vanaf het volgende verzekeringsjaar, de laatste jaren hoefde ik daar niet voor te betalen aangezien ik boven een bepaald aantal schadevrije jaren zat. Bij 'terugvalschade' moet je daar wel weer voor gaan betalen. Ach, dat kost ongetwijfeld alsnog minder dan de schade zelf betalen. ;)
 

SteGo

Donateur
Vandaag contact gehad met de verzekering over de schade. :unsure:
Zoals eerder al geschreven had ik de schade gemeld via de Interpolis-app zodat ik dat afgelopen zaterdag direct kon regelen ipv wachten tot vandaag en dan bellen, klinkt best handig.

Kreeg ik vanmiddag een email, met in de bijlage een brief, en in die brief scheven ze dat ze mij hadden gebeld maar de schade niet met mij hadden kunnen bespreken. En het verzoek om hun terug te bellen. :pieker: Euh ..ik keek op mijn telefoon; geen gemiste oproepen. Dus maar 'even' bellen ... :rolleyes: even ... keuzemenu's, geboortedatum en voornamen inspreken, en daarna vooral lang wachten. En dan verwacht je dat zodra je iemand aan de lijn krijgt die persoon precies weet wie er belt, want dat heb je immers ingesproken toch? :maakmegek:Naïeve gedachte .. opnieuw dezelfde info geven. Maargoed, toen konden we het wel hebben over de schademelding van 18 november.

Vraagt ze daarna allemaal dingen die ik al in de app had gemeld, ik kreeg de indruk dat de app nog niet helemaal goed geïntegreerd is in het systeem. Daarna nog even de gevolgen voor m'n verzekering doorgesproken. Ik dacht dat ik weer voor de no claim garantie moest gaan betalen na een schade, zo had ik het geïnterpreteerd in de voorwaarden, maar is volgens haar niet zo. Aan m'n premie veranderd zodoende helemaal niks. BM-trede blijft gelijk, maar ik zak wel terug in schadevrije jaren. Wel een beetje raar; tot en met 15 schadevrije jaren kost een schadeclaim je 5 jaren. Vanaf 16 schadevrije jaren, ongeacht of je er nu 17, 20 of 30 hebt zak je naar 10 schadevrije jaren. Ik had er ook meer dan 15 .. dus ik zak naar 10. Jammer, maar het is niet anders. ;)

Er is nu in ieder geval goedkeuring en een reparatieopdracht vanuit de verzekeraar gegeven. Mooi zo. Over een maandje ziet het er weer uit alsof er niks gebeurd is. :angel: Ik kan niet wachten. :D

Ik weet wel dat het niet zo is, maar ergens voel ik me toch een beetje voor lul rijden met zo'n lelijke deuk in m'n auto. Al helemaal omdat ik zelf in de schade-branche werk ... :facepalm:
 

Kanerr

Forumguru
Succes ermee! Het liefst krik je ook niet op de rand op maar soms kan het gewoon niet anders.. Ik pak liever een subframe (foor of achter) of de (in mijn BMW's geval) de diff aan de achterzijde.
 

Japanese Power

Donateur
Log ik na jaren afwezigheid een keertje in bij het THF en wie kom ik daar tegen: ene Stefan, a.k.a. @SteGo
Het is hier veel gezelliger man dan bij die geitenwollensokkenwereldverbeteraars daar.
Voor mij was de manier van erg in hun eigen "heilige" merk geloven een van de redenen om daar te stoppen met posten.
En zeker toen ik daar aangaf naar een ander merk (Skoda) over te stappen was het mij al snel duidelijk: je bent niet echt meer welkom.
Maar goed: zelfs binnen mijn familie zijn bepaalde contacten daarom verbroken...
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Vreselijk is dat :confused: Ik ben van huis uit groot gebracht met Renault, mijn hobby auto is ook een Renault, mijn leaseauto is een Octavia terwijl de opvolger een Astra Sports Tourer PHEV gaat worden........
En wie er ook langs komt om zijn of haar auto te showen, ik zal dat nooit weigeren omdat het een 'verkeerd' merk is........
 

Japanese Power

Donateur
Bizar hè. Maar zelfs daardoor kunnen families geen contact meer hebben. Zo’n bizar is afgunst en jaloezie, iets anders kan ik er niet van maken…
 

EdK

Forumguru
Tsja mijn familie praat ook niet meer tegen me omdat ze allen RR rijden !
Dus ik nog voor de goede vrede een Skoda RR gekocht , maar het mocht niet baten.....
Maar goed hou boel geld in me zak nu, geen sinterklaas / kerst en verjaardagen meer aan ze te besteden....
:deuk:
Maar goed kan om zulks soort dingen alleen maar lachen !
Als men materiaal belangrijker vind dan de mens zelf , dan heb ik het allang gehad....
 

SteGo

Donateur
Log ik na jaren afwezigheid een keertje in bij het THF en wie kom ik daar tegen: ene Stefan, a.k.a. @SteGo
Het is hier veel gezelliger man dan bij die geitenwollensokkenwereldverbeteraars daar.
Ik heb mij daar een tijdje geleden inderdaad aangemeld, en zoals ik daar schreef;
Ik heb me hier aangemeld om me een beetje te kunnen verdiepen in de materie rondom Hybrids, interessante dingen lezen, sfeer proeven.
:wink:
En ik heb even een aantal dagen redelijk intensief daar wat rondgescharreld, maar; sfeer is er niet, en écht interessante dingen heb ik er ook niet gevonden. Zeker niet als het de Yaris mk3 aangaat. Wat dat betreft biedt YouTube me veel meer interessante info over uiteenlopende zaken. Wat ik meenam als vrij tekenend voor dat forum; een topic over het gemis van AM-ontvangst bij moderne Toyota radio's .... really?!?!?! :maakmegek:

Ik had verwacht daar een stelletje lieferhebbers van hybride techniek te vinden die misschien interessante informatie zouden hebben over dingen waar je moet letten, bepaalde upgrades die je kunt uitvoeren, en dat soort dingen meer. Maar ik vond de sfeer er vrij zurig en niet hartelijk. Ik ben zelf geen 'geitenwollensokkenwereldverbeteraar', maar gewoon iemand met interesse in de techniek en iemand die graag zo ver mogelijk komt op een liter benzine. Maar ook weer niet het type hypermiler die z'n banden oppompt tot 3,5 bar ofzo ...

Dus ja .. ik heb er een account, maar als er een mogelijkheid was om je account zelf te deleten dan had ik dat misschien inmiddels ook al wel gedaan. En stel dat het zover komt dat de Citigo het veld moet ruimen voor een Yaris hybrid dan zal ik daar ook zeker op dat forum geen aandacht aan besteden. Dit forum is stukken leuker en veeeeeeel gezelliger! Gelukkig maar dat leden hier niet verbannen worden zodra ze geen Skoda meer in bezit hebben. ;)

Maar m'n focus ligt nu eerst nog wel even bij de Citigo, die wil ik heel graag weer gefixt hebben, en heus niet enkel voor de inruilwaarde. Ik heb zelfs nog even nagevraagd bij de schadehersteller of ze een klein deukje in het dak ook direct even kunnen restylen wanneer de auto bij hun staat. Het deukje trekt telkens de aandacht van mijn ogen als ik naar de auto loop ... Als het bij te betalen bedrag niet al te gek is laat ik die er ook even uithalen. :giggle:
 

SteGo

Donateur
Leuk; ik kreeg gisteren op Facebook een herinnering te zien van een proefrit die ik had gemaakt in een Citigo ASG op 1 december 2018. Dat was ongeveer 2 maanden voordat ik m'n vorige, en mijn eerste, Citigo CNG kocht. Ik vind het sowieso altijd wel leuk om auto-gerelateerde herinneringen te krijgen op Facebook want auto's zijn nou eenmaal m'n hobby.

Echter vond ik deze wel extra leuk en ergens ook wel grappig; ik heb momenteel m'n ogen extra goed open voor een automaat en ergens in m'n achterhoofd had ik nog wel eens de gedachte 'Moet ik de Citigo ASG wellicht ook nog eens heroverwegen?' Zeker aangezien een Yaris Hybrid, waar ik eigenlijk m'n ogen op heb, voor mijn gevoel toch overpriced is. Natuurlijk, het is een kwestie van vraag en aanbod en kennelijk zijn veel consumenten bereid die hoge prijs te betalen, maar ik vind ze gevoelsmatig een paar duizend euro te duur. En dat ik m'n aanvankelijke budget van €12.500 min inruil nu al heb verruimd zodat ik laatst zelfs naar die €15.499 geprijsde Yaris heb gekeken die ook ruim een ton op de klok heeft en al 7 jaar oud is en wat gewoon een frikandel bleek te zijn .... :rolleyes: ... dat zit gevoelsmatig toch niet helemaal lekker. Soms ben ik misschien wat te knieperig, maar bepaalde auto's zijn momenteel toch wel erg overpriced, zoeken naar een Hybrid in een tijd dat die heel erg gevraagd zijn is natuurlijk ook niet de beste timing ... :D

Maar terug naar de Citigo ASG; leuk dus dat die voorbij kwam op Facebook, maar wat vond ik er ook alweer precies van nadat ik hem had proefgereden, was ik toen nou echt zo negatief? Of misschien toch een heroverweging waard? Nou .......

Citi.png citigo asg lpg.jpg

:D:maakmegek:
Op basis van de review van destijds is het dus niet echt iets om te heroverwegen. Hahaha. :deuk: Wil overigens niet zeggen dat ik een proefritje zou afslaan als ik nog eens een leuk exemplaar tegenkom.

En over 2 weekjes al zover; dan lever ik m'n huidige Citigo even in bij de dokter om de deuk in de dorpel te fixen. Ik kijk er naar uit, over 2,5 week staat de Citigo er weer helemaal netjes bij. :love:
Ik had nog reactie gehad op het bij te betalen bedrag wanneer ik ook het lelijke deukje uit het dak zou willen laten halen. Dat bedrag viel me iets tegen, maar daar staat tegenover dat het meespuiten van de bumperhoek juist weer iets goedkoper is dan dat ik had ingeschat. Bumperhoek spuiten en deukje uit het dak halen tezamen vind ik zodoende wel oké geprijsd, dus dat deukje mogen ze gewoon meepakken.
image001.png
Ik vermoed dat dat deukje een paar weken geleden is ontstaan toen we door een bosachtig gebied reden in het schemerdonker, er viel tijdens het rijden toen iets op het dak waarbij ik me zowat de pleuris schrok, zoveel geluid maakte het. En wat het nou precies is geweest ... Joost mag het weten. :arghh:

Straks is alles weer mooi. :love::D Ga ik met een schadevrije Citigo het jaar uit.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
@SteGo

Wat schrijf jij toch altijd leuke teksten, kan me er als mede liefhebber telkens in vinden en begrijp die malingen in jouw hoofd compleet, auto's bezorgen soms echt slapeloze nachten, negatief en positief :D

Btw, Hybrids zijn idd zwaar overpriced momenteel, iedereen wilt ze door de huidige situatie en ze zijn betaalbaarder dan een full EV. Daarom dat ik er van ben afgestapt, voor hetzelfde budget kan ik nl iets veel leukers rijden met meer praktische aspecten, dus zal het een full on benzine worden toch maar weer, achja wat doe je eraan ;)

Deukje komt 9/10 kansen van een eikel, en dan bedoel ik niet dat er een politieker op je auto is gevallen :D dat zou nogal een andere deuk nalaten :tongue: maar een echte eikel uit een boom, als deze van hogere sferen met de punt recht naar beneden vallen kan je al zo'n putje hebben, die dingen zijn keihard en vrij scherp.
 

Japanese Power

Donateur
em had proefgereden, was ik toen nou echt zo negatief
Tsja. Het blijft een semi-automaat en wat jij zegt herken ik van meerdere semi-automaten die ik heb (proef)gereden. Als je twijfelt gewoonweg even een proefrit maken en je weet of je er nog hetzelfde instaat als destijds. Succes.
 

Canon-Eye

Forumguru
ontstaan toen we door een bosachtig gebied reden in het schemerdonker, er viel tijdens het rijden toen iets op het dak
(Minstens) 2 mogelijkheden: een tak, óf er zat een kwaaie kraai die een steen gooide omdat je auto zijn rust verstoorde... :pardon:
 

SteGo

Donateur
Wat schrijf jij toch altijd leuke teksten, kan me er als mede liefhebber telkens in vinden en begrijp die malingen in jouw hoofd compleet, auto's bezorgen soms echt slapeloze nachten, negatief en positief :D
Bedankt voor je compliment! :giggle:
En slapeloze nachten ... jazeker, heeeeel herkenbaar. ;)

Voor wat de hybrids betreft; aanvankelijk keek naar een Yaris vanaf 2014 (facelift), maar ik kijk nu ook wat meer naar degenen van voor de facelift ... maar daarnaast ook 'gewone' benzine auto's met automaat .. Het scheelt dat ik alle tijd heb, en mocht ik niet iets vinden wat me aanstaat dan kan ik ook gewoon met de Citigo blijven rijden. Maar de waarde van de Citigo is met z'n huidige leeftijd en km-stand (131.000km) nog best wel oké, als ik nog een jaar of 2 verder ben staat er waarschijnlijk zo'n 190.000km op de teller .. ik vrees dat de inruilwaarde dan flink begint te verdampen.

Het is een complexe mix van wensen, eisen, inruilwaarde, budget, etc. Hoef ik jou denk ik niet uit te leggen. :D

ehhhhh, je hebt dan nog een ruime 3 weken te gaan hoor !!
En daarin kan veellll heel veelllll gebeuren...... :koffie:
Das waar, maar ik probeer een beetje postief te blijven. :D Het zal me toch niet gaan gebeuren ..... hoop ik. Ik heb in ieder geval geen onderhoudsbeurten of inbouwprojecten meer op de rit staan dit jaar. Dat verkleint de kans op schade alweer aanzienlijk. :laugh:

(Minstens) 2 mogelijkheden: een tak, óf er zat een kwaaie kraai die een steen gooide omdat je auto zijn rust verstoorde... :pardon:
Kraaien zijn zelf lawaaiige loeders, mijn Citigo draagt eerder bij aan rust in de omgeving dan de kraai. :D Als het nog eens gebeurd gooi ik stenen terug. :maakmegek:
 
Bovenaan Onderaan