Steenmarters lusten de octavia rauw.

Ronnie

Forumguru
"Ze" hebben geen voorkeur voor Skoda's, Komt bij alle merken voor.......
Toen ik afgelopen zomer even een beurt wilde doen aan de 1999 VW Polo van m'n dochter vond ik een dode, half opgekauwde merel (of zoiets) op de rechter veerpoot onder de motorkap.
Aan de voetsporen zand en modder te zien zal het ook wss een marter geweest zijn.....
Meteen ook maar even de remslangen nagekeken!
 

Ronnie

Forumguru
je bedoelt: het komt voor bij alle VAG-auto's.
Nee hoor, alle andere merken zijn ook getroffen.....
Zelfs bij een MAN Brandweerauto van ons was een luchtleiding aangevreten, nu weet ik dat MAN ook VW is, maar toch......
Ook van een bij ons rijdende Iveco Tector truck was de aircoleiding kapotgevreten.

Zullen de nadelen van het platteland zijn denk ik.....
 

Skoody Boo

Actief lid
zoals het mooie Twenteland, waar her en der in boerenschuren naast Zundapps nog Northons en BSA's staan. Of Saxen en JLO's. Maar ja, als er steenmarters aan knagen gaat het toch niet meer zo oeh-uh-oeoehoerend hard....
 

rweersch

Actief lid
'k Heb de afgelopen bijna 20 jaar heel wat merken auto gereden. Steenmarterschade echter alleen aan de Seat (een Cordoba combi), enkele Golfjes, en vorig jaar dus de Octavia. De 6 jaren Ford Focus (model 1 en 2) zijn martervrij doorstaan. De ander merken heb ik te kort gereden (steeds minder dan een half jaar), maar ook nooit marterproblemen. Alleen dus bij de VAG's. Toeval?
 

WouterO2C

Actief lid
"Steenmarters kunnen behoorlijke schade aanrichten aan auto's. De steenmarter kan simpel via de onderkant van de auto in de motorruimte komen waar kabels met visolie het doelwit zijn. Jonge steenmarters proberen of ze de kabels kunnen eten en bijten, met hun scherpe tandjes, snel een behoorlijk aantal kabels kapot wat veel schade kan geven. Alle auto's met visolie in de kabels lopen risico, het is echter niet bekend of bepaalde merken meer of minder gevoelig zijn. De grootte van de schade die steenmarters kunnen veroorzaken hangt logischerwijs af van het specifieke gedrag van die steenmarter en uw auto. Moderne en durdere auto's zijn vaak beter afgeschermd qua motorruimte. Ook zijn bij deze auto's de kabels vaak beter geisoleerd en zijn de koppelingen van de kabels beter afgeschermd. waardoor de kans op schade lager is."

http://www.desteenmarter.nl/auto.html

Komt dus schijnbaar door de specifieke visolie geur (wat doet visolie in je rubberslang) waar ze op af komen dus misschien een camouflage geur spuiten.

Wel vreemd dat alleen VAG daar dus kennelijk gebruik van maakt?
 

EdK

Forumguru
Tsja Duitsland met zijn braadworsten, zou je toch denken dat ze die olieën gebruiken
maar visolieën zijn wel beter voor hart en bloedvaten dus misschien is dat wel de reden dat zijn nu net die olieën gebruiken
 

Captain Hook

Forumguru
Het is al eens eerder vermeld.
Maar vroegah, werden er chemische weekmakers in de slangen/kabels gebruikt om deze soepel te houden.
I.v.m. allerlei milieueisen is dat niet meer toegestaan. En wat blijkt, visolie is een prima (natuurlijke) vervanger als zijnde de weekmaker in dit soort kunststoffen. Vandaar dat knaagdieren aangetrokken worden om op die slangetjes te gaan zitten knauwen...:crazy:
 
yep,

vandaag was ik de klos.
bougiekabels cil.2 en 3 kapot gebeten, en de massa-kabel links is flink toegetakeld.
die massa-kabel smaakt schijnbaar ook lekker:ahum:
 

Rallye

Forumguru
@captain Hook: milieuregels gelden voor alle merken, toch lijken marters een voorkeur voor VAG-auto's te hebben. Hebben die andere merken dan een vervanger voor visolie gevonden?
 
Een half jaar geleden ook bezoek gehad van een marter. Je bent zo een hoop geld kwijt als die zijn tanden in de kabels onder de motorkap zet.

Ik heb een marterverschrikker onder de motorkap gemonteerd. Een apparaatje dat hoge tonen produceert in combinatie met een Ledje, dat regelmatig aangaat.
Die hoge tonen kunnen ze niet goed verdragen en licht hebben ze blijkbaar ook iets tegen.
Sindsdien geen last meer

ik heb er ook zo een aangeschaft, deze op een 12volt batterijtje uitgeprobeerd, maar het lampje blijft branden( of misschien lang branden????)
het pieptoontje hoor ik niet schakelen om de aantal seconden.
blijft dit apparaat constant geluid produceren?
bij de vorige(inmiddels stuk)hoorde ik een schakel geluidje om de 10 sec.
was wel een ander, waterdicht apparaatje ook van bij de conrad.
 

van_der_P

Senior Member
Deze heb ik aangeschaft bij Conrad.
De prijs is € 34.99
Produceert ultrasone geluid +/- 100 db. En tegelijk gaat het Ledje branden. Ik weet niet hoe lang, maar na een tijdje gaat het weer uit, en dan weer aan enz., enz.
Zo laag mogelijk monteren, zodat alle 'gaten' onder de auto bereikt worden. De marterverschrikker schijnt onder de motor door.
Zoals al eerder aangegeven geen probleem meer met de marters. (afkloppen:bye:)
 

Canon-Eye

Forumguru
Visolie wordt vooral gemaakt van héél grote, Noorse haringen die in NL echt niet worden gegeten (althans, niet door mensen).
 

WouterO2C

Actief lid
Ben erg blij dat ik in Noord-Holland woon. Beetje last van zeezout in de lucht, maar geen steenmarters gelukkig :)
 

Ronbe

Senior Member
Gistermorgen was het weer zover. Voor het vertrekken voor een korte vakantie naar Duitsland nog even de vloeistoffen checken.
Ondanks mijn voorzorgen (rooster onder de auto en marterspray op de kabels) toch weer 2 bougiekabels aangevreten door een marter. Balen ! Auto starte normaal en liep zo te horen ook normaal.
Wat doe je dan op de zondagmorgen ? Toch maar vertrekken naar Duitsland.
De rit ging verder prima, tot de laatste 40 km waarop de auto af en toe kort inhield.
Vanmorgen als eerste de plaatselijke skodadealer bezocht en op mijn beste duits verteld wat er aan de hand was.
Servicemedewerker was bijzonder vriendelijk en heeft meteen de 2 bougiekabels vervangen. Na 15 minuten kon ik al weer verder.
De medewerker vertelde mij nog het volgende: De 1.2 tsi heeft geen afdekkap. Bij hun in Duitsland is het voorschrift om de klant die marterschade heeft attent te maken op het feit dat voor deze moteren (1.2 tsi zowel 86 als 105pk) een afdekkap beschikbbar is die de bougiekabels dermate afdekt dat de marter hier niet meer aan kan komen. De Nederlandse dealer die mij 2,5 maand geleden hielp bij hetzelfde probleem wist dit niet te vertellen.
Volgende week terug in Nederland ga ik gelijk de afdekkap bestellen.
Ook opvallend: 2,5 maand geleden bij de Nederlandse Dealer koste het vervangen van de 2 bougiekabels 67,71 euro.
Tot mijn verbazing hoefde ik vanmorgen hier in Duitsland voor het vervangen van de 2 kabels slechts 38,44 euro af te rekenen.
 
Hier nog iemand die interesse heeft in de afdekkap!

Overigens was ik niet zo veel geld kwijt bij de dealer, kostte mij ongeveer €19,- per kabeltje
 
Bovenaan Onderaan