Standaard koplampen vervangen door model met xenon

haggard

Senior Member
@Kiekerjan blijven de lampen wel zitten in de klem?

Ik heb ook ooit een dergelijke LED lamp set bij Xenonlamp besteld, maar deze vielen door het gewicht gewoon uit de lamphouder omdat de klem de lamp niet stevig genoeg vast kon houden...
 

Kiekerjan

Forumguru
@haggard daar was ik ook bang voor, maar tot op heden zitten ze prima op hun plek... Nu nog een keer tijd vinden om in het donker een muurtje opzoeken om net niet tegenaan te rijden.

Is wel 100% tegen mijn natuur, omdat ik altijd achteruit inparkeer... :D
 

Kiekerjan

Forumguru
Vanmiddag in de parkeergarage weer eens een foto gemaakt. Wat mij betreft helder (sorry voor de woordgrap).

Ben meteen maar aan de binnenkant begonnen met LED, maar dat moet in een ander draadje...
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    617 KB · Weergaven: 137

andrehj

Forumguru
@Corné de Kluijver : Voor mijn nieuwsgierigheid (en die van anderen): Zou je eerst slechts één lamp willen wisselen en dan een foto nemen van het lichtbeeld op bijvoorbeeld een garagedeur?
Nog beter: Stel je camera in op alles manuele instellingen (kunnen veel smartphones tegenwoordig ook al), en maak eerst een foto van het huidige lichtbeeld (op een muur of garagedeur) met halogeenlampen. Gebruik dan afplaktape om de donker/lichtovergangen te markeren, en vervangen daarna pas de lampen. Zo kun je zelf perfect vergelijken of de lampen wel of niet een verbetering zijn, en je hebt hier een superpost! :jaja:
 

Skoda-MAN

Forumguru
Jullie zijn dus allemaal illegaal bezig:maakmegek: zie onderstaande: met dank aan https://www.autolampenshop.nl/

EU Verordening
Wat is hier aan de hand? Xenon en LED is toch legaal in NL en België?
eu_vlag.jpg


Alle xenon met een H-fitting. Dus bijv. H7, H4, H1, etc. is officieel gezien niet bestemd voor de openbare weg. Dit is zo vanwege een verordening vanuit de Europese Unie (Artikel 4.1 en 4.2 van de regeling voertuigen).

Deze verordening zegt dat xenon lampen met een H-fitting niet zouden kunnen bestaan omdat deze geen gloeidraad hebben. Hetzelfde geldt voor LED verlichting die bijvoorbeeld in een T-fitting worden geplaatst. Dit betekent dat de lampen volgens deze regels niet kunnen bestaan voor deze fittingen. Dit terwijl deze natuurlijk wel bestaan. Dit verplicht ons echter te vermelden dat de lampen niet bestemd zijn voor de openbare weg.

Wat is onze mening hierover?
De regelgeving is naar onze mening wat omslachtig, gezien de lampen wel bestaan en ook passen in deze fittingen. Maar dit zorgt er dus voor dat wij bij ieder product met een dergelijke fittingstype moeten aangeven dat dit product niet bestemd is voor de openbare weg.

Het is hierbij aan consumenten zelf of zij deze verordening opvolgen of niet. Hiertoe geven wij geen advies, gezien wij dit wettelijk niet mogen doen.

Wij kunnen hier als leverancier enkel onze ervaring in aangeven. Wij ervaren bij klanten die Xenon en LED verlichting voeren dat er op de openbare weg en bij APK geen problemen worden ondervonden met deze lampen bij normale k-waardes zoals 4300K, 5000K en 6000K. Wij vinden het echter belangrijk om u als klant te informeren over deze regels vanuit de EU.

Verandering van deze verordening is gewenst:
Wij proberen momenteel in samenwerking met andere verlichtingsmerken deze regelgeving te verduidelijken en veranderen. Wij zijn van mening dat deze regelgeving, met oog op de toekomst, gezien er steeds meer LED verlichting komt e.d. moet veranderen voor voertuigen. Wij zien deze verordening als een bureaucratische regel die vernieuwing van verlichting in de weg zit.
 

Kiekerjan

Forumguru
Heb nu ook mijn H15 stadslicht/grootlicht voorzien van LED. Had de standaard stadslichten al vervangen door de GP Thunders, maar deze passen qua kleur weer niet bij de nieuwe LED dimlichten.

Ben echter niet tevreden met de lichtopbrengst van het grootlicht. Toch maar eens verder kijken. Of juist dichterbij, want China heeft me dit keer teleurgesteld....
 

servies

Forumguru
Vandaag even snel een plaatje geschoten toen ik achter m'n voorligger stilstond...
Ik ben mezelf aan het afvragen hoeveel ruimte ik nodig heb voor die koelribben van die LEDs.
Zou je eens een foto kunnen maken van het lamphuis aan de achterkant (dop? eraf) zodat ik een beetje een inschatting kan maken hoe dat qua ruimte en bedrading etc eruit ziet...
 

servies

Forumguru
28 januari staat ingepland om de Led dimlichten in te bouwen in de Fabia.
Ik zou je erg erkentelijk zijn als je dan ook wat fotos kunt maken van het inbouwen en het bovenstaand gevraagde.
Dan kan ik het bij mij ook een beetje inschatten...
Ik vraag me sterk af of ik die koelribben bij mijn Rapid wel kwijt kan...
En eigenlijk wil ik ook de H15 lampen vervangen bij mij... en daar zit voor zover ik het kan zien nog weer extra bekabeling etc. bij...
 

CDK

Forumguru
@servies, lichtbeeld voor en na dat kan ik beloven, van de installatie zal ik proberen. Weinig tijd en een slechte fotograaf ;)
 
Bovenaan Onderaan