Standaard koplampen vervangen door model met xenon

cali05

Forumguru
Ik heb een Octavia Businessline die ik graag wil voorzien van Xenon koplampen. Inmiddels zijn die te koop bij Superskoda. Ik vraag mij alleen af of deze plug and play zijn (afgezien van de lampjes) Dus: zit er al een ballast e.d. in en is het alleen een kwestie van de stekkertjes aansluiten? Passen de stekkers van een uitvoering met halogeenlampen? Iemand enig idee?

5E1941018A.jpg

5E1941018A3.jpg
 

Michelv.

Forumguru
Zou denken dat je een nieuwe Boordnetmodule moet hebben die Xenon ondersteunt, maar weet dit niet zeker, zit niet zo in de O3's.
 

micky

Forumguru
ik ga er vanuit dat de Ballast erin zit (er onder), maar ik denk niet dat dit zo gaat passen, een vriend van me heeft een Lupo omgebouwd naar origineel xenon, daar is hij een hele tijd mee bezig geweest om een kabelboom te maken die de juiste draden van de auto aansluit op de juiste polen van de stekker verbinding van de koplamp.
 

Antera

Donateur
Bij een Octavia 3 is het een heel ander verhaal. Ik meen dat VAGTechniek dit onder de knie heeft. Weet dat ze het goed ook eens bij een Witte Golf 7 hebben gedaan. Meen wel dat de BCm vervangen moet worden maar zeker weten doe ik het niet.

Meen dat de BCM niet zomaar om te coderen is naar Xenon vandaar
 

micky

Forumguru
Uiteraard, de lupo heeft helemaal nog geen canbus, maar wat ik bedoelde te zeggen is dat als het "vroeger" als niet zomaar om te stekkeren was, dan is dat nu helemaal niet meer het geval :)
 

Noord26

Forumguru
Ik vraag mij alleen af of deze plug and play zijn (afgezien van de lampjes) Dus: zit er al een ballast e.d. in en is het alleen een kwestie van de stekkertjes aansluiten? Passen de stekkers van een uitvoering met halogeenlampen? Iemand enig idee?

Stekkers zijn anders, maar dat is zo op te lossen dmv solderen. En Ik neem aan dat er in de O3 ook gewerkt wordt met D1S lampen. D1S zijn lamp en ballast in 1. De ballast zit in het voetstuk van de lamp. Vergeet ook niet dat Het niet alleen de xenon lampen zijn die het systeem zo goed maken. De automatische hoogte-regeling en wis-was installatie is ook altijd standaard op xenon af-fabriek. Als dat nog een aangevuld wordt met AFS (aanpassingen aan de snelheid en weersomstandigheden, meesturen in bochten) dan is het een genot. En dat bereik je lang niet met alleen de juiste lampjes en koplampen plaatsen.
 

Monteurtje

Forumguru
Die koplampen op het plaatje zien er anders uit dan de originele xenon koplamp. Zie geen LED en in de originele zitten streepjes onderin waar een gloeilampje achter zit.
 

micky

Forumguru
nee, dit is de variant wel xenon geen led, de xenon/led lampen staan ook wel op de site
volgens mij kennen we in Nederland alleen xenon/LED kennen
 

micky

Forumguru
Ja dat moet officieel wel idd en de hoogte moet automatisch geregeld worden, dus niet met een wieltje of zo.
 

micky

Forumguru
Ik heb het ook niet over een APK eis gehad, dat is het nooit geweest bij mijn weten, wel een wettelijke eis, maar idd schijnt het per 2012 verandert te zijn, las ik net, leuk om te weten :)
 

cali05

Forumguru
Is het ook niet zo dat er dan hogedruksproeiers geplaatst moeten worden voor de koplampreiniging?
Blijft kennelijk hardnekkig circuleren want bij elke discussie over xenon komt er een post over wetgeving die inmiddels achterhaald is, evenals de koplampsproeiers en de de hoogteverstelling.
Ga er een mailtje aan wagen bij superskoda om te horen of het plug and play is of niet.
 

micky

Forumguru
Of niet; hedendaags helaas teveel slecht afgestelde after-market xenon zonder wis-was en hoogte regeling op de weg..

Een wiswas installatie of automatische hoogte regeling heeft niets te maken met dit probleem, als we eerlijk zijn weten we dat allemaal, het heeft te maken met verkeerde koplamphuizen, dus geen afdekking aan de kopse kant van de lamp, precies de reden waarom ik ze niet in de Fiat 500 van mijn vrouwtje heb gezet, terwijl ze hier op de plank liggen. bepaalde koplamp huizen maken gebruik van het zwarte tipje van de gloeilamp, deze zit er niet bij de xenon lampjes, dus als er geen kapje in het lamphuis zit verblind je iedereen, daarnaast uiteraard, de eenmalige juiste afstelling, die wordt ook vaak vergeten, maar bij auto afstelling zul je dat ook 1 malig goed moeten afstellen.

Ik heb zo'n 400.000km gereden met aftermarket Xenon altijd van Pilot (bij 4 verschillende auto's) en eerlijk, er heeft nooit iemand geknipperd met zijn lichten...
 

Noord26

Forumguru
Ik zie onze bolide zelfs zeer snel bij drempels de hoogte-regeling bij regelen. Het zal nooit optimaal zijn zonder de volledige installatie (wis-was en hoogte-regeling) als vanaf fabriek. Waarom zouden ze het anders alleen zo uit de fabrieken laten rollen?
 
Bovenaan Onderaan