Spatlappen op O3 met 18inch wielen?

innocenti

Forumguru
Ik vind het flauw dat ook dit topic weer zo met flauwekul vervuild wordt. Open een topic om deze lol met elkaar te delen.

Het voegt toch niks toe aan de vragen van de topic starten. Hij vraagt geen mening over mooi of lelijk. Hij vraagt naar ervaringen.
 

Paul5

Senior Member
Heb ze er onder zitten voor en achter en ik vind het persoonlijk gewoon net even dikker staan dan zonder. Maar over smaak valt niet te twisten :)

Heb ze er ook rondom op laten zetten , auto blijft schoner en ziet er toch wel wat beter uit .Auto is zwart en de spatlappen zijn ook zwart, goede combinatie :shutup:
 
Hallo Skodafans,

Zijn spatbeschermers een beetje eenvoudig te monteren? Zijn de schroefgaten bijvoorbeeld al voorzien, of moet ik eerst zelf nog gaten in de carrosserie gaan boren? Op de Skoda website en volgens de lokale dealer zijn ze uitsluitend nog verkrijgbaar voor de voorwielen. Terwijl ik me op m'n vorige Octavia rondom had. Nu zou ik ze eventueel bij SuperSkoda willen bestellen, maar dan zal ik ze waarschijnlijk zelf moeten monteren. Dus vandaar mijn vraag.
 

eriktv

Forumguru
Op de S2 zet ik ze er altijd bij de wissel naar de wintervelgen op (en ik haal ze er in de lente dus vanaf). Scheelt zeker veel troep! Ze zijn precies op maat voor schroeven die er toch al zitten. Drie torxschroefjes per wielkast, @FastFred . Neem aan dat dit bij de O3 hetzelfde is.

Ik heb overigens na het eerste jaar de ervaring dat de voorste spatlappen toch wat lichte krasjes op de lak geven, dus heb ze nu alleen achter erop. Was er al bang voor, beetje zand ertussen en toch wat beweging in het plastic op hogere snelheden gok ik.
 

EdK

Forumguru
Heb ze op de Yeti en nu op de Fabia zitten en komen van Superskoda ( Voor en Achter )
Is zeer goed zelf te doen, hoeft niet te boren.
Je moet twee bouten losdraaien en weer met spatbord weer terug draaien en 1 bout ( was meegeleverd bij superskoda ) op nieuwe plek erin draaien maar hier verder niets voor te boren oid.

Eigenlijk appeltje eitje, Moet voor wel met wiel wat draaien om overal bij te kunnen en moet zorgen dat je korte kruis/torx schroevendraaier hebt.
Makkelijkst gaat als je wiel even verwijderd dan is het minutenwerk
 

Smeeuwis

Donateur
Oud topic, met een paar recente reacties :jaja:. Ik heb direct spatlappen vóór op mijn huidige O3 met 18 Inch gezet en ik heb er geen moment spijt van. Ik woon in Flevoland en wordt dus regelmatig getrakteerd op wegen vol modder en kluiten en het scheelt echt een hoop viezigheid op de portieren/dorpels. Ze gaan mee naar de nieuwe, zonder enige twijfel. Op mijn Discovery zitten er 4, maar die komt dan ook wel eens in de echte modder :D


Het esthetische aspect: ik vind het best sportief staan, kan prima zo, zeker op een iets verlaagde auto met grotere velgen. Maar ieder zijn mening.

Qua montage: doodeenvoudig zelf te doen. De (pas)vorm is prima en juist daardoor vind ik de uitstraling best ok. Sluit goed aan, geen ouderwetse flapjes rubber maar een goede molding.
 

Sjoerdb

Forumguru
@FastFred, ik heb in december nog setje spatlappen gehaald bij de skoda dealer. Voor een achter dus, 14 euro per setje als je ze zelf monteert, super duidelijk en goed te doen, 47 euro per setje als je ze laat monteren door de skoda dealer.

V5E0075101 spatlappen achterzijde
V5E0075111 spatlappen voorzijde

11,53 ex btw, 13,95 inclusief btw

Jammer dat skoda daar niet meer compleet voor adverteert maar als je zelf zoekt kom je er wel achter namelijk, en als je het navraagt dan melden ze vrolijk dat hert allebei leverbaar en monteerbaar is.

Ik vond het handig dat ik een haaks opzet stuk voor de boormachine heb om dat gaatje te boren.
 

Jessedew

Senior Member
Iemand nog een fotootje van de recente spatbord monteerders? Ik heb namelijk 18 inch velgen en verkies denk ik iets meer wassen boven oubolligheid, maar wellicht ben ik om na het zien van nog wat footootjes.
 

Erik_NL

Forumguru
tip uit eigen ervaring:
spatlappen bij verlaagd onderstel: niet doen!
bij de minste of geringste belasting schuren de spatlappen over de straatstenen
met als uiteindelijk resultaat dat de kunststof achterpanelen zijn gaan wijken door het achteruit rijden, de oprit af
 

eriktv

Forumguru
Daar heb ik geen last van Erik, ook niet met de 3cm verlaging. Ik tik altijd tegen de trekhaak + het stopcontact. Gelukkig kunnen die eraf :D
 

RD1983

Nieuw lid
Iemand nog een fotootje van de recente spatbord monteerders? Ik heb namelijk 18 inch velgen en verkies denk ik iets meer wassen boven oubolligheid, maar wellicht ben ik om na het zien van nog wat footootjes.

Ik heb van de week zelf spatlappen gemonteerd. Echt heel eenvoudig. Mijn auto heeft de 18" Golus velgen. Nou de auto nog ff wassen.
 

Bijlagen

  • 20190208_163100-min.jpg
    20190208_163100-min.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 151
  • 20190208_163107-min.jpg
    20190208_163107-min.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 151
  • 20190208_163113-min.jpg
    20190208_163113-min.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 131

PNP

Nieuw lid
Ik heb ze zojuist geplaatst voor bij mijn bredere 235-40-18 banden op mijn Octavia III. Ben benieuwd of de zij- en achterkant schoner blijft. Foto's zal ik later wel even posten. Wat ik me alleen zo af vraag is wat het doet met de aerodynamica van de O3. Ga je dit echt merken in je brandstof verbruik?
 

PNP

Nieuw lid
..is dat interessant? ...die bredere banden verbruiken ook meer dan een smallere band....
Moet zeggen dat ik het niet merk qua hoger verbruik. Het staat natuurlijk heel veel beter zo'n dikke band. Ook heb ik hiermee minder stoeprand schade, velgen bescherming was niet afdoende bij mijn velgen. Dus al met al interessant genoeg voor mij. Bandendruk is 2.6 rondom en hiermee stuurt ze heel soepel en lijkt zuinig genoeg. Ook het comfort is uitstekend wat mij betreft.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan