Software update Greenline

wim-ned

Actief lid
Vandaag onderhoudsbeurt laten doen, hierbij hoorde ook een software update en een modificatie (zijn twee draadjes omgewisseld (+ - ?)). Dit in verband met een foutieve melding van defecte lampjes. Ik heb daar trouwens nooit last van gehad. Verder nergens om gevraagd, is blijkbaar standaard bij een beurt.
De foutmelding bij gootlicht (dimlicht xenon) is helaas niet opgelost.
 
volgende week woensdag 45K beurt. Niks gehoord over software update. Kon erop wachten..
Zullen zien of Korterink in Zwolle zijn kast al aan internet heeft gehangen :tongue:
 

MacManiac78

Forumguru
Storing.
Hier loopt al een lijntje (Inmiddels een dikke kabel) over onder het kopje "software update Greenline" o.i.d.
Het is een storing in de BCM ontstaan door een spanningspiek t.b.v. de koelmotor. Hierdoor is de BCM beschadigd. BCM wordt vervangen en 2 draden worden omgeleid. Neem wel beide sleutels mee! Anders werkt maar 1 sleutel. :laugh: Zijn ze vast weer vergeten te zeggen.... :icon_smile_dead:
Deze 'storing' komt vooral voor bij de 1.2 TDI motoren (VAG-breed) Maar reparaties wordt ook al bij TSI en TFSI modellen uitgevoerd. Foutje, bedankt!

Wat betreft de turbo, hier hebben meer TSI modellen last van. Zelf heb ik hier geen ervaring mee. Helaas al wel veel van gehoord.
Turbo schijnt niet altijd goed op te spoelen. Software update zou het max. koppelmoment verhogen i.p.v. verlagen.
 

jmw57

Lid
Vorige week was ik even bij de dealer omdat er bij het linker achterwiel van mijn TDI greenline een schrapend geluid te horen. De remmen schoongemaakt en probleem opgelost.
Bij afrekenen werd mij ook nog even medegedeeld dat men nog even een kabeltje had verlegd / veranderd. Was garantie. Ik heb niet gevraagd wat en welk kabeltje, want ik heb van elektrisch toch geen verstand en ik neem aan dat ze bij de dealer weten wat ze doen. Was volgens mij geen grote operatie want alles bij alles heeft de auto nog geen half uur binnen gestaan. Mogelijk dat dit dus ook een kabeltje is geweest achter een zekeringenkast die anders is gestoken.
Ik voel na de verandering GEEN verschil in motor gedrag.
 

wanderer

Senior Member
Vorige week een 75000 km beurt laten doen, heeft men ook weer een sw update gedaan, maar wat blijkt nu, de faab rijdt nu niet zuinig meer, met moeite kan ik 4,5ltr/100km halen bij 80km/uur (binnenwegen)daar waar ik voorheen met gemak op 3,8ltr/100km uitkwam (niet actueel verbruik, maar op verbruik 1 op minidot).
Heb hierover contact gehad met de dealer, maar de voorgaande sw kan er niet ingezet worden, er is dus geen "herstelpunt" zoals bij windows.....ik vind dat eigenlijk niet kunen.
Zijn er meer die recentelijk een sw update hebben gekregen waarna het verbruik aanzienlijk is gestegen?
Vraag me niet welke update want dat weet ik niet.
 

EdK

Forumguru
Je BC moet zichzelf weer inleren, verbruik zal binnenkort met zelfde rijstijl weer naar oude waarde's gaan.

Bij ander forum hebben leden dit ook wel eens geconstateerd en na tijdje dat ze dus weer op oude verbruik terug kwamen

Dus geduld, en indien aanblijft lekker mopperen bij dealer want de dieselprijs is al duur zat
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou om te beginnen het verbruik volgens de boordcomputer eens vergelijken met het actuele verbruik, liefst over een paar tankbeurten heen (om afwijkingen door iets meer of minder voltanken te nivelleren). De werkelijkheid is betrouwbaarder dan de BC!

De normale (= meest gebruikelijke) situatie is, dat je maxidot een iets gunstiger verbruik laat zien dan de gemeten werkelijkheid: rond de 2% afwijking is heel gewoon, maar wees niet verbaasd als dat tot wel 5% scheelt.

Als het werkelijke verbruik echter gunstiger is dan de BC aangeeft, dan is laatstgenoemde dus zeer waarschijnlijk nog niet "terug-ingeleerd"...
 

wanderer

Senior Member
bij 75000km heb ik dat dus al vele malen gedaan.....
daarbij heb ik minidot en als die een gunstiger verbruik aangeeft dan de werkelijkheid is het verbruik dus nog ongunstiger....
 

Canon-Eye

Forumguru
Mini- of maxidot maakt geen verschil.
Verbruik 1 (tripgemiddelde) is sowieso lastig te toetsen aan de werkelijkheid. 't Is niet meer dan een indicatie... Een check per tankbeurt is al wat makkelijker te doen, ook al is de tank wellicht niet altijd precies even vol na het aftanken.

Uit jouw post #66 trok ik de conclusie dat je je zorgen maakt over het hogere verbruik dat je BC nu aangeeft. Het is denkbaar dat deze nu, na de update, een afwijking naar boven heeft (oftewel ongunstiger aangeeft dan de werkelijkheid). Daarom mijn suggestie om niet alleen op die BC-indicatie af te gaan, maar gewoon een paar keer per tankbeurt te checken.

Ik zet bij elke tankbeurt verbruik-2 op nul, nadat ik het aangegeven gemiddelde en de km-stand op het tankbonnetje heb genoteerd. Die waarden (alsmede de prijs en het getankte aantal liters) gaan in een excelletje en dat levert me een behoorlijk nauwkeurig verbruiksoverzicht op, met o.a. het gemiddelde werkelijke verbruik over de hele gebruiksduur van de auto. Dit doe ik al heel wat auto's...

Wat ik daaruit heb gezien, is dat de boordcomputers structureel een lager gemiddeld verbruik aangeven (op tankbeurt-tot-tankbeurt basis) dan de werkelijkheid. Als jouw BC dan na de update een hoger gemiddelde blijkt aan te geven dan de werkelijkheid, dan is er dus iets vreemds aan de hand...
Trouwens, als het werkelijke verbruik is gestegen door de update, dan is er natuurlijk óók iets vreemds aan de hand. maar dat zijn dus twee verschillende dingen...
 
wie weet of het probleem met het lampje dat gaat branden (bij regen) van 'lamp defect' nu opgelost is? mijn auto heeft
de beurt gehad en een software update, maar lampje brandt nog steeds bij regen. volgens dealer heeft update bij de een
wel effect bij de ander niet (?!)...
 

MacManiac78

Forumguru
Het heeft niets te maken met de software update. De BCM25 (boardcontrolemodule) is defect door een spanningspiek. Deze dient te worden vervangen en in de zekeringbox dienen 2 draden van positie te worden gewisseld.
 
Ik heb dit ook gehad was een bekend probleem BCM is vervangen want er zat een foutieve serie tussen nu al anderhalf jaar geen problemen meer ermee
 
Bovenaan Onderaan