Software update Greenline

MacManiac78

Forumguru
*zucht*
Prima goed hoor.....

Er is alleen geen nieuwe software, de sleutels zijn slechts opnieuw ingeleerd.
Maar als men dit als een software update zien wil.... Voor hen dan deze felicitatie.
:yeah:GEFELICITEERD met de nieuwe software!:yeah:
 

erik2907

Actief lid
Tja, bij de problemen die ik had met het start stop systeem (zie ander draadje) is, om het euvel te ontdekken, eerst een software update gedraaid van het motormanagement systeem ......................... Problemen met lampjes heb ik tot nu toe nog niet gehad (b.j. 10-2010 - 44.000 km)

Moraal van het verhaal, er zullen best wel software updates uitgevoerd worden links en rechts, afhankelijk van bouwjaar en -maand. Auto's die later zijn uitgeleverd (jonger) zullen ongetwijfeld de nieuwere software 'af fabriek' al hebben. Dus om nu direct te roepen het is wel / geen software update gaat mij een klein beetje te kort door de bocht. Daarnaast zijn er garage bedrijven die zaken tijdens een onderhoudsbeurt uitvoeren waar de klant geen weet van heeft als hij van de desbetreffende dealer niet in de werkplaats mag komen wegens de veiligheid van de klant (olie op de vloer, auto's op de brug e.d.). De arbeidsinspectie (AI) accepteert dat namelijk niet....................
 

erik2907

Actief lid
Ach, ik heb er met mijn neus bovenop gestaan. Maar... wie wil je geloven? Het is mij om het even.

Zoals ik je bericht(en) lees lijkt het mij dat je mijn bericht niet goed gelezen hebt @MacManiac78. Het gaat er niet om dat ik je wel / niet geloof, maar meer dat de ene auto de andere niet is. Sommige modellen / bouwjaar hebben wel een update nodig omdat ze ouder zijn (bv. 2010), sommige niet omdat ze jonger zijn (bv. 2012) en de update in de fabriek al aangebracht is. M.a.w., de mijne heeft wel een software update gehad, niet specifiek voor lampjes problemen op het dashboard, maar meer omdat er een update noodzakelijk was voor het motormanagement systeem. En als het om geloven gaat, dan vaar ik op de expertise van de dealer omdat hij dient te weten wat aan mijn auto noodzakelijk is om te doen. Het is aan Skoda namelijk om ervoor te zorgen dat de auto's up to date blijven om zoveel mogelijk garantie claims te voorkomen, toch?
 
@ MacManiac hadden ze dan ook mijn reserve sleutel moeten hebben eigenlijk? Die van mij gaf duidelijk een update voor het motormanagement. Details weet ik niet maar wel dat het kassie er mee begon. Toen ben ik naar iets anders gaan kijken.
 

sandieman

Nieuw lid
Hoi,

hebben jullie zelf gebeld of zijn jullie door jullie dealer benaderd.
Die van mij zegt van niets te weten ?????
 

djmshell

Senior Member
ik heb het geval aangegeven bij mijn dealer. en paar weken later werd ik gebeld i.v.m "terugroep actie" aldus hun.

de aanpassing heeft alleen niets uitgehaald. gister in de regen gereden en jawel. Wederom storings lampje.

Dus nog maar eens een mail gedaan of bereid zijn contact op te nemen met Versluis in Zoetermeer.

Ben benieuw naar de reactie die ik krijg.

Al meer mensen last gehad van het storings lamje na aanpassing van de Zekeringsbox????
 

MacManiac78

Forumguru
Vele dealers geven helaas aan van niets te weten, omdat ze dit willen uitstellen tot de eerst volgende beurt.

-Als de andere sleutel niet aanwezig is geweest en de module wel vervangen is, dan werkt de andere sleutel niet meer. Werkt die nog wel, dan is de module niet gewisseld.

-Als alleen de zekeringbox aanpassing gedaan is en de module niet vervangen is, dan blijft de storing ook terugkomen.
 
Nou de update is ook bij mij uitgevoerd en de storing is weg, maar opeens kan ik de olietemperatuur niet meer uitlezen :(
Dat gebruikte ik redelijk vaak om te kijken wanneer het blokje een beetje op temperatuur was...

Dealer snapte er ook niets van, maar weten geen oplossing.
 

djmshell

Senior Member
vandaag weer gebeld door dealer. moet opnieuw langs komen om boordnet module te laten vervangen zoals macmaniac ook al had aangegeven.

Ik had dit de vorige keer ook al aangegeven bij mijn dealer. naar aanleiding van dit topic. maar was niet nodig.
Nu is er wel netjes bijgezegd dat ik ook beide sleutels mee moet nemen omdat sleutels opnieuw ingeregeld dienen te worden naar de klus.
Ach... ze leren het wel:)

Hun tevens maar even uitgelegd hoe de storing veroorzaakt wordt ( hier wisten ze ook niets van)
Dus @ Mac87maniac. bedankt voor het delen van je bevindingen.
 

MacManiac78

Forumguru
EXCUSES!
Gister ben ik weer eens naar een andere Dealer gegaan, nu naar Van Loon te Gouda.
Ook hier wisten ze niet van een update t.b.v. de Skoda Fabia Greenline (sept 2011).
Na aanhouden werd de VAS kast gepakt en via OBD aan de auto gehangen. Resultaat: GEEN UPDATE.
Na wat vragen (en wederom aandringen) werd de VAS kast aan het internet gehangen, de CD-ROM werd verwijderd en VOILA, de VAS kast werd geupdate!
Na wederom de VAS middels OBD aan de auto, werd er wel degelijk een update gevonden! Mijn excuses!
Maar...... let op.... deze update staat ECHT los van de lampstoring! Ik wil jullie er nogmaals op wijzen: De lampstoring is verholpen door de aanpassing van de zekeringkast EN het vervangen van de boardnetmodule. (Maar.... dat druppelt inmiddels ook bij de Dealers door, THANK GOD!)

Ik was naar de Dealer gegaan, omdat ik bijzonder SLECHTE ervaringen had met het starten van een koude motor. Rammel de rammel, of eigenlijk meer het geluid van het leegsmijten van een bestek-lade, als de motor koud is (vanaf ongeveer -2 'C). (Zie koude start.)

ECU Software versie update; pomp start nog steeds later..... Grrrrrr!
Rijdt nu wel beduidend zuiniger! Voorheen +/- 1 - 29 bij 50km/h in 4 nu 1 - 37 bij 50km/h in 4 (op een vlak stuk) Ik heb echter geen idee of ik wind in de rug had, maar het waaide niet hard.
Vandaag nog eens proberen, misschien dat ik een vuiltje in mijn oog had.
OF! De nieuwe software niet geloven. Opnieuw volgooien en dan zelf het verbruik berekenen, want PON krijgt heel veel klachten over het niet waar zijn van het gemiddelde verbruik van de Fabia Greenline (1-29) Gemiddeld rijdt ik gemiddeld 1 op 21. 1 op 23 als ik heel erg mijn best doe. Dagelijks +/- 4 km a 50km/h dan 30 km snelweg, 2 km 60 en 1 km 50. Het 1 op 23 rijden lijkt dan alleen als ik slipstreamend achter een vrachtwagen blijf hangen die +/- 85 a 90 km/h rijdt. (dan rijdt ik ook in 4 en niet in 5, 4 is zuiniger.)
 

Canon-Eye

Forumguru
OF! De nieuwe software niet geloven. Opnieuw volgooien en dan zelf het verbruik berekenen
Dat is de enige betrouwbare methode, mits je het over langere tijd cumulatief bijhoudt om verschillen in "vol" en "vol" tussen de ene en de andere tankbeurt te nivelleren. Ik heb nog geen enkele boordcomputer meegemaakt die het verbruik niet zonniger voorstelt dan de werkelijkheid. De autofabrikanten willen hun klanten immers graag het prettige gevoel van "goed bezig jongen!" bezorgen...
 

MacManiac78

Forumguru
uitlezen/berekenen van verbruik middels maxidot, VCDS, Bluetooth EOBD en een kladblaadje, geeft een leuke inzage inderdaad.
Middels een updateje ineens 5 km verder op diezelfde liter vind ik ongeloofwaardig.
 

Canon-Eye

Forumguru
een kladblaadje
Heb ooit eens een excelletje in elkaar gezet waarin ik van elke vertanking de datum, km-stand en uitlezing gereden kms & gemiddeld verbruik sinds vorige volgens de boardcomputer (genoteerd op de tankbon alvorens te resetten) invoerde. Op de langere termijn tamelijk onthullend...

Nu ik geen leaseauto meer heb, uitgebreid met het bedrag per tankbeurt, alsmede een werkblad voor andere kosten (rep/onderhoud, verzekering, etc.) zodat ik de totale kosten exclusief afschrijving in beeld heb.
Wie er prijs op stelt, mail ik met plezier een lege (stuur PM).
 

erik2907

Actief lid
EXCUSES!
Gister ben ik weer eens naar een andere Dealer gegaan, nu naar Van Loon te Gouda.
Ook hier wisten ze niet van een update t.b.v. de Skoda Fabia Greenline (sept 2011).
Na aanhouden werd de VAS kast gepakt en via OBD aan de auto gehangen. Resultaat: GEEN UPDATE.
Na wat vragen (en wederom aandringen) werd de VAS kast aan het internet gehangen, de CD-ROM werd verwijderd en VOILA, de VAS kast werd geupdate!
Na wederom de VAS middels OBD aan de auto, werd er wel degelijk een update gevonden! Mijn excuses!

Fijn om te lezen en super dat je je excuses aanbiedt en uiteindelijk ook geconstateerd hebt dat er wel degelijk een update beschikbaar is zoals ik al schreef in mijn bericht. Zoals ik toen al aangaf had/heeft de update niets met het lamp probleem te maken. Tevens rijdt de auto inderdaad iets zuiniger en heb ik ook momenten dat de BC aangeeft dat hij 1:40 verbruikt, maar dan moeten alle omstandigheden mee zitten, ook de stroefheid van het asfalt. Daar waar ik 1:40 haal met 85 km p/u, geen wind en mee op de rechterbaan met het vrachtverkeer (niet slip streamen) is het stuk tussen Everdingen en Culemborg (A2). Dit asfalt is zo glad dat waardes bij 85 km/u van 1:30 - 1:40 geen enkel probleem is. En wat mijn eigen gemiddelde betreft, zie mijn handtekening na 42.000 km. (oeps ik glij een beetje af van het topic.
 

erik2907

Actief lid
MacManiac78 zei:
No problem, wel grappig dat zelfs de dealers niet weten dat ze hun VAS kasten moeten updaten.

Het is net zoals met Windows, altijd updaten :) want verbeteringen worden altijd gevonden in de loop van de tijd. Immers techniek, soft- en hardware staan niet stil!

Sent from my iPhone using Forum Runner
 
Bovenaan Onderaan