Software update Greenline

Viper

Lid
Aangezien sommige dingen worden afgedaan door dealers met binnenkort komt een er update, en zou het opgelost moeten zijn (lampjes, etc) lijkt het mij interresant om eens op te sommen, wat er bekend is over wat er in de update wordt aangepakt, en wat er wenselijk is door de gebruikers...

Ik ben benieuwd :icon_smile_question
 
Als er een update komt, moet iedereen dan terug naar de dealer?
Of gaat dat automatisch met een grote beurt mee?

En hoe zit het als je de auto krijgt nadat er een update uit is? Zal hij dan altijd de laatste versie software hebben?
 

FredV

Banned
Je eerste vraag is afhankelijk van de ernst van de update.
Als het een 'gebrek' is, dan is er kans op een recall.

Wat je tweede vraag betreft, ja!
 

Hetzer

Forumguru
ben ik toch benieuwt met wat voor software mijn auto is geladen..
Mijn GL was 1 van de eerste geleverd op 16 juni, en ik heb tot dus ver van de genoemde problemen nog geen last gehad.
 

FredV

Banned
Vandaag ging weer t gele lampje van lampdefect branden.
Na parkeren en weer opnieuw starten was t lampje weer uit.
Dus als t met de softwareupdate verholpen kan worden, mag die wat mij betreft morgen erop gezet worden..
 

wanderer

Senior Member
bij mij ook geen van de genoemde problemen, de mijne werd geleverd 18 juni, dus ook 1 van de eerste afleveringen....
 
Ook ik ervaar geen de genoemde problemen.
geleverd op 28-9 dus niet 1 van de eerste modellen die afgeleverd zijn.

Vind het dus vreemd dat dit een software probleem zou zijn, omdat sommige auto's het probleem wel hebben en andere niet.

Mij lijkt dat als het een software probleem is iedereen of niemand er last van heeft. Kan ook zijn dat ik nu te makelijk denk.
 

tubbie

Nieuw lid
Hallo,
wij hebben een gl geleverd op 14 jullie en ook bij ons gaat het gele lampje iedere keer branden, maar alleen als het regent en je de ruiten wissers normaal laat wissen, dus niet op de intervalstand. Ook mijn dealer zegt dat het een softwareprobleem is en dat het met een update kan worden verholpen, ook een eerdere serie van de skoda yeti zou hier last mee hebben gehad. ik heb dit probleem al in augustus voorgelegd maar ik hoor er maar niets van terug, ook heb ik gelezen op andere forums dat dit probleem zich ook voordoet bij bezitters van een seat ibiza ecomotive met 1.2 tdi motor, idem hebben er ook wat polo"s met 1.2 tdi motor last van, dus het is niet alleen de greenline. het is een computerconflict tussen verlichting en ruitenwissermotor. Ik vind het alleen wel vreemd dat het niet alle greenlines doen.
gr tubbie.
 

Monteurtje

Forumguru
Wat betreft de weergave van een defecte lamp, kan ik wel zeggen dat daar aan gewerkt wordt bij de fabriek. Dat is nog even afwachten.
 

MacManiac78

Forumguru
lampstoring --> opgelost!

Ik heb "voor de grap" eens gevraagd naar een software update.
Ik heb namelijk ergens gelezen dat er nieuwe software was waardoor de GL (NOG) zuiniger maar vooral geruislozer lopen zou. (IK bedoel geen chiptuning)
De dealer geeft hierbij het volgende aan: "Alleen bij bepaalde storingen is een software-update van toepassing, dit wordt nooit 'zomaar' uitgevoerd."

De storing m.b.t. de "lampstoring" kan inmiddels worden verholpen. De koelmoter schijnt een spanningspiek te geven waardoor de boordnetmodule beschadigd is. Hierdoor worden "lampstroringen" gemeld als men met de ruitenwissers aan, op de rem trapt.

Dus.... allemaal naar de Stealer!
:aangenaam:
 

sandieman

Nieuw lid
Bij jou is dus alleen een nieuwe boordnetmodule geplaatst?
Als de koelmoter dan weer een spanningspiek geeft is die ook weer kapot........of zie ik dat verkeerd?
 

djmshell

Senior Member
Hier ook bij regen problemen met storing lampje ( lamp defect) bij regen. Bij contact aan en uit is alles weer normaal.

Binnekort maar eens langs dealer wat die te zeggen heeft.
 

sandieman

Nieuw lid
Ik ben zelf meer van de oorzaak oplossen

Ik ben HEEL benieuwd of het vervangen van de module heeft gewerkt, binnenkort zal het vast wel weer regenen.
Hoor graag of het is opgelost
 

Noord26

Forumguru
Weet iemand of er bij elke beurt altijd een software-update wordt gedaan? Want ik moet over 2 weekjes voor de eerst grote beurt (30Dkm). En heb via iemand met VCDS de Xenon foutmelding uit laten schakelen op het dimlicht als je grootlicht gebruikte. Is een software update voor alle componenten het geval, of alleen het motorische gedeelte? Ik hoor anderen op het forum melding maken van foutieve lamp-defect lampje op het dashboard of nagelen bij een koude start; die problemen ken ik namelijk niet.
 

peperskoda

Forumguru
Ik heb het al eerder genoemde probleem ook gehad in mijn GL(09-2010) Mijn dealer heeft een nieuwe module gemonteerd en daarna heb ik geen problemen meer gehad. E.e.a. is vervangen bij 11000km heb nu 36000km op de klok.
 

MacManiac78

Forumguru
Toch jammer dat mijn opmerking gewist is.

Zoals eerder opgemerkt:
De dealer kan deze 'storing' oplossen. De koelmoter heeft een spanningspiek veroorzaakt, hiermee is de boardnet module beschadigd geraakt. Deze beschadiging kan resulteren in diverse storingen. "Lampstoring" is daar 1 van.
De zekeringbox wordt aangepast en de boardnetmodule wordt vervangen.
Dit alles onder garantie.

PS. Dit staat los van een software update.
Bron: Skoda Dealer Versluis, Zoetermeer.
 

djmshell

Senior Member
Er is dus een vrij simpele oplossing begrijp ik.

Ik zal mijn dealer er eens van op de hoogte stellen.
 

MacManiac78

Forumguru
Mijn storing (ruitenwisser aan, op de rem trappen --> lampstoring) is verholpen zoals eerder genoemd.

De ene dealer is de andere niet. De ene Dealer gaat actief opzoek om de oorzaak te acfhterhalen, de andere dealer blijft wachten tot anderen het wiel uitgevonden hebben. Mijn eigen Dealer te De Meern gaf ook het antwoord: "Kweetniet, tkanniet, kwilniet." Dus ben ik gaan shoppen.
Misschien een tip om de Dealer te Roosendaal en die te Zoetermeer onderling in contact te brengen, zodat ook de mensen in de omgeving van Roosendaal storingsvrij kunnen rondrijden?

Nogmaals: Het gaat hier niet om een softwareversie, maar om falende hardware.

Hoe weet ik dat? (Ik heb er bovenop gestaan.)
De storing is uitgelezen. (Had ik zelf eerder ook al eens gedaan via VCDS)
Module is vervangen. Sleutels opnieuw ingeleerd. Geen software update uitgevoerd, er is niet eens een softwareupdate beschikbaar.
OBDII stekker los --> Starten, lampen aan, ruitenwisser aan, trap op de rem --> GEEN storing meer!
:yeah::yeah::yeah::yeah:
En we hebben het toch echt over dezelfde storing.
Deze storing is aanwezig op de modellen van Skoda, Seat en VW.
De spanningspiek beschadigd de module. Beschadiging van de module kan eveneens resulteren in andere storingen.
 
Bovenaan Onderaan