Slingeren en bijsturen

JEGTA

Lid
@Antera hoe pakt de verlaging (3cm toch met Eibach en standaard dempers?) uit op comfort en verkeersdrempels? Vooral van die drempels heb ik er veel gemene in de buurt...
 

Frenkie

Forumguru
:ot: hier 1:18 met een 1.2 tsi en nog niet eens ingereden :-)
Ik rij momenteel nog in een Jetta 1.2 TSI (bijna de zelfde auto, maar kan toch haast niet wachten tot het Oktober is).
Mijn gemiddeld verbruik na 110000 is 6,3L/100km. Record staat op 1025km op 1 tank (50L)
 

SNARFB

Senior Member
Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum en heb al veel gelezen over het 'geslinger' van onze Octavia's. Mijn 1.2TSI heeft er helaas ook last van. Als de bomen niet bewegen heb ik het idee dat het stormt, zo actief moet ik corrigeren (beetje overdreven natuurlijk maar irritant is het zeker).

Inmiddels ben ik 4 oplossingen tegengekomen:
  1. uitlijnen => schijnt soms te helpen maar vaak ook niet

  2. setting stuurbekrachtinging aanpassen naar 'dynamic' => veel positieve geluiden dat het helpt maar ook dat het probleem er niet helemaal mee opgelost is

  3. verlagen => veel positieve geluiden maar soms ook dat het probleem er niet helemaal mee opgelost is

  4. nieuw stuurhuis => de oplossing van de dealer en schijnt te helpen (maar gaat dan meer/ook over de klacht dat er een soort van 'weerstand' in de stuurbekrachtiging zit rond de middenstand, dat herken ik eigenlijk niet)
Al met al vind ik het behoorlijk irritant en eigenlijk niet kunnen voor een kostbaar VAG product. Voorheen met veel plezier in Golfjes en Audi's gereden en kon altijd met een gerust hart mijn handen van het stuur halen.

Nou is mijn vraag: wat zal de kern van het probleem zijn? Wat is symptoom bestrijding en wat is de 'echte' oplossing van het probleem?

De dealer in Amsterdam stelt voor om het stuurhuis te vervangen. Uitlijnen had bij eerdere gevallen geen zin en setting aanpassen naar 'dynamic' mogen ze niet. Lijkt mij nogal rigoureus maar wellicht dat het stuurhuis toch het echte probleem is...?

Ik ben benieuwd naar jullie voortschrijdende inzichten.

Alvast bedankt!
Bij mijn OIII is het stuurhuis een aantal maanden geleden vervangen. Niet omdat de rechtuit-stabiliteit zo slecht was maar omdat er een-soort-van zwaar punt in de rechtuit stuurstand zat. Zie deze post. Na het vervangen van het stuurhuis is deze klacht verdwenen maar ook de stabiliteit is enorm verbetert.
 

JEGTA

Lid
@SNARFB ok, dus een nieuw stuurhuis kan de stabiliteit verbeteren? Vind het zo'n merkwaardig verhaal want er zit toch geen speling op of zo? Heeft de dealer jou nog een toelichting daarop gegeven (op die stabiliteit)?
 

SNARFB

Senior Member
Geen toelichting gegeven maar ik kan me zo voorstellen dat als de servomotor (onderdeel van het stuurhuis) niet correct functioneert, je veel stuurcorrecties moet doen. Daar ik altijd constant aan het corrigeren was, is dit nu verleden
tijd.
 

JEGTA

Lid
Geen toelichting gegeven maar ik kan me zo voorstellen dat als de servomotor (onderdeel van het stuurhuis) niet correct functioneert, je veel stuurcorrecties moet doen. Daar ik altijd constant aan het corrigeren was, is dit nu verleden
tijd.

@SNARFB Ok, dank! Ik stond een beetje sceptisch tegen deze ingrijpende oplossing maar als het helpt dan is het super natuurlijk. Morgen eerst uitlijnen en dan gelijk maar een afspraak maken voor het stuurhuis. Hoop dat jij verder probleemloos aan het genieten bent van je Octavia.
 

JEGTA

Lid
Update: net terug van de dealer (A-point in A'dam Z/O, goede garage): uitlijning had een minimale afwijking in de sporing maar nog netjes binnen de tolerantie. Kan het dus niet aan liggen... Paar daagjes mee rijden nog en dan wellicht toch maar aan de stuurhuis operatie. Heb alleen liever niet dat ze de halve auto uit elkaar moeten halen; wordt een auto meestal niet beter van...:banghead:
 

Skoda-MAN

Forumguru
@JEGTA Voor het vervangen van het stuurhuis hoeven ze echt niet de halve auto te demonteren, het ding zit onder in de motorruimte gemonteerd en een koppeling aan het einde van de stuuras. Echt niets bijzonders.
 

JEGTA

Lid
@Skoda-MAN in dat geval moet ik het maar gewoon laten doen onder het motto 'baat het niet dan schaadt het (waarschijnlijk) niet.

Viel me trouwens op bij de dealer dat mijn Greentech Active minder ruimte in de wielkasten heeft dan de nieuwe auto's in de showroom. Terwijl ik nergens kan herleiden dat er sprake is van een verlaging bij de Greentech Active uitvoering (wel bij de eerste serie Greenline geloof ik).

Mijn Octavia is van MY 2014; zou die dan toch een verlaagd onderstel hebben?
 

SNARFB

Senior Member
Update: net terug van de dealer (A-point in A'dam Z/O, goede garage): uitlijning had een minimale afwijking in de sporing maar nog netjes binnen de tolerantie. Kan het dus niet aan liggen... Paar daagjes mee rijden nog en dan wellicht toch maar aan de stuurhuis operatie. Heb alleen liever niet dat ze de halve auto uit elkaar moeten halen; wordt een auto meestal niet beter van...:banghead:
Ik begrijp je angst, die had ik ook! Toen ik met mijn klacht bij de dealer kwam waren er meerdere soortgelijke klachten bij PON bekend (Ook bij VW en Seat modellen) en omdat er toen nog geen (gerichte) oplossing bekend was is door PON geadviseerd om het gehele stuurhuis uit voorzorg te vervangen. Ze wilden geen enkel risico lopen met een zwaar punt bij het sturen. Mogelijk dat er nu wel een specifieke oplossing bekend is en wordt er nu alleen de software en- of de servomotor vervangen. Ze zijn bij mij wel de hele dag bezig geweest met het vervangen en het inlezen van de nieuwe software. Ook omdat dit de eerste keer was. In ieder geval rijdt hij nu weer als een compleet andere auto! Inclusief de rechtuit-stabiliteit. Na mijn auto zijn er die week nog drie soortgelijke gevallen behandeld.
 

JEGTA

Lid
@Corné de Kluijver straks een lange rit om nog een keer te testen maar denk dat sowieso het stuurhuis ga laten doen. Het zegt eigenlijk al genoeg dat dat de dealer erop aanstuurt... Tenzij ze een lege werkplaats hebben en graag garantie klussen doen natuurlijk ;)

Weet iemand of daar o.a. het motorblok voor gelicht moet worden? Is er kans op 'complicaties'?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

SNARFB

Senior Member
Motorblok hoeft niet gelicht te worden en complicaties zijn natuurlijk afhankelijk van de kennis en kunde van de monteur. Vergeet niet: het zijn natuurlijk wel professionals, hebben goede documentatie en handboeken en ondersteuning van de importeur. Zo ingrijpend is deze klus nou ook weer niet.
 

Antera

Donateur
@Antera hoe pakt de verlaging (3cm toch met Eibach en standaard dempers?) uit op comfort en verkeersdrempels? Vooral van die drempels heb ik er veel gemene in de buurt...

Het comfort word heel iets minder maar niet extreem.. Ik zeg altijd het word iets stugger zonder hard te zijn. Omtrend de gemene drempels zal je altijd wat meer rekening moeten houden vanwege de verlaging. De auto veert minder ver in maar drempels is altijd vervelender maar de veren en de auto kunnen dat goed hebben.

Meer mensen hier op het forum kunnen het nog beter vertellen met hun Skoda en Eibach
 

JEGTA

Lid
Ok, volgende week eerst het stuurhuis vervangen. Daarna minimaal 1.000 km rijden en dan over op a. stuurbekrachtiging naar dynamic en - indien nodig - b. verlagen. Nooit verwacht dat ik met een nieuwe auto nog vaker in de garage zou staan dan met een oude ;)
 

JEGTA

Lid
@Corné de Kluijver Hij laat ons niet in de steek en da's het belangrijkste. En alles onder garantie dua geen financieel risico. Maar hoorde vorige week weer van een Golf 7 1.2 TSI die de hele motor in de soep had...(nokkenasversteller). Zou niet zo snel een recent VAG product zonder langdurige garantie durven kopen...

Maar uhhh....die 1:18,5, lage wegenbelasting, goedkope verzekering en beperkte afschrijving maken een hoop goed :-)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

JEGTA

Lid
Vandaag de Octavia weer opgehaald na de stuurhuis operatie. Zijn ze anderhalve dag mee zoet geweest. Reden: het stuurhuis is door Skoda al 3 x gemodificeerd sinds de introductie van het nieuwe model. En het nieuwe stuurhuis communiceerde niet direct lekker met de auto. Daarna hadden ze moeite met de uitlijning. Anyway, uiteindelijk alles gelukt en weer mobiel. Merkte er nog weinig van tijdens de terugrit van de garage maar ga morgen even goed testen. Opvallend: al 3 modificaties aan het stuurhuis geweest....? Lijkt er dus op dat het niet om een producteigenschap maar een productfout gaat... (die nu hopelijk is opgelost). Will be continued.
 

Altos

Banned
Fijn dat het is opgelost voor je!
Wel raar dat ik nergens last van heb en wij hebben O3 als een van de eerste van nederland ontvangen...zouden ze iets goeds verprutst hebben waardoor ze nu weer een nieuwe versie moesten maken?
 

JEGTA

Lid
Net een wat langere rit van 50km gemaakt. Voorzichtige conclusie: het is niet/nauwelijks beter geworden...:(

Conclusie over productfout in stuurhuis was dus wellicht wat voorbarig. Als het al een productfout (of ontwerpfout) is, zit het hem toch ook in het onderstel. Balen want verder ben ik tevreden over de Octavia. Ik realiseer me overigens dat ik wel een enorme pietje precies met dit soort dingen ben; mijn vriendin (die er veel meer mee rijdt) herkent mijn klacht helemaal niet ;)

Nu dus toch maar serieus overwegen om de auto te laten verlagen en de instelling te laten wijzigen naar 'dynamic'. Hoewel ik de auto eigenlijk niet lager wil hebben en de stuurbekrachtiging niet zwaarder zou willen. Keuzes....
 
Bovenaan Onderaan