Slingeren en bijsturen

Eibach heb ik er inderdaad ook onder zitten... ook een verbetering. Zelfs de combi met aangepaste stuurbekrachtiging en eibach hebben voor mij het probleem niet verholpen. Wel sterk verbeterd... maar misschien ben ik wel gewoon een gevoelig type ;)
 
@jpweijden; Ik ervaar precies hetzelfde! Bij stevige zijwind merk je het nog meer.

Ook ik heb er Eibach onder zitten en de stuurbekrachtiging is aangepast. Als de auto zwaar beladen is (vakantie) is het bijna niet aanwezig.
 

Joske

Forumguru
het is gewoon echt (jammergenoeg) een producteigenschap vrees ik.. zoals ik al eens ergens vermeldde: het leeggewicht, mede door MQB platform, bedraagt voor mijn auto bijvoorbeeld 1250kg ofzoiets dacht ik :)

Dus verlaging moet toch alleszins een zekere verbetering brengen, aangezien de O3 standaard op vrij hoge windvangershoogte staat ;)
 

Joske

Forumguru
sorry @ertromp

dan weet ik toch betere bagage om dag in dag uit mee te sleuren... hoe zegt men dat ook alweer: het nuttige aan het aangename koppelen?

:D :D :D

6a00d8341cc9c253ef0120a5b2a641970b-pi
 

Antera

Donateur
De verlaging en de iets stuggere vering zorgt ervoor dat bij wind de auto niet over gaat hellen en daardoor word het sturen beter ook met wind. 100% weg gaat niet lukken maar het is maar net waar je mee wilt en kan leven.

Anders schroefkitje eronder en nog wat meer zakken of de Eibach Sport kit monteren met iets meer verlaging zou het dan ook meer verminderen.

Het is en blijft een product eigenschap en al veel mensen gehoord waarbij de dealers zelfs al stuurhuizne en alles vervangen hebben om het probleem op te lossen maar helaas elke keer zonder resultaat. De comfi ophanging is nu eenmaal een deel van de oorzaak
 
Ik denk niet dat we de ware oorzaak al gevonden hebben. Zelfs de 10j oude Opel Combo van mijn vriendin rijdt rustiger rechtdoor, en die is lichter en staat veel hoger op z'n pootjes dan mijn RS. Eibach, dynamische stuurbekrachtiging,... volgens mij is dat allemaal symptoombestrijding. Wat de echte oorzaak is, geen idee... maar ik vind het heel teleurstellend.
 

TL@

Forumguru
Ik begrijp de klachten niet echt, ik heb er echt helemaal gaan last van (RS TDI combi). Als ik gewoon rustig rijd of tegen snelheden van 200km/u (en sneller) blijft hij gewoon perfect stabiel rijden en heb ik eigenlijk aan 1 hand genoeg om de auto in het midden van het rijvak te houden, zonder correcties.
Zowel op de zomerbanden als op de winterbanden.

Mijn auto is een standaard RS met de standaard 17"-wielen.
 

Renzo4000

Forumguru
Ik ervaar bovengenoemde eigenlijk ook niet. Ik vind de Octaaf behoorlijk stabiel en netjes rechtuit gaan (zeker niet zenuwachtig). Ik heb wel Eibach met 18" een 225/40 rubber (winterbanden vredestein) en standaard op standje sport.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Valt me op dat dieselrijders niet klagen.. En benzinerijders wel :pieker:

Ter info, allemaal "combi-versie" trouwens. (incl. bestuurder van 75kg)

O3 RS TSI weegt leeg: 1470kg
O3 RS TDI weegt: 1502 kg

O3 1.4TSI weegt leeg: 1292 kg
O3 1.6TDI weegt leeg: 1280 kg

Wat zijn de verschillen dan nog? :sterretjes:

Een TDI heeft bijna altijd grotere remschijven dan een TSI, dat is zowat het enige dat ik zo direct kan verzinnen..
 
  • Leuk
Waarderingen: VWim

VWim

Forumguru
Valt me op dat dieselrijders niet klagen.. En benzinerijders wel :pieker:

Ter info, allemaal "combi-versie" trouwens. (incl. bestuurder van 75kg)

O3 RS TSI weegt leeg: 1470kg
O3 RS TDI weegt: 1502 kg

O3 1.4TSI weegt leeg: 1292 kg
O3 1.6TDI weegt leeg: 1280 kg

Wat zijn de verschillen dan nog? :sterretjes:

Een TDI heeft bijna altijd grotere remschijven dan een TSI, dat is zowat het enige dat ik zo direct kan verzinnen..
Diesel, zowel de 1.6 als 2.0, doen het ook hoor :cheers:
 

peterrapid

Forumguru
Niet allemaal ... Ik meen het, ik heb wel de Eibach's eronder zitten en Multi-link en 18" ik stuur hem in normale modus (niet sport) met 1 vinger en ligt als een dijk op de weg aan hoge snelheid ... :jaja: Misschien eventjes kijken door starre achteras ? (was mij ingefluisterd door @Joske hoor)
 

Renzo4000

Forumguru
Ik Vredestein, winterband (type weet ik zo even niet... Snowtrac denk ik). Zomerband weet ik nog niet, daar heb ik nog niet mee gereden. Dit zijn iig sportcontact 5's.

@Joske dat klopt, gelukkig maar want zonder eibachs werd ik misselijk ;)
 
Banden scheelt wel(zomer 18", winter 16")... de optie 'straight line running' scheelt ook... eibach scheelt... alles helpt een beetje maar het is geen definitieve oplossing.
De ene persoon is ook iets gevoeliger hiervoor dan de andere persoon denk ik. Andere personen die in mijn auto hebben gereden merken niets en zeggen hem heerlijk te vinden rijden.
Mijn vermoeden is ook dat het een combinatie is van verschillende factoren. Het lichte gewicht en grote oppervlak van de auto is een van de belangrijke issues denk ik. Verder denk ik dat er ook elektronische iets gebeurd. Echt de vinger op de zere plek zullen we nooit gaan krijgen vrees ik.
 

Gizzmo

Forumguru
ik heb een 1.6 GL combi met 18" winterbanden Good Year op sport modus, nog met standaard vering en rijdt echt als een trein zo verschrikkelijk stabiel en rechtuit bij elke snelheid. Het valt me nog steeds op.
Sommige zeggen met 1 vingertje aan het stuur, zelfs zonder vingertje.
Moet zeggen dat ik met mijn vorige auto continue last had van vibraties, vandaar de aandacht hiervoor.

die optie "Straight line running" zegt mij niets, optie in car menu oid?
 
Bovenaan Onderaan