Slingeren en bijsturen

Sinds het begin van de maand ben ik in het bezit van een O3 hatchback, 1.2tsi Elegance Businessline. Over het algemeen zeer tevreden over de auto!
Tijdens het rijden op de rijksweg merk ik dat ik continu aan het corrigeren ben en dat de auto als het ware (overdreven) van links naar rechts geslingerd wordt. Als ik rechtdoorrij staat mijn stuur in de auto ook net iets (heel klein tikje) naar rechts gedraaid. Zijn er andere octavia rijders die dit herkennen?
 

Oogje

Senior Member
Sinds het begin van de maand ben ik in het bezit van een O3 hatchback, 1.2tsi Elegance Businessline. Over het algemeen zeer tevreden over de auto!
Tijdens het rijden op de rijksweg merk ik dat ik continu aan het corrigeren ben en dat de auto als het ware (overdreven) van links naar rechts geslingerd wordt. Als ik rechtdoorrij staat mijn stuur in de auto ook net iets (heel klein tikje) naar rechts gedraaid. Zijn er andere octavia rijders die dit herkennen?
Even laten uitlijnen dus.
 

Baphi

Forumguru
Rij je met run flat banden of "gewone" banden? Ik heb in het verleden dit soort gedrag ook gehad met run flats en het probleem was verholpen met het monteren van "gewone" banden.
Uitlijnen helpt bij dit soort problemen vaak ook.

Maar wel vreemd met een auto van 2 maanden oud...
 
Rij je met run flat banden of "gewone" banden? Ik heb in het verleden dit soort gedrag ook gehad met run flats en het probleem was verholpen met het monteren van "gewone" banden.
Uitlijnen helpt bij dit soort problemen vaak ook.

Maar wel vreemd met een auto van 2 maanden oud...
Er liggen nu winterbanden op met een 16inch velg...
 

Cordoba

Forumguru
Banden hebben er niet zoveel mee te maken (als er tenminste geen banden onder liggen met een voorgeschreven draairichting en er één of meer banden de verkeerde kant op draaien).

Uitlijning (toespoor) kan een afwijking vertonen, maar ook stuurbekrachtiging/autocorrectie gaat bij sommige auto's in de fout. Sommige auto's hebben een systeem dat bij bijvoorbeeld dwarswind automatisch wat wordt gecorrigeerd daarvoor. Soms gaat dat niet goed, en moet je dan als bestuurder zelfs juist de andere kant op corrigeren.
 

Tom RS

Forumguru
Ik merk het ook dat ik zeer lichtjes moet bijsturen op de autostrade, echt minicorrecties. Ik heb het gevoel dat het stuur rond de rechtuitstand erg gevoelig is. Na de verlaging volgende week wordt hij toch terug uitgelijnd, kijken of het dan over is.
 
Hier hoor ik graag meer over. Verlagen staat ook nog op mijn lijst en als het probleem hierna over is ben ik tevreden!
 

Octaviaapeldoorn

Actief lid
Dit had ik ook tot vandaag een soort van zenuwachtig gedrag steeds iets corrigeren.

Maar mij octavia is genezen met een set eibach er onder en daarna uitlijnen.

Echt Top de wegligging!

Ik raad iedereen dit aan
 

Rick

Senior Member
Ik ervaar het slingeren en bijsturen ook meer dan bij mijn vorige auto (A3 SB). Vind het wel acceptabel, maar heel prettig is anders.
 

Gieliovd

Forumguru
Nee, niet herkenbaar. Toevallig vandaag nog met handjes los rustig gezeten en verbaasd over de rechtuit stabiliteit van de auto. Erg prettig vergeleken met mijn voorgaande auto's.

Dus, dealer ff bellen en overleg want het hoort niet.

Tenzij het natuurlijk hard waait want ja, dat blijft zo. Het is geen mes door de wind en ook is het niet de meest gestroomlijnde wagen.
 

Cordoba

Forumguru
houdt toch weinig steek dat je een nieuwe wagen zou moeten laten uitlijnen om slingeren er uit te krijgen? vreemd verhaal hoor :pieker:

Of misschien verwachten jullie gewoon veel te veel van deze Škoda natuurlijk, dat kan ook.. ;)

Kan wel zijn, maar het zou niet de eerste auto zijn waar de uitlijning al niet klopt bij de aflevering.
 

Trevsk

Nieuw lid
De O3 is mijn 3e Octavia Combi. De eerste (O2) spoorde prima maar de tweede (O2fl) moest direct na aflevering worden uitgelijnd. De O3 heb ik net opgehaald en deze moet je ook zelf op het rechte spoor houden. Dat wordt dus weer uitlijnen. Verder dik tevreden!
 
Bovenaan Onderaan