Slingeren en bijsturen

Joske

Forumguru
Hoewel ik de auto eigenlijk niet lager wil hebben en de stuurbekrachtiging niet zwaarder zou willen.
ben je echt héél erg snel gewoon hoor :)
ik heb sinds ik het veranderd heb (en ik kan het gewoon op de Columbus) nog nooit veranderd.. dus ook niet als ik moet inparkeren of manoeuvreren in de stad ofzo. In het begin voelt het wat zwaarder aan maar went echt snel.
 

CDK

Forumguru
Idem voor het aanpassen van de remdruk, in beginsel denk je dat je op een houten plank trapt maar het went heel snel, ga je met een andere auto op pad dan denk je dat je door de vloer heen trapt zonder te remmen ;) Zo is het ook met de aangepaste stuurbekrachtiging, het went zo snel dat je het lichtere sturen in andere auto's als onprettig gaat ervaren ;)
 

JEGTA

Lid
Gister een flinke rit met hogere snelheden gemaakt. Wat me opviel is dat als ik het stuur recht houd, de auto toch naar links en rechts lijkt te sturen. Wellicht door het wegdek te 'volgen' dat nooit 100% vlak is. Daardoor moet je steeds (heel lichtjes) corrigeren en ontstaat het slingerende gevoel. Nu vraag ik me serieus af of dat niet gewoon een onderstel probleem is? Nieuw stuurhuis heeft iig niet geholpen dus als je het probleem met een 'weerstand' in het midden niet hebt, lijkt vervangen overbodig te zijn (helaas). Ga dit maandag ook terugkoppelen naar de dealer.
 

Altos

Banned
@JEGTA heb je al eens in een andere O3 gereden (ouder, nieuwer, andere maat banden/wielen) ter vergelijk? Misschien levert dat vergelijk meer duidelijkheid?
 

JEGTA

Lid
@Altos nee, niet in een andere O3 maar wel in een Golf 7, paar maanden Golf 6, Audi A3 en Audi A4. Maar ben dit verschijnsel niet eerder tegengekomen. Als het echt een product eigenschap is die niet op te lossen is, zou dat voor mij reden zijn om naar een andere auto over te stappen. Aangezien er ook heel veel tevreden O3 rijders zijn, heb ik nog steeds hoop dat het goed komt :-)
 

CDK

Forumguru
@JEGTA, je bent zeker niet de enige, zoals gezegd en geschreven is het (grotendeels) te ondervangen met een software aanpassing al dan niet in combinatie met een verlaging.
 

Altos

Banned
Zou het een idee zijn om te regelen of je in andermans O3 kan rijden? Welke regio woon je bijvoorbeeld? Andere auto is een ander verhaal ben ik bang.
 

W124

Senior Member
Ik heb de eibachverlaging en @ertromp heeft de stuurbekrachtiging op dynamic gezet. Vooral die laatste wijziging heeft enorm geholpen. Daarvoor had ik ook last van continue stuurcorrecties.
 

jvstrn

Nieuw lid
In de 6 maanden dat ik wachtte op de levering van mijn O3, heb ik gereden in een O3 Combi 1.2 TSI Ambition Greenline en die was ook erg gevoelig en slingerig. Er lagen 17" GoodYear All Weather banden onder. Ik hoopte maar de de nieuwe O3 dit gedrag niet zo hebben.
De nieuwe O3 heeft totaal géén problemen. Mogelijk door de 18" Conti's, geen idee.
Vandaag nog eens extra op gelet op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. Zowel 's ochtends bij droog en rustig weer en 's avonds bij wind en regen totaal geen problemen.

John
 

JEGTA

Lid
Update: gister heeft @Yuxel in Haarlem mijn stuurbekrachtiging op 'dynamic' gezet. Inderdaad een tandje steviger maar niet te zwaar en.....een veel rustiger stuur.

Omdat het keihard regende en ik niet harder dan 80 kon niet echt goed kunnen testen maar het voelde iig beter aan. Even afwachten of het probleem zelf verholpen is of dat de benodigde correcties alleen makkelijker te maken zijn (toch symptoombestrijding?).

@jvstrn fijn dat je eigen auto het probleem niet heeft! Andere (zwaardere) uitvoering wellicht? En stuurbekrachtiging niet standaard maar op dynamic?

@Altos als ik er na mijn vakantierit (2.000 km) nog steeds last van heb, zou ik graag een x in een andere Octavia rijden om te vergelijken.
 

jvstrn

Nieuw lid
@JEGTA De voorloopauto was een O3 Combi 1.2 TSI, mijn nieuwe is een O3 Combi 1.6 TDI.
Of de stuurbekrachtiging op Dynamic staat weet ik niet. Ik heb geen Mode knop dus kan het zelf niet aanpassen. Of het Dynamic pakket en het 3-spaaks stuur met flippers op die setting invloed heeft weet ik ook niet.
Ben in ieder geval blij met de sportstoelen en het nieuwe stuurwiel.

Mvg,
John
 

JEGTA

Lid
Na 1300 km op 'dynamic' kan ik met een behoorlijke mate van zekerheid zeggen dat die kleine aanpassing (paar minuten werk) er een hele andere auto van heeft gemaakt. Onbegrijpelijk dat de dealer dit niet kan/mag/wil doen. Vind het nu een normaal sturende auto die wel nog steeds zijwind gevoelig is en te veel overhelt in bochten. Over de oplossing daarvan is al veel geschreven: verlagen met Eibach veren. Mocht iemand dit lezen en nog twijfelen: direct naar dynamic over laten zetten voor een paar tientjes. Krijg je geen spijt van :-)
 

JEGTA

Lid
Nuancering na nog eens 1.000 km: de auto spoort nog steeds niet lekker (veel correcties nodig) maar corrigeren is veel makkelijker / natuurlijker in de 'dynamic' stand. Conclusie: aanpassen van de stuurbekrachtiging software is symptoombestrijding maar wel uit de effectieve categorie.
 
Bovenaan Onderaan