Slechte ervaring met dimlicht Fabia II

Cordoba

Forumguru
Heren,

om even terug te komen op mijn vraag. Ik ben afgelopen vrijdag naar Sky Xenon in Rotterdam gereden om wat informatie te vergaren over xenon of eventuele andere manieren om mijn zicht op de weg te vergroten. Ook was ik benieuwd naar het verschil tussen de lampkleuren 4300K / 5000K / 6000K. .......

Door de inbouwmethode hoeven de lampen niet opnieuw te worden afgesteld aangezien er eigenlijk alleen de lichtbron is verwisseld. Kappen en spiegels zijn hetzelfde gebleven.

Deze principiële fout wil ik ook even aankaarten: een ander type lamp, betekent per definitie een andere afstand tussen de fitting en het punt waar het licht echt vandaan komt. Zowel bij een projector als bij een reflectorlamp betekent dit dat je een totaal ander lichtbeeld krijgt, dus alleen wisselen van type lichtbron is geen argument om niet af te stellen. Vaak zie je zelfs verschil tussen een lamp van hetzelfde type van merk A en merk B. De enige manier waarop je om kunt bouwen naar Xenon zonder het lichtbeeld totaal te veranderen, is door de fitting aan te passen en er voor te zorgen dat het punt waar het licht ontstaat, bij de nieuwe lichtbron gelijk is aan dat bij de oude lichtbron (hierbij ben ik er vanuit gegaan dat de andere kleur van de nieuwe lichtbron geen probleem is (door andere lichtkleur buigt het licht net iets anders).
 

frits183

Forumguru
Tja dat lijkt mij wel duidelijk voor de oudjes onder ons.
De meesten hebben vast wel een dia of film projector gehad.
Vaak moest je als je alles weer opstelde de verlichting ook weer afstellen.

:cool:
 

Canon-Eye

Forumguru
Wel verkeerd toegepaste natuurkunde...
Ben ik niet helemaal met je eens, @Cordoba. Soms moet je de zaak gewoon niet te ingewikkeld maken...

Natuurlijk weet ik ook wel dat de lichtintensiteit afneemt met het kwadraat van de afstand - maar daar gaat het me in dit geval helemaal niet om.

In de door @Helmond42 aangehaalde situatie (twee achter elkaar rijdende auto's hebben beide hun koplampen aan, waarbij de achterste - een BMW? - vermoedelijk xenonverlichting heeft en de voorste koplampen mogelijk maar net aan de minimumeisen voldoen) is het helemaal niet zo gek om te veronderstellen dat de voorste bestuurder in zijn gezichtsveld toch wel enig verschil kan zien tussen die delen van de berm die vanuit beide auto's worden aangelicht en daar waar alléén het licht van zijn eigen auto op valt.

Je kunt natuurlijk proberen om uitgebreid te gaan berekenen hoe groot dat verschil al of niet zou kunnen zijn, maar daarvoor hebben we gewoon te veel onbekende parameters (afstanden, feitelijke lichtopbrengsten).
Maar de voorste auto werpt hoe dan ook "zijn schaduw vooruit" en ik ben niet verbaasd als de voorste bestuurder dit daadwerkelijk opmerkt.
 

Cordoba

Forumguru
@Canon-Eye Wat ik probeerde duidelijk te maken, is dat bij enigzins vergelijkbare verlichting het effect van 'dubbel' verlichten doordat het licht van 2 auto's komt, is te verwaarlozen door de extra afstand van de 2e auto bij normaal rijden. Ik begreep van Joop @Helmond42 dat zijn eigen auto eigenlijk in de weg zat voor goede verlichting omdat de auto achter 'm zoveel meer licht op het wegdek kon laten schijnen, dus dat is nog wel een paar graadjes erger dan 'schaduw vooruit werpen'. Ik wilde eigenlijk aalleen maar duidelijk maken, dat er behoorlijk wat aan de hand moet zijn, voor je dergelijke effecten krijgt.

@Helmond42 Ik heb nog een vraag aan je Joop. Mogelijk heb je het al ergens vermeld, maar heb je het ook al eens geprobeerd met lampjes van een ander merk? Soms zitten daar kleine verschillen in constructie in, waardoor het punt waar het licht ontstaat ten opzichte van de fitting net iets anders ligt, en dat kan dus behoorlijk effect hebben op het lichtbeeld dat je koplampen geven. Anders misschien eens naar andere garage of ANWB om te kijken of je koplampen niet té laag afgesteld zijn.
 

Kogamyata

Senior Member
@Cordoba Hallo,

Het probleem zit niet in de lampjes. Er zijn medestanders die al te uit en te na geëxperimenteerd hebben met flinke rekeningen en geen positief verschil.
Nee, het probleem zit in de lenskoplampen. Zou er nl. 'n gewone reflectorkoplamp in zitten, dan zouden die 'n flink zeg maar tot ca 30 m, lichtvenster vooruit werpen en dat is nou juist wat deze lenzen niet doen. Wel zijn de streepjes op de weg en naast de weg zichtbaar, maar die worden telkens er 'n tegenligger komt even overschenen. Anders kan ik het niet verwoorden. Eén iemand heeft in het topic terecht opgemerkt, dat iets in 't midden van de lenzen en hij heeft daar 'n benaming voor die ik niet meer weet, 30% licht wegneemt. Ik denk dat hij de nagel op de kop slaat.
Samenvattend: Om 'n goede indruk en lichtbeeld te krijgen zou je de proef op de som moeten nemen met vooral donkere iets bochtige wegen met veel tegenliggers, zoals bv. langs de Zuid Willemsvaart van Den Bosch naar Helmond. Wel met Fabia 2 uit 2009 en 2010. Maar er zijn natuurlijk veel meer van die wegen, maar die ken ik dan weer niet. Iedereen die 's-avonds op de weg zit weet wat ik bedoel. Na deze proeven is wetenschappelijke taal meer dan welkom, ervoor niet.
Bedankt voor je belangstelling,
Joop.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Canon-Eye

Forumguru
@Helmond42 heb je al eens geïnformeerd of het mogelijk is om de koplampen van een 2011 of latere F2 te transplanteren? Als dat technisch kan (wat ik niet weet, maar @Monteurtje vermoedelijk wel), dan zou je wellicht voor niet te veel geld zo'n setje kunnen scoren bij een demontagebedrijf - oftewel sloop.

Da's geen algemene oplossing natuurlijk, maar het zou in elk geval jouw probleem kunnen "verlichten"...
 

Monteurtje

Forumguru
Ik heb niet alle 5 pagina's gelezen. Maar als ik het goed begrijp heb je problemen met je dimlicht. Dit zou door de lens komen? Ik heb nog nooit klachten hierover gehad.
Koplampunit zonder lens zit in de standaard Fabia II FL. Dan heb je H4 lampen. En of dat 1 op 1 gaat werken weet ik niet.
Xenon setje monteren is goedkoper
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Koplampunit zonder lens zit in de standaard Fabia II FL. Dan heb je H4 lampen.
In mijn F2 Gl van mei 2011 zitten projectorlampen van het verbeterde soort. Ik ben daar tevreden over, doet niet heel erg veel onder voor de xenon dimlichten van mijn voorafgaande O2C Businessline.
De hamvraag: Gaat zoiets passen in de pre-FL van @Helmond42 ?
 

Monteurtje

Forumguru
Helmond42 heeft dus een Fabia voor de facelift. De vraag is dus of de koplampunit van een facelift model daarin passen. Nee dat past niet.
 

Gerke

Forumguru
Helmond42 heeft dus een Fabia voor de facelift. De vraag is dus of de koplampunit van een facelift model daarin passen. Nee dat past niet.
Nee niet helemaal volgens mij.
Ik had eerst een Fabia Greenline van juli 2010, daar had ik ook slechte verlichting, opgelost met fellere H7's. Mijn huidige Fabia Greenline van 2011 heeft echt een veel beter lichtbeeld.
Het lijkt er dus op dat de eerste lichting GL een slecht lichtbeeld hebben.

Helmond zou dat misschien op kunnen lossen door de complete units te vervangen door die van de 2e generatie GL. Volgens mij zou dat gewoon moeten passen.
 

Kogamyata

Senior Member
@Gerke hallo, Jammer dat je dat nu zegt. Ik heb al actie ondernomen en weer afgeblazen, zoals te zien is. Destijds heb ik medestanders gevraagd, maar velen vielen af toen er actie kwam.

@Monteurtje is m.i. 'n kenner en die zegt dat 't niet kan. Wie heeft gelijk?

groeten,
Joop.
 

Gerke

Forumguru
@Gerke hallo, Jammer dat je dat nu zegt. Ik heb al actie ondernomen en weer afgeblazen, zoals te zien is. Destijds heb ik medestanders gevraagd, maar velen vielen af toen er actie kwam.

Pardon?
Ik heb je heel veel tips gegeven. Heb ook aangegeven dat de auto waar ik die problemen mee had Total Loss is. Vervolgens ben je blijven bestoken met berichten om je maar te helpen, terwijl ik die optie niet meer had.
Ik hou mijn mond wel en zal niet meer reageren.

Ik vind het prima, dit is zo'n dag :(
 

Canon-Eye

Forumguru
@Monteurtje is m.i. 'n kenner en die zegt dat 't niet kan. Wie heeft gelijk?
Misschien kan @Joske vinden of er verschil zit in de onderdeelnummers tussen jouw Fabia en de modellen vanaf 2011 (zoals de mijne) die wel uitstekend werkende projectorlampen hebben; dat is alvast een sterke aanwijzing.

Bij blijvende twijfel zou ik de dealer maar eens raadplegen voor een second (of third / fourth / fifth...) opinion en offerte. Als het dan inderdaad mogelijk blijkt, kun je de eventuele besparing bepalen als je op de sloop gaat kijken.

Uiteindelijk wil je niet in het probleem blijven hangen, maar proberen om het op te lossen.
Althans, da's doorgaans mijn insteek...
 

Noord26

Forumguru
Zo'n lensje vervangen is ook geen rocket-science. Als je je er zo aan stoort zou ik het heft al lang in eigen handen hebben genomen. Zeker aangezien het om je eigen veiligheid gaat.
 

Chatslet

Forumguru
Het gaat dus om de Fabia van voor 2011. Mijn Fabia is van 2012 dus sowieso een ander type. Toch vind ik dat die van mij ook beroerd weinig licht had met de originele halogeen pitten. Daarom heb ik er destijds ook xenon in gezet. Aan de andere kant, als je jaren met xenon hebt gereden dan is halogeen al snel te weinig licht. Misschien dat ik het met de volgende auto ook anders doe. Hoewel het een relatief simpel klusje is wordt ik ook een dagje ouder waardoor ik toch niet zo veel zin meer heb in gesleutel en gerommel.
 

Kogamyata

Senior Member
@Chatslet Hallo. Maar ja het is toch van de gekke dat zo'n zichzelf op de borst kloppend VAG 'n ondermaatse verlichting aflevert, terwijl ze vooraan willen staan op milieu en veiligheid gebied. Een beetje merk moet dat oplossen vind ik en allerlei veiligheidsorganisaties dienen daar ook werk van te maken. Dat is mijn mening en daar zullen ze het mee moeten doen.

Joop.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan